Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Råd om hypotyreos?

2013-04-06 21:11 #0 av: KastKatt

Hej, börjar med lite bakgrund.

Fick diagnosen "Struma" när jag var i 12års åldern och fick levaxin 20mg.

I sommras/höstras gick jag upp nstan 15 kg på 6 månader och fick medicinen hjt till 75 mg trots att mina värden såg helt okej ut. Jag lyckades gå ner lite men inte jättemycket.

Nu har jag börjat må kasst, jag är så enormt trött (är ofta vaken 11-13 timmar och sover resten av dygnet men det är likadant dagenefter) och har även gått upp nästan 10 kg på två månader, jag väger alltså nu ca 20 kg mer än vad jag brukar, nu väger jag ca 86 kg.

Det värsta är att mina värden ser bra ut! Min läkare ville att jag skulle "röra på mig mer", men jag ORKAR INTE. Jag är så trött hela tiden! Tvingade mig att röra på mig mer men det vände aldrig, jag var alltid och konstant enormt trött.

Vad ska jag göra? Hur får jag läkarna att hjälpa mig? Har bytt vårdcentral!

Ang. Kost: Är vegetarian, men undviker mjölkprodukter då jag är laktosintollerant. Jag försöker äta mindre kolhydrater men ska försöka att dra ner på dem rejällt nu, men tips på enkla saker att byta ut dem till? (om ni har ngr bra länkar eller så.)

Det som fick mig att tröttna på min vårdcentral var när jag ringer och säger att jag fått veta att sojaprotein påverkar en negativt när man har hypotyreos och vill prata med en läkare som kan något om detta. 

Samma läkare ringer upp som vanligt och tror det är ett läkemedel... och ja, någon som vet hur det är med soja? kan jag  äta små mängder någon gång ibland, eller aldrig alls?

Förstår om mitt inlägg är rörigt, men det samma är det med mig. Allt känns rörigt, är så jä*la trött. Vill kunna röra på mig och gå ner i vikt men jag har ingen ork alls.

Anmäl
2013-04-07 00:08 #1 av: Mantissa

Jag har samma problem. Har precis hittat en jätteintressant sida om vårt problem: http://www.hypotyreos.se/

Där har jag läst att många inte svarar på levaxin (t4), utan de behöver naturligt sköldkörtelhormon som även innehåller de andra ämnena som saknas vid hypotyreos. Jag ska till min läkare i slutet av månaden då jag fortfarande efter ett år av levaxin (har på eget bevåg höjt dosen utan att det blir bättre) haft bra värden, men har fortfarande merparten av symptomen som man kan läsa om på hemsidan jag refererade till ovan.   

Anmäl
2013-04-07 05:37 #2 av: yvonnel

Det finns också flera trådar här på Kif som handlar om ditt problem, några är påbörjade i år ock någon är lite äldre men upphämtade på nytt så dom blir liksom förnyade. Det kan ju hända att du har lite hjälp av dem också.

Hypotyreos och fryser

är en tråd.

Anmäl
2013-04-07 07:09 #3 av: MimLan

Börja bokför ditt mående inklusive temperatur på morgonen. Du behöver något konkret på pränt.

Begär ut provsvar skriftligt på tidigare provtagningar. Gör alltid det vid kommande provtagningar. Dels behöver du ha lite koll, dels behöver du veta hur just dina värden varierar. Du behöver också veta om du har andra brister som behöver tas om hand för att sköldkörtelmedicinering skall kunna fungera. T.ex. järn/ferritin och b-vitaminer.

Gå till t.ex. www.hypo2.info och titta bland deras artiklar och skriv ut de som kan vara lämpliga för dig att visa läkaren. Den sajten är i övrigt en bra informationskälla kring det mesta om sköldkörtelproblem.

Äter du p-piller, fundera på om du inte skall sluta, det påverkar negativt kring sköldkörtelfunktionen.

Jag kan personligen inte anse att det är vettigt att vara vegetarian om man har en ohälsa och en kropp som så starkt behöver näringstät kost. Kroppen behöver få jobba i medvind helt enkelt, det är tillräckligt med motvind när sköldkörteln inte fungerar. Men visst, äter du ägg morgon, middag, kväll så är det onekligen näringstätt.

När det gäller att du ville prata med en läkre om soja, så var väl misstaget att du ville prata kost med en läkare. De har vanligtvis ingen utbildning i området att tala om så där är det inte sannolikt att du får experthjälp. Men ät inte soja mer, såvida det inte är den fermenterade varianten.

Anmäl
2013-04-07 11:09 #4 av: Wildrat

Det första du kan göra (förutom att följa råden ovan) är att be dem skriva ut Liothyronin. Det är syntetiskt T3. T3 är det aktiva hormonet som Levaxin (T4) ska omvandlas till men som kroppen inte alltid gör. För vissa räcker det med detta tillägg. Liothyronin är relativt enkelt att få men många läkare är rädda för den medicinen just för att kroppen reagerar fort på den. Läs på så du vet mer och kan styra medicineringen mer själv.

Funkar inte Levaxin + Liothyronin så får du kämpa för att få NDT (natural dessicated thyroid). Jag föredrar Armour Thyroid, den funkar bäst på mig men det finns andra märken. Men dessa skrivs ut på licens som måste sökas via Läkemedelsverket av läkaren. Många läkare är alldeles livrädda för detta och kan absolut ingenting om medicinen Så här gäller det definitivt att kunna mycket själv (vilket alltid är bra, man ska vara expert på sin egen sjukdom och behandlingen av den) så man kan stötta läkaren. Mer om NDT kan du läsa här: http://www.stopthethyroidmadness.com/

Anmäl
2013-04-07 11:54 #5 av: Tyroidea

Angående kosten så finns det en kokobok med vegetarisk LCHF. http://www.bokus.com/bok/9789172412392/lchf-for-vegetarianer/ Många goda recept!

Du kan ju äta laktosfria mjölkprodukter, troligen bättre än soja! 

Anmäl
2013-04-07 12:53 #6 av: Wildrat

Sen finns det den här sidan också: http://veglchf.wordpress.com/

Anmäl
2013-04-14 15:54 #7 av: KastKatt

Tack för alla svar! Har läkartidden 24de och hoppas det går bra.

Vill bara svara till #3 Att det är ren BS det du säger om att vara vegetarian. Jag har varit vegetarian sen jag var  typ 5 år gammal och har alltid haft perfekta värden och håller mig frisk och kry. Det är bara myt att det tar på kroppen att vara vegetarian. Jag får i mig väldigt mycket och bra med protein utan att äta ägg.

Anmäl
2013-04-14 17:21 #8 av: MimLan

#7 Vet du. Jag får hålla med dig, eftersom din uppfattning om "frisk och kry" inkluderar en trasig sköldkörtel och en havererad hälsa.

Och det var inte självklart proteinet jag syftade på när jag nämnde ägg. Som vegetarian behöver du känna till var näringen finns. Ägg är långt mer än protein. 

Kosten är enormt viktig för kroppen. Nu vet du att det inte är självklart att vara vegetarian, vad du väljer att göra med den informationen är upp till dig. Jag har inget behov av att tvinga dig att äta på annat sätt, din hälsa är din sak.

Att hänvisa till att du ätit så sedan du var fem och varit frisk samtidigt som din hälsa bara haverar mer och mer är ett logiskt felslut. Du vet inte hur pass din kost har bidragit till ohälsan. Det som är säkert är att du inte kan säga att den hjälpt dig, du är ju sjuk.

Om du mår så bra, varför skrev du alls ditt inlägg? Retorisk fråga, jag behöver inte ett svar, men du kanske behöver svara dig själv?

Anmäl
2013-04-14 18:56 #9 av: kattfot

B12-brust ger också trötthetssymptom.
Måste ta B12! Jag tror att holistic har ett bra B12-supplement!
Ofta gör läkarna fel i bedömningen när de testar för B12-brist. Bra artikel här.
http://chriskresser.com/what-everyone-especially-vegetarians-should-know-about-b12-deficiency

Det är inte siffrorna som bestämmer om en patient med sköldkörtelrubbning är rätt inställd på sin medicindos. Det är måendet, tänk om läkarna kunde lära sig detta? När man känner igen sitt gamla jag, när man mår bra igen, då är det rätt medicindos. Man kan behöva T3 också, inte bara T4 (levaxin).

Anmäl
2013-04-14 19:06 #10 av: Befa

9 av kattfot

Hej Kattfot!

Det finns en bra sida att läsa om hypotyreos, den heter www.hypo2.info

Där står bl.a om att det inte alltid syns på proverna. Prova den sidan, det finns mycket intressant att lära sig där.

Kram från befa.

Anmäl
2013-04-14 19:47 #11 av: Tyroidea

Ja särskilt frisk verkar du ju faktiskt inte vara tyvärr. Det finns studier som menar att stora mängder sojaprotein kan vara skadligt för just sköldkörteln. http://skoldkortel.blogspot.se/2009/04/se-upp-med-soja.html

Varför inte fundera på att göra ett test med kosten: Utvärdera efter 3-4 månader med ägg och laktosfri yoghurt och grädde och kanske lite fisk istället för sojaprodukter?

Anmäl
2013-04-15 20:01 #12 av: KastKatt

#9 Har jättefina b12värden och har alltid haft.

#8 Med frisk syftade jag på att inte på sköldkörteln utan i övrigt.

Och nej jag säger inte det är "naturligt" att vara vegetarian men man kan ju inte komma att säga att det är naturlig att äta så mycket kött man gör idag. Hade hoppats att mitt inlägg inte skulle komma och handla om något om att jag är vegetarian utan mer TIPS OM KOLHYDRATER och så.

Jag behöver inte fråga migsjälv något alls, jag är väl medveten om min situation och skulle vilja be dig sluta skriva inlägg om de rör detta ämnet eftersom det är inte det jag vill diskutera.

Anmäl
2013-04-15 20:09 #13 av: Tyroidea

Sköldkörteln påverkar precis hela kroppen. Om den inte fungerar bra och man inte får hjälp så är det farligt för kroppen. Soja är inte bra för just det problemet du har. 

Anmäl
2013-04-15 20:14 #14 av: Tyroidea

Läs mer här: 

När du vet mer kan du ju avgöra om vegodieten är viktigare för dig än att undvika livsmedel som kan ge den ohälsa du skrev att du led av. Den värderingen kan ju ingen annan än du göra.

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

http://karlstorp.wordpress.com/2011/11/25/skoldkortel-thyroid-gland-och-broccoli/

Anmäl
2013-04-15 20:32 #15 av: KastKatt

#14 vegdieten är mitt liv och kommer aldrig äta kött då jag tycker inte det är moraliskt försvarsbart. Jag lider hellre än att äta kött. 

jag vet att sojan inte är bra, men jag får inte fram mer information en så. heller.

Anmäl
2013-04-15 22:12 #16 av: Tyroidea

Men om vår kropp är gjort för att äta fisk, skaldjur och ägg. Varför skulle det då vara moraliskt oförsvarbart att äta det? Att man inte vill stödja köttindustrin är en sak men ekologiska frigående hönsägg eller vildfångad fisk, varför skulle det vara omoraliskt? Varför ska du låta din kropp lida när den är gjord för att äta viss mängd animaliskt protein? Vore det inte bättre att kämpa för bättre villkor för djuren? 

Anmäl
2013-04-15 22:19 #17 av: Tyroidea

Är veganism en identitet som man har svårt att släppa just av den anledningen? Är andra rovdjur omoraliska när de äter kött? Svårt att förstå resonemanget om det inte handlar just om identitet. Men det är ju så med alla dieter. Man är vad man äter så det är ju inte just bara vegetarianer som är starkt förknippade med vad de stoppar i munnen.

Jag är glutenintolerant. Ibland får man veta saker om sin hälsa som gör att man måste byta kost vare sig man vill eller inte. Kanske är hypotyreosen ett sådant tecken för dig. Då är det ju inte din moral det är fel på och djurens rätt kan man ju kämpa för även om man äter ett ägg och lite räkor typ,

Anmäl
2013-04-15 22:40 #18 av: KastKatt

# Det är omoraliskt eftersom hur djur behandlas innan slakt. Rovjur jagar friadjur och är som du själv säger rovdjur. Människan är en allätare, omnivor som inte all ska äta så mycket kött som man gör.

Ja att vara vegetarian är en del av min identidet för mig och att säga att det påverkar min kropp negativt är ren skär bullshit.

Räkfisket är en fruktansvärt industri eftersom de fiskar ur områden för att sedan lämna dem förstörda.

Det är bara okunskap som skulle kunna vara negativt som vegetarian, och okunskap som säger att det skulle vara negativt.

Anmäl
2013-04-16 11:11 #19 av: Tyroidea

Men varför skriver du då här om att minska på kolhydraterna? Moral handlar det inte om. Människor har ätit ägg och skaldjur alltid.

Jag fattar noll. Du kan fortfarande äta viltkött, vildfångad fisk och skaldjur lider knappast. Nej det känns inte riktigt rationellt. Nu har du kanske fått din hypotyreos pga detta men du hävdar fortfarande att du är frisk. Det är något som inte stämmer.

Anmäl
2013-04-16 14:56 #20 av: pinku

Varför så envis? Försöker du få TS att äta kött lär du ju misslyckas. Hon verkar dessutom inte intresserad av att föra den moraliska debatten runt hennes kost.

Att säga svävande saker som att "det känns inte rationellt" och "det är något som inte stämmer" är varken konstruktivt eller speciellt trevligt.

Anmäl
2013-04-16 15:20 #21 av: KastKatt

#19 jag skriver här (vilket jag tyckte var uppenbart) för jag vill ha råd om KOLHYDRATER inte om LCHF.

#20 Tack, det vill jag verkligen inte jag ville ha råd inte behöva försvara mig.

Anmäl
2013-04-16 15:59 #22 av: Tyroidea

Men man kan ju inte äta mindre kolhydrater utan att byta ut det mot något annat och mer sojaprodukter är kanske inte det lämpligaste.

Att läsa på mer om lchf är kanske det som passar ts bäst. Det finns ju kokböcker som jag länkade till tidigare, men dessa recept innehåller vanligen ägg och inte soja.

Anmäl
2013-04-16 18:41 #23 av: KastKatt

#22 jag äter väldigt sällan soja, men jag hade gärna kunnat fortsätta äta det IBLAND, speciellt när man blir bortbjuden.

Jag äter halvfabrikat runt 1 gång i veckan, resten lagar jag själv. 

Är veg så äter ägg ibland när jag har råd, men är något jag gärna undviker.

Anmäl
2013-04-17 13:00 #24 av: yvonnel

Jag undrar ju förstås lite om varför du söker uppgifter just här, vi som försöker vårt bästa att undvika kolhydrater så mycket som möjligt .........det blir liksom en knasig onödig KROCK!

Anmäl
2013-04-17 14:38 #25 av: VildaVittra

#23 Men hur ska du kunna dra ner på kolhydrater när du inte vill inta animalier? Alla vegetabilier innehåller kolhydrater, även feta produkter som nötter och avokado. Det skulle väl vara om du bytte ut mot olja, men hur nyttigt är det?

Är det att du vill förändra vilken typ av kolhydrater egentligen?

Köp ägg från glada höns, så behöver du inte undvika dessa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-04-17 15:41 #26 av: KastKatt

#25 så om det nu SKULLE vara så som du säger, känns det inte väldigt onödigt att det finns en avdelning på denna sidan som hete "LCHF och vegetarianer"? 

Nej ångar att jag ens skrev här, trodde jag skulle få råd bli påtvingad att äta kött av människor som inte verkar vara så pålästa som de själva vill tro.

Det är ju självklart det jag gör, därför jag skrev när jag har råd.

Anmäl
2013-04-17 16:10 #27 av: VildaVittra

#26 Förlåt att jag försökte fråga då jag undrade för att kunna ge dig råd på en sida om kolhydrater. Du var tydligen inte intresserad av råd.

Och det är som jag säger, växter är uppbyggda av kolhydrater. Annars skulle de vara en flytande massa. Ta dig till en näringsfysiolog, för nu undrar jag verkligen om du får i dig det du behöver, när du inte ens vet det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-04-17 17:22 #28 av: [Annamaja27]

Vad jag förstått så finns det inga studier som entydigt visar att sojaprodukter skulle vara skadliga vid bla hypotyreos. Så hur mycket man äter blir väl beroende på vad man tror på. Vissa anser att fermenterad soja är bättre.

Det finns väl andra proteinrika produkter ex quorn. Tar man bort socker och stärkelserika livsmedel tror jag att man gör sin kropp en tjänst även om det inte är strikt LCHF.

Anmäl
2013-04-17 17:43 #29 av: Tyroidea

En annan sak är ju att räkna på hur mycket protein man får i sig. Proteinbrist kan ju också leda till de symptom som TS har.

Att lägga in sin mat i www.matdagboken.se är ju ett sätt att få koll på hur mycket man får i sig av olika näringsämnen.

Att undvika mjölkprodukter för att man är laktorintolerant verkar lite märkligt, det finns ju laktosfria produkter och ost brukar också funka fint.

Sedan är det ju också så att många som tror att de inte tål mjölk gör det om de tar bort vete och annat spannmål. Så var det för mig.

Anmäl
2013-04-17 18:45 #30 av: yvonnel

Att underhålla sojaodlar-industrin är bland det värsta man kan göra om man nu vill ha klimat-omtanke och använder det som orsak att vara vegeterian.

Anmäl
2013-04-17 19:00 #31 av: pinku

Den mesta soja som odlas används som foder till boskap. Liten del används till vegetariska sojaprodukter. Så vill man ha omtanke om miljön är det bättre att inte äta kött.

Anmäl
2013-04-17 21:21 #32 av: yvonnel

Måste väl ändå bero på var djuren är uppfödda. I kyldiskarna finns alla möjliga ersättningar som är baserade på soja och i frysdiskarna också.

Men det ena står inte emot det andra, inte nödvändigtvis iaf. vi kunde ju försöka att gå i samma riktning och motarbeta den industrin som förstör vår natur och tar ifrån de fattiga i u-länderna all deras möjlighet att leva som människor med respekt.

Anmäl
2013-04-17 21:43 #33 av: pinku

Absolut. Men jag tycker inte man kan säga att det är dåligt för miljön att vara vegetarian, när det är så mycket sämre för miljön att föda upp boskap.

Anmäl
2013-04-24 22:50 #34 av: Persifone

#19 "Moral handlar det inte om. Människor har ätit ägg och skaldjur alltid."

Människor har alltid våldtagit och slagits, är det också okej då eller?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Anmäl
2013-04-25 02:36 #35 av: yvonnel

Sojan behövs inte till djurfoder, det gick alldeles utmärkt utan den avarten innan sojaindustrin samveteslöst motade undan allt annat naturligt växande. Därför förespråkas gräsbetesdjur som ju ändå är naturligt. Tänk bara hur mycket koloxid vi kunde slippa utan den transporten över världshaven och vägarna på land. 

Anmäl
2013-04-25 06:59 #36 av: Mantissa

okej, men nu har TS hypotyeros. Det kanske var hjälpsamt att ta upp sojan som en ev del i hennes kost, men att börja diskutera sojans vara eller icke vara som livsmedel samt etiska aspekter känns lite OT.

TS har du fått någon hjälp från vårdcentralen? Läste du länken jag skickade? Börja med att kräva att få kompletera din levaxin (t4)med  T3. Det är det aktiva hormonet som ska ta sig till cellerna och "göra jobbet". Fungerar det ändå inte (vilket händer för vissa) så bör du få prova ett naturligt sköldkörtelhormon.
Du har fått många bra svar i de första 4 inläggen

Jag sitter i samma sits som du med medicin som inte fungerar, annat än på provsvaren. Har läkartid imorgon som tur är då jag hoppas få hjälp. Mycket hänger ju på vilken läkare man får och dennes inställning och kunskap. Ett gott råd är att läsa på så mycket som möjligt om hypotyeros, bli expert på din egen sjukdom!
Förövrigt så har jag aldrig varit vegetarian och liksom flera andra med hypotyeros som jag känner ätit en blandad kost hela livet. Det finns många möjliga orsaker bakom sjukdomen, och den största delen är inte kosten.

Anmäl
2013-04-25 21:41 #37 av: KastKatt

#36 Ja det gjorde jag! Men skummad ebara igenom men ska läsa nogrannare nu tänkte jag.

Jag var där igår, en väldigt trevlig ATläkare som ska ta en heldrös med olika prover där blandat T3 och T4. hon ville kolla efter andra anledningar till mitt mående också vilket jag tycker är bra.  Hon lyssnade verkligen på mig. 

Hon gjorde även en undersökning och kolla lungor/hjärta och kände på sköldkörteln, vilket ingen gjort på flera år.

Jag försöker detta :)

Jo vi har mycket problem med sköldkörtlen i släkten tror snarare det är orsaken till det hela.

Jag vill ha tips som "ät riven blomkål istället för ris" inte att folk skulle börja skriva att jag inte lyder råd och att jag skadar min kropp genom att äta vegetariskt.

TACK för bra svar.

Anmäl
2013-04-25 21:44 #38 av: Mantissa

#37 bra att du får hjälp:) Jag upplever också ofta att de yngre läkarna har varit noggrannare och inte avskrivit alternativa orsaker lika snabbt. Annars kan läkarkåren överlag gott äta en stor sked ödmjukhetspaj för att låna ett amerikanskt uttryck

Anmäl
2013-04-25 22:05 #39 av: KastKatt

#38 Ja det tycker jag också.Hon lyssnade faktiskt och verkade intresserad.

Ja verkligen!

Anmäl
2013-04-26 09:30 #40 av: Mantissa

Det gick mindre bra på min egen läkartid. Självgod och uppblåst satt han där och helt enkelt "nej-ade" allt jag sa. Nej man kan inte ha symptom om värdena ser bra ut, nej man behöver verkligen inte prova med T3, nej de där gör inte ont att ha (!). Det sista gällde ett hudproblem jag har som visst gör ont. Bara för att det inte "ska" göra det så tar det ju inte bort upplevelsen? Den är riktig! Ah frustrerad!Gråter

Ska få ta nya prover, men vad hjälper det när proverna var bra sist trots fortsatta (om än mildare) symptom med levaxin? Kan man köpa T3 alt naturligt sköldkörtelhormon på nätet och självmedicinera? För vad gör man när man inte får hjälp och blir trodd? Bara gilla läget och acceptera att man är trött precis helatiden?

Anmäl
2013-04-26 11:39 #41 av: Wildrat

#40 Man bokar tid hos en annan läkare och fortsätter så tills man hittar en som är bra. Tyvärr får man träffa ganska många innan man hittar nån som åtminstone är ok...

Sen så får man läsa på och försöka argumentera för sin sak. Men det är skitsvårt.

Får man absolut ingen hjälp kan man köpa ett kosttillskott som heter Porcine från bla England. Det är torkad grissköldkörtel i en icke standardiserad dos. Det kan alltså vara svårt att få rätt dos och den kan variera från burk till burk.

Anmäl
2013-04-26 12:00 #42 av: Mantissa

Suck, ja att det aldrig ska vara lätt! När man är sjuk så har man inte energin att hela tiden kämpa! Plus att det klart är en ekonomisk faktor. Varge gång jag tar ett prov eller besöker en läkare missar jag arbetstid (plus att arbetsgivaren undrar varför man springer till läkaren hela tiden) och läkarbesöken är ju inte gratis de heller...

Anmäl
2013-08-27 21:21 #43 av: [MikeW]

Istället för att snacka om hur dåligt det är att vara vegetarian eller så, så kan ni väl istället lämna henne ifred och ge henne fucking tips som hon bad om. Lägg er inte i andras liv.

Lämna henne ifred och ge henne tips istället. Jag är också vegetarian. Och jag tycker att ni som håller på och argumenterar om det borde bara gå här i från och sluta lägga eran näsa i ställen den inte hör hemma.

Visa lite respekt.

www.kairuo.deviantart.com Spöke  Sajtvärd för Teckning Ifokus
           Check out my art ^ :D              Medarbetare för Digital Konst

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.