Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1447 ggr
Mixa20
4/1/13, 12:41 PM

Atkins

Hej !

Någon här på forumet som äter enligt Atkins?

Hur har det fungerat för Er??

Har ni några bra siter/ länkar att föreslå där man kan läsa och ta del av erfana Atkinsare?

Ber er som ifrågasätter mig i denna fråga att snällt hålla er borta.

Är bara intresserad av Atkins som kost i dagsläget.

Annons:
Zepp
4/1/13, 1:54 PM
#1

LCHF/Atkins/GI-Noll/Optimal diet/Lågkolhydratkost/Karpalan/lowcarb.. är alla samma sak!

Lite olika författare till böckerna.

http://www.lowcarb.ca/

Såå.. de flesta här äter enligt Atkins.. utan att ha läst boken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
4/1/13, 2:00 PM
#2

Skulle inte du äta HP?

Mixa20
4/1/13, 2:37 PM
#3

#1

Tack för informationen. 

Då är jag inte ute och cyklar helt och hållet. 🙂

Snart vet jag inte alls vad jag ska äta så det blir väl att 

testa detta……hoppas min kropp accepterar detta och att sötsuget jag haft i snart 2 veckors tid försvinner för gott…… Har syndat stort nu i påsk……….😓 😭

#2 

Jag skulle äta Dukan men läste lite om Atkins och att det förespråkar 

faser där oxå. Så jag ger detta ett försök nu. 🤔

MimLan
4/1/13, 2:43 PM
#4

Problemet med att följa olika upplägg är att man ändå behöver landa i vad som fungerar för en själv och sin kropp.

Har du tittat på t.ex. Mooniq och hennes trådar om hur hon lägger upp sitt ätande?

Mixa20
4/1/13, 3:25 PM
#5

Nej, de har jag inte. Vad heter hennes hemsida eller blogg?

Zepp
4/1/13, 3:49 PM
#6

Du verkar vela lite hit o dit och egentligen söka något sorts underverk.. där du slipper tänka själv och ta ansvar för din kost?

Altså.. inte menat som förolämpning.. utan mer som en tanke från min sida!

Då kanske du har större nytta av mer handfasta råd?

Anna Hallen och Mooniq är bra på sådana.

http://www.lifezone.se/lchf-low-carb-high-fat/

http://www.annahallen.se/

Eller rent utav en personlig kostrådgivare?

http://www.xn--kostrdgivarna-tfb.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mixa20
4/1/13, 4:04 PM
#7

Tack Zepp!! 🙂

hemul
4/1/13, 4:13 PM
#8

Kan hålla med om att LCHF och Atkins Induction är pinsamt snarlika, men för övrigt vete sjutton…

Lågkolhydratkost och lowcarb är väl ändå övergripande begrepp. Optimal Nutrition (som jag antar du översatt till Optimal diet?) är INTE samma som Atkins/LCHF… De är så olika det kan bli och ändå vara lågkolhydrat.

Mooniq
4/1/13, 4:35 PM
#9

Vad gör att du vill äta i "faser" ?? är det kicken av att starta något nytt?

Om du har sötsug och det blir så stort att du inte kan följa en vanlig matplan så får du lura lite på vad som triggar ditt sötsug.

Atkins, Dukan, GI-noll, Lchf - name it - alla förespråkar att du tar bort kolhydraterna helt, eller delvis eller i en inkörsperiod.

Kolhydrater föder sug efter nya kolhydrater!!

Protein och fett gör dig mätt, go o glad. 

Kolhydrater ökar ditt blodsocker och när insulinet gör sitt jobb så tänds den röda lampan i huvudet och skriker socker/kolhydrater NU

Jag har ett gigantiskt sockermonster på insidan - som numera sover i dvala - men det behövs inte mycket för att den ska vakna och hålla min hjärna i ett järngrepp!!

Jag har med tiden blivit varse om vad som triggar mig och låter numera bli de livsmedlen.. Kanske kan vara en bra start för dig med? Att lura på vad som triggar igång sötsuget.

Lycka till med vad du än väljer

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mixa20
4/1/13, 4:48 PM
#10

#9

Ja, sockermonster bor oxå i mig.

Till det hör oxå en begynnande början till klimakteriet som ställer hela min tillvaro uppochner. Jag undrar när mensen ska komma …har varit borta i 3 månader nu….känns bara så underligt och jag känner mig osäker….. Kanske därför jag flackar med maten nu oxå??

Behöver få komma till ro…… 😓

Mooniq
4/1/13, 4:52 PM
#11

#10

Har du möjlighet att få komma till ro? Har du en stressig vardag? Mycket att göra o fixa med? Prioriterar du dig själv?

Min kompis är 3barnsmamma och hon prioriterar ALDRIG sig själv, lägger sig aldrig i ett bad, läser aldrig en bok, köper sällan kläder till sig själv, lagar mat till barnen och säger - jag äter sen etc etc.. Hon har en underbar man som ibland säger till henne - idag åker du hemifrån och umgås med dina vänner, jag tar hand om barn, disk o tvätt. (Fler män borde kanske säga de orden högt)

Kanske är det klimakteriet du ska fokusera på? Läsa på, fråga, ta reda på fakta. OM du känner dig lugnare med klimakteriets faser så kanske du får svar på dina andra frågor, typ sockersug, rastlöshet och flackandet?

Bara en fundering

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mixa20
4/1/13, 5:28 PM
#12

#10

Tack för dina tips…ska se om jag hittar något annat ställe att läsa på då jag inte hittar det svar jag söker. Har dessutom varit hos gyn och det hon säger där är inte så mycket lugnande.

Har väl svårt att acceptera att det ska krångla nu då jag är ofrivilligt barnlös samt känner mig som 30…. Fast det är långt ifrån 30…..jag vill fortfarande känna mig som kvinna.

Identiteslös…..ingen mamma…..bara en kvinna som snart inte är kvinna då hormonet östrogen minskar som innan man kom i puberteten…..hahahaha 😃

Ps. man blir lättare grinig oxå d.s 😉

[Petronella Pip]
4/1/13, 6:27 PM
#13

Öh… vänta här nu Zepp? Mooniq och Monique är inte samma person! Väl!??

Annons:
Zepp
4/1/13, 6:35 PM
#14

Hoppas jag lyckades få till länkarna rätt iallafall??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mixa20
4/1/13, 6:58 PM
#15

# 14

Jo det gjorde du Zepp!

Zepp
4/1/13, 7:01 PM
#16

😇Mooniq har många bra råd oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
4/1/13, 7:05 PM
#17

Gulle dig Zepp 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: