Annons:
Etikettövrigt
Läst 3121 ggr
Therese.G
2013-04-07 20:14

Så otroligt trött!

Jag är otroligt trött på min övervikt och hur otroligt nedvärderad jag blir när folk drar förhastade slutsatser om mig och hur jag lever mitt liv.

Jag har haft hypotyreos sedan jag var ung, runt 10 år, men fick aldrig levaxin förrens för ett år sedan då jag var 21 år. Men som flera andra så fick jag kämpa för att få en högre dos efter att ha legat på 25 mikrogram per dag med alla symptom kvar. Nu när jag är på 100 mikrogram/dag så går jag fortfarande inte ner, jag fryser fortfarande, har den hemska huvudvärken kvar och annat smått och gott.
Läkaren jag har är riktigt elak och kränker mig varje gång jag träffar henne, tyvärr så får jag ingen annan läkare fastän jag ber om det.

Mitt största problem dock är att jag har nog gett upp. Jag orkar verkligen inte försöka gå ner i vikt när inget händer.
Jag känner också att jag inte har råd att börja med LCHF som det är nu. Och det är egentligen det som är anledningen till varför jag skriver.

Hur tusan ska jag klara av att äta billigt LCHF? Jag och sambon har en matkassa på ca 2000 per månad och då han verkligen inte vill äta LCHF så måste jag ha råd att köpa både LCHF till mig själv och den mat han vill ha. Är det någon mening att ens försöka få det att gå ihop eller är det bättre att vänta tills vi får in mer pengar?

Skulle också vilja se en vanlig dag för er som äter LCHF, och ungefär när och hur ofta ni äter. Om någon känner för att dela med sig. :)

Skönt att ventilera lite!

- Therese

Annons:
Tyroidea
2013-04-07 20:37
#1

Oj stackars dig! Har också hypotyreos och enligt min läkare så är det många som inte går ner trots Levaxin!

LCHF behöver varken vara dyrt eller krångligt!

Pröva att äta så här i morgon eller när du har handlat:

Frukost, en omelett på 2 ägg och lite grädde stekt i smör. Lite gurka eller sallad. Om du inte gillar frukost kan du faktiskt hoppa över det! I lchf äter man INTE många gånger per dag.

Lunch: en köttfärsbiff (din sambo kan äta pasta till) med vitkålssallad med oljedressing och en ostbit. Drick vatten till maten.

Middag: Falukorv med högt köttinnehåll och smält ost på (din sambo tar pasta till). En sallad.

Köp även en burk med Cocosa kokosfett (finns andra billigare märken också). Stek i detta och när du har vant dig kan du istället för en hel måltid ta en kopp kaffe eller te med en tesked eller matsked fett (smaklöst blir inte oljigt). Kokosfett får fart på förbränningen hos oss med hypotyreos! 

Beställ tid hos en annan läkare, försök hitta en privatläkare som har avtal med FK.

MimLan
2013-04-07 20:45
#2

För billiga ingredienser, titta just under den gruppen här till vänster.

Varför får du inte byta läkare? Byt vårdcentral?

Fråga sambon om han inte är intresserad av att stötta dig i din hälsa? Det är inte motsatta förhållandet som gäller, att den svaga och sjuka skall uppoffra sig. Det är inte så att han skadas av att äta näringstätt och hälsosamt.

Du kan höja medicineringen på eget bevåg, det handlar ju om att utgå från vilka symtom som försvinner, eller tillkommer för all del. Tyvärr behöver du ha full koll själv på din sjukdom, läkare rent generellt har inte den koll som behövs. Börja med att begära ut gamla provsvar skriftligt. Och framöver skall du alltid ha en kopia när du tar nya.

Det finns brister som gör att medicineringen inte kan fungera, som t.ex. järn/ferritin och b-vitaminer. Titta igenom dina provsvar och se om du har tagit sådana prover.

Du kan också ta morgontemperaturen, bokför den och annat mående. Temperaturen är ett bra riktmärke för hur medicineringen fungerar.

[WickedAlly]
2013-04-07 21:32
#3

Jag lever ensam och äter för ungefär 1100 i månaden. Man kan äta väldigt gott för en billig peng. I mitt fall tjänar jag snarare på att äta lchf, tidigare så köpte jag godis, chips och läsk bland annat och de kostnaderna har jag ju inte längre. 

En vanligt dag för mig:
Frukost/brunch:
Två kokta ägg med majonnäs, några skivor ost med bregott på, några skivor smörgåsgurka och en skiva skinka eller annat pålägg. Betydligt mindre än jag åt tidigare till frukost men jag är mätt mycket längre. 

Middagsexempel:
Pannbiff, sås och sallad (Salladskål, gurka, någon minitomat och lite rödlök)
Fläskytterfilé och ostgratinerad broccoli
Lövbiff och blomkålsmos, lite mozzarella till

Jag äter väldigt ofta bara en köttbit, fet sås och salladskål till middag. Skulle kunna äta det varje dag.
Om du till exempel gör köttfärssås så kan du äta strimlad vitkål (billigt och gott) till medan din sambo får pasta.
Din sambo får nog låta bli att äta samma feta såser som du eventuellt kommer äta om han ska fortsätta äta mycket kolhydrater dock, annars kommer nog kilona som ett brev på posten. 

Jag kollar affärernas utskick och handlar det som finns till bra priser just då, på så sätt blir det bra variation på maten automatiskt också :)

Jessell
2013-04-07 22:13
#4

jag är student och vet hur det är att behöva äta billig mat, min lösning är att köpa produkter som det är bra pris på just då och sen laga stora satser och leva på samma käk en hel vecka. eftersom jag nu även ätit LCHF ett tag har min kropp vant sig vid mindre mängder och köper heller aldrig hem onödigheter som mellanmål och sånt jag ändå inte ska äta. min mat kostar mellan 900-1400 i månaden.

Jag själv äter bara två mål om dagen. En lättare lunch på kanske två kokta ägg och några skinkrullar och sen middag, fisk, kyckling eller kött med en kall sås gjord på creme fraiche eller en gryta gjord på mycket grädde. jag äter inga grönsaker och sparar nog mycket pengar på det!

Lycka till :)

Therese.G
2013-04-07 22:18
#5

Tack alla för era tips!

Jag kan tyvärr inte byta vårdcentral då närmaste ligger flera mil härifrån och jag har ingen möjlighet att ta mig dit.
Får också tjata mig till provsvar, och får fortfarande "du mår bra" brev efter varje provtagning, fastän jag har bett om att få mina siffror istället. Blir ibland så frustrerad så jag vill dra ut mitt hår!
Har dock provtagning snart igen, och då ska jag be att dom kollar järn/ferritin och b vitamin.

Har kikat rätt så mycket på "billig mat" delen, så jag kanske kan få det att gå ihop.

Har dock en fråga .. hur gör man med såser? Tänker om man inte kan göra egen sås är det okej att köpa pulver/färdig i butik?

- Therese

[WickedAlly]
2013-04-07 22:30
#6

Jag brukar köpa Lallerstedts och Icas såser, en burk räcker till fem middagar ungefär :)
Annars häller jag bara grädde och kryddor i en teflonpanna och låter det koka ihop på rätt hög värme.

Annons:
Lurtz
2013-04-07 22:32
#7

#5

Pulversåser ska du undvika. En del såser som finns på burk i affärerna är helt okej, men man får läsa innehållsförteckningen, så lite E-nummer och kolhydrater som möjligt är bäst. Göra egen majonnäs t ex är lätt om man har matberedare eller stavmixer, och det blir billigare och nyttigare om man gör egen, smörsåser som bearnaise är det mer jobb med.

eeeva
2013-04-08 13:22
#8

Hej!

Jag lider med dig!

Har du kollat den här sidan?

http://www.hypo2.info/

Där finns massor med information om sköldkörtel problem.

Du kanske har trötta binjurar?

I så fall kan inte cellerna ta upp sköldkörtelhormonen

hur mycket Levaxin du än äter.

Jessell
2013-04-08 14:19
#9

Kolla alltid näringsinnehållet på såser du köper, man kan bli förvånad när man inser att det är bättre produkter i de billigare  och färre kolhydrater än i de finare. exempelvis tror jag det är mycket mindre kolhydratsmängd i coops egna burk-bea än i lomanders.

Upp till toppen
Annons: