Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hur mycket?

2013-03-25 09:42 #0 av: smjb

Jag blir så förvirrrad kan inte räkna i procent... Kan någon tala om hur mycket jag ska äta av varje i gram? Är 159cm och väger ca 65kg... Jag vill gärna gå ner till 60kg... Har hållit på i ca tre månader använder inga mejeriprodukter använder majonnäs som fett... Har hört att jag ska bara äta 60gr protin om jag vill gå ner till 60kg och att jag ska använda smör fast det är en mejeriprodukt är det sant? Snälla Hjälp mej!

Anmäl
2013-03-25 09:46 #1 av: Mooniq

jag steker i smör och gör kryddsmör till stekt kött/pannbiffar. Jag upplever ingen viktuppgång av smör, men av andra mejerier så gör jag det.

Vad det gäller protein så har jag för mig att man kan räkna 1 - 1½ gram per kilo normalvikt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-25 09:55 #2 av: Suzanne56

Om du går in på Margaretas blogg: www.sunsoft.se så finns där en alldeles utmärkt tabell under Fakta om LCHF /proteinmängd. Där kan du se hur mycket protein en liten kvinna behöver. Du bör hamna nånstans runt 45 gram protein om dagen tror jag. Själv har jag äntligen börjat gå ned i vikt efter att ha dragit ned på proteinet och ökat smörintaget betydligt. MagicBulletkaffe är också en stor hjälp!

Det finns många kloka ord på Margaretas blogg!!

Anmäl
2013-03-25 10:08 #3 av: Mooniq

#2 Suzanne56 

var står det om proteinmängd kontra normalvikt. jag hittar inte. kan du klistra in? Jag har googlat och hittat ca 1 - 1½ gram protein per normalviktskilon så 60 kg normalvikt gör 60 -90 gram protein / dag. Eller har jag läst fel? Glad

Anmäl
2013-03-25 10:43 #4 av: TomRay

Suzanne65, se bara till att äta tillräckligt med grönsaker och liknande. Skär du ner på proteinet för mycket och ersätter med smör får du inte i dig lika mycket näringsämnen. Att dra ner på köttet lite grann är nog bara bra, men för mycket kan vara ohälsosamt :)

/ Tomas

Anmäl
2013-03-25 15:16 #5 av: Halvdansken

Tänk på att ett gram protein inte är samma sak som ett gram kött.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-03-25 15:37 #6 av: [Petronella Pip]

# 3 under Fakta om LCHF står det om proteinmängd

Anmäl
2013-03-25 15:44 #7 av: MimLan

Och det som många verkar glömma är att ju mer strikt (kanske >50 gram kolhydrater) man är, desto mer protein behöver man äta.

Anmäl
2013-03-26 12:01 #8 av: Lurtz

Det har jag aldrig hört talas om förut... Varför skulle man behöva mer protein om man äter mindre kolhydrater? Och källa på det tack...

Anmäl
2013-03-26 12:05 #9 av: Zepp

Glukoneogenes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-26 12:13 #10 av: Lurtz

Jag fick för mig att det räckte med extra fett om man drog ner på kolhydraterna till LCHF-nivåer för att det ska funka, har aldrig hört förr att det även behövs extra protein... Brukar man inte säga att man ska äta samma mängd protein på LCHF som man rekommenderas på t ex tallriksmodellen...

Anmäl
2013-03-26 12:17 #11 av: Mooniq

#10 Lurtz läs 13 artiklar jag som nybörjare i vänstermarginalen. 

Jag var själv osäker men gick in där och läste igenom allt.

Jag googlade och fick lite olika svar allt från 1 gram protein per normalviktskilon upp till 3 gram protein per normalviktskilon, det sistnämnada hittade jag på en sida för såna som tränar mycket, så det kanske inte gäller dig och mig.

våra muskler behöver protein för uppbyggnad.

Anmäl
2013-03-26 12:19 #12 av: Lurtz

Att man bör lägga sig på åtminstone 1 gram per kilo normalvikt är jag fullt medveten om, men nu påstås det i denna tråd att det är viktigt med extra protein om man äter mindre kolhydrater, och det var definitivt nyheter för mig, inget jag hört förr och inget det talas om i 13 artiklar heller vad jag kunnat se.

Anmäl
2013-03-26 12:47 #13 av: Suzanne56

# Mooniq, om jag läser tabellen på bloggen rätt så är det gram protein/dag i förhållande till önskad kroppsvikt. Sen får man säkert lägga till en del om man tränar mycket. Själv är jag som Margareta en kort, tjock och växelvis inaktiv kvinna som närmar sig 60. Jag håller mig väldans mätt även med mindre protein så länge jag äter ordentligt med fett och går sakta ned i vikt

Anmäl
2013-03-26 13:04 #14 av: Zepp

Minimum protein är minimum.. dvs inte det samma som optimalt.

Gränsen brukar sättas vid 0,85 gram per nuvarande vikt, för de som äter ketogent brukar det räknas 1 gram per kilo.. som minimum.

Anmäl
2013-03-26 13:25 #15 av: Lurtz

Där ser man. Buden är minst sagt olika, Kostdoktorn har nämnt att det troligen är bäst att hålla igen på proteinet för att stanna i optimal ketos, Skaldeman skriver i sina böcker att rejält överviktiga bör sätta en maxgräns på ett gram per kilo fettfri kroppsvikt, (ett exempel som kommer mig till minnes är att han i boken "Varför går jag inte ner i vikt?" skriver till en över 100 kilo tung dam att ett proteinintag på runt 50 gram var fullt tillräckligt för henne,) och de flesta jag sett och läst talar om att man ska utgå från fettfri kroppsvikt, inte från faktiskt kroppsvikt. Så vad finns det för källor på att man behöver mer protein med ketogena dieter?

Anmäl
2013-03-26 13:29 #16 av: goliath

Proteinbehov är till stor grad beroende på hur aktiv man är. Man kan säga att en helt inaktiv person INTE bör äta mindre än 0,8 g protein per kg kroppsvikt, och att ingen, förutom om man är på steroider, behöver äta mer än 1,9 g per kg kroppsvikt (här har vi elitidrottsutövaren som tränar 2 ggr dagligen).

En motionär som tränar tex 3-4 gånger i veckan och är "normalt" aktiv resten av veckan (altså inte ligger på soffan 24/7) kanske behöver runt 1,3 g protein per kg kroppsvikt.

Sen har vi detta med lågt kolisintag... En inaktiv person behöver altså ca 0,8 g per kg. Men vid väldigt lågt kolisintag kompeseras detta för genom att levern tillverkar kolisar (hjärnan behöver en viss mängd för att vi ska fungera). Till denna produktion kommer troligen en viss del av de 0,8 g proteinerna vi ätit användas. Således är det troligt att man behöver mer protein ju längre under 40g kolisar man kommer...

Detta är varför jag tvivlar lite på effekten av ufo och fakir.. De kolisarna man så frenetiskt undviker i kosten kommer ju ändå dyka upp i blodet och skapa insulinpåslag, fast på bekostning av kostproteiner eller kroppsegna proteiner..

Anmäl
2013-03-26 15:48 #17 av: Zepp

Buden är olika, antagligen för att råden/uträkningarna handlar normalviktiga personers behov.

Är man kraftigt överviktig så stämmer ekvationen inte riktigt för fettdepåerna kräver inte lika mycket protein som muskler.

Finessen med UFO, Fakir handlar antagligen om att kroppen själv håller blodsockret på rätt nivå.. utan att störas av externt tillkommande glukos?

Anmäl
2013-03-26 17:24 #18 av: smjb

Herre Gud! Igen Kan någon vara snäll och säga hur mycker protin jag ska äta???? Ska jag dela upp 60gr på frukost lunch o middag Det blir ju ingenting ??? Eller ska jag äta 60gr varje gång blir ju heller inte så mycket... Jag är inte så duktig på det här med datorer så åter igen kan någon svar på Hur mycket jag ska åta till varje mål Vill iallafall äta tre gånger per dag...

Anmäl
2013-03-26 17:39 #19 av: Mozzarellan

Det är din dagsdos.
Prova med att skriva in vad du äter i dumbell.se så ser du var du lägger ditt protein.

Kan inte hjälpa dig med exakt hur mycket du skall äta, som du ser i tråden finns det många varianter av hur mycket protein du ska ha.

Zepp, om jag förstår dig rätt, om jag håller mig till under 5 kolisar om dagen spelar det inte sååå stor roll om jag äter mer protein ihop med fettet. Kroppen fixar det själv!??

Kan du utveckla gluconeogenes😉
Istället för att fråga minimum angående protein, vad är optimalt att äta😁
Då man vill gå ner...

Anmäl
2013-03-26 17:49 #20 av: MimLan

#18 Protein är inte samma sak som kött/fisk/fågel. Kött/fisk/fågel innehåller runt 20 gram protein per 100 gram.

--

Rent generellt, de av er som anser att man skall äta protein enligt normal/önskevikt, hur tänker ni när en på 150 kg skall äta lika mycket protein som en på 50 kg? För mig går det itne ihop alls, oavsett vad man än utgår från.

Anmäl
2013-03-26 17:58 #21 av: goliath

Rådet om att äta protein enligt önskevikt är idiotisk. Kanske man uppnår sin önskevikt, men på vägen dit uppnår man även proteinbrist vilket först och främst får konsekvenser för sina muskler (mindre muskler ger sämre insulinsensitivitet och mindre metabolt aktivt väv), och i förlängningen kan gå ut över andra organ, produktion av enzymer etc...

Anmäl
2013-03-26 17:59 #22 av: Zepp

60/20*100=300 gram kött/fisk/fågel/ägg.. i snitt!

Och som Mimlan är inne på, om en person som har en normalvikt på 50 kg.. men väger 150.. så är knappast 50 gram ens minimum!

Men.. 150 gram kan vara lite i överkant.. så kanske 100 gram är mer lagom?

Man får äta för glukoneogenesen oxå, annars tullar du på musklerna, därav MINST 1 gram per kilo/dag i snitt.

Och sen på det.. sunt förnuft råder fortfarande, är man extremt överviktig så stämmer det inte riktigt.. likaså om man är bodybuilder.. två extremer åt tvärt olika håll.

Anmäl
2013-03-26 20:32 #23 av: Lurtz

Att en människa på 150 kilo har större muskler eftersom de måste släpa runt på mer vikt än någon som har kosmetisk övervikt (även om de har samma normalvikt) är väl alla överens om, men fortfarande är det muskelcellerna och inte fettcellerna som behöver proteinet, så det funkar ju inte heller att räkna efter faktiskt vikt för någon kraftigt överviktig eftersom de har massor av fettceller. De kan ju rimligen lägga sig högre än vad deras normalvikt är då de pga övervikten har större muskler, men definitivt inte så högt som faktisk kroppsvikt om de har mycket fett på kroppen.

Anmäl
2013-03-26 20:59 #24 av: goliath

#23,

Du kan absolut ha rätt i att proteinbehovet inte nödvändigtvis ökar parallellt med vikten, men det är heller inte säkert att de är så långt ifrån varandra.. Det är inte bara muskler som behöver protein. Alla organ i vår kropp behöver proteiner, till och med fettväv.. Enzymproduktion, transportmolekyler, cellmembran, massvis av processer behöver proteiner.. Och så fort det är brist på protein så går det för ut över muskelmassan, vilket inte är bra för en som är överviktig.. Samma som händer med en jojobantare...

Anmäl
2013-03-27 06:42 #25 av: MimLan

Den här länken med kalkylator för proteinbehov dök upp i en tidigare tråd kring proteinmängd. En tankeväckare, gärna för kvinnor skulle jag tro. Jag får ofta intrycket att kvinnor är snabba på att dra ner både fett och protein, att minska alltid är lösningen. Kanske sitter det i ryggmärgen att snåla, och det "känns" rätt oavsett om utgångsläget är för lite, normalt eller för mycket? 

Kanske utgår folk från att man inte får så mycket kött i vanliga kosten, även om det också är för lite om man inte redan är en liten människa. Det hjälper ju inte att säga att SLV rekommenderar normalt med protein om normalt är något onormalt för många?

Jag kan bara se på mig själv, de första åren med LCHF, och jag testade proteinmängder. När jag höll mig kring 100 gram protein, till en vikt på 110-120 kg, hade jag mer energi än om jag åt protein närmare 60-70. Kalorimängden var likadan, jag minskade automatiskt fettet om jag åt mer protein, och ökade när jag åt mindre protein.

Anmäl
2013-03-27 19:43 #26 av: smjb

Äntligen! Tack för tipset www.sunsoft.se Tack tack!

Anmäl
2013-03-28 00:23 #27 av: Margareta

Det gar så lite :-)

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-03-28 01:43 #28 av: hemul

Mimlan, jag tycker den där beräkningsgrejen ligger lågt på proteinet. Om jag var smal (vägde som innan jag blev tjock) skulle jag behöva 42 - 45 gram/dygn säger den. Kryssade i återuppbyggnadskost. Så lite har jag nog aldrig klarat mig på.

1 ägg, 1 glas (2.5 dl) mjölk och 150 g magert kött blir 47 g protein... Det är typ en halv frukost, en lunch och inget till middag, vad proteinet avser alltså.

Jag är 1.66 lång och vägde (då) 56 kilo.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.