Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Fettskräckslagen

2013-04-02 15:31 #0 av: [Lotta888]

Kör min första dag med denna underliga och mäktiga mat. Jag har under de senaste två åren försökt gå ner i vikt på vanligt sätt, det har alltid funkat för mig förut även om jag naturligtvis gått upp allt igen. Men nu är det stopp. Kanske åldern (46), kanske att jag är nikotinfri sedan 2,5 år. Hursomhelst verkar min förbränning (som alltid varit dålig) ha upphört nästan helt :-). Jag tränar mer än nånsin (sedan 2 år) och har blivit både stark och uthållig men vikten viker inte.

Just nu är jag lätt äcklad efter att ha ätit en makrill och en halv ost och är livrädd för att jag ska gå upp i vikt. Även om det bara blir några kilo skulle det svida rejält eftersom jag aldrig går åt andra hållet längre. Ska på spinning ikväll och hoppas det hjälper bort min lätta panik.

Anmäl
2013-04-02 15:37 #1 av: Siggebus

Hej. Angående att du funderar över din ålder... ville bara säga att jag är snart 53 år, kvinna, har fött barn, har jojo-bantat med den ena knäppare metoden efter den andra osv.
Nu är jag nästan i mål - har 1 ynkligt kilo kvar till mitt mål som är att väga 62 kg och har gått ner från 106 kilo med lchf Glad
Så det gåår!
Men det där med en halv ost - ost kan vara viktstoppande så frågan är vad du sätter i dig normalt sett under en dag?
Såg nu att du bara ätit lchf en dag men att äta en halv ost är förstås inte att rekommendera.


 

Anmäl
2013-04-02 15:40 #2 av: Mooniq

om du varit fettskrämd kanske du ska trappa upp fettmängden under en period.

Läs, läs och läs - du lär dig oerhört mycket på att plöja igenom www.kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se tänk på att kött, fisk och ägg innehåller en hel del fett, då behövs det inte så mycket extra.

Mejerivaror kan vara rejäla stoppklossar för viktnedgång -men nu i början så tycker jag du kan äta fritt, det tar ett tag innan ögat och magen är överrens, men sen krymper portionerna för du blir mätt på mindre mängd mat.

lycka till Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-04-02 15:46 #3 av: Lilltilda


#0 ja visst känns det knasigt i början! Ett tips är att välja sån mat som inte känns så tung och mäktig. Jag började med att tänka bort kolhydraterna och att tillsätta fett till min vanliga mat.
Dvs jag stekte mitt vanliga kött eller min vanliga bit lax, valde lämpliga ovanjordsgrönsaker till och tillsatte en lämplig fet sås.
Eftersträva att äta så "vanlig" mat som möjligt men välj feta alternativ istället för magra såser.
Stek i smör, tillsätt kryddsmör, använd äkta majonnäs eller gör en skysås redd med grädde.

Anmäl
2013-04-02 15:53 #4 av: MimLan

En halv ost? Innan jag tappar hakan lite, för det är onekligen mycket, hur stor är en hel ost för dig?

Fokusera på att äta mat, mer makrill än ost. 

Och du.. ditt sätt att äta har ju hittills inte fungerat. Det är väl därför du försöker med LCHF? Fettskräcken har med andra ord bara hjälpt dig att stå still trots allt du gjort för att gå ner i vikt.

Anmäl
2013-04-02 16:14 #5 av: [Lotta888]

:-) Ja det var väl en liten ost iofs men jag brukar inte äta ost alls. Eller makrill för den delen. Hoppas få snurr på detta så småningom men det känns ändå väldigt konstigt och ängsligt att äta så kaloritätt, Jag brukar ligga på ca 1400 kal/dag och trodde att jag bara kunde ta bort kolhydraterna men ju mer jag läser desto mer inser jag att jag måste äta mycket fett. Tack för respons!

Anmäl
2013-04-02 16:20 #6 av: Mooniq

En sak i taget, tycker jag! Glad

först läser du in dig på lchf -och läser även in dig på ev övergångsbesvär.

Basen är: kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg - detta kan du äta mycket av

Sen tillsätter man: ovanjord-grönsaker - sallad, kokta, stekta, wokade eller ugnsrostade

Sen tillsätter man lite: mejeri - gräddsås, creme fraichesås, dressing, steksky, bea-sås, holl-sås, aioli - om köttet/fisken innehåller mycket fett så behövs inga större mängder.

Till fest: alkohol, mörk choklad, nötter, mandlar.. 

ungefär så där.

du behöver inte ösa på med grädde, ost creme fraiche. Många upplever att mejerivaror stoppar viktnedgång - men först ska du äta där ögat och magen kommer överrens. I början kommer du att överäta men du anpassar dig snart.

du kommer fort in i lchf-tänket, sen rullar det liksom på... inga konstigheter mer än att du blir pigg, glad och sällan sjuk Skrattar


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-04-03 07:41 #7 av: [Lotta888]

Kämpade med smaken av makrill och ostångesten hela kvällen men mådde mycket bättre efter spinningen och en vintrig sallad framför TV:n. Vågade mig nu också upp på vågen, jag behöver ju en referenspunkt, och konstaterade till min förvåning -1kg vilket jag ju förstår måste vara vätska. Skönt ändå att det hittills går precis som ni sagt. Nu ska jag dricka kaffe med mjölk och lite grädde och fortsätta surfa runt efter mer info.

Anmäl
2013-04-03 09:45 #8 av: Wildrat

Ät mat tre gånger om dagen. Mat är kött, fisk, ägg, skaldjur, fågel tillsammans med smör eller kokosfett.

Till maten kan du ha lite tillbehör som är grönsaker (ovanjords främst) och/eller feta mejerier. Mjölk är för lite fett så undvik det om möjligt. Välj alltid fetast möjliga på ost, grädde, creme fraishe, yoghurt osv. Gör sås till maten eller gratänger. Red med philadelphiaost, inte mjöl. Tänk på att detta är tillbehör till maten, inte mat. Basera aldrig måltider på tillbehör utan använd dem till att göra maten lite roligare.

Godis (spara till lördagen eller fest): nötter, frön, bär

Välkommen hit!

Anmäl
2013-04-05 08:04 #9 av: [Lotta888]

Fjärde dagen och jag mår fortfarande dåligt. Jag har ont i magen som är uppsvälld och tung och jag måste träna varje dag för att inte må illa. Magen har stannat av och jag rapar och har onormalt mycket (vidriga!) gaser. Jag har skippat mjölken och äter som anges, möjligen lite mer grönsaker.

 Känner ni igen detta som nybörjarsymtom eller borde jag helt enkelt lägga ner? Det känns varken hälsosamt eller behagligt, kanske det helt enkelt inte passar alla? Jag ser ju att ni skriver typ tvärtom!

Anmäl
2013-04-05 08:33 #10 av: Mooniq

#9

Hur ser en dag ut matmässigt för dig? Om du varit fetträdd tidigar så kanske du dundrar på för snabbt nu - därav illamående och magont.

skriv ner hur du åt igår tex. Många tror att man måste äta mycket extra fett  - men man tänker inte på att maten i sig innehåller fett och då kan man må illa.

om du äter ägg tex så innehåller ett ägg nästan 75% fett - men det syns ju inte, eller hur..Glad

olika fiskar är olika feta - enkel stekt fisk med skirat smör och blandad sallad innehåller mer fett än det du ser.

om du äter fettet på köttet så är det bra, om du inte gör det så är färs bra mat att laga rätter på , då blir fettet insprängt med man tänker inte på det.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-04-05 09:06 #11 av: Wildrat

#9 Fjärde dagen brukar vara jobbigast, sen vänder det. Öht är de två första veckorna jobbiga sen blir det bättre. Orken kan ta lite längre att få tillbaka men det blir också bättre.

Anmäl
2013-04-05 09:10 #12 av: [Lotta888]

Tack för svar. För mig ser det snarare ut som för mycket kolhydrater. Jag äter inte kött/fågel men igår var första dagen jag inte åt fisk.

07.00 Kaffe med grädde

09.30 Frukost 2 ägg med majonäs - magknip

12.30 Lunch Middagsrester - Thai med quorn, kokosmjölk, grönsaker (rejäl portion)

15.30 Mellis 1 ägg med böcklingpastej, ca 1 dl youghurt med grädde och lite hallon.

18:30 Middag Västerbottengratinerad smörstekt fänkål med pumpafrön


Anmäl
2013-04-05 09:40 #13 av: Mooniq

mja, det ser ju helt lchf-aktigt ut - förutom att du har bytt kött mot qourn vilket är ok eftersom du inte äter kött/fågel.

kaffe -inga kolhydrater

grädde - beror på mängd men ytterst lite

ägg - inga kolhydrater

majonnäs - lite kolhydrater

yoghurt - lite kolhydrater

hallon -  lite kolhydrater

Nu äter du ju qourn för proteinintaget - antar att du äter mycket fisk och skaldjur istället. Fet fisk behöver du bara lite fett till- kanske lite skirat smör eller creme fraiche med smak, tex riven pepparrot.

om du vill kan du kolla på www.minmat.nu eller www.dumbbell.se och lägga in maten i vikt under 1 dag - jag tror du hamnar under 50 gram kolhydrater/ dag.


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-04-05 11:25 #14 av: Mimsivimsi

Du kanske stressar kroppen med all den här träningen?
vilken sorts träning gör du och i vilken utsträckning?

Många studier visar att styrketräning är mycket effektivare för fettförbränning än cardio.
Jag tycker du kan skära ner på spinning och dylika cardiovaskulära sporter och istället köra 2-3 dagar styrka. Fokusera på de stora muskelgrupperna, gör squats, good mornings, deadlifts och annat som stärker bål, och som involverar de flesta muskelgrupperna samtidigt.

ät bra proteiner, grönsaker och fett.

lycka till! :)

Anmäl
2013-04-05 11:56 #15 av: [Lotta888]

Wildrat: Låter hoppfullt! Jag förstår att det är en stor omställning men det är jobbigt att vara uppsvälld och illamående så jag klagar ändå!Generad

Mimsivimsi: Jag tränar ca 5 ggr i veckan: 2ggr spinning som jag hoppas flytta ut på landsväg närsomhelst nu. 1-2ggr löpning och 1-2ggr PW på uppförsbackeband. Cardio alltid i kombination med cirkelstyrka som jag fyller på med styrka i gym eller pilates/CX/Pump. Tränar ofta men inte särskilt hårt och har gjort det länge. Träningen funkar bra men jag minskar inte i vikt av den - hoppas dock att den ska hålla mig stabil om jag bara lyckas tappa lite.

Anmäl
2013-04-05 12:22 #16 av: [Petronella Pip]

#13 ägg har kolhydrater, hur mycket är lite svårt att få fram, kollar man på SLV har ägg i sig noll, likaså äggula men de anger 1,3 för äggvita och då den är 3/4 av ägget går ju inte den ekvationen ihop! Fineli anger 0,3 för helt ägg... ja några kolisar är det ju men ganska försumbart om man inte baserar matintaget på ägg för då måste man väl åtminstone känna till att det blir några gram.


Kaffe har förresten också kolisar... ca 1 gram för en mugg...

Anmäl
2013-04-07 08:13 #17 av: Mimsivimsi

#15 - men varför tränar du så mycket cardio? 

prova dra ner på detta och kör ren styrketräning istället. Tung styrketräning, så tungt som du orkar. 

Förstår du inte att du stressar kroppen, bygger upp ditt kortisol och därför håller kroppen på fettet. Du lurar kroppen att du är på ständig flykt! Vad flyr du ifrån?

Muskler gör även att du får högre ämnesomsättning hela dygnet, samt att de håller dig friskare.

Och nej. Som tjej blir man inte stor om man styrketränar 3ggr/veckan. Inte ens om du lyfter så tungt du bara orkar.

Anmäl
2013-04-07 10:28 #18 av: [Lotta888]

Sjätte dagen och jag tycker att det kanske känns lite bättre även om jag fortfarande rapar och är tung och svullen i magen, kanske har jag helt enkelt vant mig. Jag har i alla fall inte gått upp i vikt vilket oroade mig och tro inte att jag inte kan göra det på en enda vecka för det kan jag visst!

Mimsivimsi: Du låter lite som min mamma, hon tror att det är farligt att röra på sigGlad. Det är det inte och rörelse är inte samma sak som flykt! Jag är övertygad om att våra kroppar är gjorda för aktivitet och som jag redan sagt tränar jag ofta men inte hårt.

Jag tränar cardio för att jag mår bra av det (ska ta Klassikern men det är inte därför jag tränar) och jag styrketränar redan 3 ggr i veckan. Vet inte varför du tror att jag är orolig för att bli stor? Det är jag inte - men jag tränar för att bli stark inte för att bygga massa, det är sant. Jag lyfter inte så tungt jag orkar eftersom jag inte vill skada min halvgamla kropp - träningen ska leda till välbefinnande!

Anmäl
2013-04-07 10:36 #19 av: evali


Har varit vegetarian i 25 år (är det inte längre). När quornen kom ut på marknanden åt jag den med god aptit under flera år. Men helt plötsligt fick jag jätteont i magen av den...var  tvungen att sluta med quorn, provade några ggr att införliva quorn i min mat igen med samma resultat---ont i magen. Så mitt förslag är att sluta med quornen och se om det hjälper. Kanske är magen mer känslig för quorn nu när du äter "bättre mat".

Anmäl
2013-04-07 12:04 #20 av: Tyroidea

#18

Känner igen mig, är också medelålders "tant". Jag tror att du tränar för hårt och för länge. Kör intervallträning kortare pass. Promenade går ju bra. Det är alltid bra. 


Det har visat sig att det stressar kroppen om man tränar för hårt och för ofta. Gjorde samma misstag själv förra våren och blev övertränad och fick sedan konditionsträningsförbud av doktorn. Nu har jag börjat tränar jag styrka (tungt) 2 ggr i veckan och varierar mina program regelbundet. Då har jag helt plötsligt gått ned några kilon. (var ej överviktig dock, men hade 3-5 kosmetiska kilon jag ville bli av med), När jag tränade som mest gick jag inte ner ett gram trots att jag förbrände minst 1000 kcl per dag samt åt 1400 kcl (lchf). 

Anmäl
2013-04-07 12:41 #21 av: Kajak11

Kom ihåg att drycka mycket vatten - det krävs på LCHF. Det stannar inte i kroppen men får den att omsätta fettet bättre och kanske ochså att få magen att må bättre. Mycket vanligt att toiletbesök blir annorlunda i början.

Ja, stress och för hård träning i början är inte bra.

tillräckligt sömn verkar få vätsken ur kroppen.

Att inte träna samma var dag men göra lite olikt så vätsken kommar ur kroppen ochså et tipp.

Anmäl
2013-04-07 12:59 #22 av: Mimsivimsi

#18 men det verkar inte som du förstår vad jag försöker säga. 

Jag menar inte att det är dåligt att röra på sig, tvärtom. 
Däremot säger jag att det stressar kroppen att träna kondition 6 dagar i veckan. När tillåter du din kropp att återhämta sig? 

Att röra på sig är bara nyttigt, men du klagade högre upp i tråden på att du inte går ner i vikt, och jag försöker bara berätta för dig att vill man träna för att gå ner i vikt är det bevisat att 3 dagars tung styrketräning är mycket mer effektivt än att köra högintensiv konditionsträning 6 dagar/vecka samt att kroppen inte stressas då du tillåter den att återhämta sig däremellan.


Anmäl
2013-04-07 14:33 #23 av: Wildrat

Stress och överträning gör att kroppen utsöndrar kortisol vilket höjer blodsockret, vilket höjer insulinet som blockerar fettförbränning.

Anmäl
2013-04-07 16:46 #24 av: [Lotta888]

Detta börjar bli komiskt! Detta är vad jag skrev om min träning:

"Jag tränar ca 5 ggr i veckan: 2ggr spinning som jag hoppas flytta ut på landsväg närsomhelst nu. 1-2ggr löpning och 1-2ggr PW på uppförsbackeband. Cardio alltid i kombination med cirkelstyrka som jag fyller på med styrka i gym eller pilates/CX/Pump. Tränar ofta men inte särskilt hårt och har gjort det länge."
Alltså: ingen stressig hårdträning ALLS och gott om styrketräning.

Att jag inte gått ner i vikt är anledningen till att jag började med LCHF för 6 dagar sedan - jag har ännu inte hunnit klaga på att jag inte går ner med denna kost. Därför har jag ännu ingen anledning att tro att jag behöver ändra på mina modesta men regelbundna träningsvanor.  

Jag är en medelålders småfet tant som har handarbete och läsning som övriga hobbies - ni får mig att låta som värsta atleten!

Anmäl
2013-04-07 18:16 #25 av: Tyroidea

Men de facto tränara du kondition väldigt ofta även om det är lite olika saker. Om kroppen fungerar optimalt så skulle du har gått ned på den träningsmängden. Nu gör du inte det och då är det troligt att det beror på kortisolproduktionen=stress. Det är väl det vi försöker få dig att inse. Mindre träning av kondition (särskilt pass som är 30 minuter och längre) stressar och blir därför kontraproduktiva. 

Anmäl
2013-04-07 18:26 #26 av: [Petronella Pip]

 "Jag har under de senaste två åren försökt gå ner i vikt på vanligt sätt, det har alltid funkat för mig förut även om jag naturligtvis gått upp allt igen. Men nu är det stopp!" 

"Tränar ofta men inte särskilt hårt och har gjort det länge."  

Och du ser inget samband alls?

Anmäl
2013-04-22 13:18 #27 av: Lillnettan

Det har egentligen redan sagts på olika sätt i tråden, men jag vill bara förtydliga att LCHF inte handlar om att börja trycka i sig mängder av fett. Man behöver inte hälla flera dl sås över maten eller äta extra smör till allting. I mina ögon klarar man sig rätt bra om man 1) håller sig till fullfeta produkter och 2) använder dem i sådan mängd att en skön mättnad som varar i flera timmar infinner sig. Det kan krävas lite experimenterande för att hitta en mängd som passar just dig - själv protesterar min mage om jag äter för mycket fett, och jag blir hungrig för snabbt om jag äter för lite fett. Man lär sig efter hand.

Fettskräcken brukar gå över efter hand, likaså omställningsbesvären. Jag hade inga problem med magen, men däremot kände jag mig så trött, så trött i åtminstone en månad efter min lchf-start. Sen vände det åt andra hållet. Sånt kan variera ganska mycket, hur man upplever övergången. Har du magproblem så ät gärna mycket grönsaker med lågt kh-värde (det gör jag visserligen oavsett om jag har problem eller ej, upp mot 3-500 gram om dagen), så du får i dig vattenlösliga fibrer.

Anmäl
2013-04-22 13:54 #28 av: Suzanne56

Sticker ut hakan lite här men även om jag håller med om att man inte behöver en massa sås till allt så tycker i alla fall jag att extra smör, majjo, kokosfett, behövs till varje måltid. Åtminstone fick inte jag, som nyligen gått igenom klimakteriet någon ordning på saker och ting innan jag drog ned på mjölkprodukter (som jag älskar :-(), minskade på proteinet och lade till extra fett till varje måltid. Få eller inga mellanmål. Helst under 25 gr kolhydrater fungerar också bäst för mig=LowCarbHighFat rätt strikt.

Men det ska också sägas att det tog mig 4 år att komma dit, främst för att jag lyssnade lite för mycket på liberalerna o mindre på min kropp o vad den egentligen mådde bra av. Det är nog viktigt att gå igenom olika faser tills man kommer fram till vad som funkar för en själv. Jobba med att öka fettet och minska kolisarna i den takt du känner fungerar för dig. Bra bloggar är Margaretas: sunsoft.se och lifezone.se :-)

Anmäl
2013-04-22 14:13 #29 av: Ary

#27, 28 Bra råd men Lotta har checkat ut och finns inte på forumet längre. Finns klamrar runt namnet har kontot raderats.

Antar att TS inte ansåg att lchf funkade för just henne. Mådde själv inget vidare första gången och gav upp för att bara några månader komma tillbaka. Som sagt så får man "tweaka" konceptet tills det funkar för en själv.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.