Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2276 ggr
ingemarekb
2013-03-26 20:11

3 veckor LCHF

Hej, jag har studerat väldigt många trådar här. Det som slår mig är att näst intill ALLA har olika tankar och idéer, lite överdrivet, men iaf. 

När jag som nybörjare ska försöka informera mig om vad som är bra LCHF tycker jag ju grunderna, dvs. kött, fisk, kyckling och ägg är förståligt och enligt mig logiskt. Sedan "tillbehören, som är en salig röra. grönsaker ovan jord ok bara lite/inte för mycket nästan ok, Mjölkprodukter nästan ok, men grädde 40% ok enligt mig logiskt. Bacon ok, alt inte så värst nödvändigt. creme fraiche den feta ok. mfl.mfl. 

Jag har ganska strikt följt vad JAG tror är grunderna i LCHF. Drygt tre veckor (kanske med lite för mycket grädde 40% och bacon kanske) och har tappat från 85 kg till ca 80, trots ett eller flera glas rött + någon LCHFares recept på Irish Coffe)?? 

Jag har också köpt LCHF kokböcker, Där finns minsann en hel del grönsaker "under jord" och frukter också! 

Kolla inlägget från smjb, hur lätt är det för den personen att försöka göra en sammanställning på svaren?

Ingemar

Annons:
Zepp
2013-03-26 20:18
#1

Japp så är det.. och på grund av det så behövs detta forumet.. och några andra bloggar!

Egenetligen så är grunden att bara äta riktig och hälsosam mat.. redan där skiter det sig.. för vi har olika uppfattningar om vad som är hälsosam mat!

Sen så är nästa steg att lära känna sin kropp och tyda dess signaler, bortse från hjärnans rop efter belöning och bejaka de verkliga behoven av näring.

Lchf har som grund macronutrientfördelningen, sen på det så behöver alla sin essentiella näring, och vi har lite olika preferenser för mat.. så trots all enkelhet så går det att göra sin egen kost som fungerar resten av livet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vonki_13
2013-03-26 21:12
#2

Anledningen till att det blir virrigt är att olika personers kroppar reagerar på olika sätt!

Vissa kan vräka i sig av både kalorier och mejeriprodukter, medans andra får vara väldigt återhållsamma. I början tycker jag man bara kan ta det lite lungt och försöka att lära sig mer allt eftersom, man får en ganska bra bild på det till slut.

ingemarekb
2013-03-26 23:48
#3

Jag förstår att det är en stor variation mellan människor, MEN, som i "smjb"s tidigare inlägg fick personen en massa olika svar där det inte är så lätt att bli klokare.

Jag har aldrig suttit och räknat mina olika matintag. Kommer förmodligen aldrig att göra det hellre. Har iof aldrig lidit av över eller undervikt mer än +-6/7 kg.

Mitt inträde till LCHF är egentligen att jag gillar ärliga matvaror. Tror jag läst det mesta på denna sight + Gunnar Lindgren, kostdoktorn och många flera.

Om jag har min bas i kött, vilt, fisk, fågel, ägg + måttligt med tillbehör typ grönsaker (ovan jord) borde mina näringsbehov tillgodoses eller?

Måttligt med grädde 40%, avocado och en och annan morot kanske!

+ rätt mycket smör och hittills rätt mycket bacon.

Har absolut inget sockersug, eller bröd, mjölsug, bara lite rött vinsug, haha, men med måttlig niv´å.

Mozzarellan
2013-03-27 08:46
#4

Kan du lägga in "smjb" länk, vet inte var jag skall läsa om det du refererar.

Upp till toppen
Annons: