Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5273 ggr
[tmcl]
2013-04-10 21:10

Hur många kh ska man äta för att hamna i ketos?

Jag funderar på hur många kh man ska äta om dagen för att få en snabbstart? Jag har läst om fakir då man ligger under 5 g kh/dagen, dock känns det lite tufft såhär i början. Idag låg jag på 9,9 g kh, vilket kändes helt okej. Så kan under 10 g om dagen ge lite turboeffekt tror ni? Jag köpte Anna Hallens kokbok och där finns en massa goda recept. T.ex. en smoothie gjord på 1 dl vispgrädde, 1 dl gammaldags mjölk, 1 dl grekisk yoghurt och 1 dl hallon. Det lät som en god frukost eftersom jag är van att äta yoghurt. Men hela 16,8 g kh. Jag har läst att det kan vara bra att vara försiktig med mejeriprodukter men att det är individuellt. Vore kul om ni ville dela med er hur många kh ni ligger på, hur ni gör med mejeriprodukter och hur det gått med viktnedgången. :) Jag började idag efter ett halvdant försök tidigare i år då jag inte stod ut mer än en dag pga huvudvärken. Känner mig dock mycket mer motiverad nu. Idag har gått jättebra, var på gymmet och tog sedan en lång cykeltur. Å andra sidan brukar väl sällan första dagen vara värst eftersom jag antar att man inte kommer in i ketos så snabbt. :)

Annons:
stepside88
2013-04-10 21:18
#1

Strongt gjort första dagen. Själv var man helt utmattad

i början.

"Turboeffekt" vet jag väl inte.

Men känns det bra så "why not".

Jag har inte problem med mejerier men hört fler som

haft det.

Försöker hålla mig under 20g/dag, går oftast

bra ibland lite sämre beroende på vad som lagas.

Lycka Till!

//Tommy

Zepp
2013-04-10 21:29
#2

Under 100 gram kolisar om dagen är en ketogen diet!

Sikta gärna på 50 för full effekt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tmcl]
2013-04-10 22:28
#3

Oj, så mycket!? Men hur kommer det sig att en del verkar ha svårt med för mycket mejeriprodukter? Är det för att det blir för många kh? Eller kanske helt enkelt kalorier? Jag har förstått att ett vanligt missförstånd är att man kan äta hur mycket ost och grädde somhelst vilket inte riktigt stämmer eftersom det är så otroligt energirikt.

Zepp
2013-04-10 22:35
#4

Beronde på hur känsliga folk är.. du vet finns folk som kan äta skräpmat och ändå gå ner!

Sen så.. mjölk i sig är nyttigt.. men det är en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på sig!

Och det största problemet tror jag att det blir skvättar hit o dit med både grädde och annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[WickedAlly]
2013-04-10 22:37
#5

Jag hamnar på allt mellan 1 och 10 gram kolisar om dagen, räknar inte så värst noga. Jag bestämde mig för att inte plocka bort mejerierna för att ha något att pilla med om jag hamnar på en platå, vilket jag räknar med att göra någon gång i alla fall. Sen tänkte jag på saken och insåg att jag knappt äter mejerier, några skivor ost till frukost ibland och såklart smör men ingen grädde eller annat. Snopet. Vet inte varför jag fick för mig att jag stoppar i mig mycket mejerier. 

Har gått ned 13,3 kg sedan starten för 10 veckor sedan så det rullar på tycker jag :)

Wildrat
2013-04-11 00:11
#6

Runt 20g om dagen brukar vara en bra start. Då kan man äta en del grönsaker och en del mejerier.

Men generellt gäller att du äter mat för att hålla nere kolhydraterna. Mat är kött, fågel, fisk, skaldjur och ägg tillsammans med smör och/eller kokosfett.

Till maten har du tillbehör. Tillbehör är grönsaker och mejerier (ost, grädde osv, så fett som möjligt). Observera att detta inte är mat utan man har lite sånt här TILL maten för att förgylla den.

Till fest eller lördagsgodis (sällan alltså) äter man nötter, frön eller bär. Särskilt om man vill gå ner i vikt.

Annons:
Lurtz
2013-04-11 01:47
#7

Allt mellan noll och 30 gram kan det bli för min del, och då från grönsaker och/eller nåt glas gammaldags mjölk som jag är väldigt förtjust i. Annars använder jag sällan mejeriprodukter (förutom smör.)

[tmcl]
2013-04-11 07:53
#8

Tack för era svar! :) Jag ska sikta på att ligga på ca 10 g kh om dagen. Tycker det låter bra att ha något att pilla med om man kommer till en platå. :) Men då är det kanske okej om kh-intaget ökar lite nån dag. Typ om man går ut och lunchar. Satt och räknade på sallad man plockar ihop själv och en LCHF-variant jag skulle gilla, med proscuitto, avokado, mozzarella, getost och isbergssallad landar på typ 15 g kh. Blir tufft att ändra äta-lunch-ute-vanan. Goffar alltid på med pasta och bröd annars. :)

vonki_13
2013-04-11 08:35
#9

Jag är 26, tjej, 161 cm och väger ~90kg (enligt BMI bör jag väl ligga på typ 55-64kg eller dylikt för "normalvikt" men hade storlek M på alla kläder redan vid 72kg förut, så jag tror att "normalvikt" för mig = 60-65 kg eller är S normalvikt? 🤔).

Jag äter de flesta dagar ganska mycket kolhydrater, mellan 15-30 skulle jag tro. Dricker grädde i kaffet, äter ost ganska ofta, grönsaker till maten väldigt ofta (då mest tomat/sallad/rödlök/haricot vert/broccoli/blomkål/zucchini/annat med ganska lågt kh-innehåll) och ofta grädde eller creme fraich till maten tillsammans med köttet och grönsakerna (grädde i form av sås isf, och creme fraiche med lite kryddor). Vad jag vill säga är att jag kan äta mycket mejeriprodukter utan problem! Och en del kolisar i form av grönsaker funkar också bra för mig.

Började på 104kg och har i snitt gått ner ungefär ett kilo i veckan om jag inte fuskat. De två veckor jag inlett dagen med att dricka Magic-Bullet/fettkaffe (dvs kaffe med smör och coccosfett) låg jag på -1,2 och -1,3 så möjligtvis kickar det för mig igång förbränning ytterligare, men har inte testat tillräckligt länge för att kunna säga det säkert. :)

[WickedAlly]
2013-04-11 11:53
#10

#8 Jag tycker absolut att det är okej att det blir lite mer om man är ute och äter. LCHF ska anpassas till livet och inte tvärtom tycker jag. Sen kan man ju som du skriver göra val som ändå är bra, 15 gr kolhydrater är ju långt ifrån dåligt :)

[tmcl]
2013-04-12 08:52
#11

Det är kul att höra om era erfarenheter. Tycker att 15 g kh för en måltid någon dag känns okej för då hamnar jag kanske max på 25 g kh den dagen. Jag har de här två dagarna legat på 9,9 g kh samt 7,4 g kh och det har funkat fint. Dock har jag sovit rätt dåligt de hör två nätterna sen jag började med LCHF i onsdags. Känner mig inte hungrig när jag somnar men det är någon oro i kroppen som gör att jag sover dåligt och inatt vaknade jag av huvudvärk vid 3. Kan tillägga att jag annars sover väldigt bra, så kopplar det till LCHF. Men jag hoppas att det blir bättre med tiden. Läste att dag 3-4 är tuffast. Själv är jag 27 år. 172 cm. Har inte vågat väga mig på typ två månader eftersom jag ätit så dåligt. Gissar på att vikten är 105-110 kg. Har lovat mig själv att väga mig på måndag. Det är ju en morot att se resultat på vågen varje vecka sen, förhoppningsvis. :)

Wildrat
2013-04-12 10:37
#12

#11 Det är omställning. Två första veckorna (ibland 3) är jobbiga men dag 3-5 brukar vara värst…

Upp till toppen
Annons: