Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck

Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Blodtryck

2013-04-09 19:12 #0 av: ingemarekb

Hej där ute!

För 5 veckor sedan började jag med LCHF (ganska strikt), dock rött vin en eller annan kväll. Har gått ner ca 6,5 kg (har egentligen ingen övervikt, men detta känns klädsamt.

Veckan innan jag började med LCHF var jag hos läkaren och testades för förlägning av körkort. Tog  bl.ablodtryck, hade 168/89.  ALDRIG tidigare haft så högt! Tagit tre senare och den sista 172/87. Ska nästa vecka träffa Dr. Dr vill få ner till 140/ 60 eller något! 

Har ju läst en del här och på andra sighter om blodtrycket, men jag vill ju få ner utan medicinering.

Har faktiskt (som läkare sa/antydde) haft lite huvudvärk vilket jag nästan aldrig tidigare haft, lite yrsel har jag också nu haft, som jag aldrig hellre tidigare kännt!

Tips! 

Anmäl
2013-04-09 20:40 #1 av: Tyroidea

Dricker du tillräckligt? Vätskebalansen ändras med lcfh.

Har du tagit magnesiumtillskott? När man börjar med lchf så kan man behöva ta det. Det sänker också blodtrycket. Prova! Man kan ta upp till 600 mg i terapeutisk dos och sedan minska gradvis. Om man tar för mycket kan man få lite bråttom på toa. Lycka till!

Anmäl
2013-04-09 21:28 #2 av: ingemarekb

Ok, tack för det! 

Det höga/högre blodtrycket började innan LCHF.

Men läkaren föreslår nog blodtryckssänkande tabletter? Kan mitt förslag då vara magnesium ist för medicinering?

Anmäl
2013-04-09 22:14 #3 av: Zepp

Låt läkaren göra sin utredning så du vet orsaken till ditt höga blodtryck!

Sen så.. en vanlig biverkan av LCHF är lägre blodtryck.

Testa du magnesium, hur som helst, trappa då ner medecinen om trycket sjunker.

Men.. var inte orsaken magnesiumbrist så lär det inte hjälpa särskildt mycket.. förutom toabestyren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-09 23:29 #4 av: ingemarekb

Tack för det! Ska avvakta och kommer nog att återkomma i ämnet!

Anmäl
2013-04-10 00:55 #5 av: goliath

Du kan även använda Omega 3 om du inte redan gör det för att sänka ditt blodtryck..

Anmäl
2013-04-10 08:29 #6 av: spirit

Läs http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5163b04b8e0e742c79001001-for-lagt-blodtryck-kan-man-hoja-det-med-kosten kommentar #6

Anmäl