Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Huvudvärk när jag slutar med godis!

2013-03-28 13:47 #0 av: aeon

Hej!

Sitter i en jäkla situation Rynkar på näsan

Är svårt sockerberoende och har varit det i ca 30 år.

Har ätit socker i någon form varje dag.

1 liter cola om dagen när det varit som värst.

Nu till problemet.

Jag får en fruktansvärd huvudvärk/migränliknande när jag slutar med mitt godis och min dricka.

De dagar jag äter obehindrat så håller sig huvudvärken i stort sett borta men så fort jag börjar dra räkna kalorier så kommer värken tillbaka.

Det blir många Treo för att orka med smärtan Gråter.

Så här kan jag ju inte ha det.

Någon som vet hur eller vad jag ska göra?

Anmäl
2013-03-28 13:52 #1 av: [YukiOni]

De första 20 dagarna är värst, kroppen är van vid ett högt sockerintag - därav huvudvärken.
Står ut bara! Efter ca 20 dagar kommer du inte ens tänka tanken på godis eller läsk! 

Anmäl
2013-03-28 13:52 #2 av: Greigh

Det är en del av sideffekten av ditt beroende.

Det är som att sluta dricka kaffe, utan kaffe får man huvudvärk.

Du får stå emot huvudvärken i några dagar, det går över automatiskt så länge du håller dig ifrån socker.

Anmäl
2013-03-28 14:00 #3 av: Ary

Du kan börja räkna kolhydraterna på tex dumbbell.se och sedan gå upp en del i kolhydrater och sedan trappa ner långsamt, då borde inte kroppen reagera så kraftigt. Kanske byta ut en del av de snabba tomma kolhydraterna mot bär och rotfrukter etc för att det helt enkelt är nyttigare. Äta mer fett, se till att inte gå för lågt i kcal under avvänjningen, känner kroppen att den svälter blir sockersug etter värre.

Alternativet är att leva med huvudvärken tills det går över.

Lycka till Glad

Anmäl
2013-03-29 08:39 #4 av: aeon

Tack för era svar!

Har funderat på om det är så att jag ska strunta i att banta och räkna kalorier tills jag har kommit över sötsuget.

Jag gick med i viktväktarna men huvudvärken slår till med full kraft när jag inte får mig mätt.

Anmäl
2013-03-29 09:00 #5 av: MimLan

#4 Du kan strunta i det när du kommit över sötsuget också.

Varför göra livet svårare när det inte ens behövs? Ät bra mat, och med bra macronutrientfördelning, som LCHF, så kommer både kalorier och vikt av sig själva.

Anmäl
2013-03-29 09:07 #6 av: Mooniq

ja, strunta i bantningen och kom in i lchf-tänket. överät under en period, tex 2 veckor, sen kommer ögat och magen att följa varann och portionerna blir mindre.

sötsuget gör att du får huvudvärk= abstinens.

Antingen klipper du så mycket kolhydrater du kan och tar huvudvärkstabletter under en period eller så sätter du upp en plan under 4 veckor där du trappar ner kolhydratgrupp för kolhydratgrupp

innan första veckan så åker såklart läsk, godis, chips o annat snacks bort.

tex v 1 ta bort spannmål - allt som har vete, råg, korn och havre

v2 ta bort potatis, ris, pasta

v3 ta bort de minst feta mejerierna som mjölk, filmjölk, yoghurt- då de kan vara riktigt hemska triggers

v4 fasa ut resterande kolhydrater - så du får dina kolhydrater från ovanjordgrönsaker, och feta mejerier. 

så vad är kvar?

kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur - detta kan du äta mycket av

lägg till lite grönsaker

lägg till lite steksky, dressing, sås, kryddsmör

drick mycket vatten helst 1½ liter eller mer om dagen. om du får vadkramp eller krypningar i benen så hjälper magnesiumtillskott.

läs vidare och fråga

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl