Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Fakir med start 7 april 2013! Vilka är med?? : )

2013-03-31 12:37 #0 av: Li@

Har kört lchf nu med mejeriprodukter och mått toppen. Bara hälsoeffekter och även minskat 1 kg på vågen. Dock tycker jag att det går lite väl långsamt och vill gärna skynda på det hela.

Jag vet om att det är svårare, då jag är normalviktig och min kropp nog gärna vill hålla kvar den vikten jag har. Men jag trivs inte och inga kläder passar. Måste därför kämpa lite hårdare för att gå ner mina 6 kg jag har kvar.

Någon mer som är sugen att hänga på? Roligare och mer peppande om vi är fler som kör. Kan tipsa varandra och följa hur det går.

Start alltså måndagen 7 april. ( måste äta upp det i kylen först som inte är fakir ; p ) häng på! : )

Anmäl
2013-04-03 12:44 #1 av: kerstang

Jag hänger gärna på!

Anmäl
2013-04-04 04:36 #2 av: Li@

Härligt, då är vi två som kör igång på måndag då. Kul! : ) jag hade tänkt köra kött,fisk,ägg, kyckling och smör. Ska handla nu till helgen. Är riktigt taggad på dessa två veckor, nu hoppas vi att förbränningen kommer igång på riktig.

Anmäl
2013-04-05 10:56 #3 av: kerstang

Har du några speciella fakirregler du kör efter? När jag läst på om det så finns det otroligt många varianter ändå..

Anmäl
2013-04-05 11:38 #4 av: Mozzarellan

Jag började redan i förrgår...kunde inte vänta längre😃😃😃

Anmäl
2013-04-05 14:37 #5 av: Pussgurkan

Jag äter "alltid" efter typ fakir - tja förutom att jag någongång tar lite spenat.

Tycker det är enklast att äta så då jag slipper att tänka och räkna Skämtar

Anmäl
2013-04-05 23:45 #6 av: kerstang

Men vad exakt menas menar jag. Såg nån annan tråd där någon skrev att majonnäs är nej nej under fakir, medans vissa fakirätare äter majonnäs. Hänger ni med i min fråga, hehe. Själv tänker jag att hemmagjorda bearniesesåser och majonnäs är ok. Ni då?

Anmäl
2013-04-06 05:11 #7 av: Li@

#4 mozzarellan vad härligt att se att du redan kört igång!! Vi andra följer följer med dig nu på måndag. Pepp pepp!!!

Jag har också läst massor om fakir och så här se min fakir diet ut. Kött, fisk, kyckling, ägg, kryddsmör och kokosfett.

Inga grönsaker, inga mejerier, inga beasåser ( även om den är hemgjord så är där typ lök, vinäger mm i ) då nollar vi inte kolhydraterna.
Majonnäs är väl gränsfall, då ingår i regel alltid senap och då nollar vi inte heller kolhydratern.

Enklast sättet känner jag för att ligga på noll kh är att bara köra protein, smör och kokosfett.

Detta är ju en kickstart för förbränningen och viktminskningen, så två veckor ska vi nog kunna hålla ut utan bea och majonnäser. ; p

Min tanke är att sen så smått övergå till lchf igen och lägga till grönsaker, lite mejerier och nötter.

Eloge till dem som klarar av att leva på fakir hela livet, men för min del skulle det bli vääldigt enformigt och trist. Samt att när man väl når sin målvikt vill man ju inte gå ner mer, utan hålla vikten. Är bra då att lägga till mejerier, grönsaker, nötter. Så att man står kvar på sin vikt och inte går ner mer.

Längtar till på måndag haha : D

Anmäl
2013-04-06 06:46 #8 av: Trule

Men vad kan de få kolhydrater som slinker ner med exempelvis ett par spenatblad göra för skillnad ur viktminskningshänseende?

Anmäl
2013-04-06 07:22 #9 av: MimLan

#7 Fakir var väl inte en kickstart, utan en uteslutningsmetod för att se var hinder i kosten fanns. Syftet var ju att lägga till övriga delar i kosten efter hand.

#8 Inte ett dugg. Skulle tro att det handlar mer om att det slår mentalt, att det går att koppla att man är så strikt som möjligt och det är synonymt med att det är så bra som möjligt.

Anmäl
2013-04-06 08:32 #10 av: Trule

#9 Ok, jag förstår. Den mentala biten kan vara nog så viktig. Ju svårare, ju duktigare, ju bättre. Hur som helst, lycka till allihop även om jag inte riktigt förstår vad ni håller på med.

Anmäl
2013-04-06 09:11 #11 av: Pussgurkan

# 9 och 10 För mig är det precis tvärt om - jag försöker nolla (fakir) för att det gör det enklare. Jag slipper att föra matdagbok, slipper att räkna, slipper att tänka så att säga.
Men helt noll kör jag inte för jag äter majonäs typ varannan dag och jag äter spenatstuvning med smör och lite grädde i - ca 2-3 gånger/vecka eller något sådant.
Och JA det är enformigt, och små trist .... inte tänkt att vara hela livet utan bara nu när jag går ner.
Sedan så KAN jag enstaka gång tillåta mig typ en sallad eller så. Tror att det 1 gång tex i månaden inte är så illa för kilona

Anmäl
2013-04-06 10:08 #12 av: Trule

Sallad en gång i månaden? FörskräcktMen då tror du ju att salladen kan få dig att gå upp i vikt? Ja, ja - eller snarare nej, nej - jag ska inte lägga mig i. Alla har sina metoder och bara de funkar så är ju allt gott och väl.

Anmäl
2013-04-06 11:35 #13 av: patriknn1

Kommer alltid synpunkter när folk vill äta Fakirdiet... Alla som äter Lchf har väl fått förklara/försvara sig nån gång så låt folk få äta vad de vill.

Sen är det väl så här att från början så var det väl tänkt som en uteslutningsdiet där man i princip bara äter smör o kött för att se vad som kan tänkas hindra viktminskning.

Sedan har ju SSS sagt att det egentligen inte spelar nån större roll om man lägger till exempelvis några salladsblad o lite majonäs så länge det bara handlar om ca 2-3 g kh/ måltid.

Ufo är väl egentligen mer realistiskt, för den som vill vara väldigt, väldigt strikt, men ändå ibland kunna äta någon grönsak, lite bea och majonäs o ibland en liten bit ost el liknande.

Anmäl
2013-04-06 12:58 #14 av: Mozzarellan

Tackar, då jag stått still i ett tag så beslöt jag för att ta bort mejeriprodukterna. Förberedde med köttfärslimpa( köttfärs,ägg och bacon) samt åt upp avokado som fanns i kylen. ( man slänger inte mat)

Ons och torsdag ingen frulle men rejäl lunch och middag.
Igår kaffe med kokos+smör till frulle och blev inte hungrig förrän på em= kött och persiljesmör. Sen på kvällen bara the för jag var proppmätt.

I onsdags 84.4 idag 83.3 så det verkar som fettföbränningen kommit igång. Har inte svält utan legat på minst 1500 kcal.

Just nu verkar detta vara nåt som funkar för mig.

Anmäl
2013-04-06 21:35 #15 av: Emmson

Jag kommer också att köra i alla fall några dagar striktare nu mot för vad jag "brukar" (LCHF:at i 10 veckor drygt) och utan cf och grädde och sånt, med start från dagens middag kan man säga. Till middag idag blev det fläskfilé, kryddsmör, bea, lite sallad (se bilden här nedanför, mums!). Fakir kan man antagligen inte kalla det gissar jag, men ändå.

Anledningen till att jag vill strikta till det lite nu är att jag de senaste dagarna varit ute i farten och druckit lite mycket vin och åt också en "nachosallad" till lunch ute på stan igår, utan nachos då men säkert med dumma saker i kryddan och såsen och så. De senaste dagarna känns alltså inte optimala. På onsdag är det vägning och det känns som att ett lite rejälare minus skulle kännas bra den här veckan ;D

Lunch imorgon blir kycklingfilé, bea, några ruccolablad. Frukost hoppar jag över.
Till middag imorgon lagar jag en stor köttfärslimpa som sedan även räcker till middag till mig och sambon på måndag då jag kommer att komma hem sent efter en konferens.
Imorgon förbereder jag även måndagens lunchlåda som kommer att ätas kall och bestå av stekt strimlad kyckling, lite ruccola och beasås.
Längre än så sträcker sig inte planerna och den hemhandlade maten än ;)

Kommer att köra periodisk fasta i form av överhoppad frukost samtliga dagar. Lite te med kokosfett kan nog även slinka ned, men inte före lunchen.

Nu tänkte jag göra mig en kopp av mitt favorit-te, earl grey blåbär grapefrukt, och sen "laga till" en omgång kryddsmör med bland annat curry-krydda i, det kan bli spännande! Bra att ha som tillbehör till köttfärslimpan och annat :)

Kram på er alla där bakom dataskärmarna och lycka till :)

Anmäl
2013-04-07 01:06 #16 av: Li@

Precis som patriknn 1 säger, det finns massor av olika sätt att äta fakir på. Läser man här inne finns det många olika varianter.

Jag säger inte heller att man kommer bli tjock av att äta lite spenat heller.

Men enligt min fakirdiet så vill jag utesluta grönsaker och mejerier och nolla under två veckor. Det kanske inte passar alla, men då får man ju hitta sin egen variant.

Visst en uteslutningsmetod men kan även användas om man stått still under en längre tid och vill få igång viktminskningen.

Det gäller ju att testa sig fram vad man mår bäst av. Vi är alla olika : )

Imorgon kör vi!

Anmäl
2013-04-08 11:05 #17 av: Li@

Så dag 1. : )

Jag började med:

Frukost. Mbc- magic bullet coffee.

Löpning 30 min ( fungerade utmärkt utan kolhydrater, kände mig dock väldigt mätt. Kör nog halva mbc innan rundan imorgon.

Lunch. Höll mig mätt fram till kl 14. Käkade ett ägg och lite grillad kyckling utan skinn och kryddsmör

Middag. En fakirbiff

Kvällsté med en msk kokosfett.

Känt mig lite frusen och haft lite huvudvärk. Men överlag mår jag kanon. Känner mig pigg, mätt och nöjd.
So far so good : )

#kerstang hur går det för dig?

( mina tider ser lite knepiga ut, detta för att jag just nu är i Australien. När jag slutar min dag, börjar ni er. )

Stor pepp till er alla! Grymma är ni!! Kram

Anmäl
2013-04-08 12:58 #18 av: penny

Jag hänger med på fakir under två veckor. Det är lättare att göra det i tillsammans med andra tror jag. Det får bli start nu efter lunch eftersom det inte är fakir så här långt idag:

grönt te, kaffe/gräddemed 1 frökex/smör/ost, lchf-fralla med en skiva karré, 2 matskedar coleslaw

Anmäl
2013-04-08 19:39 #19 av: kerstang

Min dag dårå!

Innan jag gick till jobbet blev det kaffe med kokosolja, höll mig mätt på det väldigt länge så jag åt jag bara några små bitar av fläsket som jag hade tänkt äta till frukosten

Sen lunchen vid 13, lite fläskfile med kryddsmör och sen vid 16tiden tog jag en till kaffe med kokosolja

Började bli ordentligt hungrig nu efter att ha cyklat runt i hela stan, så jag håller på att göra lite revbensspjäll nu utan en massa sockrig grillolja

Hoppas att träning funkar bra för mig också under fakir.. ska pröva släpa mig till gymet nu i veckan

Anmäl
2013-04-09 05:59 #20 av: Li@

Välkommen Penny! Kul att du hänger på också!

#kerstang, låter som en utmärkt fakir dag. Skönt att känna sig mätt, smöret och kokosfettet gör stor skillnad.

Jag är förvånad att träningen funkade så bra. Man har ju alltid fått höra att det inte går att träna om man inte käkar kolhydrater. Men icke då : )

Tror inte att man ska känna någon press att man måste träna under dessa två veckor. Som sagt mängden mat man äter är ju inte så mycket. Men orkar man så klart att det är kanon att ta sig till gymmet eller ut och springa.

Idag kör jag samma upplägg som gårdagen. Ska käka min kyckling. Smör och ägg nu. Känner mig hungrig nu vid två : )

Kram på er och keep up the good work!

Anmäl
2013-04-10 10:17 #21 av: Emmson

Vägning idag, med härliga resultat!  1,8 kg ned sedan förra veckan, 1,6 av dessa sedan i söndags då jag körde en "mellanvägning" för att kunna kolla resultatet av mina striktare dagar. Nu har jag gått ned 10,1 kg på 11 veckor, det känns underbart!!

Sedan i söndags har jag alltså skippat mejeriprodukter, ost, choklad, frökex och diverse annat. Jag har käkat kött, några salladsblad, bea (färdigköpt på burk) och kryddsmör.

Gårdagens middag bestod av baconlindad fläskfilé. Gott och jäkligt enkelt! (Linda med bacon, in i ugnen 30 minuter, ät!)

Hoppas det går bra för er andra som kanske kör ännu striktare! Hur är det med bacon och fakir, det går inte ihop gissar jag?

Anmäl
2013-04-10 11:35 #22 av: Li@

#Emmson stort grattis!!! Härligt jobbat! Så kul när man känner att den mödan man lägger ner verkligen ger resultat. Jag har min invägning en gång i veckan, så på lördag kör jag min. Hoppas verkligen att jag har gått ner mer. Ska bli spännande att se.

Bacon skulle jag säga är fakir, är ju kött och fett. Så kör på det! Lät som en mkt god Middag. Själv är jag lat och kör på med mina fakirbiffar haha. Har inte tröttnat än : )

Idag har jag känt mig lite småsnurrig och trött. Men så fort jag käkat lite mer kött blir det bra igen.

Hoppas det går bra för er andra som kör också! Ska bli kul att höra om era resultat : )

Anmäl
2013-04-10 12:39 #23 av: Emmson

Tack, det är verkligen jättekul! Hoppas på fint resultat för dig med på lördag!

Ok :) Ja det är verkligen jättegott, men det är ju faktiskt biffar med :)

Jag har också känt lite "snurr" när jag rest mig för fort eller så, men mest när jag inte ätit på ett tag här med.

Anmäl
2013-04-10 17:59 #24 av: vonki_13

Vad är skillnaden på fakirbiffar och vanliga biffar?

Anmäl
2013-04-10 21:42 #25 av: ooja

Vet ni vad? Jag läste den här tråden i Söndags och började i Måndags jag med men skrev aldrig något här, är det okej om jag hoppar med såhär i efterhand ändå? :D Två veckor handlar det om alltså?:)

Anmäl
2013-04-10 21:49 #26 av: Emmson

Kul! Hur går det än så länge? :D

Anmäl
2013-04-10 21:52 #27 av: ooja

Menar du allmänt till alla eller var det ett svar på mitt inlägg?:p

Anmäl
2013-04-10 21:54 #28 av: Emmson

#27 Det var till dig :)

Anmäl
2013-04-10 22:12 #29 av: ooja

Aha, jo det går bra! Jag har ätit ca 2g kh/dag så jag har inte nollat helt men jag tror inte det har så stor betydelse :) Äter tidigast kl 12 på dagen och senast 21 på kvällen. Har tagit en promenad varje dag hittills också. Mår som vanligt! Dock har jag en regel att inte äta mer än 1g protein per kilokroppsvikt vilket strulat till det lite. Blir lätt väldigt lite kalorier, ca 1000kcal/dag. Vilket gör mig lite skraj för att hamna i svält. Men mer protein brukar göra att jag har svårt att gå ner och det är svårt att hitta nåt med rent fett att bara äta. Te & kokosfett går väl men det är inte så mycket energi. Tycker inte om smör. Har hittills ätit kyckling & bea eller ägg & majonnäs hack. Eller bara kokt ägg med salt någon gång. Kan inte äta kött & kryddsmör eftersom jag har så svårt för smör. Men det handlar ju om en så begränsad tid så kanske inte gör så mycket det där med kalorierna. Får se vad som hänt på vågen nästa Måndag. Annars får jag öka maten och strunta i grammen på proteinet men har koll på kalorierna och se om det fungerar ändå :)

Såg att du fått dig ett minus redan! Grattis! :D

Anmäl
2013-04-10 23:06 #30 av: Emmson

Det låter ju kanon det! Det är nog svårt att komma mycket lägre än så i kolhydrater va? Det låter som att du verkligen kör strikt! Svårt det där med att äta massvis av fett och lite annat, det blir ju liksom lätt lite osmakligt. Jag har inga direkta begränsningar på proteinet, men det är ju olika för oss alla hur strikta vi behöver vara :)

Promenad varje dag är ju super! Önskar jag också kunde komma mig för med det. Tänkte börja lite smått nu när iskylan förhoppningsvis försvinner och våren tar vid ;) En halvtimme om dagen iaf vore verkligen bra. Hur långa promenader kör du? Man kanske ska ta och fixa en bra ljudbok eller så att lyssna på medans!

Tack! Blir spännande att få följa er andras vägresultat också! :D

Anmäl
2013-04-11 06:40 #31 av: Kajak11

testar lite periodisk faste. Förste dag i går med bara kaffe med kokosfett och smör. Åt 2 kokte ägg kl. 13.30och sallad med ton...broccoli....sparris...tzaziki och sedan en kaffe latte kl. 17. mjölk var ju inte rätt men det var 3,5 % FETT i den. Sedan bara svårt kaffe till kväll. Har inte sovit mycket i natt. Jag sprang kl. 11.45 och 12.40. Alltså nästan på faste...Lite ör och trött i går.

Anmäl
2013-04-11 09:35 #32 av: penny

Jag kör också med periodisk fasta. Tisdag och torsdag dricker jag te, kaffe, vatten fram till 12-tiden. Sedan lunch och middag som vanligt.

De flesta andra morgnar startar jag dagen med te med kokosfett och smör och då blir det bara lite ost och smör till lunch.

Anmäl
2013-04-11 12:09 #33 av: Zolunia

Jag kör på hardcore fasta som man skulle kunna kalla fakir. Så jag känner att jag följer er, lite grann iaf. Oskyldig

Anmäl
2013-04-11 13:09 #34 av: Li@

Hej på er!

Skoj att vi är så många som kör på!

Lite blandat med både folk som kör periodisk fasta och vi som kör fakir.

#zolunia, vad innebär hardcorr fasta som man skulle kunna kalla fakir? När och hur äter du då? Tränar du då också?

Jag funderade på att köra en kombo men känner att strikt fakir räcker för dessa två veckor. Kanske testar periodisk fasta sen, men samtidigt skulle jag nog inte orka : )

Fakirbiffar är biffar enbart gjort på kött,ägg, salt och peppar. Alltså ingen grädde, ost eller lök.

Jag käkar två biffar per dag med kryddsmör och än så länge är det gott : )

Blev 30 min löpning idag med. Känns härligt när man orkar utan kolhydrater.

Imorgon kör jag min första invägning den här veckan. Hoppas, hoppas på minus. Annars blir jag fan besviken. Har kört stenhårt på maten, 2 gånger per dag och följt handstorleken på portionerna. Jag hoppas det ger resultat.

Anmäl
2013-04-11 13:14 #35 av: Zolunia

Min hardcore fasta pågår under 10 dagar. Jag tar ett Detox-pulver 2 gånger per dag och en liten måltid med protein och fett. Då jag måste avhålla mig från mjölk-produkter och rött kött under detoxen, blir det kokt fisk, tonfisk eller kokt kycklingfilé med ett par matskedar ekologisk kallpressad linfröolja. Förutom att jag rensar tarm, hud, lungor, lever och njurar så minskar magsäcken. Vilket jag behöver då mitt senaste avsteg var av en lång och "grov" sort! ;)

Anmäl
2013-04-11 19:24 #36 av: ooja

#30 Jag går väldigt olika. Just nu är jag ganska otränad och äter ju inte värst mycket så jag går mellan 25min till 1 timme någonstans ungefär. Vilket är ca 3-7km.

Anmäl
2013-04-11 19:34 #37 av: Emmson

#36 Ok :) All motion är bra motion!

Anmäl
2013-04-11 20:43 #38 av: kerstang

Igår mådde jag verkligen skit, antar pga omställningen. Huvudvärk och så, men har hållt mig till fakir. Orkar inte skriva matschema mer är typ var fjärde dag känner jag, hehe.. men det är inte mycket variation. Hur mår ni??

Anmäl
2013-04-12 06:08 #39 av: Li@

#kerstang känner igen mig i det du skriver. Jag har varit orkeslös och mitt humör har inte varit på topp. Det blir bättre när jag käkar protein men ja min energi är ju inte på topp direkt : )

Hade min invägning idag och - 1 kg så det är jag nöjd med. Dock gick jag ner 1 kg i veckan också när jag käkade lite mejerier och grönsaker också, så någon direkt viktrasning har jag ju inte fått sen jag började fakir.

Men jag kör en vecka till ialla fall, har man bestämt sig så har man.

Dock är jag ärlig med att säga att jag kommer fuska idag. Ska ut med tjejerna på casion och tänker dricka ett glas vin.

Anmäl
2013-04-12 08:10 #40 av: Mozzarellan

Började ju förra onsdagen och allt gick bra tills i måndags...har legat däckad i migrän och haft svårt för att äta bara fett...
Och att stå och laga mat går inte vid migrän.

Hittade några kokospannkakor som jag ätit med smetana o frysta bär.

Kommer in i spåret snart igen, bara illamåendet och värken försvinner.

Bra jobbat!!

Anmäl
2013-04-12 12:08 #41 av: Emmson

Grattis till minuset ändå Li@!

Anmäl
2013-04-12 13:47 #42 av: penny

Grattis säger jag också!

På måndag gör jag min invägning. Jag håller tummarna (igen). Jag har hoppats så många gånger, att det ska fungera, men, men inte! För något år sedan nollade jag kolhydrater i 3 månader och jag stod stilla på samma vikt.

Nu prövar jag med max 5 kolhydrater och periodisk fasta varvat med   te med kokosfett och smör. Jag ska också ta bort mejeri och det glas vin jag dricker på lördagskvällen. NU ska väl ändå något hända!Kämpar

Anmäl
2013-04-12 15:30 #43 av: Mozzarellan

Glömde bara skriva att förra onsdagen vägde jag 84.4 idag 82.6 !!!

Anmäl
2013-04-12 18:05 #44 av: kerstang

Grattis på er som märker skillnad!!!! Vad skoj

Jag glömde att kolla vikt innan jag började, men min kropp känns väldigt mycket mindre eller vad jagska säga. Min mage brukar vara rätt uppsvälld, inte nu längre. Så på så sätt märker jag verkligen skillnad! Ska också säga att jag kommer att fuska lite, firar årsdag med min kille i helgen, äter då vanlig lchf. Men sen så kommer jag tillbaks till er!

Anmäl
2013-04-12 23:09 #45 av: Kajak11

Invägning i kväll inför helgen.

Mindra mat i denna vecka och 3 dagar med kaffe och kokostfett/och eller smör till frukost och sedan lunch kl. 13 ca. Sprang i onsdags og i dag på lunchen. Åt därför bara 2 kokte ägg till lunch. Sedan har det bara varit kaffe, vatten och te genom dagen. Åt malted på kvällen mellom kl. 18-20 i denna vecka bortset ifrån onsdag kväll. Annars inte något. Men i kväll blev det lite helgmys med en irsk kaffe utan socker/sötmedel. Har nog haft 1-1½ kg. nergång. Ser det mest i midjan. Kokosfett sätter magen i gang lite mer men det har bara varit bra. Kanske är det mest vätske nergång vi får se. Minsket på ost, grade och nu ingen yoghurt. Lycka till.

Anmäl
2013-04-13 00:12 #46 av: Li@

Hej alla!

Pust vad skönt att höra att det inte bara är jag som faktiskt har fuskat. Igår blev det som sagt ett glas vin och även lite nötter och fläsksvålar.

Fick såååå dåligt samvete men samtidigt känner jag att min kropp inte har mått så jättebra av att fakira. Humöret och orken samt att jag känt mig svimfärdig och förstoppad. ( ingen toa på hela veckan : \ )

Jag väljer att lyssna på kroppen och faktiskt gå tillbaka till min vanliga lchfmat. Lägga till lite grönsaker och ev lite mejerier.

Hade jag rasat första veckan kanske jag hade tvingat mig själv att köra på men när jag nu "endast" har gått ner 1 kg, samma som jag gjort med min vanliga lchf mat, känner jag att det passar mig bättre och jag mår dessutom bra.

Bättre att vara ärlig och uppriktig även om jag klart hade velat löpa hela linan ut med två veckor.

Nåväl jag följer er här ändå och önskar er stort lycka till!! : D

Anmäl
2013-04-13 09:54 #47 av: Kajak11

jag har ätit grönsaker på kvällen till måltid. Men för mycket mat och mejerior gir mig vikt ökning och därför tänkte jag på kaffe med smör och eller kokosfett. Trevlig helg.

Anmäl
2013-04-13 10:20 #48 av: glitterfisk

Skulle just skriva att ni är så duktiga alla! Det är ni också!

På slutet av tråden kan man se att det inte är så enkelt att fakira. Det är svårt att få ihop det med socialt liv och man mår inte alltid helt bra.

Jag har också striktat till min kost i riktning mot fakir för att få igång viktminskningen igen. Men kör jag för rent mår jag fruktansvärt illa. går och mår illa hela tiden så jag knappt kan jobba. Så för mig funkar det inte, hur gärna jag än vill att endast leva på fettkaffe, ägg, kött och smör. Jag måste äta lite grönt ibland eller lite mejeri, kanske någon skiva ost. Lite ledsen för det, vore praktiskt om det hade funkat.

När man läser om SSS verkar det ju som att han kunde äta fakir månader i sträck utan bekymmer. Lite avis.... Men kroppar funkar ju olika, så är det.

Kör hårt, och glöm inte att lyssna på kroppen!

Anmäl
2013-04-13 12:44 #49 av: Li@

Jag tror det är viktigast att lyssna på kroppen. Inte värt att man ska gå runt och må dåligt konstant och vara arg på allt och alla haha.

Vissa kroppar tål kanske fakir bättre än andra, som sss. Intressant att höra hur han mådde, han käkade väl endast kött eller??

För mig hade det inneburit att jag hade behövt sitta ensam instängd i en grott som en riktig fakir med endast mitt köttstycke som sällskap. Haha för någon trevlig och pigg människa hade jag inte varit då.

Mår redan så mycket bättre nu när jag gått över till min vanliga lchfmat. Håller mig runt 10-15 kollisar per dag och det funkar.

Var intressant att testa dock och som sagt en eloge till er som löper linan ut. Ni är duktiga.

Jag har 3 kg kvar till min målvikt, som får ta den tiden det tar. Jag hoppas dock inom 6 veckor. Alltid motivation att ha ett mål uppsatt.

Anmäl
2013-04-13 12:48 #50 av: Kajak11

jag har behov för blomkål...spenat och annat men jag äter inte mycket i kalorier kanske 1500 kål. max.SSS har nog mycket fler kalorier. Men jag har faktisk en del smör. Lite smör och lite kosfett i kaffet på morgonen och sedan når vi gör kvällsmat. Om jag kännar det har varit för lite fett skärar jag lite smör och äter det! Ja men bara om jag kännar behovet. Använder getost...kokte .ägg och mindre grädde nu. Det blir kanske bara en eller två gångar i veckan. Moonique har inspirerat mig att tänka mindre mejerior incl. ost. Men jag kan känna behov för lite grönsaker. Väljar ovenjordsgrönsaker. Sedan promenad och mina 3 löprundar och stenålders rörelser typ "planka" och annat i veckan. Har försökt att ta bort min en gång i veckan kaffe latte till fredags mys på arbetet...svårt i bland.

Anmäl
2013-04-14 14:32 #51 av: Emmson

Man måste absolut lyssna på kroppen, det tror jag är jätteviktigt!

Själv har jag de senaste dagarna varit iväg på olika grejer, konsert och hotell med min mamma och sen jobb på trädgårdsmässan i Älvsjö. Jag har faktiskt "fuskat" riktigt två middagar på restaurang, pasta en dag och en köttbit med pommes en annan. Jag har inte gjort detta en enda gång på tio veckor innan, och nu kände jag att det var en speciell situation med lite extra lyx i vardagen. Mitt mål är ändå att behålla mitt sunda förhållande till mat och leva mitt liv utan egentliga begränsningar. Jag har heller inget sockerberoende eller så som triggas av avsteg som dessa. Och det var ju ändå mat jag "fuskade" med, jag håller hårdare på att låta bli chipsen och coca colan som jag var nära vän med tidigare ;)

Nu kör jag dock vidare med 100% LCHF igen, ganska strikt under veckan med främst kött och fett och inga mejerier. Ska precis bege mig till Citygross som ju ryktas ha bra kött :)

Jag är glad och nöjd med min helg, även om det inte blir något minus på vågen just den här veckan kanske :)

Solen skiner, glad vår på er!!

Anmäl
2013-04-15 10:58 #52 av: Emmson

Hehe, testade en liten vägning här på morgonen för skojs skull. Var nyfiken på hur fusket påverkat. Sedan förra onsdagen (då jag varit superduktig) +2,9 kg! Givetvis en massa vätska, som jag hoppas ska "rinna av mig" snabbt igen ;) Kan knappast ha producerat 3 kilo nytt fett på några dagar liksom.

Intressant att se hur kroppen fungerar, det ger verkligen mer koll att "gå på diet"!

Hur går det för er andra nu?

Anmäl
2013-04-15 13:12 #53 av: penny

För mig - 900 gram. Hoppas det fortsätter och inte bara är vätska för mig också. 

Anmäl
2013-04-15 13:26 #54 av: Mozzarellan

Jag fick återgå så smått till som jag åt innan då jag blev sjuk mitt i fakirandet.....

Just nu snurrar världen och jag står still.

Anmäl
2013-04-15 13:50 #55 av: penny

Usch då. Inte roligt när det snurrar! Det kan hända mig då och då efter en förkylning, särskilt om jag har haft bihåleinflammation. Det sätter sig på öronen och påverkar balanssinnet. Det kunde ta många veckor innan det slutade snurra så snart jag rörde huvudet. Som tur är har jag inte haft det på flera år, inte sedan jag börjat med LCHF.

Fakir och ZeroCarb, mår jag annars allra bäst på. Jag får otrolig energi och behöver inte sova mer än några timmar. Jag höll ut i 3 månader med att äta bara kött och ägg. Det gav inga resultat på vågen så jag gav upp. 

Nu förstår jag att jag  antagligen åt för mycket och dessutom fuskade jag med mjölk och grädde i te och kaffe Skäms.

IF, fettkaffe, inga mejeri och max 1500 kcal gäller för mig nu ett tag framåt.

Anmäl
2013-04-17 21:05 #56 av: patriknn1

Hur går det för er?

Anmäl
2013-04-17 21:57 #57 av: Kajak11

Det har faktiskt gått bra, men det var nog inte bra med caffe latte I går.

Gjorde en masala chai, alltså chai te innan kvällsmaten. Recept från Alltomlchf.se. Den blev mycket bra. Har nog fått koll på ca. 1 kilo på en vecka, får se I morgon. Det blev för mycket mat i kväll. Men det blev smör, kokosmjölk, lite ost til köttfarsen och ja, sånt hander om man har ätit för lite några dagar. Men det funkar med fettkaffet till frukost, typ lite smör i kaffet. Har dryckit detta I nästen en vecka nu. Funkar fint.

Sedan lunch kl. 13. Men inte mycket mat, och sedan mer rejal mat til kväll och mer fett.

Anmäl
2013-04-17 22:11 #58 av: ooja

-2.2kg efter första veckan, dock massa vätska då det var i samband med min röda vecka som tog slut. Inte kört fullt så strikt denna vecka, har lite dåligt pli på mig själv. Ska försöka gå ut lite hårdare resterande dagar av veckan nu!

Anmäl
2013-04-20 11:51 #59 av: Mixa20

Synd att jag hittade hit idag.
Lite sent att haka på.

Ska köra igång Fakir på måndag.
Bara kött, ägg och smör. Inga mejerier eller grönt i 14 dagar och hoppas att jag klarar det.

Kanske någon här kan tipsa om något som jag bör tänka på nu när jag kör igång?

=D

Anmäl
2013-04-22 19:31 #60 av: penny

Måndag vecka 2. Denna vecka har jag gått ner 200 gram. Det är jag nöjd med.

Anmäl
2013-04-22 19:37 #61 av: ooja

Nu på vecka 2 är det ytterligare -04kg, hade velat tagit ett halvkilo men vafan, inget att deppa över :D Hur har veckan gått för er andra?

Anmäl
2013-04-22 22:31 #62 av: Kajak11

tror nog ett halvt kilo sedan förre vecka. Det såg fint ut i morse.

Anmäl
2013-04-29 18:48 #63 av: penny

Ett halvt kilo igen. Hoppas det fortsätter så här i många veckor! Jag fortsätter med fakiren.

Anmäl
2013-04-29 19:43 #64 av: Kajak11

Gick lite upp och lite ner igen, får se om denna vecka gir stabilt läge.

Anmäl
2013-04-30 00:15 #65 av: Katago

Hej alla fakirer

Sitter här och tänker.... Hur mycket äter ni, per måltid och per dag?
Äter LHC sedan 1 mars och det funkar ok men funderar på fakir.

Med vänlig hälsning
Katago

Anmäl
2013-05-14 08:20 #66 av: jagstang

Hej,

Har kört LCHF sedan november 2011 men har bestämt mig för FAKIR under en period. Tänkte ta en vecka i taget men helst hålla i två veckor. Har lite funderingar på hur folk äter då man skriver så olika. En del äter Majonnäs, andra tillåter sig spenat osv. Jag vet att man borde hålla sig till kött och smör i stort sett för att nolla. Jag själv har valt att ta med några blad spenat i lunchlådan på jobbet då jag befinner mig på en arbetsplats där folk stirrar ner i lådan och kommenterar allt. jag vill inte hamna i argumentationerna som blir till följd av andelen fett och saknaden av potatis :-D

Sedan skulle jag gärna ta emot tips på smaskiga frukostalternativ. Brukar i vanliga fall köra ägg/bacon, äggmjölk eller te med kokosolja.

Några fler som har samma problem som jag på jobbet? Dela gärna med er hur ni agerar för att slippa snacket. Jag skäms inte för att säga att jag går på LCHF, men snacket orkar jag inte med.

Hur är folks erfarenheter av 1-2 veckors fakir? inte bara vikt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.