Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Köttfärs.... Tips tack.

2013-04-02 11:15 #0 av: Mozzarellan

2 kg köttfärs som väntar på att tillagas.

Har kollat igenom i recept och vill köra strikta men inte menlösa biffar / i brödform.

Ser att SSS fakirbiff har en skvätt grädde förutom köttfärssås och ägg.

Är nu osäker på om jag skall ha med grädden eller inte.

Tänkte ta i lite linfrön i smeten.
Ingen ost denna gången.

Sist gjorde jag i brödform finfina köttfärslimpor som var otroligt smidigt och inget kladd.

Steka biffar eller använda ugnen?

Anmäl
2013-04-02 11:20 #1 av: Mooniq

färs, ägg, smulad fetaost, lite vatten och kryddor och forma stora biffar på ugnsform med baconskiva runt om. när det är 10 min kvar av ugnstiden så brukar jag dutta över stekt svamp.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-04-02 11:22 #2 av: Mooniq

Om mejeri får dig att stå still eller öka i vikt så skippa grädden.

Anmäl
2013-04-02 11:39 #3 av: Mozzarellan

Stått still ett tag så jag tänkte ta bort grädde och ost frånomed idag.

Gjorde med feta sist och det blev kanongott.

Funderade på och göra dom i brödformen och lägga baconskivor ovanpå.

För om bacon skall vara inne i smeten är det väl bäst att steka den knaprig.

Yes, idag är latmasken framme tillsammans med bekväm matlagning.

För köttfärslimpa kan 45 min i 200 duga tro??

Till detta blir det beasås...

Anmäl
2013-04-02 11:51 #4 av: Mooniq

köttfärslimpa - 45 - 60 min brukar jag ha, för ca 1 kg.

Anmäl
2013-04-02 12:47 #5 av: SpurtAnne

Kör 1 dl svarta oliver i mixern

Blanda med köttfärsen tillsammans med salt(inte för mycket eftersom oliverna är salta), peppar, grillkrydda(som jag köpt på öb. Innehåller inget sk*t), 3 pressade vitlökskyftor, ett ägg och lite olivolja.

Gör färsbiffar och stek i smör.

Till det, en klick creme fraiche och en fetaostsallad.

Vill du skoja till det lite till så ha lite soltorkade tomater med oliverna i mixern.

Anmäl
2013-04-02 12:55 #6 av: Mozzarellan

De står redan i ugnen....luktar gott, men det bubblar upp brunabubblor, ser ut som lever..

Nästa köttfärs blir SpurtAnnes dock utan grillkrydda. Finns inte här och inte ätit på 25 år....vill minnas man fick det på rostbiff i charken för längeee sen.
Bra tips med soltorkade tomter...har flera kilo som egentligen skulle läggas in i olivolja.... Triggar inte tomater??

Skall köra strikt denna vecka och se om det lossnar lite.

Anmäl
2013-04-02 13:44 #7 av: Sindri

Min favvo-färsrätt just nu är grönpepparbiffar. Mortla valfri mängd och blanda i smeten. För de som äter mejerier en grönpepparsås till.

Väldigt gott med kokt blomkål till det.

Anmäl
2013-04-02 13:58 #8 av: [Petronella Pip]

Menar du då grönpeppar i lag? Eller finns det torr också? Gjorde grönpepparsås häromdagen men har inte tänkt på att man kan ha det i biffarna!

Anmäl
2013-04-02 14:07 #9 av: Mooniq

grönpeppar och rosepeppar är en favorit att mixa och ha till färs och kött.

det finns torr grönpeppar. 

Anmäl
2013-04-02 14:16 #10 av: Sindri

#8 skrivet av Petronella Pip 

Ja, jag gör på torkad grönpeppar. Har tyvärr bara hittat små burkar i kryddhyllan, nu går det åt mycket..........

Anmäl
2013-04-02 14:31 #11 av: Mozzarellan

Nu är dom klara och skall testa i kväll.

Kryddor är ju så spännande och jag har köpt på mig en del som jag inte vet vad jag skall ha dom till....eller så snöar jag in på en krydda och går inte vidare i att exprimentera...

Kanske man skall lägga upp dom i en tråd och be om era fantastiska mat tips !!

Använder rätt mycket rose och grönpeppar, är ju jättegott.

Anmäl
2013-04-02 14:33 #12 av: [Petronella Pip]

#10 åh! Tack!

Anmäl
2013-04-02 21:37 #13 av: Zepp

Dijonsenap är en perfekt köttfärskrydda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.