Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Ultramarathonlöpare på lowcarb

2013-04-01 16:51 #0 av: Jojomaja

Jag måste bara beundra den här killen, ultramarathonlöparen Tim Olson som tar hem lopp efter lopp på lowcarb:  
http://timothyallenolson.wordpress.com/

Intervju om löpning på lowcarb (och redogörelse för ett av loppen Tim vunnit):

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Anmäl
2013-04-07 12:15 #1 av: Zepp

Puff.. angående träning och LCHF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-07 12:32 #2 av: Kajak11

Ja, det är ju fantastisk! Bra att läsa.

Bara hänt för mig en gang fore året. Att springa en halvmara utan mat (och vatten, men var jätte törstig efteråt, hade inte tränat att drycka medan jag sprang) Det var en test efter 3 månader på LCHF.

Anmäl
2013-04-09 16:33 #3 av: Jojomaja

Verkligen läsvärt. Jag citerar ett utdrag från intervjun om ett av racen:

A low-carb runner WON the race?

STEVE PHINNEY:  That’s correct.  His name is Tim Olson.  He lives in Oregon, and he says he made the transition to low-carb about a year or so ago.  Tim won a 100 mile race, I think, in late fall or early winter, and so he had already demonstrated he can do the event on low-carb and when he came into this Western 100 race, his goal was not just to do the race.  He stated in advance that his goal was to win it.  So he ran at the front of the race.  He was running with a number of other very accomplished male competitors — people who had done this race before and placed well before.  Somewhere between mile 65, well,  he went through the checkpoint at mile 65 a couple minutes ahead of the next guy, and there were a group of of four runners who were within four of five minutes of each other around them.  But when he passed the checkpoint at mile 85, he had opened the gap somewhat.  Then between mile 85 and 100  — and keep in mind, by mile 85 Tim Olson has already run the equivalent of over three marathons — somewhere in those final 15 miles, Tim Olson opened up an an additional 15 minute gap between himself and all the other runners.  That means, after running 85 miles, he was able to put on a burst of speed at the end of the race, and he finished 15 minutes ahead of his next closest competitor.

Tim Olson finished 15 minutes ahead?

STEVE PHINNEY:  Yes, but more importantly he knocked 21 minutes off the overall time course record.

Läs mer här:

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Anmäl
2013-04-09 17:50 #4 av: Leifanders

1. Han ljuger, det går inte att prestera utan massiva laddningar pasta.

2. Han äter inte noll kolhydrater.

3. Han trycker i sig sprite och kolhydratgel i slutet av loppen.

Alltså äter han inte lågkolhydratskost... Skämtar

För att vara seriös så verkar han ha en riktigt bra attityd till mat (och livet vad jag läst) och han spetsar med det som finns att tillgå under och precis innan loppen. Coolt.

Anmäl
2013-04-09 21:40 #5 av: Jojomaja

Den här killen har verkligen som du säger en bra attityd till mat och därtill en ödmjuk inställning till det mesta. Han beskriver därtill sina lopp väldigt njutningsfullt i sina bloggar och de är givande ur många perspektiv. 

Jag tycker han är ganska underbar.  Men så är jag ju tjej, så det kan ju påverka min bedömning ... :)  

Anmäl
2013-04-09 21:52 #6 av: pamina

#5 Har du funderat på att läsa vad folk faktiskt skriver?

Har du sett den där lilla gula figuren som blinkar med ena ögar i #4? Vet du vad den betyder?

Anmäl
2013-11-17 09:46 #7 av: subcalva

Men han verkar använda gel och och ibland läsk (Sierra Mist, ett par koppar vid varje vätskekontroll) när han springer lopp. 

Western States 100 Race Report

Jonas Colting tar väl också kolhydrater när han tävlar? 

Är det bara för att de har så lite kroppsfett som de måste använda kolhydrater när de tävlar? Skulle någon med mer kroppsfett kunna prestera lika bra utan något kolhydratstillskott öht? 

Anmäl
2013-11-17 11:34 #8 av: Zepp

Näe.. hur de än gör så förbrukar de glukos.. speciellt de på den nivån de tävlar på.

Nu skall jag ta det ur minnet.. på ett sådant Ultra Marathon lopp så uppges att man förbrukar cirka 10,000 Kcal.. på den nivån.

De har cirka 2000 Kcal glukos lagrade i kroppen.. varav minst hälften är reserverade för livsuppehållande funktioner! 

Är då kroppen till största delen driven av glukos.. så gäller att du äter en massa hela tiden för att tillföra det du gör av med.. och en av de vanligaste problemen sådan löpare har är att behålla mat i magen!

Och om jag inte mins fel tillför Timothy cirka 2000 Kcal, mest glukos under ett sådant lopp.. medans andra mer glukosdrivna i princip är tvungna att proppa i sig nästan alla 10,000 Kcal.

Altså.. glykolys är bra att ha men är inte det enda.. vilket är lätt att tro när man läser reklamen för alla idrottsdrycker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-17 20:45 #9 av: subcalva

Det var ju i och för sig inte riktigt svar på mina frågor. Om man nu klarar av att ta 8000 kalorier från kroppen varför kan man inte köra de resterande 2000 från fett som man äter under loppet? Eller kan man aldrig vara 100% fettdriven?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.