Annons:
Etiketthälsa
Läst 3525 ggr
Internettan
2013-04-08 19:24

Netdoktor: gener och fetma; rött kött igen

Jag prenumererar på nyhetsmail från Netdoktor.se. I det senaste finns några artiklar som jag reagerar på.

Den första artikeln blir jag häpen över och vill dumförklara. Typiskt den traditionella medicinen - att man stirrar sig blind på generna. "Ändra inte på kosten/livsstilen - det är människan det är fel på":

Därför ökar risken för fetma och övervikt

Sju tidigare okända genvarianter som har med fetma att göra har upptäckts av forskare vid Uppsala universitet. Studien omfattar sammanlagt drygt 275 000 personer från Europa och USA, skriver Unt.se. Läs mer »

Man menar att ju fler av dessa gener man ärvt från sina föräldrar desto större risk för övervikt. Och man hoppas att denna nya forskning på sikt ska leda till nya läkemedel mot fetma.

Den andra artikeln jag reagerar på får mig att undra hur man ska tolka detta. Är det forskare som hamnat på fel spår igen? Som vanligt? 

Forskare kan ha hittat hälsoboven i rött kött

Flera forskningsstudier har visat att det inte är bra för hälsa natt äta för mycket rött kött. Rött kött ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar, men varför det är så finns det delade meningar om. Men nu kan forskare ha hittat boven – bakterier i magen äter upp ämnet karnitin, skriver Dn.se. Läs mer »

Karnitin är ett ämne som det finns mycket av i rött kött. Efter att bakterierna i magen äter upp ämnet bryts det sedan ned till en gas som i sin tur omvandlas i levern till en kemikalie som kallas TMAO. Studien fann ett starkt samband mellan TMAO och åderförfettning, vilket kan leda till hjärtsjukdom och förtidig död.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Zepp
2013-04-08 19:31
#1

Jösses.. är det rött kött på tapeten nu igen! 😡

Jag är faktist mest förvånad över att vi lyckats överleva som art.. eller så åt de frukt hela dagarna på nordliga breddgrader under stenåldern, fast vi inte fattar att det gick att odla på permafrosten!

Jag bara väntar på det arkeologiska genombrottet, som förklarar allt!

Annars så på den första.. ja fetma är starkt genetiskt betingat, flera andra sjukliga saker oxå.

En av de vanliga genetisk predispositionerna är för diabets.. fast det finns egentligen ingen sådan diabetsgen, däremot så finns det olika genuttryck för att kunna hantera högt blodsocker, dvs alla är inte födda till att klara det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Caywin
2013-04-08 20:50
#2

Jag gillar verkligen hur man säger "Rött kött kan vara boven", och sedan längre ner visar det sig att det är TMAO som man hittat ett samband med åderförfettning, som i sin tur kan leda till hjärtsjukdom och för tidig död…. Ingenstans står det ju hur mycket rött kött och tmao det behövs..

Internettan
2013-04-08 21:00
#3

#1:

Jag tror som du att forskarna lurar sig själva. De är så hjärntvättade att de kan tolka vad som helst så att det bekräftar idén om att rött kött är farligt.

Men ändå undrar jag vad det är de hittat? (Eller undrar jag det? Det är ju inte ovanligt att forskare lever i en fantasivärld.) 

När det gäller generna: Visst har du rätt när det gäller generna. Men är det fel på generna eller är de bara inte anpassade till den rådande miljön? Och varför ger man alltid generna skulden? Är det inte enklare att fixa miljön? Är det för att vi så gärna vill kunna leva onaturligt? Är det för att tjäna pengar?

Det blir lite som att låta människor hoppa bungyjump utan lina. Om några överlever så undrar forskare varför inte alla gör det. "Om några överlever så blir det normalt att hoppa bungyjump utan lina." Och så letar man efter gener som kan kopplas till död i samband med bungyjump - så att man kan hitta läkemedel som kan kompensera.  

Och man hittar säkert de där generna också. De som har en viss sorts fysik klarar sig bättre vid en viss typ av påfrestning, vare sig det gäller överbelastning i form av gifter, livsmedel, muskelbelastning, psykisk stress, kyla eller värme (osv). Generna styr också vilka yttringar påfrestningarna får hos olika personer, t ex värk, fetma, orkeslöshet eller allergi… I stort sett allt kan kopplas till gener. 

Men är det en smart väg att gå att till varje pris förändra människan så hon blir superman?

(Bungyjump utan lina kanske var att ta i… :)

Den stora frågan: Vad är normalt för människan? Eller rättare sagt: vad vill vi till varje pris ska vara normalt? Att kunna äta kanelbullar varje dag? Att tåla gifter i miljön? Ska vi ägna forskning och pengar till sådana saker som att försöka hålla människan frisk medan vi utsätter henne för fler och fler moderna påfrestningar? När är det dags att ändra miljön istället?

Fortsatt tanke: Om evolutionen stämmer och den hade fått råda så kan man tänka sig att problemen så småningom hade försvunnit. De med värst sjukdomar hade dött ut. (Det finns ju många som är ofrivilligt barnlösa idag, ofta till följd av att de inte tål vad de äter.) Sen hade de flesta människor (de som blev kvar) tålt våra moderna påfrestningar.

Men nu när tanken är att vi ska klara av påfrestningarna med hjälp av mediciner - vad blir scenariot? Då lär väl inte generna sorteras bort utan föras vidare till kommande generationer? Ska alla äta läkemedel då har de tänkt sig? Hela livet? Mot alla gener som får en att inte tåla det ena eller det andra och som gör så att man får den ena eller den andra sjukdomen? (Som jag förstår det är det inte ens fetman i sig (symtomet) som är farligt alla gånger, utan det är andra faktorer som är farliga? Återigen kommer man antagligen ofta att försöka åtgärda olika symtom istället för risker.)

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-04-08 21:22
#4

Evolutionen fortsätter.. var så säker på det.. och nu handlar det om utslagning av de som inte klarar den nya miljön/kosten!

Vänta någon miljon år så får du se att både hallonbåtar och formfranska kommer att vara essentiell föda! 😮

Sen den senaste forskningsrapporten om Karnitin avvaktar jag att komentera, tills jag läst den!

Minns den om smörfett som visade sig handla om vissa med en imunbristdefekt, dvs brist på Interleukin2!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
2013-04-09 00:12
#5

Karnitin ger ateroskleros hos möss, det är vad de kollat! Fröätare som äter annat än frön blir sjuka, konstigt va? Nä, den där "forskningen" ger jag inte mycket för.

Internettan
2013-04-09 09:31
#6

#4:

Ja, vi kommer kanske att käka hallonbåtar i framtiden och må fantastiskt. Och ha en kropp som liknar en pansarvagn. För det är ju det vi vill tydligen. :)

#5:

Jaså, hos möss nu igen? Ibland undrar jag om utbildning och kunskap gör oss till idioter.. Forskare verkar ju överrepresenterade i alla fall. Gång på gång drar de helt huvudlösa slutsatser.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Wildrat
2013-04-10 10:42
#7

#6 Det brukar inte vara forskare som är värst utan journalister och marknadsförare som verkar läsa lite som de vill.

I det här fallet har man gett möss karnitin och sett att de får ateroskleros och dessa har då högt TMAO. Sen har man kollat avföringen hos människor och kommit fram till att veganer och vegetarianer hade mindre TMAO där än köttätare. Sen har de kollat folk med hjärtproblem och sett att de har mycket TMAO i blodet.

Slutsatsen av det här är att eftersom kolesterol och järn inte är bovarna så kan det här vara det då köttätare får i sig mer karnitin och mössen som fått i sig karnitin får ateroskleros som man "vet" ökar risken för hjärtproblem så måste kött vara farligt. För alla "vet" ju att rött kött är livsfarligt…

Ungefär, har jag för mig… Har bara läst abstract, vill inte betala 30 euro för att läsa hela.

Wildrat
2013-04-10 10:52
#8

Ralf Sundberg kommenterar karnitinet och konstaterar att det är "junk science" återigen.

hemul
2013-04-10 12:38
#9

Det är väl inte otroligt att det finns "fetmagener". Vissa av oss är ju uppenbarligen mer disponerade för fetma än andra. Det är väl vad man gör med den kunskapen som skiljer synsätten åt. Lite överdrivet kan man…

A) Magsäcksoperera alla med fetmagener i preventivt syfte.

B) Se till att fetmagenerna inte kommer till uttyck genom lämplig kost och lämpligt leverne för övrigt.

Under B skulle det behövas ungefär 20 underpunkter för att spegla åsikterna där, men de orkar jag inte hitta på. 😛

starhawk
2013-04-10 12:49
#10

"Men vis av rått- och musforskning vet jag att sådana här dieter endast fördrages hos dessa djur om de är rejält sockrade."

Kunde just tänka mig det! Det är snarast där vi har pudelns kärna det är återigen socker som smugit sig in i sammanhanget utan att dom "skarpsynta" forskarna upptäckt det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
2013-04-10 14:30
#11

Här är också kommentar (Fat Head, på engelska) på samma "forskning" på rött kött. Läs gärna kommentarerna, där är mycket intressant om annan forskning på karnitin.

Internettan
2013-04-11 06:00
#12

#8:

Forskningen är ofta en komedi, med andra ord.

#9:

Det är inte otroligt att det finns "fetmagener". Det är väl fakta? Men frågan är vad det har med saken att göra egentligen. 

Eftersom fetma inte är ovanligt utan verkar vara en normal reaktion för kroppen när man utsätter den för en viss påfrestning, så kan man undra om det är sunt att leta efter problemets lösning bland generna. Den enda anledningen är ju att människan inte vill leva normalt utan vill fortsätta leva på ett sätt som inte passar hennes kropp. Och då ska vi betala för att låta människor sitta och nörda vid mikroskopen i jakt på en gåta som redan är löst för länge sedan?

#11:

Det ska jag kolla in.

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: