Annons:
Etiketthälsa
Läst 3645 ggr
ManU77
2013-03-31 00:20

Helvete, vad onödigt!

Hej på er!

Jag är arg… mycket arg! Jag ska tala om varför…

Jag och familjen var bortbjudna på mat idag (påskafton) hos svärmor. Det brukar såhär till påsk i stort likna julbordet, med några få undantag, så jag hade inte så mycket att invända mot det. Jag kan ju plocka själv det jag känner att jag vill ha av maten som erbjuds.

Middagen som sådan gick som smort. Inga avsteg alls, faktiskt. Sedan kom efterrätten. Jag var faktiskt lite sugen på efterrätt, så jag gick fram till bordet och kollade vad som bjöds. Till min glädje såg jag en skål med grädde och en med bär. Det kan jag ju faktiskt unna mig såhär på påsken, tänkte jag. Jag tog en rätt stor hög med grädde och endast några få bär, då jag ju vet att svärmor ibland sockrar bär innan hon fryser ner dem. Mycket riktigt, bären var sockrade, men det hade jag som sagt väntat mig.

Däremot hade jag alls inte väntat mig detta, något jag inte förstod förrän jag kom hem… och det som gjort mig så otroligt arg, nämligen att även grädden var sockrad! Detta var inget jag tänkte på medan jag åt den. Jag väntade mig inte det alls… överhuvudtaget, och missade då helt den saken. Det var min sambo som berättade det när vi väl kommit hem igen. Hur i h-vete kan någon vara så otroligt urbota dum att man sockrar grädde? Denna grädde äts, utan undantag, alltid tillsammans med något sött, så jag kan inte alls förstå vart man får en sådan idiotisk tanke ifrån. Till saken hör att jag, sedan årsskiftet varit otroligt strikt och noga med min kost. Det är något jag är tvungen till av nödvändighet, av två anledningar. För det första för att jag, om jag ska få resultat alls med min viktminskning behöver hålla intaget av kolhydrater ordentligt begränsat. För det andra för att jag har en sockerberoende hjärna. Denna hjärna har jag gått i krig mot massor av gånger och det är alltid rejält jobbigt att vinna striden. Sedan årsskiftet har jag klarat mig otroligt bra i kampen mot hjärnan, trots en massa frestelser. Allt detta riskerar nu att falla platt för att någon ärthjärna fått för sig att man måste sockra grädde.

Nåja, nu har jag i alla fall fått spy ut i etern lite, så nu känns det bättre.

Ha en trevlig fortsättning på påskhelgen alla!

Annons:
[dynamitella]
2013-03-31 00:34
#1

Det är snarare du som låter som en "ärthjärna" om man nu ska säga så alls. Inte kan väl alla andra äta besk grädde för att du inte vill ha socker? Då tar man väl med sig egen grädde/efterrätt bara? :) Eller frågar!

Att bli så fruktansvärt arg att du förolämpar din egen släkt låter bara.. ja, fel.

Skulle egentligen inte skrivit något, men detta lät lite grovt för "lite socker i grädden".

goliath
2013-03-31 01:02
#2

Måste nog hålla med dymaitella.. Får lite dramaqueen vibbar här, Manu77.. :)

Men det som är lite intressant är om det överhuvudtaget hade fått några konsekvenser för dig om du inte visste att det var socker i grädden?

kaisakavat
2013-03-31 01:05
#3

Alltså vad?

Först väljer du självmant att äta bär du 'visste' var sockrade för att unna dig - och sen får du frispel på grund av socker i grädden som du slevade i dig ett berg av utan att märka nåt alls. 

Näe..

Ska du vara sådär fläckvis petnoga, så är det upp till dig att fråga om vad maten innehåller. Tycker jag.

Lurtz
2013-03-31 01:19
#4

Hmm, i min släkt är det snarare regel än undantag att sockra grädden, så jag brukar undvika den, om man är känslig för något så får man ju se till att fråga vad saker innehåller, man kan ju inte bara utgå från att alla tillagar saker på samma sätt som man själv gör.

misty09
2013-03-31 08:04
#5

Innan mitt LCHF-liv sockrade jag grädden…..till allt. Även supersöt chokladkladdkaka. Det är sen jag börjat med LCHF jag slutat med det och tycker den har söt smak ändå. Har varit bortbjuden och faktiskt i inbjudningsskedet talat om att jag äter LCHF. Fick just frågan om grädde och sa som det var. Värdinnan hade inga problem med att inte sockra …allt frid o fröjd. 

Tror man som LCHF:are får sluta tro att folk är tankeläsare om man vill ha saker på ett annat sätt. Det gör inte ont att fråga och be snällt. Min svärmor klantar sig ibland, men är världens goaste ändå🤗 och det brukar lösa sig, men jag begär aldrig att hon ska veta hur jag vill ha det, då säger jag till och det är aldrig några problem. 

Jag tycker nog du får stå för dina misstag och inte lasta över dom på din svärmor som säkert gjort vad hon kunnat och trott var rätt🙂

Dessutom……fick det några negativa effekter för dig. Om inte är det ju bara och le, gå vidare, lära sig av misstaget. Inte svärmors fel 😉

[Petronella Pip]
2013-03-31 08:18
#6

De allra allra flesta människor sockrar grädde! I princip alla utom LCHF:are.  Det är först på senare tid jag någonsin stött på osockrad grädde någonstans.

Dessutom…OM du verkligen är sockerberoende skulle du inte ens ta ETT bär som du misstänkte var sockrat, du skulle nog inte ens klara ett osockrat bär och kanske inte ens osockrad grädde!

Annons:
Wildrat
2013-03-31 09:11
#7

Innan LCHF hade jag både socker och vaniljsocker i vispad grädde, till allt som vi hade vispad grädde till. Resten av min släkt gör likadant.

Nu föredrar jag osötad grädde från gräddsifon. Tycker grädden får lite trevligare smak av det än när den bara är vispad.

[WickedAlly]
2013-03-31 09:34
#8

Tidigare hade vi alltid socker i grädden, till precis allting. Man känner ju väldigt snabbt om det är socker i, speciellt om man inte ätit socker på ett tag.

Dessutom, "en rätt stor hög med grädde" låter inte speciellt strikt i mina öron, även om den vore osockrad.

Siggebus
2013-03-31 09:39
#9

Njaaa, att vara "urbota dum" för att man sockrar grädden, ja det kanske man tycker när man själv är lchf:are MEN så gjorde nog de flesta innan vi gick över till denna kost? 🙂
Jag vet t om de som häller socker i köttfärsen när det ska vankas köttbullar! 😛
Tycker nog som de andra här att det är lite väl att kalla någon urbota dum
pga detta - då får man ju kalla alla icke lchfare (eller andra som undviker socker) för korkade också och för min del vill jag inte sträcka mig så långt. Möjligtvis att jag tycker lite synd att de inte har insett hur skadligt socker kan var 🙂

MimLan
2013-03-31 09:45
#10

Skall vi försöka se det positiva i det hela kan det vara läge för dig att omvärdera vad ditt sockerberoende rör sig kring.

Om du inte smakade att grädden var sötad, trots avgiftade smaklökar, kanske det rör sig kring spannmål, tex.?

Jojomaja
2013-03-31 10:31
#11

Jag tycker TS gjorde rätt i att spy lite galla här i etern. Det ska ju mycket till att våga yttra sig bland alla dessa fördömande röster och nedlåtande kommentarer.

När jag läste ditt (TS:s) inlägg så skrattade jag lite och tänkte "shit vad jobbigt det är när man tar vispgrädde och inser att den är sockrad" och så var det inte mer med det.

Men när man läser svaren som skrivits här så är det ju nästan så att man skulle kunna tro att TS rånat eller våldtagit någon. Jag tycker tonen i de svar jag läser här är på tok för hård och jag har svårt att förstå den irritation som plötsligt bubblar upp bland vissa här bara för att en person i ett svagt ögonblick behövde skriva av sig om sockrad grädde. Herregud. Det är bara sockrad grädde, inte knivmord!

Det är så märkligt med den här sajten och vissa av dess stammisar … Det går inte ens att med bästa vilja i världen kalla en del av dem som hörs och syns mest här för hjälpsamma eller trevliga. Folk kommer hit i tron att man ska få hjälp och stöd, Tyvärr har man i många fall hamnat fel. Det är ett tuppande och tjafsande utan like i forumen och vissa som sitter här dag ut och dag in och bråkar om andras inlägg verkar ha ett mycket stort bekräftelsebehov. Det finns tack och lov fortfarande väldigt många "normala" människor här som försöker ställa upp och hjälpa andra, men tyvärr börjar de drunkna i floden av egon på den här sajten.

Om du (TS) surfar runt på KiF kommer du att märka att det är samma, förmodligen uttråkade, personer som återkommande yttrar sig om oss andra överallt. Det är samma människor som fördömer folk om och om igen. Det är samma självgoda besserwissers som lägger locket på debatter genom sina "kunskaper" eller kväser dem som försöker skriva om något annat än vad som passar just den här lilla klubbens privata intressen.

Mozzarellan
2013-03-31 10:46
#12

😳

lizzzie86
2013-03-31 10:46
#13

jadu, ska vi ta detta inlägg så att du inte kommer hit nåt mer?

Annons:
ManU77
2013-03-31 10:49
#14

#11 Jag tycker alla ska får ventilera sin åsikt, oavsett om man håller med TS eller inte. Det gör jag i trådar som verkar intressanta. Jag tar absolut inte illa upp för att folk inte delar just min åsikt. Tack ändå för ditt stöd.

Min tråd kom sig av ett behov av att få skrika ut lite frustration, och det är gjort nu, så jag har inget som helst behov av att diskutera detta ytterligare… annat än att försöka förtydliga varför det blev som det blev.

Bären valde jag att ta fyra av, grädden tog jag en rätt stor hög av för att jag var helt oförberedd på att den skulle vara sockrad. Jag tänkte därmed att det extra socker som fanns på bären skulle bli typ samma mängd som om jag tagit mer normal mängd icke-sockrade bär. Hade jag vetat att grädden var sockrad hade jag såklart hoppat över efterrätten helt. Min familj har aldrig sockrat grädde under tiden jag växte upp, så det var en främmande tanke för mig.

En lätt (ok, kanske inte så lätt) panikkänsla infann sig ifall jag skulle få tillbaka allt sockersug/begär igen efter denna efterrätt, därav reagerade jag som jag gjorde. Sedan kan jag fortfarande inte förstå varför man sockrar grädde… den äts ju tillsammans med annat som är sött.

Lilltilda
2013-03-31 11:04
#15

#14
Det är vanligare med sötad grädde än osötad grädde så jag frågar alltid numer, men jag kan ana din frustration!
Skönt att du verkar ha sluppit begär i alla fall.
De som sötar grädde sötar sällan mycket. I vår familjetradition handlar det kanske om 2 tsk på 5 dl grädde och det utslaget på t.ex. 1 dl färdigvispad grädde blir inte så extremt farligt om man inte är extremt känslig.
Pga mig 😇så sötar dock aldrig mina nära och kära grädden numer. De tar fram strösocker och sockrar på sina egna fat istället.

~God loves you, and I´m trying! ~

Angelfish
2013-03-31 11:13
#16

Vi har aldrig haft socker i grädden i vår familj så jag skulle inte ens tänka tanken att folk har socker i grädden. Jag är faktiskt helt förvånad över att så många tydligen har socker i grädden.

misty09
2013-03-31 11:18
#17

#11 skrivetav Jojomaja Du skriver att " Det ska ju mycket till att våga yttra sig bland alla dessa fördömande röster och nedlåtande kommentarer" Anser inte att dessa kommentarer varit MER nedlåtande eller MER fördömmande än den kommentar med många "fina ord" du skrev som svar i en annan tråd till en annan medlem. Den utan skuld kastar första stenen heter det ju. Ingen här har varit speciellt fördömmande …bara konstaterat att grädde oftast sötas av svenska folket. Den fördömmande kommentaren stod du för själv.

Till TS hoppas du inte fick något bakslag som jag skrev i mitt inlägg ovan. För vikten skull spelar det säkert mindre roll 😉Upp på banan igen bara!

vonki_13
2013-03-31 11:26
#18

Först tänkte jag svara på inlägg #11 trots att jag är ganska ny här, men sen… kom jag på att det antagligen inte kommer att leda till något annat än mer tjafs.

Personligen kan jag förstå din frustration TS, men jag tycker också att frustrationen kanske borde gå ut över dig själv och ingen annan. Självklart reagerar folk när du börjar kalla släktingar för "ärthjärnor" när den enda avsikt de egentligen hade var att bjuda hem nära och kära på en middag och god mat.

Vill inte peka ut dig på något vis men människor överlag är väldigt snabba på att beskylla andra för misstag de själva egentligen borde stå till svars för.

MimLan
2013-03-31 11:31
#19

#14 Bra med reflektion. Du fick panik, vilket är förståeligt om man varit utlämnad åt sockret.

Men, du drattade inte på ändan ändå. Varför inte? Var det för att du fick i dig en massa fett samtidigt? Kanske ditt utgångsläge eller din känslighet inte är så illa ute när du grundläggande äter bra för kroppen?

Analysera lite, för du kommer att hamna i situationer som denna fler gånger. Att inte få panik, som stressar kroppen och ökar sötsug, är ett bra verktyg att kunna hantera.

Ary
2013-03-31 13:58
#20

Nu tror jag att TS inte kallade sina släktingar ärthjärnor för att de sockrar grädden utan den som kom på att man skulle sockra grädden till att börja med. Har jag rätt ManU77?

Jag sockrade själv grädden en gång i tiden, bara en nypa kanske för min mamma gjorde så, men kom på långt innan lchf att det inte var nödvändigt grädden är ju söt ändå.

Annons:
konichiwa
2013-03-31 17:17
#21

Jag kommer ihåg att jag fick lära mig hemma att 'man måste ha socker i grädde för att den ska gå att vispa'. Jag tror det var en myt som spreds på 50-60 talet.

Själv slutade jag sockra grädden för många år sedan, det är ju inte gott!

Kajak11
2013-03-31 17:55
#22

i Danmark har man inte haft tradition för socker i grädde.

Halvdansken
2013-03-31 21:47
#23

I Danmark har man faktiskt ofta sur grädde/Creme Fraise till efterrätter, som äpplekaka och liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Amandla
2013-03-31 22:11
#24

Jag tycker det är äckligt med sötad grädde, har knappt stött på det alls utom i bakverk på konditorier. Ingen i släkten eller bland mina vänner sötar grädden, så jag skulle också bli förvånad över att få det.

#1 Grädde är väl inte besk? 🤔


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: