Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Kokossocker

2013-04-11 21:51 #0 av: [ZIZZIAS]

Hur bra/dåligt är kokossocker jämfört med sukrin/stevia-blandningar att använda vid LCHF-bakning?

Och vilken skillnad är det "hälsomässigt"?

Sett att GI-anhängare tipsar om kokokssocker, för att det har lågt GI.   

Men i info om kokossocker står det att det är väldigt mycket kolhydrater per 100 gram.

Anmäl
2013-04-11 22:06 #1 av: Zepp

Mnjae.. iomed att det är socker.. inte stärkelse.. och har lågt GI.. så är det sannolikt rätt mycket fruktos.. dvs det är sämre än strösocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-12 09:59 #2 av: [ZIZZIAS]

#1 skrivet av Zepp TACK Zepp! För den som "inte tål socker" är alltså kokossocker ett mycket dåligt sötningsalternativ vid LCHF-bakning?

Och "hälsomässigt"  t o m sämre än vanligt socker?

 Så som det beskrivs i det jag hittade hos Sockertjocken.se

 "Jo då gör vi ett socker av den nyttiga kokosnöten – för allt som har med kokos att göra är väl nyttigt….eller? Nja, när det låter som att det är för bra för att vara sant- så är det oftast även för bra för att vara sant. Jag vågar nog påstå att kokossocker till och med är sämre än vanligt socker, då det  innehåller en större del fruktos.

Att kokossocker har ett lågt GI värde på 35 (inte påverkar vårt blodsocker så mycket) betyder absolut inte att det är bra. Det låga värdet kommer av den höga andelen fruktos som först  måste brytas ner i levern (vilket ger det låga GI värdet)  innan det blir till glukos (=socker och kan tas upp i blodet.) Vad man däremot brukar “glömma” berätta är att det är far more  fettinlagrande än vanligt socker. HFCS – high fructose corn syrup har ni säkert hört talas om. Var äter man mängder av det?  USA. Vad har man för major hälsoproblem där? Fetma".

Kokossocker; Kolhydratinnehåll 92,3.

Innebär det att kokossocker inte är något för den som vill äta minimalt med kolhydrater?  Och  inte heller något för den som är socker/kolhydratkänslig?


Anmäl
2013-04-12 10:14 #3 av: [ZIZZIAS]

Från Dr Annika Dalqvists LCHF-blogg. Om kokossocker:

"Kokossocker innehåller alltså ca 75% sucrose = sackaros, vilket i sin tur spjälkas upp i hälften glukos och hälften fruktos. Resultatet blir alltså samma som i rörsocker och fruktens socker".

"Fruktos anses vara det sämsta sockret för hälsan. Det orsakar fetma, fettlever, gikt, stimulerar cancertillväxt etc".


 

Anmäl
2013-04-12 10:39 #4 av: Wildrat

#2 Nej, kokossocker är inget alternativ för en sockerkänslig och definitivt inget alternativ om man äter LCHF.

Anmäl
2013-04-12 11:15 #5 av: [ZIZZIAS]

#4 skrivet av Wildrat  TACK! Som jag tänkte mig!

Frågat för en väninnas räkning, som känner en "kall, metallisk" bismak på bakverk hon gjort med ICA Stevia strö och därför provat med kokossocker. Tyckt att det blir SÅ gott, smakar kola - men varit tveksam till om det är ett bra, hälsovänligt alternativ.

Anmäl
2013-04-12 11:42 #6 av: Wildrat

#5 Det man kan göra (om man tål det) är att använda lite vanligt socker eller nåt annat som eg inte är LCHF och sen ha sötningsmedel för resten av sötningen. Då brukar smaken bli bättre men det blir en del kolhydrater... Men det är iaf bättre än att bara använda socker.

Anmäl
2013-04-12 12:16 #7 av: Marianns LCHF Mat & bak

#5
Denna vän är då känslig för erytritolen i ICA Stevia strö, ICA stevia strö måste behandlas som ren erytritol och oftast doseras i högst 0,5 dl i en normal kaka.

Får man däremot tag på en bra blandning av stevia och erytritol kan det tom räcka med 1-2 msk och då känner inte någon (vågar jag lova) av någon bismak.

Be din vän köpa steviapulver och blanda ut ICA stevia strö med, ta ca 2 msk av den och 1/4 krm steviapulver.

Lär mer här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.