Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Går jag ner för fort?

2013-04-04 14:35 #0 av: Jessell

Hej!

Jag har nu ätit enligt LCHF i nio veckor och fått fantastiska resultat. Jag hade en övervikt på 20 kilo när jag började och har nu lyckats gå ner tolv av dem. Jag äter rätt strikt och behöver heller inte äta lika mycket som förr. men min fråga är, behöver jag oroa mig för att gå upp i vikt igen? när jag uppnått mitt mål har jag tänkt att jag ska börja äta grönsaker med mindre än 10 gram kolhydrater i små mängder igen. Det kanske inte är någon bra ide?

Viktigt att tillägga är att jag är nittonårig tjej som aldrig bantat eller gått på svältdiet och mina överviktskilon gick jag upp pga sjukdom.

Anmäl
2013-04-04 14:58 #1 av: Lilltilda

Nej du går inte ner för fort. Räkna däremot med att det kan plana ut och gå långsammare framöver (inte för alla).
De första 2-3 kg du tappat gick antagligen jättesnabbt att tappa? Det är vätska som förloras då kroppens glykogendepåer töms.
Normalt är sedan att tappa 0,5-1kg/vecka.
Äter du bara tillräckligt och får i dig allt vad kroppen behöver så behöver du heller inte oroa dig för att du går ner för snabbt i vikt. Kroppen är fiffig och reglerar mycket själv.

Anmäl
2013-04-04 15:43 #2 av: Jessell

hur vet jag om jag äter för lite då? behöver inte lika mycket som förr och fått reaktioner på att mina portioner är så mycket mindre.

Anmäl
2013-04-04 15:46 #3 av: Lilltilda

Registrera några dagars mat i något mätverktyg på nätet så får du ganska snabbt se hur du ligger till.  
www.dumbbell.se
www.minmat.net
www.matdagboken.se

Anmäl
2013-04-04 16:36 #4 av: SpurtAnne

Var glad så länge det funkar och du mår bra! Det är väl ingen ide att börja rota i nåt som funkar?

Anmäl
2013-04-04 16:42 #5 av: MimLan

Att äta strikt och fundera över grönsaker är något en person med en väldigt skadad metabolism behöver göra.

Med hyfsat stor sannolikhet är det ingenting du behöver fundera på alls med tanke på hur fort och mycket du gått ner. Du är dessutom ung, vilket tyder på att du nog inte haft en skadad metabolism i decennier. Din viktökning var relaterad till en sjukdom så jag antar att du egentligen inte har några problem med vikten normalt sett.

Med andra ord, slappna av, och prova att äta lite mer liberalt. För en som är ung och oskadad är det mer en fråga om att ha en vettig makronutrientfördelning.

Anmäl
2013-04-06 13:00 #6 av: Jessell

Men så fort jag äter grönsaker planar viktminskningen ut, istället och går kanske bara ner ett halvt kilo i veckan och när man vet att man kan gå ner mycket mer än så vill man helst hålla fast id det. 

Men får väl vara glad att det fungerar då och se sen hur mycket kolhydrater min kropp klarar av när jag väl uppnått mitt mål ;)

Tack för att ni lugnat min oro lite :)

Anmäl