Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 8586 ggr
Sindri
4/7/13, 11:23 PM

Omega 3 från Lidl i Spanien

Har hittat Omega3 som inte är bautastora, tillverkade i Spanien speciellt för Lidl. Märket är Optisana, tillverkas av ett företag som heter Issac Peral.

Står inget närmare om råvaran, bara att de är tillverkade av olja från fiskar rika på omega3.
Varje kapsel väger 715 mg och 500mg = 150 mg omega3. Plus vitamin E -D - alfa-Tokoferol.

I två kapslar skall man få i sig 1000mg fiskolja, 300mg omega3, 180 mg EPA, 120mg DHA.

Eller menas det att av dessa 300mg omega3 är 180mg EPA och 120mg DHA?

Har inte läst på så mycket om omega3, men är detta OK, eller bör jag bara äta sånt som är bättre deklarerat. För billigt för att vara bra? (3,99€ för 80 kapslar) Jag vet vilka alternativ det finns i Sverige - vill bara kolla om någon avråder från dessa eller om jag skall köpa med mig några burkar.

Annons:
hemul
4/8/13, 12:52 AM
#1

Jag skulle inte äta den utan att ha läst ett oberoende test där den fått godkänt.

Problemet med fiskolja är att den som alla fleromättade fetter härsknar lätt och den är då skadlig i stället för nyttig. Mycket fiskolja som säljs är härsken. Dessutom bör den renas från miljögifter som kan ackumuleras i fett. En del oljor har skyhöga värden på sånt i test. Så billig, otestad fiskolja från Lidl - nej, jag skulle inte köpa den.

Sindri
4/8/13, 8:33 AM
#2

Bra argument - jag skippar den.

hemul
4/9/13, 1:35 AM
#3

Tror det är klokt - i brist på bevis för motsatsen.

Dessutom så behver man äta en minamal mängd fet fisk för att komma upp i den rekommenderade dagsdosen omega-3. När jag insåg det slutade jag äta tillskott - efter nästan 20 års grufsande.

Sindri
4/9/13, 10:33 PM
#4

Ja, när vi är här i Spanien äter vi mycket fisk - men jag läste den här artikeln hos Kostdoktorn

http://www.kostdoktorn.se/hur-du-kan-forbattra-ditt-minne-med-omega-3/

Minnet kunde ju vara lite bättre…..

goliath
4/10/13, 12:10 AM
#5

@TS

Gällande EPA och DHA så är den senaste rekommendation jag hörde att den borde vara i förhållandet 4:1. Argumentatinen var att EPA kan omvandlas till DHA vid behov, men inte omvänt.

chilisalsa
4/10/13, 3:48 AM
#6

Vänd på det; -)

Medarbeterare på Kost

Annons:
goliath
4/10/13, 6:20 PM
#7

#6

Nää?

chilisalsa
4/10/13, 6:33 PM
#8

DHA kan omv.andlas till EPA…. inte tvärt om.

Vill man ha ett bra o3 tillskott ska man söka ett med hög mängd DHA

I studier med t.ex de med synproblematik så har ca 700mg DHA dagligen några månader gett bättre syn rel. placebo … klar signifikant. Men det är bara DHA som duger. (Näthinnan i ögat har den största koncetrationen av DHA i kroppen)

Medarbeterare på Kost

goliath
4/10/13, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag menar bestämt att det är EPA till DHA asså…

chilisalsa
4/10/13, 7:48 PM
#10

Visst jag håller med. Var dock kategorisk. Men det enda som för en person är relevant är omvandlingfaktorn för den personen….

Om det nu är aktivt DHA en person behöver för nåt tillfrisknande så är veg EPA helt uselt… närmast värdelöst…

Medarbeterare på Kost

goliath
4/10/13, 8:29 PM
#11

Vet du vad din omvandlingsfaktor är från EPA till DHA?

Men vi pratar ju inte om vegetabilisk EPA? Vi pratar väl om EPA/DHA ration i fiskolja?

chilisalsa
4/10/13, 8:59 PM
#12

Svar nej och jag tror inte det är kännt och  faktiskt finns nåt att gå på där… animaliskt EPA->DHA omvandling… ? Troligen väldigt lågt men det är intuitiv spekulation från min sida   ;-)

Överlag tror jag att vi bör få i oss det vi behöver direkt här… och där är det ett problem att DHA är väldigt underskattat i vad om egentligen behövs optimalt…

Medarbeterare på Kost

goliath
4/10/13, 9:33 PM
#13

Precis.. Det är nog ingen som känner till sin omvandlingsfaktor :)

Men vi vet att det är en enkelriktad process. ALA konverteras så måningom till EPA som små småningom konverteras till DHA som är slutprodukten. Direktkonsumerad EPA bryts på samma sätt ned till DHA. Processen kan altså inte reverseras. Detta betyder altså att har du bara EPA kan du även få DHA, men har du bara DHA kan du inte få EPA och kommer garanterat bli undernärd.

Begge fettsyror är viktiga för människan på olika områden och i olika delar av kroppen.

Därfor tycker jag det låter tryggast och förnuftigast att inta mest av det ämnet som är högst upp i en irreversibel omvandlingskedja. Om kroppen behöver mer DHA kommer troligen fler enzymer aktiveras som har som uppgift att konvertera EPA till DHA. Det motsatta går inte. Därför bör det vara viktigare att få i sig nog EPA.

Annons:
[Petronella Pip]
4/10/13, 9:51 PM
#14

den här diskussionen gör mig förvirrad!? Först hävdar du,  chilisalsa bestämt en sak, sen när du får mothugg och motsatsen hävdas lika bestämt håller du med och säger att du var kategorisk… ja men av vilken anledning hävdar du något du tydligen vet är totalt fel?

chilisalsa
4/10/13, 10:33 PM
#15

Jo de blir förvirrat mär man blandar ihop veg n3 med animaliskt n3.

Sorry mitt fel där….

Dock vet vi väldigt dåligt om omvandlingsfaktorer för animaliskt EPA/DHA.

Det vi vet och har studerat är behov av DHA, och vad brist får för verkan och vad tillskott av DHA har för verkan, ex bättre syn.

Medarbeterare på Kost

goliath
4/11/13, 3:31 PM
#16

Men glömmer du inte EPA och konsekvenserna av brist? Det är ju viktigt att ha adekvata nivåer av bege fettsyrorna, inte bara DHA. Du verkar mena att DHA är "viktigare" och att det inte är så noga med EPA?

chilisalsa
4/11/13, 5:49 PM
#17

Nejdå jag glömmer inte EPA och att det är viktigt. Mitt initiala inlägg var om att EPA/DHA skulle ha ett "optimalt"  förhållande på 4:1…

Det var det jag inte köpte rätt av ;-)

Litet tankefel av mig där, men konsekvensen blir den samma tro jag.

I försök där man vill studera DHA:s verkan rel. placebo väljer man ett tillskott där DHA rel EPA  är snarare omvänt i för hållande till det som skulle vara optimalt som du sade… för man har ingen koll på hur en individ omvandlar EPA till DHA…

Nu handlade det här ju om vad som är ett bra tillskott eller inte och då tillstår jag att så hög halt av DHA alltid är att föredra… gärna mer än EPA, vilket är ovanligt…

Bägge är viktiga, men kanske DHA är viktigare…. som tillskott.

Medarbeterare på Kost

goliath
4/11/13, 7:01 PM
#18

Okok… Jag håller inte med dig :) Inte för friska som vill ha god hälsa och  förebygga sjukdom i allafall..

Det enda fall jag kan se att det kan var förnuftigt att äta rent DHA eller eller ett tillskott med mer DHA än EPA än om man vill försöka behandla en sjukdom eller åkomma där just DHA kan hjälpa, tex i hjärnan eller ögat.. Annars ser jag det som helt ologiskt att äta tillskott med med DHA än EPA av tidigare skrivana grunder..

Blir nyfiken. Varför menar du att DHA kan vara viktigare?

Ps en studie där målet är att undersöka DHA´s verkning, är det ju naturligt att man försöker isolera DHA. Inte pga osäkerhet runt omvandlingen, men för att isolera DHA´s verkning tänker jag (annars vet man inte vad som gav de positiva/negativa verkningarna. Var det EPA eller DHA?)

byggarn30
4/12/13, 6:47 PM
#19

Jag köper Optisanas Omega-3 från Lidl i Sverige. Vad sägs om dom?

chilisalsa
4/12/13, 7:36 PM
#20

Näe om alla tyckte lika skulle utvecklingen stanna av fullständigt 😉

Och det skulle bli verkligt tråkigt :-)

Du har inte någon liten klok tanke om varför kroppen inte omvandlar åt andra hålllet….

Det finns många ämnen som kroppen utvecklats att fixa på egen hand utifrån annat, och som är viktigt att vi får i oss på något vis. Arginin t.ex behöver vi inte få i oss som vuxna…. betyder det att vi inte bör äta det som tillskott eller via mat ? Naturligtvis inte!

De studier jag sett har velat studera tillskott som går att köpa… men i princip håller jag med dig. Det handlar dock inte om läkemedel här.

Många produkter (flera tusen) sökte ju om att få göra hälsopåstående till EU… dryga hundra fick okej om jag minns rätt. Däribland DHA och ögonhälsa.

Ja jag tror DHA är viktigare än EPA…. DHA är som arginin inte essentiellt men nog tusan behöver vi få i oss det för att må optimalt.

http://jn.nutrition.org/content/134/1/183.long 

Men som vanligt… det är naturligtvis bättre att äta 10 sillbitar till ägget på morgonen 🙂

Medarbeterare på Kost

Annons:
goliath
4/12/13, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Det finns miljoner processer i kroppen som inte är reversibla. Detta är bara en ev dem. Det kan tex handla om att det bara finns enzymer som konverterar åt ett håll. Du kan se bifogad bild på kolismetabolismen. Där ser du flera exempel på att vissa steg är reversibla, andra är "enkelriktade". Se på pilarna.. Det finns en miljon andra exempel..

Jag säger inte heller inte att vi inte ska få i oss DHA. Men att vi med fördel kan få i oss mer EPA eftersom den kan omvandlas till DHA vid behov. Eller i allafall lika mycket. Inte mer DHA på bekostnad av EPA i allafall.

Vi är begge överrens om att DHA är viktigt för oss och att vi bör få i oss detta. Jag har förstått att du tror det är viktigare för oss att få i oss DHA är EPA och att vi därför bör äta omega 3 med mer DHA än EPA. Min fråga var varför du menar att DHA är viktigare. Baserar du dig på något konkret eller är det en känsla du har?

goliath
4/13/13, 2:08 AM
#22

#19

Vet inte något om den, men fördelningen mellan EPA och DHA är ca 60/40 vilket jag tror är en helt ok fördelning baserar på tidigare inlägg.

Själv har jag precis beställt detta omega 3 preparatet:

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Fettsyror/Marina-fettsyror/O3-PurePharma.htm

Denna produkten kommer från Pure Pharma och rekommenderas av kostdoktorn "om man vill ha det bästa" (dock inte det billigaste).

EPA/DHA förhållandet i denna är 5:2, något som jag tycker verkar förnuftigt.

chilisalsa
4/13/13, 12:44 PM
#23

Ja om du vill kan du kalla det känsla 😉

Men det bygger ändå på nån slags samlad bedömning av allt jag läst.

Det bygger på att vi får problem om vi får i oss för lite DHA och att man förbättras av just tillskott på DHA i kost. Jag tror inte på att vi omvandlar EPA till DHA bra alls som vuxna. Det är väldigt många steg för att hela kedjan från EPA till DHA ska fullbordas och det krävs att allt som behövs finns i tillräcklig mängd. Vissa enzymer minskar dramatiskt med ålder, och ännu mer vid metabola problem som diabetes.

ALA till EPA troligen ännu sämre.

Läs gärna den här genomgången;

Docosahexaenoic Acid (DHA): An Ancient Nutrient for the Modern Human Brain

http://www.mdpi.com/2072-6643/3/5/529

Mer lättläst PDF:

http://www.mdpi.com/2072-6643/3/5/529/pd

f

Från sidan 534 i PDF:en:

"Conversions through to DHA in adults have been found to be very low.

"Furthermore, in vegetarians ALA supplementation was demonstrated to increase the proportion of EPA but not DHA [27]. When given as preformed DHA, however, there are consistent and dramatic increases in DHA in phospholipids. For instance, when 900 mg per day of algal-DHA was administered to vegetarians for 8 weeks there were significant increase in the proportion of DHA in phospholipids, from 2.8% to 7.3% [28]. Similarly, supplementation of 200 mg DHA per day for 3 months was shown to increase serum phospholipids by 50% in vegetarians [27]. It would thus appear that only supplementation with preformed DHA reliably increases tissue DHA [29,30]."

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
4/13/13, 1:19 PM
#24

Patrick på PH har skrivit om en del ett antal studier om man vill läsa på svenska…. http://www.perfekthalsa.se/category/omega-3/

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
4/13/13, 3:35 PM
#25

goliath,

Nutrients kommer förresten med ett specialnummer om DHA om en dryg månad och man vill följa nuläget i vad man vet och inte, vilket säkert blir intressant att läsa 🙂

Jag hoppas verkligen man tar upp frågan om konverteringförmåga till DHA i någon av artiklarna… men det är rätt troligt såklart !

http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/docosahexaenoic

Medarbeterare på Kost

goliath
4/14/13, 2:45 AM
#26

Det var en fin review i nutrients som du postade. intressant läsning!

Det du har citerat handlar om omvandligen från ALA till EPA och DHA. Vi vet sedan tidigare att omvandlingen från vegetabilisk ALA till EPA/DHA är mycket begränsat, man pratar oftabara om några få procent.

I den gruppen du citare så observerade liten konvertering till DHA. Det stämmer. Men läser man vidare så:

"However, results from a study in non-pregnant females found approximately 10% conversion through to DHA"

Ett annan citat i samma review handlar om äldre folk som matades uteslutande med sondmat. De hade låga nivåer av både EPA och DPA och gavs ALA. Både EPA och DHA normaliserades vilket tyder på fullständig konvertering till både EPA och DHA från ALA.

"When ALA was included in the formula, EPA and DHA levels were normalized in blood phospholipids and the cutaneous symptoms were resolved within four weeks. Bjerve et al. [18] observed that conversions from ALA to EPA and DHA appear to be increased in adults with frank deficiency

Som framgår av sista meningen i citatet över verkar konverteringen bero på behovet.

I reviewen du postade ser man i vissa försök att nästan ingen konvertering till DHA observerades, men i andra fall stor konvertering. 

Jag tänker som jag skrivit i tidigare inlägg att konvertering kommer vara noll om man har tillräckligt med DHA men större om man behöver DHA.

Det blir som att mata en grupp stillasittande människor med glukos och se hur mycket av glukosen som blir konverterat till muskelglykogen. Svaret blir ungefär noll. Gör man samma försök på en grupp tränande människor så kan resultatet bli närmare 100%.

chilisalsa
4/14/13, 7:57 PM
#27

Det smög in sig ett fel i hastigheten…

"ALA till EPA troligen ännu sämre."

Troligen bättre skare såklart vara :-)

Vid tillräcklig enzymtillgång kanske det i bästa fall är upp till 10% ALA till EPA och mindre än 10% EPA till DHA… och får man inte i sig varken EPA eller DHA som för en vegan som inte tar (EPA/DHA-tillskott) utan bara ALA blir det kanske max 1% ALA->(EPA)->DHA… OM det finns de enzymer som behövs… vilket i sin tur kräver substraten som behövs för att bilda dem.

Frågan är varför ALA -> DHA oftast är så begränsad som i det försök jag citerade… Svaret är troligen för mycket omega-6, som för att metaboliseras tävlar om samma enzymer som behövs för att metabolisera ALA->DHA… enzymerna räcker inte till om man äter för mycket omega-6. Hade man gett dom EPA hade det sannolikt blivit lite DHA, om än inte tillräckligt, då det går åt ungefär samma enzymer ALA->EPA som för EPA->DHA 

Och det är inte bara kvoten n6:n3 som är viktig, det är viktigt att få ner mängden omega-6 som måste metaboliseras för att öka förutsättningen att kunna metabolisera både ALA, DPA och EPA, till DHA.

Det går åt dubbelt av Delta-6-desaturas, och trippelt av elongas att omvandla ALA->DHA som det går åt att omvandla omega-6 (LA) till Arakidonsyra (AA) 

Så det är inte förvånande att det blev som det blev…

Sen håller jag med dig att vid brist försöker kroppen produdera bättre förutsättningar, bl.a enzymer för att så långt den kan kompensera upp omvandling. Men i test av veganer har man sett att det kan ta år… och käkar dom mycket omega-6 vilket är rätt vanligt då dom bara äter vegetabiliskt fett, räcker det ofta inte till iaf… minimera omega-6 är troligen en förutsättning för den gruppen, även med veg EPA/DHA-tillskott + att se till att få i sig t.ex chiafrön för LA.

I Bjerve et al. hade dom som sagt frank deficiency då dom matades med med tub med majsolja n6:n3 på 64:1 …. stackare… Så länge totalen n6 inte är för mycket och man adderar tillräckligt med ALA så lär det rätta till sig med tiden. Förmodligen snabbare om man har legat en längre tid med grav brist så att enzymsystemet går på högvarv för att försöka kompensera men har grav brist på substrat (ALA), och sen lägger till bara stor mängd ALA.

En fråga man kan ställa sig är ju om man nu ska käka tillskott och inte äter fisk i någon vidare mängd… Har Svensson koll på sin n6-konsumption…. Kanske rent av följer SLV:s råd och bara äter margarin och använder flytande margarin eller olja vid stekning. Kanske äter mycket halvfabrikat och färdigrätter med stor mängd veg-olja i…

Vad ger man för råd där tro… avs om det är bra med hög halt av DHA i kapslarna…

Däremot är det jätteviktigt att det är av bra kvalité och inte är oxiderat. Äter man oxiderat av dålig sort kan det tvärtom vara skadligt… max 3-4g totalt som tillskott sen kan det bli riktigt riskabelt OM det är härsket.

Medarbeterare på Kost

Annons:
goliath
4/14/13, 8:28 PM
#28

Altså.. egentligen så snackar vi ju varken om gruppen veganer eller tillskott av vegatibilisk ALA :) Vi pratar om tillskott av animalisk EPA och DHA..

"Frågan är varför ALA -> DHA oftast är så begränsad som i det försök jag citerade"

Om det nu så ofta är det? I din studie var omvandlingen stor i vissa grupper. Visst, det kan bero på Omega 6. Men även som jag skrev behovet. Om det inte är behov för DHA kommer ingenting konverteras.. Enxymaktiviteten i en reaktionsväg hämmas ofta vid stor tilgång på prudukten. På samma sätt stimuleras enxymaktiviteten många gånger vid låg tillgång på prudukten.

Min poäng igen.. Om en person med alvarlig brist på EPA och DHA ges EPA kommer personen få ökade nivåer EPA och i allafall till viss grad ökad DHA. Om han får DHA kommer han inte få ökad EPA överhuvudtaget pga reaktionsvägen inte är reversibel..

Men det är nok lite tidigt att diskutera detta. Det har nog inte forskats lite för lite för att verkligen veta… Vi får bara spekulera än sålänge :)

chilisalsa
4/14/13, 10:31 PM
#29

Mjae jag diskriminerar ingen… 😉

Samma tillskottsbehov gäller de flesta vegetarianer och en hel del blandkostare också.

Men egentligen är det ju fel att prata om animaliskt omega-3.

Vegetabiliskt omega-3 är ju ALA som är en helt annan sak än EPA/DHA.

Veganen väljer vegetabiliskt EPA/DHA från alger vilket är samma sak
t.ex http://www.opti3omega.com/

Att studera just på just gruppen veganer som i princip alltid HAR brist på åtminstone DHA om dom inte tar tillskott har vissa fördelar. Tillskott av ALA i den studien gjorde att dom tillverkade EPA (animaliskt såklart), ungefär som om dom skulle fått animaliskt tillskott av EPA direkt, däremot hade dom ingen ökning av DHA som är bra mycket viktigare för oss, trots brist. Och EPA tillverkar vi bra mycket lättare än DHA utifrån ALA… Visst behöver vi en del EPA också för att bilda t.ex elkosanoider.

Jag vill påstå att DHA bör anses som villkorat mer essentiellt i förhållande till EPA som vi tillverkar lättare från ALA… det är iaf svårt att inte få i sig en del ALA.

Sen är det ju inte allvarlig brist som är det stora utan tillräcklig brist för att att få alla dessa problem som har med nervsystem att göra och som förbättras med tillskott som leder till högre DHA-nivå i kroppen. Och för vissa individer under viss övrig kost kan det som sagt räcka med bara EPA, emedan för andra det kan behövas en rejäl dutt DHA…

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: