Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Varför läker diabetiker långsammare?

2013-04-05 10:55 #0 av: [Caroline92]

Jag minns att det är något som mina läkare har sagt och framför allt så har jag märkt av det. Mina små-ärr försvinner ju lixom aldrig :P Men är det någon som vet varför det är så? :)

Har lagt in den här frågan på diabetes.ifokus också, men finns ju så många kunniga människor här så tänkte att någon kanske vet svaret på det? :)

Anmäl
2013-04-05 12:47 #1 av: Cina-y

Intressant fråga. Jag har för mig att jag hört (för länge sedan) att det har med sockermängden i blodet att göra, att blodet blir mer trögflytande och levrar sig annorlunda. Nå´n som vet?

Anmäl
2013-04-05 12:57 #2 av: goliath

Dålig blodcirkulation tror jag.. Detta gäller väl först och främst ben och fötter?

Anmäl
2013-04-05 13:01 #3 av: aussiemia

De små blodkärlen (kapillärerna) blir förstörda av för höga blodsockervärden. Det betyder att  blodet inte når fram. Och eftersom blodet transporterar syre och vita blodkroppar (som är kroppens läkningssoldater) så tar det alltså längre tid för sår att läka. Det är därför det är livsfarligt för en diabetiker att inte ha kontroll på sitt blodsocker. I bästa fall blir man av med fingrar eller tår, i värsta fall med fötter eller blir blind.

Anmäl
2013-04-05 13:26 #4 av: [Caroline92]

Intressant! Så egentligen kan man inte dra alla över en kam och säga att "diabetiker läker långsammare" utan snarare att "de diabetiker som inte ligger på bra blodsocker läker långsammare"?

Anmäl
2013-04-05 13:34 #5 av: goliath

#4 ja så måste det vara.. För diabetes är ju faktiskt ingenting annat är högt blodsocker (okontrollerat eller omedicinerat)

Anmäl
2013-04-05 19:25 #6 av: [Marja-Liisa]

Diabetes kan ju också vara en del av metabolt syndrom med insulinresistens och till exempel mitokondrier som inte fungerar optimalt.

Högt blodsocker är symtom och skall naturligtvis behandlas, tex med LCHF.

Anmäl