Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har huvudvärk/migrän

Horton MIgrän

2013-03-25 07:13 #0 av: Mooniq

hej allesammans

Jag har träffat på en person som har Horton och migrän. Jag bad honom berätta lite om sin sjukdomsbild och den lät verkligen inget vidare. Jag googlade runt och snabbt hittade jag två triggers - stress och ev magnesiumbrist.

Personen i fråga äter 1 tabl blodtryckssänkande/dag för att hålla Horton migränet i schack inte för att han har högt blodtryck..

Finns det fler här som har diagnos Horton? Har ni blivit hjälpta av lchf eller har ni hittat någon mer triggers som jag kan föra vidare.

Personen i fråga är inte främmande för att testa lchf men jag vill ta det lugnt och inte tjöta eftersom detta är en ny bekantskap.

Så har ni fler tips jag kan ge vidare, triggers som han ev kan kolla upp, för vad han själv vet så har han inga triggers alls utan anfallen bara bryter ut. Frågade om choklad vin nötter etc. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-25 07:26 #1 av: opssk

Min man har haft horton, det går ju i skov och han har inte haft ett på flera år. Idag är han 46 år, det är ju en sjukdom som verkar försvinna när man blir äldre...han fick det alltid på sensommaren/hösten, vi kom aldrig på vad som orsakade skoven, varken kost eller annat. Men oftast fick han det i september..det är en fruktansvärd huvudvärk och jag hoppas din vän också blir av med när han blir äldre. Jag har själv migrän och blivit mycket bättre med hjälp av lchf och magnesium. Jag äter mg varje dag som förebyggande och tar extra vid ett anfall, ibland kan hela anfallet dra sig tillbaka men ibland behöver jag ta imigran. Men har kunnat dra ner mycket på användandet av imigranet.

Anmäl
2013-03-25 07:35 #2 av: Mooniq

tack för svar. jag slussar ditt svar vidare Glad

Anmäl
2013-03-25 08:14 #3 av: Mooniq

http://www.expressen.se/halsa/undvik-maten-som-ger-dig-huvudvark/

hittade en artikel på Expressen med tillhörande lista på vanliga matvaror som är vanliga migrän-triggers. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.