Annons:
Etiketthälsa
Läst 5152 ggr
Caywin
4/5/13, 7:53 PM

Aldrig mer kolhydrater?

Njae, riktig den frågeställningen vill jag kanske inte använda men ändå. Har käkat lchf bra många år nu, och har väl visserligen haft mina avstamp nån månad ibland men det hör egentligen inte till ämnet.

Vad jag vill diskutera är dock; får ni också magproblem efter intag av kolhydrater?

Äter jag mycket kolhydrater en dag så gör min mage revolt dagen efter, samt att jag blir enormt skakig om jag t.ex. käkar en bulle eller så. Just skakningar beror väl helt enkelt på att man inte är van vi socker, men att man kan må så pass dåligt i magen av kolhydrater trodde jag aldrig. Förra sommaren skippade jag lchf helt i 2 månader för att se om kroppen kunde komma tillbaka som den var före lchf, dvs inga problem av kolhydrater, men det gick inte. Kolhydraterna skapade diverse magproblem under hela sommaren, och själv vill jag minnas att jag definitivt inte hade några sådana problem föra jag började med lchf.

Kan det vara så att spjälkningsorganen över tid helt enkelt mister/minskar de enzymer/mekanismer som är vigda åt kolhydrater?

Annons:
Zepp
4/5/13, 8:04 PM
#1

Ja det gör dom.. kroppen gör sällan något i onödan!

Men.. två månader låter hur som helst ovanligt!

Antagligen handlar det mer om hur du är van vid att känna det?

Som exempel kan jag ta mig själv, som sällan har några problem med någon kolisdag.

Hur som helst.. hade köttfärs hemma.. och en burk vita bönor.. sagt och gjort det blev något som påminer om Chilli Con Carne.. utan ris!

Dagen därefter var dock inte att leka med.. trots flitigt sittande i porslinsfåtöljen med minimalt resultat så var jag rent ut sagt skitnödig hela dagen!

Sen så slog det mig, det är nog normalt, men man är inte van vid den stimulansen från tarmen.. lite raka motsatsen som man upplevde i början där man gjorde nr2 för sällan med hårdmagesyndrom.. innan man lärt sig tyda signalerna rätt.

Såå.. man blir avtrubbad och tillvand vid olika signaler och lär sig anpassa nödvändiga åtgärder till behoven.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Caywin
4/5/13, 8:14 PM
#2

Tror du har rätt i det faktiskt… Har dock ganska precis börjat med bullet coffee och den är väl inte riktigt överens med min mage ännu, men det blir väl bättre så småningom. :)

visserligen har jag Hiatusbråck (övre magmunnen sluter inte helt tätt) vilket gör att magsyra produceras i överflöd och det verkar som att för mycket fett på en gång kan sätta igång den ordentligt.Tur det finns omeprazol. :)

Mimsivimsi
4/6/13, 1:27 AM
#3

#1 just bönor gör mig också extremt gasig..

Trule
4/6/13, 6:41 AM
#4

Baljväxter gör väl alla gasiga?

Jag själv har svårt att äta bröd utan att magen blir helvild. Tråkigt nog faktiskt. En bit bröd till såsen är så gott, då och då. Men nope, det går inte.

Lilltilda
4/6/13, 8:12 AM
#5

Jag har ätit LCHF-kost i 1 år och 3 månader. Nu har jag börjat smyga in lite mer kh i kosten och gjort små undantag som att jag testat en bit bröd, smakat liiiite av en tårta, ätit lite potatis mm. Bröd och potatis var inga bekymmer men tårtan vred om magen rejält ca 40 min efter att tuggan nått magen. Antagligen innehöll den majsstärkelse, vilket även tidigare ställt till det under LCHFtiden ( oblaterna i kyrkan vid nattvarden är ett gissel), men före den hade jag inga som helst bekymmer med något jag åt. Helt klart har något förändrats.

~God loves you, and I´m trying! ~

lila82
4/6/13, 8:27 AM
#6

Provade lite potatissallad för en månad sedan, inga problem! Och då hade jag inte ätit det på 1 år och 2 månader. Däremot värre om jag äter godis… blir yr, mår illa och får huvudvärk, även om jag äter lite grann bara. Så var det inte innan jag började med lchf!

Har även gjort bröd med linfrön i… får magknip direkt. Höll mig vaken hela natten. Sedan var det ovant att behöva gå på toa varje dag ist för var 3:e haha.

Tycker själv det är konstigt att magen plötsligt reagerar så starkt på kolhydrater och stärkelser när man tidigare inte hade några problem. Förutom med vikten då….. Men man blir väl bortskämd med lchfkosten eftersom den gör att magen är så lugn och fin. Sedan är det klart att matsmältningssystem reagerar om man har undvikit kolhydrater under en väldigt lång period.

Annons:
Suzanne56
4/6/13, 2:18 PM
#7

Jag tycker inte att det är konstigt alls om magen reagerar på det man inte tyckte den reagerade på innan som t.ex spannmål. Ju mer jag läser på dessto mer övertygad är jag om att människan inte är gjord för att äta spannmål och jag tror (och hoppas) på att aldrig mer införliva det i min kost. Någon potatis då och då kommer jag nog däremot alltid att äta :-)

Sen tror jag nog också att det kan vara högst individuellt, det där som sätter oönskad fart på magen :-(

Mimsivimsi
4/7/13, 8:03 AM
#8

man kan väl jämföra det med alkohol.. de som dricker ofta får inte alls samma bakfylle-besvär som de som aldrig dricker och sedan festar till en enstaka gång. ;)

Siggebus
4/7/13, 10:31 AM
#9

Njaeee, det beror på VAD för slags kolhydrater och i mitt fall är det nog inte direkt kolhydraterna endast som ställer till problem.
Äter ju kolhydrater varje dag, runt 15- 20 gr om dagen i form av grönsaker mest och det lilla som finns i vissa andra varor och detta är inga problem.

Jag har ökat mina kolhydrater mot tidigare då jag låg väldigt lågt - då låg jag på kanske max 5 gr per dag.

Däremot bröd eller sådant som är väldigt stärkelserikt är inte bra för min mage - jag har fuskat ibland med bröd eller tagit en pizza och då får jag magknip och kan bli lätt illamående. Magen blir spänd och uppblåst.

Köpte en liten påse salta jordnötter som jag klämde i mig och fyyyy - det gör jag aldrig om! Hemskt magknip och kände mig även förstoppad.

Internettan
4/7/13, 10:41 AM
#10

Hur är det med frukt som undantag? Blir ni dåliga av det?

"Every point of view is a view from a point."

subcalva
4/7/13, 10:50 AM
#11

När jag körde strikt LCHF så upplevde jag mest problem med gaser i magen de gånger jag åt kolhydrater i mjölform men nästan aldrig om jag åt dem i form av socker eller rotfrukter.

Eftersom strikt LCHF inte funkade för mig (fick problem med att hålla mig varm och vaknade med adrenalinpåslag mitt i natten) så började jag lägga till kolhydrater igen och nu funkar det alldeles utmärkt även med spannmål som surdegsbröd och havregrynsgröt.

Det är väl egentligen inte så konstigt att kroppen minskar ner på enzymer som inte behövs när man äter extremt lite kolhydrater. Man ser ju samma sak hos veganer som provar att äta kött och tar sina magproblem som bevis för att vi inte ska äta kött.

Siggebus
4/7/13, 10:59 AM
#12

#10
Jag äter egentligen inte frukt men kan vid något enstaka tillfälle äta en clementin eller nåt. Inga stora mängder och väldigt sällan alltså men det klarar jag galant.

Rickard G
4/7/13, 11:01 AM
#13

Mina erfarenheter:

Körde med lchf i drygt 8 månader, bytte om till en protein/kolhydratsrik kost för att få ut mer av träningen/orka mer på gymmet och kan nu i efterhand säga att skillnaden är stor just där och det går betydligt bättre nu, har även mer ork i vardagen.

Äter jag torrare kolhydratskällor är det nästan ett måste att dricka något i samband med måltiden, samma med fiberrika måltider, annars säger magen till men det borde ju vara en självklarhet..?

Jag äter/dricker allt möjligt, bröd, mjölk, pasta, ris osv och visst är det svårare att hålla kalorierna på en acceptabel nivå, så för just bantande passar ju lchf bra då all skräpmat är totalförbjuden och gör att du mår skit i någon vecka efteråt om du äter det = enklare att motstå den där kakbiten, chipset/pizzan eller vad det nu är du har svårt att motstå(så var det iaf för mig).

Utöver det har jag inte märkt någon större skillnad, jag äter fortfarande tre gånger om dagen, frukost lunch och en rejäl middag efter träning(efter en joggtur på vilodagar), middagen hamnar oftast på 1000-1500kcal(100g+ kolhydrater) och det på ett kaloriunderskott.

Blev mest en massa tjat om mig men.. lchf var inget för mig som tränar aktivt och joggar flera gångar i veckan, ni som säger att det går lika bra på lchf efter ett tag kommer helt enkelt inte ihåg hur bra det går med fyllda glykogendepåer(både för återhämtning och prestation).

Annons:
Siggebus
4/7/13, 11:06 AM
#14

#13
" lchf var inget för mig som tränar aktivt och joggar flera gångar i veckan#
Det där finns det ju förstås olika erfarenheter och åsikter om från folk som OCKSÅ tränar och tävlar väldigt aktivt.
Beror nog lite på HUR man lägger upp sin kost + lite annat.

Rickard G
4/7/13, 12:08 PM
#15

HUR ska jag lägga upp min "lchf" kost då? för att få lika fyllda glykogendepåer och lika mycket ork till träning fem dagar i veckan samt löpning 2-4 gånger i veckan som jag har på en kolhydratsrik kost? sen en aktiv vardag på det, just nu deffar jag på underskott och ligger på 3000kcal om dagen och har kanske 13-14% kroppsfett, det finns helt enkelt inte tillräckligt med ork för mig med den sortens kost.

Sen.. "andra säger si och så", vad skiljer deras kroppar från min då? har de kanske en högre andel fett på kroppen? mer att "ta från"?

lchf fungerade väll helt ok när jag låg på 20%+ kroppsfett och inte tränade för intensivt, men inte nu..

Zepp
4/7/13, 12:22 PM
#16

Mnjae.. klart att mycket spelar in, tex stress och vanor.

Sen så hur lyckas man ha låga glykogendepåer?

Det är väl något som inträffar endast under omställningen?

Sen så handlar det nog väldigt mycket om individualitet, dvs dels kontext, gener och träningsnivå/intensitet.

För uthållighetsträning är fettoxidation avgörande, för sprint/högt VO2 spelar det betydligt mindre roll.

En del verkar hur som helst klara det galant!

"Western States 100 – Low Carber Wins Ultramarathon"

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

http://timothyallenolson.wordpress.com/

Grejen är väl mest att det inte behövs särskildt mycket kolisar för att prestera.. men att max 20 om dagen är för bantning!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
4/7/13, 12:23 PM
#17

# 15. Kanske äte  mer LCHF liberal med yoghurt, ost och fett mjölk? Om du klarar att ha nötter är dom ju bra. Sedan mer grönsakor typ paprika och olika sorters grönsakor? Hög energihallt på maten med mer fett? Har du provat detta? Fler ägg?

Rickard G
4/7/13, 10:15 PM
#18

#16

Jo för joggande osv är det omkring 70% fett samt 30% glykogen det tas från, simpelt förklarat, så för just det är lchf inget problem.

Problemet kommer när man styrketränar hårt 5-6 gånger i veckan, segare återhämtning och mindre ork(oavsett hur mycket/vad man äter) ger(för mig) betydligt sämre resultat på lchf kost, men det är vad jag har upplevt, försökte att hålla träningen på samma nivå under lchf perioden på drygt 8-9 månader, tog det lite lugnare första 3-4 veckorna, men den konstanta träningen ledde till utmattning , förmodligen pga dålig återhämtning.

Jag höll samma tempo/intensitet/frekvens på träningen i år före och även efter lchf:en utan problem och var noga med att få i mig alla micronutrienter osv som behövs även efter omläggning av kosten, så #17, problemet är inte att jag inte kommer upp i rätt mängd kalorier men att jag inte KAN träna lika mycket/hårt som med en kolhydratsrik kost..

Hur som.. ska inte gnälla mer här nu, folk som äter lchf är lite som en sekt och att försöka förklara varför kolhydrater är bättre för intensiv styrketräning(presterar bättre och snabbare/bättre återhämtning) är förmodligen omöjligt, det "går ju" att träna med ett lågt kolhydratsintag så mitt argument måste ju vara skit? ;)

Siggebus
4/7/13, 10:33 PM
#19

#16
Men snälla, nu kom "sekt"-anklagelsen igen *suck*
Du skrev DIN åsikt í ett forum men då får du väl tåla att andra har en annan åsikt och erfarenhet?
Vem har sagt att ditt argument är skit? Alla får ha sina åsikter men det var du som började med att konstatera att lchf inte funkar om man tränar aktivt och joggar flera dagar i veckan.
Det t ex jag svarade då var att det finns de som tycker annorlunda och att det funkar för dem. 
Eller du menar att det du säger gäller för dig ska gälla alla? Undrar vem som har mest sekt-tendenser?😉

Zepp
4/7/13, 10:38 PM
#20

Mnjae.. det är nog ingen som menar att man inte behöver tillräckligt med glykogen för den ansträngning man utför.. tvärt om!

Frågan är väl mer hur mycket du behövde, vilken intensitet du tränade på?

Och hur mycket kolhydrater du fick i dig.. 20 gram om dagen är för inaktiva bantare!

Nu är jag ju ingen expert på träning alls.. men det finns de som är det!

"At the time I write this, I have about 10% of my training clients doing carbless (keto) massing. Why? Well, I can tell you it wasn't my idea. I still believe that the fastest mass gains happen when the trainee is taking in the most carbs THEY can consume without adding fat at a fast pace.

So why are they doing this? It was their idea. They had run a keto diet for fat loss and like pretty much anyone that runs a keto diet, they came to the realization that:

A) They feel MUCH, MUCH better without carbs. If someone has never done it they simply will not understand this, and most will insist they need carbs to feel good--they are WRONG.

B) Body fat gets low very fast, and performance is pretty much unaffected as long as you are not a volume trainer, or do a lot of high intensity cardio.

After awhile of doing a keto, they simply did not want to go back to the mood and energy swings that occur on a carb based diet. They asked me if they could mass this way, I told them they would do better with carbs, and they asked if they actually COULD do it, and I told them sure, it works. So……they basically do trace carbs 5-6 days a week, and have 1-2 days, sometimes less of carb-refeeds."

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Marja-Liisa]
4/8/13, 12:25 PM
#21

Jag har aksepterat att jag är så pass kolhydratskänslig att för att hålla mig frisk får jag välja att äta strikt LCHF. Jag har ansträngt mig för att hitta mat som jag gillar samt rena råvaror som ger mer smak och mättnad, så jag har inte svårt att vara nöjd med den förbättrade hälsan och den godare maten än förr. Jag har alltid varit fysiskt aktiv men gjort och gör det mest genom att till exempel klyva ved (idag en halvtimme) eller sköta huset och odla lite. Jag är uppvuxen under tiden som folk hade fysisk arbete och blev utslitna, nuförtiden verkar folk försöka slita ut sig frivilligt 🤫.

Caywin
4/8/13, 12:45 PM
#22

#18 Fast… Det är väl ingen som har sagt att du ska nolla kolhydraterna när du tränar? Antalet kolhydrater som passar just för dig och din träning är förmodligen högre för dig än för någon som är inaktiv. Jonas Bergqvist (som har betydligt mer koll på träningskost än vad jag har) brukar dela upp det i 3-4 delar. Varav grupp 3 och 4 passar högintensiva idrottare, vilket innebär ett kolhydratintag på mellan 50-100g+/dag. Sen har du även Jonas Colting som kanske kan ge dig tips:

http://www.colting.se/

Jag skulle rekommendera denna bok till dig (även om den är subjektivt skriven fick då jag en hel del information om alla processer vid träning):

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630446

Om man vill ligga lågt på kolhydraterna och ändå ha energi över finns det alltid MCT-olja att intaga före träning.

Upp till toppen
Annons: