Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4100 ggr
AVigortsson
2013-03-24 21:54

Frukost/kvällsmats tips

Är inne på dag 6 med lchf nu, men frukost och kvällsmat har jag liksom inte "fått till". Någon dag har jag bara ätit två mål och då haft ett lagat mål på kvällen, då är det lugnt, men om det är någon dag när det är tre mål så blir det värre. Är inte helt förtjust i varm mat två gånger om dagen och skulle vara skönt att slippa ställa sig vid spisen varje gång man vill äta något.

Nu på kvällen testade jag att göra ett bröd med kokosmjöl, men misstänker att jag fått tag i varianten gjord på kokosflingor (Risentas?), blev grymt besviken och fick kväljningar av kokossmaken :( Jag som var så sugen på lite gurka och leverpastej…blev att bre lite pastej direkt på några gurkslantar och sitter (igen) med kokta ägg och lite skinka i rullat i en skiva ost. Variationstips mottages gärna! Både jag och gubben tycker visserligen om ägg, men det börjar redan kännas mycket :(

Annons:
lila82
2013-03-24 22:19
#1

Inte lätt, utan ägg och varm mat så är det mycket som går bort.

Yoghurt, makrill i tomatsås, korv (kall då🙂) En sallad med matiga grönsaker (läs avocado, tomater, broccoli, blomkål etc) med en olja eller favo vinägrett (macadamiaolja är jättegott). Mandel eller hasselnötsmör!-men det är lite som att äta efterrätt hehe.

Du begränsar dig ganska mycket när du inte vill äta varken varm matt eller ägg på lchf… Undrar: Vad skulle du ha valt att äta om du åt "vanlig kost"?  Detta är en ärlig snäll fråga. :)

Kanske skulle bli ganska begränsat även med vanlig mat. Är det så att du på kvällen och frukost åt mest mackor? Det finns faktiskt riktigt bra recept på bröd. Kan hålla med om att några smakar mest ägg, något konstigt mjöl eller blir konstiga i konsistensen. Men här har jag ett kanonrecept:

www.valnötsbröd.se

Kolla in Mariann Anderssons nya brödbok! Hört flera som tycker att recepten är jättebra.

KarinJ46
2013-03-25 08:04
#2

Jag brukar göra en geggamoja på tonfisk, majonäs, lite hackad lök, salt och peppar. Gott och enkelt om man behöver få i sig lite mat snabbt.

Leverpastej/gurka gillar jag också. Jag äter numera leverpastej som är skivbar, och så lägger jag gurkan ovanpå.

[Petronella Pip]
2013-03-25 09:26
#3

Har du hittat någon  köpeleverpastej som är ok?

TomRay
2013-03-25 10:39
#4

Leverpastej undrar jag också över, brukar inte det innehålla lite tillsatt socker och massa tillsatser?

Här är en sida med diverse frukosttips, du kanske hittar något där.

www.lchf-frukost.nu

stepside88
2013-03-25 10:55
#5

#3  Hittade några små korvar med pastej på Lidl tror jag ca 1-2 kh

Smakade bra med!

[Petronella Pip]
2013-03-25 10:56
#6

#4 Ja och mjöl har de flesta (alla?)som jag tittat på.

Annons:
Anders-S
2013-03-25 11:12
#7

Sillfiléer kan varieras hur mycket som helst

Laga till dem i ugnen med kryddgrönt (persilja/gräslök/koriander/körvel) eller purjo/gullök eller curry eller tomat

Äts varma/kalla/i ättika

Köp sill (ibland markerad med A på paketet när fångad i Nordsjön eller Atlanten). Köp inte strömming med risk för dioxin och kvicksilver.

Kycklinghjärtan

Laga till dem i ugnen med smör, krydda med curry eller vitlök, tills de blir knapriga

Äts varma/kalla antingen som egen rätt eller på tandpetare som hors d'oevre med paprika/endivesallad/purjo.  

Kall kålpudding (vitkål, nötfärs, ägg)

Kall köttfärssås (nötfärs och passerad tomat)

Kakao/getyoghurt/kokosflingor

Blanda och ät.

AVigortsson
2013-03-25 12:28
#8

lila82: jo det har varit mycket mackor med te eller en skål yoghurt/fil typ. Tackar för länken :) Är inne i ett testa stadie nu. Har prövat oopsies och brödet igår då. 

Ni som har lite mer koll: har förstått att det finns två sorters kokosmjöl, smakar det som många verkar använda (har hjärnsläpp och har glömt namnet, men finns väl på t.ex. LCHF-butiken) mindre kokos?

Köpeleverpastejen jag köpte hem nu vet jag inte hur "okej" den är (Lulles från ett företag i Skövde), den kom med hem mest för att jag minns hur god den är jämfört med alla light-varianter jag ätit nu under många år (den här har en fetthalt på 28% och ganska mycket lever, saknar dock en näringsdeklaration även om det står vad som finns i den). 

Tonfisk var ju en idé, det har jag inte ätit sen jag vet inte när. Antar att det är den i olja som gäller nu eller?

Några kvällar har det blivit kall "plockmat", t.ex. lite makrill/skivade ägg med lite majonäs på, några gurkslantar, rullar med ost (vanlig) och skinka.. Är till skillnad från maken inte jätteförtjust i t.ex. brieost (så han är nöjd ;)). 

Middagarna har varit betydligt enklare, allt har hittills smakat bra :D Ska nog göra en köttfärssås med zucchini-"pasta" idag tror jag. Hade gäster som bjöds på en kasslergratäng, det blev inget kvar så den blev nog godkänd ;) 

Bara älskar det här forumet :D Massa aktiva personer som förstår var man är och kan hjälpa till <3

KarinJ46
2013-03-25 12:43
#9

Det är jättelätt att göra egen pastej/paté på kycklinglever, smör, grädde samt de kryddor du gillar. Finns nog recept här på sidan.

Och ja, jag köper konserverad tonfisk i olja. Låter dock det mesta av oljan rinna av för den är nog inte bästa klass.

[Petronella Pip]
2013-03-25 12:43
#10
Upp till toppen
Annons: