Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 2169 ggr
Agnez94
4/5/13, 8:28 AM

Min Vetenskapliga artikel 2

Hej!

Jag har nu skrivit min artikel i kursen Biologi B om kolesterol och jag skulle vilja att ni läser den. Man behöver inte vara insatt i ämnet eftersom det är en populär vetenskaplig artikel så riktar den sig till den stora massan, så läs! Det ni inte förstår får ni gärna skriva i kommentarerna så jag vet vad jag ska ändra.

Ni som är lite insatta i ämnet får väldigt gärna komma med synpunkter på vad jag ska lägga till eller om jag har förklarat något fel. 

Väldigt tacksam för era hjälp!

Annons:
aussiemia
4/5/13, 8:52 AM
#1

Jättebra samnanfattat! Du missade ett S på första punkten på sida 3.

aswedishsmorgasbord.com

LenaK63
4/6/13, 7:41 AM
#2

Mycket bra och trevligt skrivet. Innehållet kan jag inte bedöma men jag följer kommentarerna.

Agnez94
4/6/13, 9:44 AM
#3

Tack så mycket! Några fler? Artikeln ska vara inne på måndag. 👍

Cina-y
4/6/13, 10:13 AM
#4

Överskådligt och lättbegripligt för mig, som inte är någon expert 👍

En mening på sidan 3 var lite konstig tyckte jag:

"Forskarna har nämligen hittat en typ av LDL, det vill säga att det finns två typer av LDL, men det är bara ett av dem som utgör ett direkt hot."

Om man hittat en typ, hur vet man att det finns två? Du kanske menade "en till/ny typ"? Eller helt enkelt att man hittat två typer?

Zepp
4/6/13, 11:18 AM
#5

Ändra på en gång att det handlar om kolesterol, det handlar om lipoproteiner.. som transporterar kolesterol och triglycerider!

Dvs det folk i gemen pratar om vad gäller kolesterol.. är lipoproteiner.. med sitt innehåll av kolesterol och triglycerider.

Artikeln är lite kort.. och det börjar med Kylomicroner.. som är de största lipoproteinerna.

Du blandar friskt.. kolesterol.. som är en alkohol byggs inte upp av glukos!

Kolesterol byggs av mevalonsyra.

Som sagt vad blanda inte ihop olika saker och du måste sära på begreppet "kolesterol" i dagligt tal som egentligen är Lipoproteiner med sitt innehåll och ämnet kolesterol som bildas av Mevalonsyra!

Såå.. Kylomicroner, VLDL, LDL, IDL; HDL är altså inte kolesterol, de är Lipoproteiner som bland annat transporterar ämnet kolesterol.. och fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein

problemet generellt är att hög glykemisk belastning tvingar kroppen att lagra fett.. för att förbränna glukos som är toxiskt vid för höga nivåer.

Därav höga triglycerider, (VLDL) som då blir många, och som kallas för LDL när de tappat en del av sin last.

Ju fler LDL.. (APOb). ju större chans att några hamnar i cellväggen där de oxiderar och omvandlas till plack.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cina-y
4/6/13, 7:16 PM
#6

*puff*

Annons:
goliath
4/6/13, 7:59 PM
#7

@TS

om du vill ge artikeln en liten twist (som jag hade satt stort pris på om jag var lärare) så skulle du kunne bara nämna forskaren Uffe Ravnskov, som menar att det inte finns något som helst stöd i forskningen för att kolesterol har någonting med hjärtsjukdom att göra. Han menar att de inte finns något vetenskapligt bevis överhuvudtaget för lipidhypotesen. Han menar bla att LDL tvärtom kan vara skyddande mot hjärtsjukdom.
Han skrev en jättekänd bok som heter Kolesterolmyten..

Här är citat från honom från wikipedia:

"When the cholesterol campaign was introduced in Sweden in 1989, I was very surprised. Having followed the scientific literature about cholesterol and cardiovascular disease superficially for a number of years, I could not recall any study showing that high cholesterol was dangerous to the heart or the blood vessels, or that any type of dietary fat was more beneficial or harmful than another one. I became curious and started to read more systematically.[19]"

Så du skulle kunna nämna honom som en sidan av spektrat (han är väl så långt ut på den sidan man kan komma tror jag).

Läs lite om honom.

wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Uffe_Ravnskov

Här en video av Ravnskov från en kost konferens jag var på i 2013

http://www.youtube.com/watch?v=pMf3aFSdNag

Agnez94
4/7/13, 11:59 AM
#8

Så Zepp,

kolesterol finns det bara en typ av och när vi menar bra/dåligt kolesterol menar man egentligen att det finns olika lipoproteiner som är bra/dåliga? Så kolesterol i sig är inte farligt?

LDL och HDL kallas bara det när det bär på kolesterol?

Kolesterol bildas inte av glukos men lipoproteinerna gör det?

Zepp
4/7/13, 12:46 PM
#9

Kolesterol är en alkohol, kolester.. -ol!

Bildas av Mevalonsyra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate

http://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate_pathway

Finns inga bra/dåliga lipoproteiner.. det är fel antal/mängd som är ett tecken på att något är tokigt.

Lipoproteiner är just vad som står.. proteiner som bär omkring lipider (fett).. och kolesterol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoproteins

Och proteiner bildas av aminosyror.. dvs av proteiner som du äter som bryts ner till aminosyror för att gå in i proteinsyntesen där det bildar olika proteiner som du är byggd utav.. bland annat lipoproteiner.

Dun har fått det lite om bakfoten.. fel mängd och storlek på VLDL och LDL stimuleras av hög insulinnivå.. dvs hyperinsulinemi, som stimuleras av högt blodsocker.

Det handlar om en anpassning för att lagra så mycket fett som möjligt för att kroppen skall förbruka så mycket glukos som möjligt för att hålla ner blodsocker till en nivå som inte är toxisk.

Det funkar så länge man är ung o frisk, sen leder det till metabolt syndrom!

Håll dig till lipoproteinerna, skriv om din artikel, förklara hur de olika fungerar, vilket syfte de har, att de är livsnödvändiga, att det inte finns några goda/onda, utan det är metabola rubbningar/belastningar som ställer till det och att rubbningar/avvikelser vad gäller lipoproteiner är symptom.

Och att det förutom vissa med genetiska defekter.. FH, handlar om att angripa orsaken.. inte symptomen.. dvs statiner sänker LDL, men det angriper symptomen.. inte orsaken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agnez94
4/7/13, 3:27 PM
#10

Nu blir jag förvirrad. 🤔
Från kostdoktorn:

"Det som jag gör att jag tycker detta är särskilt spännande är att man med kosten kan få en naturlig efterlikning av statiners effekt. Byggstenen för kolesterol är som tidigare nämnts glukos, dvs blodsocker. När blodsockret är högt blir även nivåerna av hormonet insulin i blodet höga. Detta signalerar till HMGR att det är dags att bilda mer kolesterol. Inte så förvånande, kroppen är smart nog för att passa på när det finns gott om byggstenar."

😮Fattar inte riktigt…

Zepp
4/7/13, 3:57 PM
#11

"Kolesterol är en lipid, ett fettaktigt ämne som är en viktig byggsten i de cellmembran som utgör varje cells yttre skal, och som även finns i organeller inuti varje cell. Rent kemiskt är kolesterol även en steroid och en alkohol. Namnet kommer från grekiskans chole som betyder galla och stereos, fast; när man först identifierade ämnet var det i fast form i gallstenar. Det kemiska suffixet -ol står för att ämnet är en alkohol."

"Den största mängden kolesterol i människokroppen syntetiseras från acetyl-coenzym A i många olika typer av celler och vävnader."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

"Acetyl-CoA eller acetyl-koenzym A är ett ämne som består av en acetylgrupp ochkoenzym A. Det är en viktig mellanprodukt i cellens ämnesomsättning. Det finns två källor till ämnet:

  1. Fettsyror bryts ned i betaoxidationen till acetyl-CoA. Enkelt förklarat kan man säga att det krävs två kol från fettsyran för varje acetyl-CoA.
  2. Glukos bryts ned till pyruvat i glykolysen. Pyruvat kan sedan omvandlas till acetyl-CoA genom pyruvatdehydrogenaskomplexet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acetyl-CoA

Grejen är att det är komplext.. och att du dribblar bort dig om du går djupare in på kolesterolsyntesen.. håll dig till Lipoproteinerna!!

Dvs förklara enkelt att det som folk i gemen kallar för kolesterol och kolesterolprover i själva verket är Lipoproteiner!

Och sen förklarar du enkelt att rubbningar i lipoproteinbalansen är antingen genetisk eller på grund av metabolt syndrom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
4/7/13, 4:39 PM
#12

Agnez94

Jag har inte läst hela artikeln så lämnar faktakorrektion till de som redan läst och är insatta i ämnet. 

Jag tror att du också behöver korrekturläsa det stilistiska litet mer. Redan första meningen skulle jag vilja skriva om till 'Kolesterol är (en) allt mer omdebatterad (sak) i dagens samhälle' istället för vad du skrev:

Kolesterol i dagens samhälle är en allt mer omdebatterad sak.

Upp till toppen
Annons: