Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Varför går vi inte ner ?

2013-03-28 05:55 #0 av: Vilda71

Jag och min man har hållt på med LCHF-KOST i 5 v nu. Min man har stått still, gått upp och först igår gått ned 400g. Jag gick i början ned några hekto, sen upp, ned lite till men är nu uppe på nästan startvikten :(
Vi äter inga kolhydrater. Frukost är två ägg med majonnäs och ett par skivor ost. Luncher och middagar är från LCHF- kokböcker.Vi dricker mycket vatten. På em kan vi ta en liten bit brieost.

Vad gör vi för fel??
Alla säger så olika. Endel säger att man kan äta hur mycket som helst bara det är rätt mat. Andra säger öka fettet, men vi kan inte äta mer fett. En del rekommenderar inga mejeriprodukter, det ända vi använder är fet grädde, ostar och creme fraiche och det ska ju gå bra?

På helgen har vi köpt lite nötter och tagit en liten bit mörk choklad. Istället för fikabröd när vi hade kalas tog vi vispgrädde med fruktsallad. Annars äter vi ingen frukt.

Hur ska vi gå vidare, vad gör vi för fel?
Vill gärna ha hjälp =)

Anneli

Anmäl
2013-03-28 06:23 #1 av: MimLan

Har ni något att gå ner? Har ni sjukdomar? Vad har ni för vikthistorik? 

Generellt handlar LCHF om att ta reda på vad för upplägg som funkar för en själv, inte att följa en annans. Därav att grädde är finfint för en , men ett vikthämmande problem för en annan.

Anmäl
2013-03-28 06:51 #2 av: Mooniq

Hej

Basen i lchf är: kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur - detta äter ni mycket av. Tänk på att fisk, kött och ägg innehåller olika mängder av fett. Ät gärna ägg - mycket bra livsmedel med nästan 75% fett. 

Sen lägger man till: lite ovanjordgrönsaker - kanske upp till ca en fjärdedel av tallriken.

Sen lägger man till lite dressing/vinegrett, steksky, kryddsmör, bearnaisesås eller hollandaisesås.

Många personer upplever viktuppgång av mejerier -gäller alla mejerier utom smör som du steker i eller använder till kryddsmör, eller om du slår  egen bearnaisesås. Äkta fetaost på får/getmjölk kan många dock äta utan att märka viktuppgång. Man får testa sig fram.

Nu vet jag inte hur er tidigare historia ser ut - jojobantning - mycket eller lite övervikt, ev sjukdomsbild eller ev medicineringar.

OM man har jojobantat så går kroppen in i krigsläge o sparar på ALLT som kommer in.

Gå in på www.dumbbell.se och bokför vad var och en av er äter. eller www.minmat.nu - båda sidorna är gratis.

Då får ni fördelningen av kolhydrater, protein och fett. Kvinna bör äta runt 1600 - 2000 kalorier/dag med och man bör äta 2200 - 2400 kalorier/dag. Om man äter för lite mat så går kroppen i svält och då händer ingenting då heller. Drar man ner väldigt mycket på kolhydraterna så kan man äta mer än de kalorier som är angivna ovan. Man äter sig mätt -men inte övermätt. Vilket betyder att om man tagit en portion och ätit den och tänker - jag får plats med lite till för det är så god mat - då låter man bli den andra portionen.

Om ni önskar viktnedgång så ska ni nog se över era helger, låta bli frukt, choklad och nötter -dessa är typisk stoppare för viktnedgång. Kanske blir det mer kolhydrater än ni tror - och om man tankar två bränslen till kroppen - så supersparar den! Då uteblir viktnedgången.

Ett tips till helgen: tjockare gurkskivor med salami, äggskiva, räkor, majonnäs uppepå, gott o mättande småplock. Avokado med pressad citron/räkröra.

Alkohol kan ställa till det rejält så uteslut det helt under 6-8 veckor. Om jag dricker 1 flaska vitt vin så tar det ca 5 - 10 dagar innan kroppen är tillbaka på vikten jag hade innan jag korkade upp Ledsen. (Så det blir alkohol sällan för min del som önskar 10 kg ner)

Om ni tycker om promenader så är det ett jättebra sätt att öka förbränningen i kroppen och på så sätt sparka igång viktnedgången, eller om ni tycker om att dansa så är det en lika bra grej.

OM ni vill prova kallpressat kokosfett så finns det smaklöst kokosfett att köpa på  hälsokosten, tex cocosa pure eller beställa på nätet. Då kan man fetta upp färsen, kaffet/teet. Kallpressat kokosfett innehåller Laurinsyra som ökar förbränningen och ämnesomsättningen i kroppen lite grann. Många gör magic bullet coffe/cooca - sök trådar här på sidan om det. Gott och mättande.

Lycka till - och kastar över en rejäl portion tålamod 

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-28 09:26 #3 av: Framåt

Det där du skriver om att ni inte äter några kolhydrater får ni nog lov att ompröva. Skulle ni räkna blir det nog en hel del!

Anmäl
2013-03-28 09:38 #4 av: Lilltilda


Tipset att registera maten ett tag är faktiskt ett superbra tips. Det är då man får upp ögonen för den exakta fördelningen och kan se om det finns några uppenbara fel i kosten.

Ni är i början av ert lchf-ätande, hur åt ni innan? De som märker största skillnaden är de som gjort en radikal kostomläggning i och  med bytet till lchf. Åt ni t.ex. lågkolhydratskost innan så handlar den ökande andelen fett bara om en mindre förändring för kroppen och det där viktraset på flera kilo som vissa beskriver uteblir.

Har ingen av er särskilt stor övervikt att tappa så händer sällan så mycket heller då lchf brukar sägas vara viktstabiliserande, dvs kroppen hittar sin idealvikt och stannar där även om din hjärna säger till dig att du vill tappa t.ex. 5 kg till.

Recept ur lchf-kokböcker får man ibland analysera och fundera över. Vissa av dem är faktiskt väldigt generösa gällande kolhydrater och även om de går att klassa in som "lågkolhydratskost" så kan de innehålla för mycket kolhydrater för den som vill gå ner i vikt.




Anmäl
2013-03-28 10:02 #5 av: KarinJ46

TS: Hur långa är ni och vad väger ni? Ålder?

Stirra er inte blinda på siffrorna på vågen, mät er och känn efter om kläderna sitter annorlunda. Det är inte helt ovanligt att vikten omfördelas när man börjar med LCHF.

Anmäl
2013-03-28 11:20 #6 av: Vilda71

Tack för alla svar =) Får nog gå igenom lite nogare vad vi äter och fundera hur vi går vidare.

Anmäl
2013-03-28 11:59 #7 av: vonki_13

Det där med LCHF-kokböcker kan ibland vara en fälla. Vissa kokböcker och recept jag har hittat är lite mer åt det liberalare hållet (dvs dem som inte länga vill GÅ NER i vikt kan unna sig mer kolhydrater!). Lita inte blint på att det är OK lchf-mat (för viktnedgång syftar jag på då) bara för att det står att det är ett "LCHF recept"! Bättre du kollar ingredienserna och räknar ut hur mkt kolhydrater det landar på i slutändan... :)

Anmäl
2013-03-28 12:35 #8 av: vonki_13

Kan förresten tipsa starkt om att läsa igenom detta:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#12

Kostdoktorn har en massa bra inlägg, även inlägg osv om folk som lyckats med LCHF :) Kan starkt reommendera att kika runt vidare på hans sida också!

Anmäl
2013-03-28 14:36 #9 av: Zepp

För mig tog det tre månader innan något som helst hände.. det var mest troligt en mental anpassning som behövdes för min del.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-30 19:48 #10 av: Jojomaja

Jag vet inte vad just ni har för skäl till att inte gå ned men det vanligaste är nog överätning. Det tar några veckor innan kroppen lär sig känna mättnad och under den tiden är det vanligt att man överäter. Man har inte koll på mättnaden och stoppar i sig mat vid samma tider som man gjorde när man åt "som vanligt". Om jag ska vara bärare av dåliga nyheter kan jag ju börja med att säga att det går inte att äta som ni gjorde "förr". Det går verkligen inte att bygga sitt liv runt att planera måltider och att äta på samma vis som innan. När man äter LCHF äter man inte lika ofta och inte lika mycket. Man fikar inte som förr och man äter inte heller sina måltider på samma inrutade vis som innan. Om man tvingar sig att fortsätta äta som tidigare så blir det automatiskt att man överäter. Man måste lära sig äta när man är hungrig och sluta när man är mätt. Det kan man inte göra enligt något förutbestämt schema som vissa tror. Det måste utformas efter kroppens egna krav.

Jag har  gått ned drygt 25  kg under mitt första år med LCHF (från 105  till under 80 kg) och jag var strikt redan från starten. Jag bokförde varje måltid och överskred aldrig 20 gram kolhydrater per dag under mitt första halvår. Om jag ska vara rak och ärlig så tycker jag att många som säger sig äta LCHF är fuskare ... Det letas hela tiden efter smygvägar, bakrecept, bullar, bröd och lagas allt möjligt från glättiga LCHF-bilagor man hittar i kvällstidningar. Mat som inte alls är LCHF egentligen. Dessutom tycker jag att det verkar som att de flesta som klagar över att de inte går ned i vikt äter på tok för ofta. De har inte hittat sin mättnad och höjer intaget av fett utan att sänka antalet måltider per dag. Många äter väldigt inrutat för att så har det ju alltid varit. Par och gifta verkar vara värst då de sporrar varandra att äta enligt sin tidigare livsstil och på samma tider. Kom ihåg att ni är inte samma person och ni kommer att ha helt olika behov av intag.

Jag säger inte att ni är fuskare men många är. Man intalar sig att man följer någon form av regelverk men man fortsätter ändå äta som innan. Frukost, lunch, middag, mellanmål, fika, kvällsmat etc. Det fungerar inte för mig i alla fall. Man äter för mycket om man fortsätter så. Man kör helt enkelt över sin kropp och tappar kollen på vad kroppen vill ha. Med det ökade fettintaget kan det bli flera tusen extra kalorier per dygn. Nu räknar man ju inte kalorier med LCHF men det säger ändå sig självt att man överäter om man inte avstår vissa måltider. (Och att avstå är inte negativt, eftersom man avstår för att man faktiskt inte vill äta när man väl stabiliserat kroppen med LCHF)

När man äter LCHF korrekt sker den här korrigeringen av sig självt. Man blir helt enkelt inte hungrig på samma tider som förr. Då ska man heller inte tvinga i kroppen mat för att man brukade äta lunch klockan tolv och middag klockan sex förr i tiden. 

Något som också är viktigt är att brassa på med fettet och inte köra någon lightversion av LCHF. Ät ordentligt fet mat så att ni blir rejält mätta och står er många timmar på maten. Undvik allt vad lättprodukter och mager mat heter. Titta inte ens åt de hyllor i butikerna som innehåller lightmat.

Jag tycker ni ska lyssna på era kroppar och inte äta på bestämda tider eller enligt något schema. Ät mat endast då ni är hungriga och ha inga förutbestämda tider när ni måste äta. Ni kommer troligen inse att ni absolut inte behöver äta lika ofta som innan. Känn efter när ni är mätta och sluta äta direkt när den känslan infinner sig, oavsett hur stor måltiden var planerad att vara.

Anmäl
2013-03-31 10:58 #11 av: Lilltilda


säger igen, testa att registrera maten och se hur ni ligger till. Då får ni lite bättre koll.
Visst kan det vara som jojomaja säger, men det kan också, i ERT fall, vara precis tvärt om! När jag efter en lång platå började registrera min mat så visade det sig att jag åt FÖR LITE så detta med mat och mättnad är lite lurigt. Trots att jag åt så att 80% av min energi kom från fett så visade det sig att jag fick i mig för lite kcal totalt under dagen eftersom att jag blev så mätt. Fick under en period dela upp min mat på fler måltider för att få i mig tillräckligt och få upp förbränningen.
I dagsläget äter jag "frunch" någon gång mellan 9 och 13 och "middag/kvällsmat" någong gång mellan 17 och 19 och så kaffe med grädde 2-3 ggr/dag och då också ibland med en bit ost eller nåt annat till. Med tanke på att jag har grädde i kaffet och äter nåt till så måste även dessa kaffekoppar räknas som måltider.

Det är jättesvårt att säga exakt hur någon ska äta sin lchf-kost då det är såna individuella skillnader.

Jag har tappat de 40 kg som var mitt mål. Det tog drygt 1 år och jag har hela tiden kunnat äta sk "viktstoppare" som nötter, choklad och mejeriprodukter så länge fokus legat på riktigt mat och jag hållit E% fördelningen korrekt och ätit mellan 0-25 g kylhydrater/dag. I slutet (visserligen som att svära i kyrkan att säga så här på kif) med lite koll på kalorierna med, åt båda håll! ALDRIG under 1500 kcal och sällan över 2200 kcal. Mer koll på att inte underskrida då min kropp tycks tillhöra de som behöver energi för att göra av med energi.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.