Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 32446 ggr
[ZIZZIAS]
2013-04-11 21:51

Kokossocker

Hur bra/dåligt är kokossocker jämfört med sukrin/stevia-blandningar att använda vid LCHF-bakning?

Och vilken skillnad är det "hälsomässigt"?

Sett att GI-anhängare tipsar om kokokssocker, för att det har lågt GI.   

Men i info om kokossocker står det att det är väldigt mycket kolhydrater per 100 gram.

Annons:
Zepp
2013-04-11 22:06
#1

Mnjae.. iomed att det är socker.. inte stärkelse.. och har lågt GI.. så är det sannolikt rätt mycket fruktos.. dvs det är sämre än strösocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ZIZZIAS]
2013-04-12 09:59
#2

#1 skrivet av Zepp TACK Zepp! För den som "inte tål socker" är alltså kokossocker ett mycket dåligt sötningsalternativ vid LCHF-bakning?

Och "hälsomässigt"  t o m sämre än vanligt socker?

 Så som det beskrivs i det jag hittade hos Sockertjocken.se

 "Jo då gör vi ett socker av den nyttiga kokosnöten – för allt som har med kokos att göra är väl nyttigt….eller? Nja, när det låter som att det är för bra för att vara sant- så är det oftast även för bra för att vara sant. Jag vågar nog påstå att kokossocker till och med är sämre än vanligt socker, då det  innehåller en större del fruktos.

Att kokossocker har ett lågt GI värde på 35 (inte påverkar vårt blodsocker så mycket) betyder absolut inte att det är bra. Det låga värdet kommer av den höga andelen fruktos som först  måste brytas ner i levern (vilket ger det låga GI värdet)  innan det blir till glukos (=socker och kan tas upp i blodet.) Vad man däremot brukar “glömma” berätta är att det är far more  fettinlagrande än vanligt socker. HFCS – high fructose corn syrup har ni säkert hört talas om. Var äter man mängder av det?  USA. Vad har man för major hälsoproblem där? Fetma".

Kokossocker; Kolhydratinnehåll 92,3.

Innebär det att kokossocker inte är något för den som vill äta minimalt med kolhydrater?  Och  inte heller något för den som är socker/kolhydratkänslig?

[ZIZZIAS]
2013-04-12 10:14
#3

Från Dr Annika Dalqvists LCHF-blogg. Om kokossocker:

"Kokossocker innehåller alltså ca 75% sucrose = sackaros, vilket i sin tur spjälkas upp i hälften glukos och hälften fruktos. Resultatet blir alltså samma som i rörsocker och fruktens socker".

"Fruktos anses vara det sämsta sockret för hälsan. Det orsakar fetma, fettlever, gikt, stimulerar cancertillväxt etc".

Wildrat
2013-04-12 10:39
#4

#2 Nej, kokossocker är inget alternativ för en sockerkänslig och definitivt inget alternativ om man äter LCHF.

[ZIZZIAS]
2013-04-12 11:15
#5

#4 skrivet av Wildrat  TACK! Som jag tänkte mig!

Frågat för en väninnas räkning, som känner en "kall, metallisk" bismak på bakverk hon gjort med ICA Stevia strö och därför provat med kokossocker. Tyckt att det blir SÅ gott, smakar kola - men varit tveksam till om det är ett bra, hälsovänligt alternativ.

Wildrat
2013-04-12 11:42
#6

#5 Det man kan göra (om man tål det) är att använda lite vanligt socker eller nåt annat som eg inte är LCHF och sen ha sötningsmedel för resten av sötningen. Då brukar smaken bli bättre men det blir en del kolhydrater… Men det är iaf bättre än att bara använda socker.

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-04-12 12:16
#7

#5
Denna vän är då känslig för erytritolen i ICA Stevia strö, ICA stevia strö måste behandlas som ren erytritol och oftast doseras i högst 0,5 dl i en normal kaka.

Får man däremot tag på en bra blandning av stevia och erytritol kan det tom räcka med 1-2 msk och då känner inte någon (vågar jag lova) av någon bismak.

Be din vän köpa steviapulver och blanda ut ICA stevia strö med, ta ca 2 msk av den och 1/4 krm steviapulver.

Lär mer här

[förgätmigej]
2013-04-12 16:57
#8

Och jag blir sjuk i magen av sukrin! Så dom som har känsliga magar kanske ska vara observanta på det. Jag väljer att använda muscovadosocker, men bara väldigt lite för att "bryta"smaken så att det inte smakar beskt.  Men jag vill heller inte ha en söt smak, så väldigt lite räcker och då får man varken blodsockerhöjning eller några andra otrevliga effekter.

Upp till toppen
Annons: