Annons:
Etiketthälsa
Läst 3174 ggr
marta68
2013-03-28 07:55

Vad svarar man?

Hej!

Jag får ibland frågor som: -Men om vitt ris är så onyttigt, varför är Asisaterna både smala och friska?

Eller när dom förstår att jag har smör och kokosfett i kaffet: -Åt man verkligen så mycket fett som du gör på stenåldern, hur fick dom tag på det?

Någon som kan hjälpa mig med lite bra svar?

Annons:
Wildrat
2013-03-28 08:21
#1

"Asiater äter inte vetemjöl och framförallt socker i samma utsträckning som vi västerlänningar så deras kroppar klarar av riset. Jag har förstört min kropp så jag kan inte äta ris längre". (Vill du veta mer läs här: http://www.fathead-movie.com/index.php/2013/03/25/the-asian-question/)

"På stenåldern åt man hjärna och benmärg som innehåller mycket fett. Jag vill hellre äta smör och kokosfett än hjärna… Dessutom hade de på stenåldern inte förstört sina kroppar med socker och vetemjöl så de behövde inte riktigt lika mycket fett som jag behöver".

…kan man säga.

NillaNina1
2013-03-28 08:36
#2

Min metod är att över huvud taget inte diskutera saken. Jag bara rycker på axlarna. Jag äter som jag äter, punkt slut!

Det innebär också att jag är helt och hållet ansvarig för att ha med mig komplement om det jag bjuds på inte ingår i min kost.

/NillaNina

Trule
2013-03-28 08:50
#3

Det såg nog väldigt olika ut världen över vad folk åt på stenåldern beroende på de geografiska förutsättningarna. Här uppe i norr där vi inte kan odla året om var vi hänvisade till fisk och jakt, en väldigt fett-och proteinrik föda. I stora delar av Asien och andra delar av världen var det förmånligare för överlevnaden att odla. 

På Wiki står det att den mest kända jordbrukskulturen uppstod i Mellanöstern för tiotusen år sedan, här i Norden började man odla först för 4000 år sedan, och mer marginellt än på sydliga nejder av naturliga skäl.

Jag har dock för mig att man helt nyligen har spårat odlingar betydligt längre tillbaka än 10 000 år i någon del av Kina.

Svaret på frågan borde därför kanske vara att asiatiska och europeiska kroppar både ser annorlunda ut och är kultiverade rent genetiskt utifrån olika matvanor. Olika folkslag är också överkänsliga för olika saker.

evion
2013-03-28 08:58
#4

Asiaterna är inte så hälsosamma och smala längre eftersom de mer och mer böjar äta västerländsk kost.

På stenåldern åt man visst mycket fett, det var rent av livsnödvändigt. Man åt nämligen alla delar på djuren, inte bara de magra filéerna utan allt fett och dessutom delar som hjärna som till mestadels består utav fett.

Zepp
2013-03-28 09:02
#5

Man kan säga att det knappast är ris. potatis och morötter som gör att folk blir metabolt sjuka.. utan högprocessade kolhydrater främst socker och i viss mån även mjöl.

Men det spelar mindre roll vad som är en hälsosam kost för en frisk, har man en metabol störning så kan man inte äta som om man vore helt frisk.

Sen så.. är det inte helt säkert att de asiater som äter mycket ris är så friska!!

White rice consumption and risk of type 2 diabetes: meta-analysis and systematic review

"Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3307808/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trule
2013-03-28 15:32
#6

#evion; Eftersom asiaterna tidigare utmärkte sig för att vara pinnsmala och inte lida av diabetes 2 direkt, är det nog MacDonalds och snabbmaten som är boven, inte riset som de alltid ätit. 

Jag vidhåller att det borde vara troligt att våra kroppar anpassats till en viss typ av kost beroende på vad våra anfäder ätit sedan tusentals år tillbaka, och att det därför skiljer folkslag emellan för vad man mår bra av.

Förutom att alla mår dåligt av tillsatser och skräpmat förstås.

Annons:
evion
2013-03-28 16:03
#7

Jag skrev inte att det var riset som var boven heller. Jag skrev att de äter mer och mer västerländsk mat.

Frågan var: -Men om vitt ris är så onyttigt, varför är Asisaterna både smala och friska?

Mitt svar är att de inte är så hälsosamma och smala längre pga. västerländsk mat. Vilket borde visa på för frågeställaren att även asiater mår dåligt på västerländsk föda.

Trule
2013-03-29 18:38
#8

#Evion; Precis. Jag håller med dig till fullo även om det inte lät så i mitt förra inlägg. Vad jag menade var alltså att jag tror som du.

misty09
2013-03-29 19:09
#9

#6 Trule…… Eller KFC Kentucky Fried Chicken. Deras snabbmatskedja finns på varenda gata i Beijing och storlekarna på målen är enorma. Pommes till allt såklart och superpopulärt bland kineserna. McDonalds finns men inte lika utbrett.

hemul
2013-03-29 19:44
#10

Här är ett intressnat avsnitt av Kropp & själ som vederbörande kan lyssna på. Det handlar om hur smala och friska de är i Indien - not!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=5375016

Trule
2013-03-29 20:01
#11

Hemul; Otäckt men inte förvånande. Jag har länge vistats i Italien och i de södra delarna där fattigdomen är en påträngande verklighet för många blir MacDonaldes pommes frites det billigaste alternativet att bli mätt.

Men för att ge ett sorts svar på TS fråga; Det är inte riset som gör asiaterna tjocka. De har aldrig blivit tjocka av ris.

Wildrat
2013-03-29 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Helt OT men sånt här är tydligen populärt i Asien just nu, så snart är de inte så smala längre. Men det är inte risets fel: http://www.clickorlando.com/news/French-fry-parties-a-hit-in-Asia/-/1637132/19201532/-/13dwnsoz/-/index.html

hemul
2013-03-29 23:46
#13

#11 Billigare än pasta?😛

Personligen tror jag faktiskt pommes är bra mycket nyttigare än pasta, men kanske inte på Donken då. Men friterad i schysst fett så.

Annons:
savonit
2013-03-30 03:21
#14

I konsentrations läger fanns det inte en enda som var överviktig.
De levde på kanske 1000 kcal och slet som djur hela dagarna, är det ett bevis på att det är det rätta sättet för att hålla sig frisk och hälsosam?

Med samma anledning till att kineser inte är sjukligt feta, dle har inte ekonomi nog att överäta.

misty09
2013-03-30 08:23
#15

OT ursäkt i förväg till trådskaparen. Nyss hemkommen från Amsterdam såg vi något vi undrade över. Holländares största snabbmatskedja är "hål i väggen" eller vagnar där man säljer enorma strutar med friterad pommes och massor av majonäs över…inget annat. Man skyltar gärna med att det är riktig potatis man skivat och friterat och inget mos som pressats ihop innan fritering…typ som McDonalds pommes. Många tog en sådan strut på gatan. Men……….jag såg inte en enda överviktig holländare på 5 dagar…och jag ljuger inte. Holländarna var helt normala och det förvånade oss att vi inte såg EN ENDA överviktig. Iof är deras andra snabbmatfavorit marinerd hel sill med lök och saltgurka. Fanns att köpa i stånd utefter gatorna som mosbrickor ungefär och väldigt LCHF😉men som sagt ett mycket smärt folk……och framförallt mycket trevliga och hjälpsamma🙂

Mozzarellan
2013-03-30 10:30
#16

#11 Angående Italien så tror jag även mycket på att det är ren slapphet att man inte ids laga mat, bekvämare få det serverat. Nyhetens behag….söderöver friterar man mycket så mcDonald är ju poppis. Maten är billigare i södra Italien än i norr.

Jojomaja
2013-03-30 11:24
#17

#14

Är du dum i hela huvudet eller tycker du att det är kul att utmana folk genom att skriva som du gör? Vad man fick att äta i koncentrationsläger i jämförelse med dieter idag har ingen som helst relevans här. Skaffa dig ett liv och sluta provocera folk genom idiotiska inlägg!

RobinEH
2013-03-30 11:46
#18

#17

En mycket otrevlig kommentar från din sida. Det verkar mer som att det är du som valt att tolka savonits inlägg på ett konstigt sätt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

misty09
2013-03-30 11:56
#19

Tycker savonits inlägg säger en del. Jojomaja missuppfattade det nog. Tror att det ligger något i att många asiater inte är överviktiga. De flesta bor på landsbyggden och sliter hårt för brödfödan. Man har helt enkelt inte råd med "det lilla extra" som ofta får oss att gå upp. Många i storstan som börjat anamma västerländsk diet är faktiskt runda. Dessutom så finns inte mycket godis i kina. Inte det vi kallar godis iallafall.

Ary
2013-03-30 12:26
#20

#12 fyyyyy kalla pommes som är så äckligt. Påminner mig om när jag bad om färska pommes på McDonalds och tjejen frågade min mor om hon också ville vänta och få varma. lol

#14 Yup jag skulle inte ha blivit överviktig om jag hade levt på fisk, magert kött i liten mängd, grönsaker och lågfett i allmänhet.

Västerländsk kost har ställt till det oerhört i asien men inte verkar vilja lära sig någon läxa av det….

Annons:
Mozzarellan
2013-03-30 12:28
#21

Vill minnas att det savonit skriver finns skrivet som nåt liknande ex i nån lchf bok, eller är jag helt ute o snurrar…ang mat, svält och vikt

Jojomaja
2013-03-30 13:23
#22

#18 och #19  … Jaha? Så ni tycker att det är okej att jämföra självvalda dieter med hur det var i koncentrationslägren för folk som massavrättades av nazisterna under andra världskriget? Är ni helt körda i huvudet hela bunten eller är ni så bra kompisar med denna "Savonit" att ni omgående griper in och försvarar agerandet? Fy fan säger jag.

Ni är uppenbarligen inte pålästa alls och ni borde verkligen skämmas!!!!

RobinEH
2013-03-30 13:58
#23

#22

Om det är något som borde skämmas då är det du för dina oförskämda kommentarer. 

Återigen så är det ditt sätt att tolka savonits inlägg som är problemet och inte vad denne skriver.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojomaja
2013-03-30 14:04
#24

#23 Är du verkligen så dåligt påläst att du inte förstår innebörden av att jämföra en självvald diet med vad folk fick att äta i koncentrationslägren så tycker jag ärligt synd om dig. Och ja, jag skriver möjligen "oförskämda" kommentarer, men det är för att du och dina gelikar ska vakna och inse att ni beter er illa på nätet.

RobinEH
2013-03-30 14:44
#25

#24

Du är väldigt respektlös helt utan anledning och det enda du visar med dina kommentarer är hur skevt du tolkar vad som skrivs.

I koncentrationsläger så var energitillförseln väldigt låg och aktivitetsnivån hög. På detta sätt höll de sig dock smala. Detta betyder inte att de var friska eller på något sätt mådde bra. 
Att asiater är smala och friska är en grov generalisering. Man ser dock många smala asiater och bevisligen är ris ganska populärt i asien. Ris innehåller mycket kolhydrater och alltså måste lågkolhydratsförespråkarna ha lite fel i sina utsagor. Men som zepp skrev så kanske uttalandet om att de är friska trots sitt intag av ris inte stämmer helt och hållet. Likaså skrev savonit att många i asien helt enkelt inte har råd att överäta (kolhydrater eller ej). 

Asiater är inte sjukligt feta då de inte har råd att konsumera de mängder som krävs för att uppnå detta. Likaså var det omöjligt för tvångsarbetarna i koncentrationsläger att konsumera de mängder som krävdes för att bli feta. 

Man kan hålla sig "smal" genom att begränsa energiintaget oavsett vad man äter. Detta betyder dock inte att det måste vara hälsosamt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

misty09
2013-03-30 15:11
#26

Jag känner inte denna savonit så är alltså inte kompis med henne och tar hennes inlägg i försvar bara för att jag förstår hur hon menar.        

Tolkar hennes inlägg som om hon vill framföra olika sätt att bli smal på varav detta med koncentrationsläger var en liknelse av hur vissa i Sverige idag svälter sig ner i vikt. Hälsosamt ….nej mår dom bra…..nej

Finns andra bättre sätt att äta sig ner i vikt på bla LCHF.

Läs andra stycket…"är det ett bevis på att det är det rätta sättet för att hålla sig frisk och hälsosam? " Tror savonit menar att detta är ett bevis på att man inte mår bra av lågt intag kcal men…visst blir man smal…..men till vilket pris. Samma med vissa asiater som visst…äter ris men tillgången på annan föda finns inte och med ett kcal underskott blir man inte rund.

Ta reda på rätt tolkning innan du går till angrepp….svårt att skriva på nätet och få fram vad man vill utan att misstolkas men var inte så snabb att döma…ta reda på först innan man uttalar sig otrevligt på ett öppet forum. Skriv bara…Vad menar du? Så kanske du fått en förklaring.

Kajak11
2013-03-30 18:33
#27

#10. ville gärna läsa den intressante artikeln men får den inte ner på mobilen. Kanske fel på sidan?

Annons:
Kajak11
2013-03-30 19:46
#28

#10. tack för linket. Fick det till. Ja mycket intressant. Nu vill jag lyssna på del 2.

fuhr
2013-03-30 19:57
#29

behøver man si noe til folk vedrørende hva man spiser, nei la de tro hva de vil, og dessuten kan man jo se på asiater som kommer hit til skandinavia at mange raskt blir overvektige og får sykdommer relatert til kostholdet!

[Petronella Pip]
2013-03-31 13:46
#30

Jojomaja, läs om det Savonit skrev!! Fattar inte hur du kan  tolka det som du gör alls!

Septima
2013-03-31 16:39
#31
Halvdansken
2013-03-31 22:07
#32

#25  Angående koncentrationslägren - "På detta sätt höll de sig dock smala. Detta betyder inte att de var friska eller på något sätt mådde bra.". Dags att läsa en historiebok? Höll sig smala? Svalt ihjäl heter det. Lämna folkmord utanför debatten, det är osmakigt, även savonits inlägg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Petronella Pip]
2013-03-31 22:12
#33

Fler som väljer att vantolka… man behöver inte märka ord, det går att förstå vad folk menar om man anstränger sig en liten smula…

Halvdansken
2013-03-31 22:17
#34

Jag förstod utmärkt vad som menades, men man ska kanske tänka sig för innan man postar också. Det är ett känsligt ämne för oss som känner folk som varit där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
RobinEH
2013-03-31 23:13
#35

#32 Bevisligen ligger problemet hos dig och är det något som bör hållas utanför diskussionen så är det en person, du. Det skulle bli oerhört korta och ovesäntliga diskussioner om man skulle undvika allt som skulle kunna uppröra någon. Försök se budskapen och inte bara orden.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Halvdansken
2013-04-01 12:17
#36

#35. Jag har all rätt i världen att ha en åsikt och att uttrycka en. Var snäll och säg inte till mig vad jag bördiskutera eller inte.
Att vi sen är en hel del OT ber jag om ursäkt för till TS.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rattleman
2013-04-01 12:55
#37

#36

"Jag har all rätt i världen att ha en åsikt och att uttrycka en."

Nä, du har ingen självklar rätt att utrycka dina åsikter här på forumet om det ligger utanför ämnet.

"Var snäll och säg inte till mig vad jag bördiskutera eller inte."

Nähä, är det bara du som får säga till andra vad de bör diskutera eller inte?

Halvdansken
2013-04-01 15:11
#38

#37. Jag har inte sagt något om vad man får diskutera, jag har bara bett folk att tänka sig för innan man postar.

Men jag ger mig. Ni vinner, jag lämnar diskussionen. Gitter inte tjafsa med er.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2013-04-01 16:05
#39

För o få ett slut på debatten om K-läger så kan man konstatera att de som inte tålde svält och kunde leva på 1000 Kcal om dagen hamnade i gaskammaren!

Såå.. K-lägerteorierna stöder inte kalorihypotesen utan tvärt om, praktiken visar att den är felaktig, då de som levde på 1000 Kcal om dagen och tvingades utföra tungt fysiskt arbete annars hade försvunnit som våta fläckar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2013-04-10 09:40
#40

Jojomaja, Du är nog den roligaste Avatar jag någonsin stött på på nätet.
Snacka om hetskt beteent och svårt att koppla saker.

Tror inte det är många som slänger sig in i debatten för att rädda mig pga att de skulle vara mina kompisar, för jag tror faktiskt inte jag har några kompisar på detta forum på det viset som du känker di kompis.

Då förstår väll att min komentar syftar till att jämföra den dåliga jämförelsen asiater och vitt ris.

Alla vet att man blir smal av svält, att kineser är smala har inte mycket med att de äter ris, utan att de äter för lite. Och är inget bevis för att ris skulle vara hälsosamt.

Likaså var alla på koncentrationsläger smala, de åt liksom asiater för lite mat. Inte heller detta är ett bevis för att konsentrationsläger skulle vara hälsosamma.

Du måste inse att man måste kunna dra paralleller som är dåliga för att visa att dåliga argument inte håller.

Men varför du drar till med att man inte kan jämföra självvald diet och konsentrationsläger fattar inte jag kopplingen till. För jag tror inte asiater själva valt att just huvuddelen i desas kost skulle vara just ris. Det handlar om slumpen och möjligheten att odla detta.

Någon jämförelse med LCHF har jag aldrig gjort.
Ber om ursäkt om jag trampat på dina fötter men kanske är det så att du borde gå någon terapi för agresion,  för att hetsa upp sig så över detta är faktiskt bara larv. Att sedan kalla någon dum i huvudet för att man inte förstått en jämförelse, ja du det snackas om internet hat och jag ser vart det kommer ifrån.

Tack.

Upp till toppen
Annons: