Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

FÖR lågt blodtryck? Kan man höja det med kosten?

2013-04-09 08:08 #0 av: LillensMamma

Hej, i min familj har vi fått lägga om till paleo/lchf inspirerad mat pga min sons magproblem och födoämnesöverkänslighet.

Kikade runt här och hittade den här gruppen "Vi som har högt/lågt blodtryck" och tänkte höra med er om någon av er kan komma med några ideer :)

Jag har alltid haft lågt blodtryck och puls (ligger i släkten) men mitt är extremt, i vila har jag mellan 105/50 till 110/60 men jag har också kollapsat och åkt ambulans och fått betydligt lägre blodtryck än så uppmätt då...

Jag löptränar (långa distanser) och har bra kondition, men när jag inte rör mig (pluggar och annars så jobbar jag som maskinförare-bara stillasittande) så påverkar det mig väldigt mycket... (yrsel, svimning, skakningar och hjärtklappning i kombination med det)

Några läkare har på skämt sagt att jag borde "lägga på mig 10kg, börja röka och salta lite extra på maten" men det kanske finns hälsosammare sätt? (Jag är 161cm och väger 53kg, uppskattat kroppsfett ca 23% om det är intressant?)

Anmäl
2013-04-09 08:38 #1 av: Wildrat

Salt är inte heller farligt på något sätt snarare tvärtom, det är livsviktigt. Vill du inte salta extra på maten så börja varje morgon med en tesked salt (häll på tungan, skölj ner med vatten).

Anmäl
2013-04-09 09:03 #2 av: LillensMamma

Vill inte salta!
Har slutat i stort sätt med salt sedan vi fick barn och jag känner stor skilnad i min värmetålighet! Svettas inte alls lika mycket och det luktar inte lika mycket som innan. Sen läser jag Staffan Lindeberg nu 5 år senare :)
Andra förslag?

Anmäl
2013-04-09 09:07 #3 av: dufva

Naturliga saker som funkar

Jämnt vattenintag

Jämnt saltintag (Du kanske bör omvärdera)

Motion

Att inte svälta sig

Sen finns det mediciner men då ska man nog ha mycket svåra problem tycker jag

Det finns en del sjukdomar som kan ge lågt blodtryck men det borde ju din läkare ha uteslutit kan man ju tycka.

Anmäl
2013-04-09 09:36 #4 av: LillensMamma

#3 Kanske ska dricka vatten mer ofta än 1-2 liter till middagen (eller efter träningen de dagarna, men då använder jag iofs vätseersättning, det lärde jag mig när jag distanstränade med hästarna..) 
Har svårt att reglera kroppstemperaturen vilket gör att jag inte kan dricka allt för kallt om jag inte äter/dricker vart tillsammans med det och oftast äter jag bara varm mat till middag...

Kanske ska kolla med läkarna igen :/ 
Har dock lärt mig med min son att det är den som är sjuk som måste vara påläst för att få hjälp (har kämpat med sonens mage i 3 år...)

Så vad kan det vara för åkommor?

Anmäl
2013-04-09 09:42 #5 av: LillensMamma

Kan blodtrycket stiga om jag fortsätter att äta paleo/lchf? 
Vi har varit en klassisk potatis/pasta/smörgås/gröt familj tills för ca 3 veckor sedan...

Har innan dess undvikit allt fett, kan mer fett hjälpa?

Anmäl
2013-04-10 08:26 #6 av: spirit

2 L vatten kräver minst 10 g salt per dag.

Tränar du och svettas du så behöver du mer både salt och vatten.

Läs mer om salt här:

http://kostkunskap.blogg.se/category/salt.html 

http://kostkunskap.blogg.se/2013/february/nnr5-salt-proposal-public-comment.html

http://kostkunskap.blogg.se/2012/june/livsmedelsverket-och-salt-fortsattning.html

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/07/14/livsmedelsverket-uppmanas-att-omedelbart-dra-tillbaka-sina-kostrad-om-salt/

Så saltbrist orsakar för liten blodvolym som sänker blodtrycket och man riskerar att dö av sin saltbrist.

Man har ingen möjlighet att dö av för mycket salt när man dricker vatten då man är törstig.

Njurarna filtrerar ut i glomeruli 1 000-2 000 gram/d vilket motsvarar 0,7-1,4 gram salt per minut! Så 10 g salt tar 10 minuter att skicka ut. Så ens möjligheten att äta salt kan öka koncentrationen av salt över 145 mmol/L saknas helt. 

Men njurarna i tubuli måste lösa problemet med att behålla saltkoncentrationen i blodet och därmed i kroppen över 137 mmol/L genom att återabsorbera mer än 99 % av det utsöndrade saltet genom att använda flera olika tekniker med motströmskoncentration och blodtryckshöjande hormoner som renin, aldosteron, angiotensin II. Det blir så att bara 6-12 milligram salt utsöndras per minut eller 9-18 g salt per dygn.

Vid för lågt saltintag, mindre än 5 gram salt per dag behövs 10 gånger mer blodtryckshöjande hormoner än om man äter 10 g salt per dag. Kroppen måste vid lågt saltintag minska blodvolymen för att försöka öka koncentrationen av salt till minst 137 mmol/L. Detta ger lägre blodtryck på grund av för låg blodvolym. Samt ökad påverkan på njurar och kropp.

Så ät tillräckligt med salt! Annars riskerar du att dö i saltbrist, vattenförgiftning, eldaresjuka, värmeslag, cirkulationskollaps, SIADH eller SISWI (kärt barn har många namn).

Anmäl
2013-04-10 09:00 #7 av: Tyroidea

Hej!
Jag vet precis hur det känns! Har ofta ett blodtryck på 93/60 eller så!Rekordet var 88/44! I mitt fall berodde det på hypotyreos (i alla fall för mig). Kolla om du har fler symptom på det tex frysa/svettas, ont i huvudet,  torr hy, trötthet. Det är bara ett blodprov man behöver ta (TSH, fritt T4 och T3 samt antikroppar) och sedan får man konstgjort sköldkörtelhormon som direkt gör att man mår bättre. 

Jag fick också rådet att salta mer och det funkar faktiskt. Svettas inte mer av det.  Akupunktur hos en kinesisk läkare hjälper också. Efter 3 behandlingar blev jag inte längre yr. 

Lycka till!

Anmäl
2013-04-10 09:15 #8 av: KarinJ46

Jag har också alltid haft lågt blodtryck (110/85) men efter att jag börjat med LCHF har blodtrycket gått ner ännu mer till 90/60.

Försöker att äta mer salt nu för att få rotation på omsättningen och även få upp kroppsvärmen. Är ofta kall om händer, fötter och nästipp.

Anmäl
2013-04-10 09:15 #9 av: savonit

Börja salta maten.

Det tror jag det att du har ett konstigt blodtyyck om du inte äter salt.
Salt är mycket nyttigt och reglerar blodtrycket.

Kroppen förbrukar dagligen mellan 10 - 15 g salt om dagen.
Dvs ca en msk.

Så att inte inte salt, är inte en så bra ide.

Anmäl
2013-04-10 10:19 #10 av: Wildrat

Om du får såna effekter av salt så tror jag att du har lite vajsing på binjurarna, antingen primärt eller sekundärt pga en dåligt fungerande sköldkörtel. Läs på om aldosteron, jag tror du kommer känna igen dig... Aldosteron reglerar salt och vattenmängden i blodet och därmed blodtrycket.

Här kan du tex läsa: http://skoldkortel.info/aldesteron.aspx

Anmäl
2013-04-12 09:10 #11 av: LillensMamma

#6 det börjar låta övertygande + har googlat på just saltintag osv... Bör i alla fall testa..  

#7 + #8 Fryser gör jag nästan jämnt eller svettas, har svårt att reglera min kroppstemperatur, typ växelvarm som en reptil. Däremot så har jag blivit testad för sköldkörtel flera gånger vilket varit negativt...

Tack för svaren.

Anmäl
2013-04-12 10:27 #12 av: Wildrat

#11 Om sköldkörteln är ok så kan det vara binjurarna. Tyvärr är det ännu svårare att få hjälp med dem...

Så här står det om aldosteron i länken ovan: "När aldosteronet blir för lågt, vilket inte är helt ovanligt hos personer med kortisolbrist, kommer njurarna att utsöndra för mycket salt, vilket leder till lågt blodtryck, minskad blodvolym, hög puls och eller hjärtklappning, yrsel, trötthet, och saltsug. Symtom på lågt aldosteron kan också inkludera att man urinerar ofta, har svettningar och en onormal törst."

Anmäl
2013-04-12 11:46 #13 av: LillensMamma

#12 Då måste binjurarna vara ärftliga? Kan man testa dem?

Jag är uppväxt på salt mat, salt sill/strömming, salt fläsk och mer salt ändå, pappa lika så, pappa har haft lågt blodtryck i hela sitt liv, han är också växelvarm som mig, ingen av oss pinkar ovanligt ofta heller... Inte jag i alla fall.

Kan man mäta blodvolymen?

Hög puls har jag aldrig haft, snarare tvärt om i så fall, förutom när jag åkt ambulans- det kan däremot ha påverkats av näringsbrist och uttorkning (en lång historia) Yrsel är ju däremot något som också är kolpat till lågt blodtryck och är ofta en biverkaning av det, hjärtklappning sa min läkare också är ett sista försök för kroppen att höja boldtrycket.

Kanske ska förtydliga när jag svettas föresten: Jag är växelvarm, när jag fryser (på kvällen) vill jag gärna ligga nära min man för att han ska värma upp mig (han är alltid jätte varm), när jag blir varm också så tror jag att vi "triggar" varandra att bli extra varma...

Anmäl
2013-04-12 12:12 #14 av: Wildrat

#13 Man kan testa binjurarna men som sagt, läkarna kan väldigt lite och är extremt tveksamma. De har i stort sett bara koll på Addison och det är en sjukdom när binjurarna inte fungerar alls. Att de kan fungera lite halvbra "tror" de inte på...

Men man kan testa privat. Förut fanns Scandlab men de var tvugna att lägga ner. Nu får man göra det via andra företag som de här: http://klokarad.se/hormoner.html

Här är lite intressant läsning om en som gjort den här resan: http://www.kostradgivarna.se/2013/03/varfor-jag-inte-gar-ner-i-vikt/

Anmäl
2013-04-12 14:39 #15 av: goliath

Har vi haft tillgång til och ätit raffinerat salt under vår evolution -låt oss säga de senaste 2 miljoner åren?

Anmäl
2013-04-12 18:39 #16 av: LillensMamma

#15 Ja, jag har funderat över det.
Enligt Staffan Lindeberg så hade folket på Kitava 45-50mmol koksalt/MJ jämfört med Sverige 100-250 sid69 i "maten och folksjukdommarna" däremot så tas det inte upp något om blodbrist men däremot hjärtlig och kärl relaterade sjukdommar + cancer osv. Jag överväger fortfarande om jag ska öka mitt saltintag.

Anmäl
2013-04-12 19:39 #17 av: goliath

Folk snackar nästan som om vi faller om och dör om vi inte äter tillsatt salt.. Och det droppas en massa massa fakta om glomerulös filtrering i njurarna etc..

Men igen, hur många år av de senaste 2 miljoner har vi tillsatt salt i vår kost?

Anmäl
2013-04-12 20:05 #18 av: chilisalsa

Fast vi har nog fått i oss salt med kosten utan att tillsätta salt Skämtar

Allt marint har bra sälta t.ex

Men vad gäller blodtryck så är kalium/natrium-balansen viktig... vi fick i oss mer kalium förr....

Anmäl
2013-04-12 20:12 #19 av: goliath

Det håller jag med om till viss grad.

Det kan tänkas att de som bott längst kustremsorna under evolutionen har gått och slickat på snäckskal, musselskal etc och fått i sig havssalt..

Men de som bott i skog/djungel och savann genom evolutionen då? Vad jag vet så var det inte många av dem som dog i saltbrist, vattenförgiftning, eldaresjuka, värmeslag, cirkulationskollaps, SIADH eller SISWI... Eller?

Anmäl
2013-04-12 20:24 #20 av: hemul

De böt till sig torkade fiskägg och alger från kuststammarna fattar du väl! Skrattar

Anmäl
2013-04-12 20:30 #21 av: goliath

Uhhh.. tänkte inte på det... Skämtar

Anmäl
2013-04-12 20:39 #22 av: Wildrat

#17 Men du förutsätter att alla är friska. TS säger att hon mår dåligt, vi föreslår att hon testar salt för att må bättre då salt är nåt vi behöver men TS försöker undvika det... På vilket vis hjälper det att du blandar in stenåldern? ÄR det så att det är binjurarna som spökar så är det livsviktigt att hon får i sig salt i ordentlig mängd, oavsett saltmängden våra förfäder fick i sig...

Anmäl
2013-04-12 20:53 #23 av: hemul

Du är inte lika evolverad som jag, Goliath. Min hjärna är designad för att tänka snabbt och logiskt.Cool

Anmäl
2013-04-12 20:59 #24 av: hemul

För att återgå till ämnet, jag håller faktiskt med om att du ska testa salt. Av det enkla skälet att om man mår dåligt och vet med sig att ens matvanor är på något sätt extrema, så kan det ju vara värt att testa om  det hjälper att ändra på det.

Anmäl
2013-04-12 21:22 #25 av: goliath

Varför blandar jag in stenåldern? Är inte en av grundprinciperna till LCHF att man ska "äta som våra gener har utvecklats till att äta under evolutionen"? Tanken med LCHF är ju att äta som man alltid har gjort och på så vis återställa och optimalisera kroppens funktioner och välmående.

Med det i tanken undrade jag bara var denna saltrekommendationen som så många pratar om kommer ifrån och hur det förankras i LCHF´s grundprincip. Saltråden nämndes ju i denna tråden så därför frågade jag i denna tråden.

Du tycker visst att det var opassande av mig att ifrågasätta saltrådet och därmed indirekt ifrågasätta dina och andras råd i denna tråd..

försövrigt verkar det i #2 som att TS mår dåligt av mer salt..

Anmäl
2013-04-12 21:23 #26 av: goliath

#23,

Ja, jag vet inte helt vad som gick snett i min genlinje... Kanske... saltbrist?

Anmäl
2013-04-12 21:33 #27 av: chilisalsa

Hemkokt buljong säger jag så får du saltet på köpet.... och fett.

Främst tänker jag på din son men jag tror du kommer att bli bättre i BP också... testa GAPS introduktion någon vecka,,,

Anmäl
2013-04-12 22:12 #28 av: LillensMamma

#26 Tack för en annan infallsvinkel! Som jag har försökt uttrycka i tråden så tänker jag på salt ur ett evolutionärt perspektiv om min hälsa (och alla andras med) Om man jämför med primater så har de inget problem med att saltintaget skulle påverka dem.

Det jag funderar på är om kroppen från födseln är "nollad", den är inställd på bröstmjölk och sen anpassar den sig efter födan som den vänjs in på. Får man i sig ett högt saltintag anpassar sig kroppen efter det. (jämför med centralstimultanias långtidspåverkan) bryter man det mönstret så blir kroppen först chockad men sedan återanpassar den sig (beroende på hur stora skadorna är) kanske till och med helt och hållet. Kroppen är ändå ett fantastiskt instrument med anpassningsförmåga osv...

Men sen vill jag påpeka att tråden inte handlar om salt även om det är ett intressant ämne(!) det var om en omlagd kost kan förändra blodtrycket.
Min fundering var om mer fett (och protein) kan höja blodtrycket då man ofta får höra av läkare/dietister att man ska minska fettintaget för att blodtrycket ska sjunka (jag vet att det inte är en faktisk sanning). därmed går mina tankar åt andra hållet.

För att återgå till saltet så får jag i mig salt från (precis som det står i kommentarerna ovan) fisk och skaldjur, vätskeersättning samt korv, serrano/Parma/proscuto skinka mm. Det jag inte gör är att jag saltar kokvatnet minimalt eller inte alls, tillagar det mesta köttet utan salt osv jag uppskattar intaget till ca 1/4 tsk salt en genomsnittlig dag då räknar jag inte med salt via dryck. När jag tränar gör jag vätskeersättning på hemgjord saft + 1/2 tsk salt per liter vilket är den mängden jag oftast dricker i anslutning till träningen.
Det är inga mängder men jag har inte märkt några förändringar till det sämre sedan jag slutade salta, snarare tvärt om.
Men som jag också sagt, jag kan tänka mig vara villigt till att prova en tid med ett högre intag.

Anmäl
2014-06-30 01:02 #29 av: Ary

Det hade varit intressant att höra hur det gick för TS...

Själv har jag fått blodtrycksfall ganska många gånger om dagen senaste veckan. Har saltat mindre spontant några veckor tillbaka, ätit mindre överhuvud taget, äter medicin som kan ha lågt tryck och minskad aptit som biverkning. Gått ner 30 kg men inte underviktig, mitt bmi är fortfarande 28.

Tänkte testa seltin imorgon. Några andra tips någon?

Anmäl
2014-06-30 11:17 #30 av: CasaRamon

Man bör alltså dra ner på saltet om man har tendens till högt blodtryck?

Visserligen äter vi inte mycket salt, men man kanske ska minska ytterligare. Min man äter medicin för högt blodtryck, och själv har jag haft lite för högt tryck och hög puls vid enstaka tillfällen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.