Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ett torrt skinn!

2013-03-31 15:11 #0 av: chlj5@icloud.com

Har nu ätit enligt LCHF i ca två månader och stortrivs! Har inte särskilt mycket övervikt och gått ner 2-3 kg, men eftersom jag inte tänker byta tillbaka till tidigare kost så spelar tiden inte så stor roll. Jag började förändringen mer som en test för att se hut mina värkande fingrar skulle påverkas och känner till min stora glädje att smärtan viker mer och mer!

En baksida noterar jag och det är den jag väldigt gärna vill ha fred-back på: min hud har blivit torr som fnöske!! Har någon annan upptäckt samma fenomen? Hur hanterar ni i då fall detta?

Äter ganska strikt, håller mig till Max 15 kolisar per dag, smör och kokosolja äter jag mycket av, likaså rött kött, ägg, lax och typ bladgrönsaker. D-vitamin och Omega-3 varje dag.

Är kvinna, 60+ och passerade menopausen för MÅNGA år sedan!

Anmäl
2013-03-31 15:54 #1 av: MimLan

Det skulle kunna vara frågan om ett omställningsrelaterat problem, att det blir bättre så småningom. Att bli torr är mindre vanligt, det brukar bli tvärtom, medan utslag/finnar är ganska vanligt i omställningen.

Anmäl
2013-03-31 19:53 #2 av: Zepp

Det är nog vätskebrist mest antar jag, drick mer vatten och öka på saltet.

Man blir torrare med åren, det är så gott som säkert, och det brukar handla om minskad törst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-31 20:24 #3 av: chlj5@icloud.com

Tack för tankarna! Ska öka på vatten/salt men kopplar ändå hudföräbdringsrna till min nya mathållning eftersom det har börjat ett par veckor efter start. "Inkörningsproblem" låter också vettigt!

Anmäl
2013-03-31 21:14 #4 av: Zepp

Den här kosten gör att man förlorar mer vatten.. iomed att mer insulin stimulerar njuren att reabsorbera mer salt, varvid vatten behålls.

Så man får testa det iallafall dvs öka saltet främst, så kommer vattnet som ett brev på posten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-31 22:40 #5 av: chlj5@icloud.com

Tack Zepp, testar att salta äggen och lägga till salt på maten. Har alltid försökt dra ner på det tidigare !

Anmäl
2013-05-29 03:11 #6 av: Trippelmormor

Tack, det hjälpte med "salt och vatten" och har blivit mindre torr än tidigare !!

Anmäl