Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2397 ggr
Trippelmormor
2013-04-07 18:16

60+ tar tid !

Har nu varit på LCHF i ca 2 månader och mår superfint av detta. Började mest med tanke på att jag läste nånstans att kolhydrater kunde ligga bakom ledvärk. Har atros i fin gerlederna så jag tänkte ge modellen en chans, stor förändring som resultat! Ett tiotal kilon skulle förstås inte sitta fel heller……. Eftersom jag är 60+ och bantat i princip hela mitt liv så har jag förstått att någon snabb framgångssaga blir det inte fråga om. Men det är en livsstil som passar mig känner jag, därför får det ta den tid det tar. Jag har ett stillasittande jobb inom IT och är ingen fritidsatlet heller, lite spänning, lite promenader och landsvägscykling på sommaren, körde Tjejvättern förra året och planerar en Halvvättern i juni. Alla goda råd mottages tacksamt

Annons:
Trippelmormor
2013-04-08 13:20
#1

Etersom vikten inte har rört sig ur fläcken på 6 veckor startade jag i dag med IF och 8-timmars ätfönster. Inte hungrig i morse men saknade mitt lchf-kaffe!

Någon annan som har fått bra resultat av minskat ätfönster?

Effie
2013-04-08 13:48
#2

Jag började hoppa över frukosten huvudsakligen för att jag inte gillar att äta på morgonen, men jag trodde ju förr att man måste äta frukost; det var lag på det eller nåt.🙂. Sedan kom det någon diskussion här på KiF och jag vågade testa, och trivs bra med det. Någon som helst effekt på vikten har jag inte sett, men det är en del som har märkt skillnad också, så det är bara att testa och se. Men du har ju bara hållit på några veckor; ha lite tålamod!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Trippelmormor
2013-04-08 14:11
#3

#Effie.  Haha, jag vet …….. men ville gärna se mer än den första veckans 2 "vattenkilon". Mår i alla fall jättebra!

Trippelmormor
2013-04-09 08:52
#4

http://www.missfirelake.dk/2013/02/spar-penge-pa-kob-af-kokosolie.html#comment-934

Här visar Christine Ilsoe från Danmark skriver på sin blogg om en billig kokosolja som hon hittat. Har någon erfarenhet av den? Är den raffinerad?

Effie
2013-04-15 12:23
#5

Är det bara jag som svarar på dina frågor..? Jag har ingen erfarenhet av billig kokosolja, men jag minns för några år sedan att det diskuterades (på KiF eller IRL minns jag inte) om billig kokosolja i invandrarbutiker. Jag vill minnas att en del köpte det, men jag vet inte om de har fortsatt med det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

penny
2013-04-15 13:26
#6

Jag svarar också! Jag passar in i 60+ gruppen dessutom! 

Vet inget om danskt kokosolja, men jag har köpt i stora spannar från Crearome ganska billigt. De har varat i flera år. I sista LCHF magasinet testades flera kokosoljor, såg du det?

Jag har ätit LCHF i flera år utan resultat på vågen. Jag testar nu också IF två dagar i veckan. Dricker bara en kopp grönt te till frukost. De andra dagarna te med smör/kokosolja. Jag har också tagit bort nästan all mejeri och grönsaker. Försökte mig på att göra mandelmjölk för att ha i kaffet. Inte särskilt gott, en kanske jag vänjer mig. 

900 gram minus denna vecka. Hoppas att det inte bara är vätska!

Annons:
Trippelmormor
2013-04-15 13:48
#7

Tack Effie och Penny! Läser LCHF magasinet från pärm till pärm! Beställde även 2012 och tänker beställa resterande idag faktiskt.

Hmm, bort med mejeri och grönsaker, tål att tänka på för att se om det visar sig på måtten. Vill så gärna gå ner från 76 till cirkus 68 , inte mycket jag vet men de kilona är väldigt irriternade. Mår annars jättebra av att äta LCHF, och min värk i fingerleder har minskat betydligt.

Har startat en tråd på Kostdoktorn under LCHF för nybörjare som heter
Snart pensionär, evig bantare,

Där hoppas jag också på många ideer, dessvärre kan jag inte byta min signatur till Trippelmormor så det ser ut som om jag inte är konsekvent!

Yred3
2013-04-15 13:51
#8

Här är en till: ½dl turkisk yoghurt+2 msk grädde+ pekannötter eller ½tsl cacao, 2 msk grädde i 3 dl bryggt kaffe till frukost .Ja, vitaminerna inte att förglömma: folsyra, Enomdan(multivitamin), Behepan, D+kalk, Omega 3 och ibland magnesium(skulle behövt mycket mer.) Ingen mjölk utan kött fisk eller fågel och någon gång korv med hög fetthalt och grönsaker. Smör och olivolja

Blev sjuk på juldagen 2001, fick besked 20020128 att jag har SLE, Raynauds Fenomen, hemolytisk anemi. Ville inte ha några mediciner…

Fick idag veta att jag var friskförklarad, för flera år sedan= ville inte ha någon medicin utan skulle återkomma när jag blev sämre. (Har bytt läkare på vårdcentralen idag. Den som jag har numera remitterade mig då 2001),

Äter LCHF sedan 20080108 och mår otroligt mycket bättre, Man kunde inte se mina fotknölar, pga svullnad. Skostorleken har krympt från 42 tilbaka till 37 som jag hade före jag blev sjuk eller vad det nu var….

Man försökt lägga in mig 1978 för utredning, men sa då att jag hade blivit frisk. Jag tror inte att jag hade levt idag om jag hade tagit emot mediciner.

Mitt Blodtryck är alldeles för högt (190/105) fick uppskov en vecka, dvs att jag lovade att komma och ta om trycket inom en vecka, vilket jag ska göra.

penny
2013-04-15 14:05
#9

Jag har "bara" 10 kg, som jag vill bli av med. Det är åldern, hormonerna,  bantning många gånger och att vi inte är överviktiga som gör det nästan omöjligt att bli av med "trivselkilona". Jag har prövat alla sätt som finns GI-Noll, Fakir, vLHF, ZeroCarb och förra året i desperation Dukan-dieten! Dukan var det enda som fungerade, men jag vågade inte fortsätta med fettsnålt, havrekli (blev dålig i magen igen) och alla artificiella sötningsmedel och aromer.  

Nu prövar jag som sagt med IF, fett, kött, ägg, minimalt med grönsaker, något enstaka frökex och max 1500 kcal per dag. 

Nästa steg är att utesluta kaffe, men någon måtta, får det väl ändå vara!

Suzanne56
2013-04-15 16:28
#10

Vill oxå kunna äta frökex, men jag går upp i vikt bara jag tittar på ett😭

Men annars äter jag ungefär som #9

Vad gäller kokosolja köper jag oftast Biovea utan smak i hälsokosten. Ibland blir det Markattas med smak men den är bara ok i kaffe tycker jag.

Yred3
2013-04-16 00:40
#11

Har ni provat"rostat bröd" med psyllium-frön. Det är gott. Finns flera på nätet

Trippelmormor
2013-04-16 13:35
#12

Tack för pepp och goda ideer! Biovea ska jag testa, gillar iofs kokossmak men ibland "skär" den sig med andra smaker. Kan vara bra att ha båda hemma!

Yred3
2013-04-18 10:52
#13

Brödet som jag oftast gör är alltså rostat bröd enligt Charlotte Perelli, kokosmjölsbröd, LCHF-pizza.

Annons:
Upp till toppen
Annons: