Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2674 ggr
Mozzarellan
2013-04-04 18:47

Undran om matvarianter under fakir

Inne på dag två med köttfärslimpa o Beasås / persiljesmör. Kan jag äta parmaskinka med fin fettrand som alternativ? Är inte så hungrig. Annat kött med beasås/ persiljesmör?? För det är väl egentligen kolisarna som skal ner på 0 och hålla fettet uppe samt inte ta för mycket protein?? Runt 60-70 gr Har ätit mig lagom mätt, men efter två-tre timmar är jag supermätt och sitter i 7-8timmar. För att få i mig kokosfettet tog jag en miniespresso med en matsked samt 25 smör efter maten. Använder mig av ett litet glöggglas…. Två dagar i rad ingen frukost pga vaknat lite senare och inte hungrig. Tagit en örte och sen lunchat vid halv ett. PF i två dar blir väl det… Då jag skriver in i dumbell så ligger jag på över 1500kcal så jag svälter mig inte. Gör jag rätt?? Alltså kan jag köra veckan ut med kött o sås?? Kan jag äta så längre?? Undrar ibland om jag gjorde fel när jag började med strikt direkt, under15kolisar om dagen, istället för mer liberalt och dra ner allt eftersom….. Pga av platå tog jag bort mejerierna i veckan och äter nu som ovan skrivet. IOM att jag tar upp detta är att jag känner mig lite osäker och hoppas ni med idéer och erfarenheter i bagaget vill dela med er. Ps, sen igår eftermiddag känns det som eld i munnen, som metall som bränner som chilipeppar ungefär….

Annons:
maria6
2013-04-04 21:13
#1

När det känns sá där i munnen är du antagligen i ketos.

Ang. tips om variation pá maten kan du kolla den här bloggen: http://www.tommytappar.se/?p=3593

Mozzarellan
2013-04-04 22:05
#2

Jo den vanliga ketos smaken finns sen vecka två, men det som känns nu är fem gånger intensivare och mycket brännande. Tack för länken. Trevligt med nya ställen och titta på..

lila82
2013-04-04 22:15
#3

Om du, mentalt och kroppsligt, trivs med denna mat så är den såklart ok!! Köttfärslimpa och parmaskinka är ju gott. Så länge du känner dig mätt länge så har du gjort bra matval.

Du får helt enkelt lita på dig själv. Finns inga rätt och fel. Du känner ju dig lagom mätt efter måltid, vilket håller i sig i flera timmar. Det låter som lchf det :)

Ät det som du mår bra av! Tips och råd är bra men i slutändan så är det du som fattar  beslut som passar dig personligen!

Mooniq
2013-04-05 07:57
#4

klart du kan äta parmesanskinka med fettrand. Gott!!

nu när jag kör mbc - då hamnar jag lätt mellan 1500 - 2000 kalorier/dag. 

har slarvat 2 gånger under påsk och hade litet stopp viktmässigt men nu är kroppen igång igen.. och det tuffar sakta neråt igen.

jag äter riktigt lunch och middag i övrigt så blir det 2-3 mbc på dagen, varierar mellan kakao o kaffe. Jag får nog i mig mellan 30 - 40 gram kokosfett o sen osaltat smör oxå i mbc-dryckerna

När jag gör köttfärslimpa så blir det samma mat i 2-3 dagar - helt ok, kanske lite tråkigt smakmässigt sista dagen men ändå ok 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 08:16
#5

Oj, 2-3 mbc om dagen, men beror kanske på om man är van med flera koppar kaffe om dan. blir mätt bara jag tänker på det. Är super mätt av 100-150 köttfärslimpa till ett mål. Kollade "tommytappar" och han äter ett halv kilo kött till sin måltid. Nu till det bra:iga för efter över två veckor med platå på 84.4 så ligger jag på 83.7 idag. Så det är väl bara att köra på så här och göda fettbrasan. Står en halv liter grädde i kylen…..tog ju bort mejerier i början av veckan. Skall laga en stek idag, vågar man ha grädde i skyn med lite lök ?? I dumbell ligger kolisarna på 1E% Lokalodlade sparrisar finns nu klara, så himla gått smörfrästa och ett lättstekt ägg på och sist en massa färskriven parmesan………….

chlj5@icloud.com
2013-04-05 08:21
#6

@mozarellan Vill du dela med dig av ditt recept på köttfärslimpa? Blev sugen att byta ut biffarna !!!

Annons:
Mooniq
2013-04-05 08:25
#7

tja, du får använda grädden o se hur just din kropp reagerar. De dagar du använder mejerier av något slag så kör lite papperanteckningar och om du ser ett mönster där vikten står still eller du går upp lite så har du svaret. Några kan använda mejerier nästan helt fritt och några är som jag. kan bara använda smör utan problem.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 08:31
#8

Egentligen är dom jättetrista😉 Tog två kg köttfärs (blandfärs och grisfärs) tre hela ägg och tre gulor, öste ner linfrön kanske 1.1/2 dl och spädde med vatten tills konsistensen var mjuk. Kryddade med vitpeppar, salt och lite peperoncino(chiliflingor) Förra gången hade jag färsk timjan i och det blev väldigt gott plus ner smulad fetaost. La färsen i två smorda brödforma( så,stannar allt det gottiga kvar) Och täckte sen med 3-4 skivor bacon. Knappt en timme i 200 grader. Skivade ned o lade i frysen. Till har jag beasås eller persiljesmör. Mina två varianter på köttfärslimpa…. Fick tips om att ha i senap, så det blir väl nästa test. Min man gillade baconsmaken så tänkte knapersteka bacon och sen klippa ner i bitar i smeten. Lycka till.

Mooniq
2013-04-05 08:36
#9

#6

till köttfärslimpa har jag hittat en kryddblandning med solmogna torkade tomater - jättegod. Fetaost är underbart 150 gram till 700 - 1000 gram färs, jag gillar även malda grön och rosepeppar. Min kompis gör färslimpa i två lager, mellan lagren lägger hon in antingen lagrad stark ost eller gorgonzola.. inte dumt alls faktiskt.. jag har även haft i smörstekt lök -varianterna är många

Lägg i ugnsform - den stekskyn som blir kvar blir supergod sås om du blandar upp skyn med 2 dl creme fraiche -om du nu äter mejerivaror.

annars blir det steksky eller bea-sås.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

chlj5@icloud.com
2013-04-05 08:48
#10

STORT tack, vilka enkla och smarriga recept, MOT SPISEN!!!

Mozzarellan
2013-04-05 09:32
#11

Oh tack, där fick jag med lite inspiration…..ett nytt kg köttfärs ligger i kylen Samt en stek…. Mooniq, vad tror du om grädde i skyn under stekningen?? Tog ju bort mejerier i början av vecken… ( med risk för att bli tjatig)😁

Mooniq
2013-04-05 09:35
#12

Mozzarellan - som jag skrev - testa och kör lite anteckningar - lite grädde kanske funkar utan att viktnedgången stoppar - eller så är du som mig - det funkar inte alls. Jag har mejerier vid 2 tillfällen / månad och kan då märka att vikten står still 2 dagar - men vi är alla olika så du får testa var dina gränser går 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 09:40
#13

Då utesluter jag grädden denna gång….nu har det ju äntligen börjat röra på sig så vore ju dumt om det blir stop igen…. Lägger den grädden i frysen så länge.

Annons:
Mooniq
2013-04-05 09:40
#14

frysen är bra alternativ 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 11:23
#15

😉😉😉 Precis där hamna grädden… Men i fläskkarreskiva peta jag ner lite katrinplommon och vitlök samt ett litet äpple med lök runt om… Den som gillar att räkna ut får hemskt gärna hjälpa mig 1.4 kg fläskkarre 20gr katrinplommon 60 gr lök 60 äpple 30 gr smör Och biffarna blev med grönpeppar. Gillar att ha mat klar för flera dagar…. Helgen är räddad 😃 Nä, nu vill min katt ha all min uppmärksamhet!!!!

Mooniq
2013-04-05 11:27
#16

katrinplommin, lök och äpple innehåller tillsammans 23 gram kolhydrater - antar att du inte äter allt själv, 

härligt med katt - jag har katt oxå - idag skiner solen och han har fullt upp med att sola på yttertrappan, och kolla luncherna som flyger omkring

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-05 11:30
#17

jag gör köttfärslimpa nu

200 gram smörtstekt lök

50 gram röd paprika - lättstekt

vitlöksklyfta

sen blandar jag i 150 gram fetaost och 2 ägg i färsen  tillsammans med grön och rosepeppar + andra kryddor..

😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 11:36
#18

Nej jag tänker inte äta det en när steken är klar utan la till för smakens skull. Dessutom skall det delas på 1.4 kg kött….. Gött, bra med ännu mera tips… Det funkade för min mage med linfrö i smeten… Måste vispa ihop en bea och majonäs oxå. Jo jag såg ett fint foto på din Goa katt. Förresten har de en egen tråd nånstans??

Mooniq
2013-04-05 11:37
#19

katter - ja det finns nog både raskatter o lite blandat . Skrolla bara ner i den nedersta rutan där du har ditt eget info uppe till höger, så hittar du nog olika kattsidor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-05 11:39
#20

Ops skall ju vara om Du har en egen tråd…..ipaden skojar med mig ibland

Annons:
Mooniq
2013-04-05 11:40
#21

aha. nej jag har ingen egen tråd men finns på facebook - lizabettan@hotmail.com eller Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-06 16:05
#22

Ibland dyker ju frågor upp och då kan det ju vara bra med att man har en tråd.. Problem - har nu i tre dagar rapat i mängd….. Varför. ??? Mätt av allt kött, men aldrig övermätt. Mycket mer törstig dessa dagar och den brännande metallsmaken intensiv. Men så otroligt ofräscht att rapa i tid och otid. Ni som vart med ett tag har ni några bra vetenskaper om detta.

Mozzarellan
2013-04-06 19:34
#23

Ingen som har eller har haft problem med och rapa för mycket.

Mozzarellan
2013-04-07 15:34
#24

Still the same…..

Suzanne56
2013-04-07 15:40
#25

#5+23

Tänk på att Tommy är karl vad gäller proteinhalten :-)

Jag rapar också rätt mycket fast det är ganska snälla och tysta rapar så jag brukar tänka att där försvinner övervikten ut genom munnen, för någonstans måste den ju ta vägen :-). Hellre den vägen än den andra om du förstår vad jag menar…

Mozzarellan
2013-04-07 15:45
#26

Haha, den var bra….övervikten försvinner ut genom munnen😃😃 Känns ju rätt okvinnligt och rapa…….och det började när jag drog igång med bara kött och fett. Andra vägen är kolugn, tack o lov.

Suzanne56
2013-04-09 10:48
#27

:-) Jag tror faktiskt att det är fettet som gör det. Tror inte du behöver känna att det är okvinnligt heller. Du bor väl i Italien? Tänk på att i det gamla Rom ansågs det som synnerligen ohövligt att INTE rapa efter maten. Det är nog en rätt naturligt reaktion för oss all, småbarn måste rapas annars får de ju ont i magen. 🙂

Annons:
Mozzarellan
2013-04-09 11:09
#28

😃😃😃 Har inte druckit kaffe sen jag skrev och igår var jag helt rapfri!! Helt rätt, jag bor i Italien, men det var ju evighetersen man kunde göra en sån rap som du skriver 😃. Vi är ju rätt civiliserade här nere och även om det är helt normalt att kroppen släpper ut luft både uppe och nere, så inte gärna på offentlig plats. För min del var det kaffet och då talar vi om 1-2cm espresso, inga kaffebaljor 'alla' Sverige.

Upp till toppen
Annons: