Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag

Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Föredrag

"Socker direkt skadligt" på SVT

2013-04-02 14:21 #0 av: Sindri

Hoppas många, många ser detta och att det händer något!

http://www.svt.se/korrespondenterna/varldens-sotsug

http://www.svt.se/nyheter/sverige/socker-direkt-skadligt-for-kroppen

Anmäl
2013-04-02 14:25 #1 av: Mooniq

jag delade just denna på min facebook-sida från kostdoktorn! hoppas att jättemånga ser programmet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-04-02 15:00 #2 av: Seglarina

Intressanta inslag, ska se i kväll. Men, Claude Marcus igen, hur är det kan han verkligen ha rätt när han säger att Robert Lustig har fel.
 Ur intervjun med honom:

"Men Claude Marcus tycker det är fel att kalla socker en drog. Han menar att det är som med andra livsmedel som vi kan vänja oss vid att äta för mycket av. Som salt. Eller för den delen löpning, det kan också bli som en drog för vissa. Och han menar att sockersuget inte är så svårt att bli av med.

– Håller man upp några dagar eller en vecka så är det över, det tar inte längre tid än så, menar han."

Han menar att en drog går dirrekt upp till belöningcentra i hjärnan, men det gör inte socker. Han jämför det med salt och löpning. Har han fel nu med?

Sen skulle det ju vara intressant att höra några med socker beroende om det verkligen är "bara" som han säger.

Anmäl
2013-04-02 16:10 #3 av: SpurtAnne

Ett beroende sitter ju inte bara i kroppen, det sitter oftast hårdare i psyket. Efter 1,5 år utan nikotin åkte jag helt sonika och köpte nikotintuggummin utan att tänka mig för. Ett år senare tuggar jag på...

Visst är det enklare att sluta med socker om man tar bort allt socker från maten eftersom det fysiska suget försvinner, men det psykiska, det är nog svårare.

Anmäl
2013-04-02 16:16 #4 av: goliath

# 2

Jag tänkte över exakt samma saker när jag såg programmet..

Lustig skriver ganska utförligt i "The Fat Chance" om hur socker påverkar belöningssystemet direkt. Kanske dock överdrivet att jämför socker med alkohol..

Anmäl
2013-04-02 16:22 #5 av: Mooniq

nä, jag tror inte att det är överdrivet att jämföra socker och alkohol.. med det sockermonstret jag äger så förstår jag EXAKT vad en alkoholist genomlider.. när monstret sover så är livet lätt, men väcker jag monstet bara lite så har jag ett helvete.. rent ut sagt.. och mina två hjärnhalvor går i klinch med varann.. jösses vilka ursäkter för att äta mer sockerstinnt.. brrr... Funderar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-04-02 16:27 #6 av: RobinEH

Skall bli intressant att kolla på.

En tanke bara. Ann säger att "Fruktosen måste levern omvandla till fett" vilket väl inte är riktigt sant. Levern har väl även möjlighet att omvandla fruktosen till glukos, eller?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anmäl
2013-04-02 16:50 #7 av: goliath

När man är fast är det säkert lika svårt att sluta.. Precis som när man är fast i nikotin eller koffein (är själv både nykter snusare och kaffedrickare).

Men jag skulle aldrig säga nikotin eller koffein påverkar belöningssystemet lika starkt som alkohol. Inte heller socker.. Berusningen, belöningen är helt enkelt inte i närheten lika stark. Det är bara att dra på krogen som ser man bevis för detta :)

De flesta kände ett stor belöning/berusning från första gången de drack. Det kan man väl inte säga om varken nikotin eller socker? Risken för beroende borde vara större desto större den initiella belöningen är. Sen är det antagligen tex sociala faktorer (tex att socker är acceptabelt och överallt) som antagligen gör att så många trillar dit på socker..

Därimot kanske abstinenserna är lika starka om det är möjligt? Och därför lika svårt att sluta? Det tog mig 10 år att lyckas sluta snusa... Men att det påverkar mitt belöningssystem lika starkt? Aldrig..

Anmäl
2013-04-02 17:15 #8 av: goliath

Levern kan bryta ned fruktos och använda det som energi vid behov.. Finns det nog energi så konverteras fruktosen till glukogen. När glykogenet fylls upp bildas triglycerider.

Fruktos kan dock inte (i allafall i mycket liten grad) konverteras direkt till glukos. Men indirekt via glykogen..

Anmäl
2013-04-02 18:03 #9 av: Seglarina

"Berusningen, belöningen är helt enkelt inte i närheten lika stark. Det är bara att dra på krogen som ser man bevis för detta" Fast där håller jag inte med. Socker junkies håller till i lösgodisavdelningen precis vid kassorna på ICA, men vagnen full med chips, sötad yogurt och vitt bröd=dera "krog". Men att det är socialt accepterat och att barn matas med det göt det ju extra farligt.

Pratade med en läkare förleden som tyckte det var synd att hennes 2 år gamla dotter inte tyckte om saft, för det var så bra att kunna ge det som snabb energi när hon var sjuk. Undrar hur Andreas gör i ett sånt tillfälle, fast hans barn blir nog aldrig sjukt.

Anmäl
2013-04-02 20:01 #10 av: goliath

Ja, men du har väl inte sett folk plötsligt börja dansa hämningslöst tillsammans, bli sexualiserande, ändra personliget eller tro de är störst bäst och vackrast pga. berusningen och belöningen från ett påskägg?

Anmäl
2013-04-02 20:29 #11 av: Seglarina

#10 skrivet av goliath 

Tja fan vet! Barn blir ju något i den vägen i alla fall.
Skrattar

Anmäl
2013-04-02 20:35 #12 av: goliath

Barn är ju heljobbiga hela tiden! Får dem ett påskägg blir det jobbigt, får dem inget så blir det en mardröm... Hövva!

Anmäl
2013-04-02 20:52 #13 av: Zepp

Jag blir mer o mer förtjust i Lustig!

Först tyckte jag han var för enkelspårig med sin demonisering av fruktos.. men numera anar jag hans strategi!

Enkla budskap som gör sig i media.. så får man framföra mer o mer av budskapet.

Först säger man att fruktos är ett gift.. sen så får man sitta i TV-soffan och förklara sig!

Så småningom så får man framföra fler delar av budskapet!

Tex.. HFCS är sämst.. på grund av att det är billigt, så industrin stoppar allt mer av det i maten.. osv!

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/424875/march-28-2013/robert-lustig

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-02 21:18 #14 av: goliath

Lustig är genial :) Colbert är ännu genialare!

Jag gillade definitivt Fat Chance. Tycker den är lugn och sansad och öppen.. Absolut inte "sektisk" och trångsynt..

Anmäl
2013-04-02 21:40 #15 av: Seglarina

7% av världens befolkning är diabetiker enligt programmet. "Om detta fortsätter kommer världens länder gå bankutt för att sjukvårdskostnaderna blir så höga. Vi kommer inte ha råd med något annat än att betala dessa sjukvårdskostnader." Säger en av programmets intervjuade. Här är ett förslag: Låt livsmedelsindustrin betala vården av diabetiker, då kanske något skulle hända.

Anmäl
2013-04-03 11:40 #16 av: [ZIZZIAS]

Jag missade programmet i går kväll. Blir kanske inte klokare av att se det, men vill ändå titta på repris ( sänds vid flera tillfällen).

Hoppas att programmet kan bidra till att socker/kolhydratkänslighet börjar tas på allvar, att drabbade får behövlig hjälp, att förebyggande åtgärder sätts in. Inte minst när det gäller barn/ungdomar. Att föräldrar, dagis, skola, skolhälsovård, skolbespisning, sjukvård - ja, alla med ansvar för barns hälsa och välmående - blir uppmärksamma på barns reaktion på det de äter.

Anmäl
2013-04-03 11:49 #17 av: RobinEH

Den finns ju även här:

http://www.svtplay.se/video/1133640/del-4-av-10-varldens-sotsug?dela=1

Personligen tycke jag inte att den var direkt givande att se på, förutom sekvensen med de stackars människorna som blir bestulna på sin mark.

Anmäl
2013-04-03 14:46 #18 av: RobinEH

Hur är det med galaktos då? Detta behöver väl också behandling av levern. 

Anmäl
2013-04-03 16:35 #19 av: goliath

Japp det bryts ned i levern, men kan inte heller bli glukos (i väldigt liten grad iaf). Inte direkt i allafall. Men tror det oxå kan bli glykogen. När glykogenet är fullt tror jag det blir UDP galaktos som vi energibehov i levern kan gå in i glykolysen.

Obs! Är inte helt bombis på galktosmetabolismen...

Anmäl
2013-04-03 17:15 #20 av: RobinEH

Jo, jag kom över ett inlägg av King Grub på kolozzeum där han skriver att det kan medverka i synteseringen av glykoproteiner och glykolipider.

Men galaktos går inte samma öde till mötes som fruktos vad gäller omvandlingen till fett då?

Anmäl
2013-04-03 17:50 #21 av: goliath

Är lite osäker vad UDP glukos till slut används till, det är inte i speciellt lipogent i allafall. Tror det kan gå ihop med glukos igen och bilda laktos.. Hos kvinnor går en del till bröstmjölk produktion...

Detta området känns lite luddigt... :)

Anmäl
2013-04-03 18:03 #22 av: RobinEH

Jag tänkte mest på om man kunde lägga lite skuld på galaktos för förfettning av levern på samma sätt som man lägger skuld på fruktos. Detta verkar ju dock inte vara fallet.

Nu väckte du dock en ny fråga hos mig. Nörd Hos mig som är laktosintolerant, vad händer med eventuellt nybildat laktos från galaktos?

Anmäl
2013-04-03 18:05 #23 av: Seglarina

Särskillt repotaget om den indiska familjen som hade skåpen fulla av snacks,godis och läsk visar med all tydlighet att det inte räcker att försöka ta bort sockret, det klarar man helt enkelt inte om man är en riktig socker junkie som dom var i den familjen. Dom skulle behöva en radikal förändring av sina matvanor, där alla kolhydratskällor gicks igenom.

LCHF magasinet på indiska, med indiska LCHF recept. Kan det vara något Maggan? Skämtar

Anmäl
2013-04-03 18:39 #24 av: Sindri

Vissa tror stenhårt på en ljus framtid.....

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/vard-och-bioteknik/astra-zeneca-koper-diabetesmedel_8045484.svd

Anmäl
2013-04-03 19:03 #25 av: goliath

Nix, så är nog inte fallet..

En laktosintollerant får problem i tarmen, innan det egentligen tagits upp kroppen (tarmen anses medicinskt att vara utanför kroppen) då man saknar fungerande enzymer att spalta laktosen till glokos och galaktos. Det går ospaltat ned vidare ned i tarmen och angrips av tarmbakterier. Sen vet du vad som händer Illamående

tillverkningen av laktos, från galaktos (eller via omgjord glukos), inne i kroppen, sker främst hos kvinnor ifm mjölkproduktion :)

Dessutom så får du ju antagligen inte i dig speciellt mycket galaktos som kan bindas till glukos eftersom du antagligen inte äter mejeriprodukter med laktos..

Men jag har aldrig hört om att laktosintolleranta har får problem med eventuell egenproduktion av laktos inne i kroppen. Bara i tarmen...

Anmäl
2013-04-03 19:05 #26 av: goliath

hehe.

Det där hade jag lätt kunnat tänka mig köpa aktier i! Integritet.. huh?

Anmäl
2013-04-04 06:53 #27 av: SpurtAnne

De sa vid flera tillfällen att det är övervikt som gör att man blir diabetiker, och att vid övervikt ökar risken att få diabetes. Men det är väl inte själva övervikten som är farlig? Eller? Jag trodde det var sockret som gjorde att man blev diabetiker och överkonsumtionen av socker gjorde att man blev överviktig. I alla fall vid typ 2.

Anmäl
2013-04-04 07:51 #28 av: Kalle-B

Min uppfattning är att socker kan vara mer beroendeframkallande än alkohol. Det är olika för olika individer. Jag har fruktansvärt svårt att "stoppa" efter första godisbiten. Men inga som helst problem att nöja mig med en öl eller ett glas vin. 

Vi fick påskägg på jobbet förra måndagen. Ledde till att jag vräkte i mig godis  i en vecka. Trots riktigt dåligt samvete och äckelkänslor. Har säkert ätit över ett kilo godis på en vecka. (Och jag har ätit LCHF i över fem år.)

Jag kan inte motstå godis när det finns tillgängligt. Klarar mig tack vara att jag inte har godis hemma. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.