Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2065 ggr
LLIISSAA
2013-04-09 19:41

Hjälp!

Jag är ganska ny vad gäller lchf. Har ätit såhär i en månad nu ca. Jag har nu lite frågor angående mitt val av mat och framför allt NÄR jag ska äta?!

Jag jobbar kontorstider 8-16,30

På morgonen hinner jag inte få i mig nått större bara någon kopp kaffe. Vid 10-tiden har vi frukost på jobbet och då brukar jag ha med en smoothie med turkisk yougurt, grädde & hallon.

Så första frågan är, är det bara att vara utan frukost 2-3 timmar på morgonen? Kan det störa viktnedgången? Fråga 2 är om jag istället ska äta nått mer stadigt såsom omelett med bacon som jag brukar äta till frukost på helgen?

Lunchen består av en kött/fiskbit med god gräddsås samt en fräsch sallad. Den äter jag vid 12,30 och då är jag oftast inte hungrig..

Ska jag isället äta något mindre till lunch om jag äter omelett till frukost och middag när jag kommit hem vid 17-tiden?

På kvällen äter jag ibland yougurt med bär eller egen nötblandning..

Jag har inte gått ner nått då jag inte vet vad jag gör för fel..

Har ingen övervikt men känner ändå att jag skulle vilja ner några kilo.

Väger i dag 65 kg och är 172 cm lång.

Tusen tack för svar!!

Annons:
Magica1970
2013-04-09 20:06
#1

Grundregel: ät när du är hungrig. Innebär det att du hoppar över morgonmålet så är det helt ok. Du behöver inte äta något på 24 timmar om du inte behöver det. Grejen med LCHF är att lyssna på kroppen och inte på klockan.

Eftersom du inte har någon övervikt så kan du behöva sluta med mejeriprodukter (smör är ok), bär nötblandningar m.m. och bara äta mat om du vill att det ska hända något på vågen. Eller förresten; skit i vågen :) Lär känna din kropp i stället. Vill du bli smalare så börja träna tung styrketräning, men då "riskerar" du att gå upp i muskelvikt …

LLIISSAA
2013-04-09 20:33
#2

Tack för bra svar!!

Då ska jag göra minimera yoghurten, bären och nötterna!

Omelett till frukost och sen middag vid 17-tiden (om jag är hungrig) :)

Har läst att ost och smörrullar kan vara ett bra "mellanmål" då i mitt fall istället för lunch.. vad tror ni? Vad kan man trycka i sig mer som inte är mejeriprodukter?

Zepp
2013-04-09 20:45
#3

Altså.. bra matrutiner är oxå en bra sak.. lunch brukar vara en stabil pelare.. på helgen heter det brunch, då slår man ihop lunchen med frukosten!

Jag äter ingen frukost längre, det e ju bara 4 timmar till lunchen på jobbet!

Andra äter rejäl frukost.. och hoppar lunchen.

Pröva vad som funkar för dig.

Angående ostosmörrullar så är de för att ta till om man missbedömt hungerfaktorn, de är varken bra eller dåliga, de är bättre än sockergodis från godisautomaten!

Grejen är att man lär sig av misstagen, så ser man till att äta så man slipper cravings!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LLIISSAA
2013-04-09 21:00
#4

Tack för svar! :)

Jag är chockad över mig själv att jag klarar av att vara utan frukost i 3 timmar utan att få huvudvärk. Jag älskar frukost och har tidigare INTE fungerat utan de.. Känns de ok kanske jag släpper den biten med och bara kör lunch som du, du verkar vara grym på detta, det lilla jag sett! :)

Jag är sugen men inte jätte hungrig på något men i morgon ska jag testa omelett till frukosten på jobbet och hoppa lunchen.. Fast jag får ha med nått ifall det inte skulle gå..

Men då måste du väl äta nått mer sen eller hur många mål om dagen är max eller min… just de ja, de finns ju inga - man ska ju äta när man är hungrig! 😉

Veda
2013-04-09 21:43
#5

Jag äter frukost halv sex och lunch runt elva, halvtolv på vardagar. Sen äter jag ingen middag, ibland nån ölkorv eller nötter om jag är sugen på kvällen. På helgerna blir det "frukost" runt tio och middag istället.

Zepp
2013-04-09 21:47
#6

Jag äter mitt huvudmål på kvällen.. lunchen äter jag ju på jobbet och det kan bli lite vad som helst!

Så ibland så får man peta bort rätt mycket mat på lunchen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LLIISSAA
2013-04-09 22:01
#7

Jag gör ett försök i morgon och ser hur det går!

Ja, lunch på restaurang kan ju vara vad som helst..

Dicobayo
2013-04-10 11:58
#8

Jag kan bara instämma med vad som redan sagts, ät när du är hungrig istället för att gå efter klockan som ju bara är ett gammalt arv från kolhydrattiden.

Själv äter jag frukost, brukar som du bli en smoothie på liknande ingredienser.
Sen brukar det bli sen lunch (runt 14), och sedan vanligtvis tre kokta ägg när jag kommer hem vid sextiden.

Men det känns mer och mer som att jag faktiskt inte är direkt hungrig på lunchen, kommer att prova att hoppa den framöver och kanske då äta lite mer på kvällen istället.

Magica1970
2013-04-10 21:47
#9

Jag tar en fettkaffe på morgonen mest för att det är gott :) Sedan blir det mat vid 12. I dag tog jag även en liten fettkaffe kl 15. Jag har varit och tränat tyngdlyftning nu i 2,5 timmar och  tänker fasta fram till fettkaffet strax efter kl 8 i morgon bitti. Anledningen till fastan på onsdagar efter träningen är att jag kommer hem så sent och då känns det onödigt att äta eftersom jag känner mig ohungrig.

LLIISSAA
2013-04-11 17:04
#10

Vad är fettkaffe? Låter gott..

Detta gick ju kanonbra! :)

Ätit två mål om dagen i två dagar nu.. men känns i stället som man äter alldeles för lite..

Hur mycket motionerar Ni andra? Då tänker jag mig vardagsmotion, Ni som har ett stillasittande jobb?

Jag går en promenad varje eftermiddag, tänkte börja cykla eller åka inlines till jobbet så snart det inte är minusgrader på morgonen.. :)

[WickedAlly]
2013-04-11 17:08
#11

Jag är pinsamt dålig på att röra på mig, studerar och sitter stilla hela tiden mer eller mindre hela tiden. I början promenerade jag men det rann ut i sanden. Tänkte laga min punktering och börja cykla istället, föredrar det så hoppas på att det håller bättre :)

Lurtz
2013-04-11 17:10
#12

#10

Fettkaffe är att man med mixerstav eller blender blandar ihop kaffe med en eller några matskedar smör och/eller kokosfett. http://www.sunsoft.se/?p=184

LLIISSAA
2013-04-11 19:19
#13

Ja, man får försöka hitta sin grej.. så att man kan hålla motionen vid liv! :)
Jag har studerat i tre år och trodde det skulle påverka mig mer eftersom jag innan hade ett butikjobb då man står och går hela dagarna. Nu försöker jag vänja mig av med att sitta så mycket.. Står fram till lunch, tänkte även skaffa mig en balansplatta man kan stå på för bättre hållning :)

Lycka till med din cykel!!

Annons:
LLIISSAA
2013-04-11 19:21
#14

Tack för tipset Lurtz! Ska genast prova!! :))

Magica1970
2013-04-11 20:28
#15

Personligen är jag helt såld på tung styrketräning. Dels är det roligt att träna, men det ger dessutom snabbt resultat. Att promenera långt är också jättebra motion, men det bygger inga muskler som stabiliserar kroppen. Att springa/jogga bygger inte heller muskler och oftast tröttnar folk efter ett tag eller blir skadade för att musklerna är för svaga.

Ett styrketräningsprogram behöver bara innehålla knäböj, bänkpress (med hantlar om du inte har någon som kan passa stången) och marklyft. Då tränar du hela kroppen på en timme och kör det 2-3 gånger/vecka.

Upp till toppen
Annons: