Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 1474 ggr
Zolunia
4/11/13, 1:09 PM

Detta är inget nytt, men ändå.

Jag blev så fascinerad/glad när jag läste:

http://fitnessguru.se/periodisk-fasta

Där sägs det att kroppen sätts i svält först efter 60 timmar.

Jag har länge vart så rädd att missa frukosten eller annan måltid i tron av att jag förvärrade min metabolism på något sätt. Men nu vet jag bättre. 🤓

Annons:
dufva
4/11/13, 4:58 PM
#1

Bra artikel från fitnessguru

Jo, det stämmer helt med mina egna erfarenheter

Just nu är det 22 timmar sen jag senast åt och det kommer att dröja ett par till innan jag har middan på bordet 😃

……och jag mår finfint 😎

Zolunia
4/11/13, 7:06 PM
#2

#1 Toppen! :D

Men jag blir lite fundersam när jag läser lite här på forumet och vissa skriver att de äter för lite kalorier… Trodde lchf gick ut på att lyssna på kroppen och om den inte ville äta mer så lät man bara bli.🤔

Kajak11
4/11/13, 7:26 PM
#3

Intressant. Jag har just börjat testa att inte ate frukost men bara ha kaffe med smör och eller lite kokosfett i. Sedan ha lunch kl. 13 ca. och kvällsmat ca. kl. 18-19. Detta är bara annandagen. Det syns som att det förandrat något redan nu. Men jag har varit vaken på natten och lite trög i löbet af enkelte tider om dagen. Sprang alltså i går innan lunch..var lite trög men inte langsam. Åt kl. 17 i går kväll. Men det kanske inte anses som periodiskt faste om man har kaffe med smör/kokos om morgenen.

Zepp
4/11/13, 7:30 PM
#4

#2

Finns ju något som heter ätstörningar oxå.. av varierande grad och omfattning!

Sen så kan vi.. om vi är lagda åt det hållet, köra över vår aptitreglering med viljan, speciellt om det framhålls att det är något positivt att äta lite!

Såå.. där kan facktist kaloriräkning komma till nytta, hur man än vrider och vänder på det hela så kan man inte äta för lite för länge utan att det får negativa konsekvenser!

Äter man 1000 Kcal om dagen och går upp i vikt på det, så har man sannerligen lyckats sätta hela aptitregleringen ur spel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zolunia
4/11/13, 7:51 PM
#5

#4

Okej. så om jag förstår dig rätt så räknar man kalorier för att man inte ska få en ätstörning. 

Jag hade för mig att kalorier var ett felaktigt begrepp att räkna mänsklig energiförbrukning på, då kalori är energin som behövs för att hetta upp en liter vatten en grad. Och vi är ju inga förbränningsugnar. Men kanske fortfarande en bra referensram?

Ja. Att äta 1000 kalorier låter väldigt lite.

[WickedAlly]
4/11/13, 7:55 PM
#6

#2 Jag kollar kalorierna ibland för att jag hamnar för lågt annars, blir mätt och nöjd på bara 800 kalorier och det funkar ju inte riktigt i längden :)

Annons:
Wildrat
4/11/13, 8:52 PM
#7

#2 Problemet är att om man inte äter så blir man inte hungrig. Därför kan man inte alltid lita på sin hunger utan man måste ha lite koll på mängden också. En liten mängd mat (få kalorier) under en längre tid får kroppen att dra ner på både hunger och ämnespmsättning.

Zolunia
4/11/13, 9:07 PM
#8

#7

Ok. Det var lätt att förstå. Fastar just nu och har inga hunger känslor alls. Borde ju kopplat, men man är kanske lite långsam just nu, hihi!

Tack för inlägget.

Kajak11
4/11/13, 9:09 PM
#9

det står om periodisk faste att man faktisk får hälso förbättringar men jag skulle inte råde dem som har diabetes att bara börja. Men om man enstaka dagar sättar en ämnesomsättning i gång på typ te eller fettkaffe på morgonen och sedan bara äter senare när man har behov. Jag tyckar många har berättat om fördela och andra bra sakor men om nån inte har energi till fysiskt prestationer på detta då är det inte saken.

Upp till toppen
Annons: