Annons:
Etiketthälsa
Läst 8313 ggr
kkkristina
4/10/13, 2:44 PM

sänker magnesium blodtrycket?

Är det någon som vet om magnesium sänker blodtrycket?

Jag fattar inte varför jag fått så högt Blodtryck då jag för ca 5 år sen alltid hade väldigt lågt (100/50 och där ikring)

Nu ligger det på 153/110…. 148/107… osv.

Jag försöker dra ner på salt och äter kaliumtillskott. Kan extra magnesium sänka det?

Det konstiga är också att läkarna inte verkar bry sig. Jag påtalar att blodtrycket varit högt en längre tid och tänkte att nu får jag väl medicin. Men dom rycker på axlarna och säger att jag nog bara är lite orolig eller stressad. Jag är inte orolig eller stressad. Men det är klart, tillslut börjar jag ju undra varför jag inte får ner blodtrycket och om det är farligt att ha så här en längre tid?

Jag är under 40 år

Annons:
Tyroidea
4/10/13, 3:53 PM
#1

Har du en blodtrycksmätare hemma? Ibland går ju trycket upp just när man är hos doktorn medan det kanske är perfekt hemma när man är i lugn och ro.  Det finns bra och enkla mätare att köpa på apotek.

Magnesium kan sänka blodtrycket men bara om man har brist på det. Du kan ju alltid testa!

kkkristina
4/10/13, 4:20 PM
#2

Ja jag har absolut en mätare hemma. Köpt på apoteket, en som mäter på överarmen. Jag har till och med tagit med den till vårdcentralen för att jämföra med läkarens mätare och den visar rätt.

Jag mäter oftast direkt på morgonen när jag sätter mig på sängkanten. Men det verkar inte spela någon roll. Om jag så ligger och vilar eller nyss gått uppför en trapp, det är alltid högt numera. Tycker det är så tråkigt då jag alltid haft så lågt tidigare. Tänker att det kanske beror på något men jag fattar inte vad. Jag motionerar regelbundet, är normalviktig osv.

Det var av en slump jag märkte det för ett halvår sen när min far var här och ville prova sitt Blodtryck hemma hos mig. Då testade jag mitt också och övertrycket var nästan 160 och det undre en bit över 100. Sedan dess har jag provat några dagar i veckan med ungefär samma resultat

Jag ska testa med magnesium. Men vet någon om man kan ta det enskilt eller om det bör tas tillsammans med något annat för att kroppen ska kunna ta upp det? (jag tänker på tex det faktum att d-vitamin behövs för att kroppen ska kunna ta upp kalcium)

Miss-S
4/10/13, 4:58 PM
#3

Hej kkkristina,

kop magnesium som innehaller magnesiumcitrat. Det ar det basta for kroppen att ta upp (finns nagra andra ocksa men se absolut till att inte anvanda magnesiumoxid som kroppen knappt kan tillgodogora sig alls!), och undvik de som innehaller sotningsmedel (t.ex. pa apoteket). Jag bor inte i Sverige sa jag kan inte mer an sa om marken an vad som fanns pa apoteket innan det privatiserades.

Hoppas du far en losning pa dina bekymmer. Har du kontrollerat njurfunktionen?

Mooniq
4/10/13, 5:00 PM
#4

Om du dricker mycket kaffe/te så höjer det blodtrycket. Äter du lchf i övrigt så bör det ju inte vara några livsmedel som du äter som höjer.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kkkristina
4/10/13, 5:23 PM
#5

Jag dricker inte kaffe alls men te ibland. Äter "vanlig" lchf men inte så strikt utan  frukt och bär ibland och en potatis nu och då. Dock inga mjölprodukter men en del mejerier och massor av vitlök som sägs ska sänka trycket men inte på mig tydligen.

yvonnel
4/10/13, 5:37 PM
#6

Jag tar magnesium sedan ca 2 år tillbaka och har inte märkt höjt bltr pga detta men däremot började det höjas något i mitten av förra sommaren och det resulterade eller mynnade ut i angina pectoris akut i november så det finns anledning att läsa på och skaffa sig lite kunskap om vilka kännetecken man ska vara uppmärksam på när det ev. blir allvar av.

Det finns en skrift som heter AKUT, finns även som poster som finns på de flesta mottagningar och apotek. Konstigt nog så hittade mina ögon den precis 2-3 dagar innan det hände mig, så jag visste faktiskt att det var allvar när jag ringde ambulans. Hoppas du snart blir bra igen.

Och ett PS! efter vad jag numer vet så kan saltet inte skada , särskilt inte vid normal användning, inte så att du behöver avstå från den smaksättningen, det är gamla råd som inte gäller längre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: