Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2949 ggr
Mozzarellan
2013-04-02 11:15

Köttfärs.... Tips tack.

2 kg köttfärs som väntar på att tillagas. Har kollat igenom i recept och vill köra strikta men inte menlösa biffar / i brödform. Ser att SSS fakirbiff har en skvätt grädde förutom köttfärssås och ägg. Är nu osäker på om jag skall ha med grädden eller inte. Tänkte ta i lite linfrön i smeten. Ingen ost denna gången. Sist gjorde jag i brödform finfina köttfärslimpor som var otroligt smidigt och inget kladd. Steka biffar eller använda ugnen?

Annons:
Mooniq
2013-04-02 11:20
#1

färs, ägg, smulad fetaost, lite vatten och kryddor och forma stora biffar på ugnsform med baconskiva runt om. när det är 10 min kvar av ugnstiden så brukar jag dutta över stekt svamp.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-02 11:22
#2

Om mejeri får dig att stå still eller öka i vikt så skippa grädden.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-04-02 11:39
#3

Stått still ett tag så jag tänkte ta bort grädde och ost frånomed idag. Gjorde med feta sist och det blev kanongott. Funderade på och göra dom i brödformen och lägga baconskivor ovanpå. För om bacon skall vara inne i smeten är det väl bäst att steka den knaprig. Yes, idag är latmasken framme tillsammans med bekväm matlagning. För köttfärslimpa kan 45 min i 200 duga tro?? Till detta blir det beasås…

Mooniq
2013-04-02 11:51
#4

köttfärslimpa - 45 - 60 min brukar jag ha, för ca 1 kg.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

SpurtAnne
2013-04-02 12:47
#5

Kör 1 dl svarta oliver i mixern

Blanda med köttfärsen tillsammans med salt(inte för mycket eftersom oliverna är salta), peppar, grillkrydda(som jag köpt på öb. Innehåller inget sk*t), 3 pressade vitlökskyftor, ett ägg och lite olivolja.

Gör färsbiffar och stek i smör.

Till det, en klick creme fraiche och en fetaostsallad.

Vill du skoja till det lite till så ha lite soltorkade tomater med oliverna i mixern.

Mozzarellan
2013-04-02 12:55
#6

De står redan i ugnen….luktar gott, men det bubblar upp brunabubblor, ser ut som lever.. Nästa köttfärs blir SpurtAnnes dock utan grillkrydda. Finns inte här och inte ätit på 25 år….vill minnas man fick det på rostbiff i charken för längeee sen. Bra tips med soltorkade tomter…har flera kilo som egentligen skulle läggas in i olivolja…. Triggar inte tomater?? Skall köra strikt denna vecka och se om det lossnar lite.

Annons:
Sindri
2013-04-02 13:44
#7

Min favvo-färsrätt just nu är grönpepparbiffar. Mortla valfri mängd och blanda i smeten. För de som äter mejerier en grönpepparsås till.

Väldigt gott med kokt blomkål till det.

[Petronella Pip]
2013-04-02 13:58
#8

Menar du då grönpeppar i lag? Eller finns det torr också? Gjorde grönpepparsås häromdagen men har inte tänkt på att man kan ha det i biffarna!

Mooniq
2013-04-02 14:07
#9

grönpeppar och rosepeppar är en favorit att mixa och ha till färs och kött.

#8

det finns torr grönpeppar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-04-02 14:16
#10

#8 skrivet av Petronella Pip 

Ja, jag gör på torkad grönpeppar. Har tyvärr bara hittat små burkar i kryddhyllan, nu går det åt mycket……….

Mozzarellan
2013-04-02 14:31
#11

Nu är dom klara och skall testa i kväll. Kryddor är ju så spännande och jag har köpt på mig en del som jag inte vet vad jag skall ha dom till….eller så snöar jag in på en krydda och går inte vidare i att exprimentera… Kanske man skall lägga upp dom i en tråd och be om era fantastiska mat tips !! Använder rätt mycket rose och grönpeppar, är ju jättegott.

[Petronella Pip]
2013-04-02 14:33
#12

#10 åh! Tack!

Zepp
2013-04-02 21:37
#13

Dijonsenap är en perfekt köttfärskrydda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: