Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Min lilla tankehörna

2013-03-24 20:38 #0 av: Lusthan

Tänkte göra som så att jag startar min egna lilla tråd där det kan peppas om någon vill och stöttas om det behövs när det känns tungt men framförallt också så att jag kan skriva upp lite hur det går för mig.

Började med lchf i höstas förra året och har sedan dess gått ner 8,6 kilo. Jag började på grund av en övervikt på cirka 45 kilo och för att jag varit oerhört trött och sockersugen. 

Mina hälsovinster har sedan dess varit mina kilon jag gått ner, jag sover bättre, känns inte som att jag går i en dimma längre, har större kontroll över mitt sötsug och överäter inte på samma sätt som jag kunde göra förr. Mina leder tycks må bättre och jag är inte lika stel längre som jag var tidigare. Jag mår ganska prima med andra ord. 

Har pendlat upp och ner två kilo sen i februari. Vet att det beror på att jag inte skött mig helt och att det sitter lite hårdare nu när jag börjat jobba och kroppen inte riktigt vant sig ännu. 

Nu har jag dock infört att jag får göra ett övertramp en dag i veckan om jag vill. Jag tror också att jag behöver dra upp på fettet något så nu har jag kokosfett i mitt te. Jag verkar inte vara så känslig för det och kan ha rätt mycket i utan större problem. Får se om det gör någon skillnad. 

Nästa skillnad är också att jag kommer att börja röra på mig mer. Vi har ett löpband och nu är det dags att det börjar användas ordentligt. Jag har också badkort så att jag kan gå iväg och simma. Känns som att jag börjar få fart på det här nu. 

Har förberett med ischoklad och tryffel till dess att jag vet att jag kommer bli sugen (mensen) och min dag i veckan då jag tillåter mig något. Inte frossa utan att jag äter lite mer än vanligt. Kommer troligtvis inte att vara något problem att hålla sig till det. 

Jag har också bättre koll nu på när jag går upp och ner i vikt beroende på vilken dag i månaden det handlar om. Oftast väger jag som minst på helgerna. Jag går upp två kilo vid ägglossning och har gått ner det två dagar efter. Jag känner min ägglossning. Jag går upp några dagar innan mens och går ner det mitt under eller några dagar efter. När jag går ner så pendlar jag mycket till toaletten och kissar så jag märker att det är vätska som jag samlat på mig. 

Har tänkt gå ner cirka fem kilo till nu till sommaren, skulle vilja väga under 80 kilo på sommaren och hoppas att det ska gå vägen. Därav denna extra lilla växel nu. 

Anmäl
2013-03-24 22:04 #1 av: lila82

Härligt Lusthan!

Bra idé det där med att göra egen choklad och tryffel. Har själv börjat göra egna godsaker. Mycket smartare än att bli frestad och istället gå och köpa en chokladkaka med  50% socker i.... Har du provat att göra nötsmör? Jättegott och nyttigt dessutom! Mitt nya godis. Bara att mixa sin favoritnöt till en smet.

Min kropp är likadan, upp och ner beroende på vilken tid i månaden det är. Och med det kommer också en ökad aptit och sockersug Arg

Anmäl
2013-03-25 09:45 #2 av: Lusthan

Åt bra igår men troligtvis en lite för stor middag på eftermiddagen. Det är så lätt hänt att hälla upp alldeles för mycket mat tycker jag. Äter mer än gärna upp allt också... Tror att jag måste skärpa mig lite där.

Började dagen med keso och hallon idag. Fick bli något snabbt då jag strax ska iväg med katten till veterinären och vätska upp henne. Har just nu fyra magsjuka katter här hemma.

Ska äta en soppa på tetrapack från Kelda sen med väldigt lite kolhydrater i och en klick crème fraîche.
Ikväll blir det nog blandfärsspätt med chili och nått till. Får se hur det går hos veterinären och om hela mitt underhåll går åt eller hur det blir.

Behöver jag inte torka för mycket spyor så blir det en vända på löpbandet sen också tänkte jag.

Jag är tyvärr ganska otålig och vill ha snabba resultat. Jag vet att det är bättre om huden och allt hänger med. Det är inte realistiskt att allt ska gå jättesnabbt. Misstänker att jag behöver dra ner på mejerierna. Vill inte egentligen men ska nog prova det i en period för att se hur det går. Idag gör jag det dock inte...

Nu är det dags att ta katten och åka. Hoppas på att inte bli helt ruinerad..

Anmäl
2013-03-26 08:57 #3 av: Lusthan

Nådde nya bottennoteringar idag. Senast jag vägde precis 84 kilo var några år sen. Närmare bestämt fem år sen ungefär. Den enda gången innan jag lyckats ha tålamod att gå ner mer än två kilo.

Det betyder att jag nu gått ner 8,8 kilo sammanlagt sen september -oktober när jag startade. Inga jättesiffror men helt klart okej. Bättre än med viktväktarna och bättre än när jag försöker vara försiktig.

Hade tänkt sluta med mejerier en period men jag avvaktar med det lite.

Idag är det dags att inta löpbandet helt klart. Ska bara äta frukost först.

Anmäl
2013-03-26 09:33 #4 av: KarinJ46

Prova med att lägga upp maten på en mindre tallrik så lurar du ögat.

Jag brukar heller inte ställa fram matkarotter på bordet, bättre att de står kvar på spisen så måste man resa sig för att ta mer.

Då hinner jag känna efter om jag verkligen är hungrig och behöver äta mera (och ger mig också en liten stund till eftertanke om jag BÖR äta mera även om det är gott)

Anmäl
2013-03-26 09:38 #5 av: Lusthan

Jag tar heller aldrig om men kan ta för mycket. Har börjat att tänka på det. Mindre tallrikar är smart!

Anmäl
2013-03-26 10:55 #6 av: Lusthan

Den här veckan har jag lov, påsklov. Är lärare.

Planen var att jag skulle plugga i tre dagar (göra klart en kurs på universitetet) och sen kanske åka iväg någonstans med sambon, typ Stockholm. Nu har alla våra fyra katter blivit magsjuka och spyr hej vilt. Ska medicineras och det ska torkas spyor. Som att ha barn med vinterkräksjukan.

Även fast det går riktigt bra just nu så blir jag obscent sugen på godis. Har gjort eget som ligger i frysen för de fredagar då jag bestämt att jag får äta lite. Jag tycker synd om katterna men också om mig själv som inte kan göra det jag ville göra och vill då trösta mig med att äta chokladen. Inte så smart. Jag vet hur jag kan tänka och hur jag borde tänka men allt förnuft försvinner och jag bara äter. Sällan mycket men jag äter...

Nu har jag inte gjort det än, tack och lov. Kommer förhoppningsvis inte göra det heller. Ska strax ta min vända på löpbandet. Kanske hjälper det...

Anmäl
2013-03-27 06:55 #7 av: Lusthan

Verkar gå bra just nu. Har gått mer 0,7 kilo till under natten. Sammanlagt nu 9,5 kilo. Känns jättebra!

För att komma någonvart har jag provat att öka intaget av fett och igår gick jag på löpbandet.

Så här lite har jag inte vägt på flera år... Det känns jättebra. Har jag tur så klarar jag fyra kilo till sommaren och kanske lite mer i den här takten. :-D

Anmäl
2013-03-28 01:46 #8 av: Lusthan

Hade min lilla godiskväll ikväll. Hade tänkt ha en varje vecka. Det tycker jag inte nu.

Köpte rött godis och lite lakrits. Åt inte upp det. Köpte lösgodis för kanske tio kr. Sedan hade jag hemgjort godis av choklad också. Lassade upp massor och åt minimalt av det. Har nu ont i magen.

Jag kommer nog göra som så att jag en gång i veckan kan fika, kanske äta mitt hemgjorda chokladgodis men inte dessa mängder. Då var det ändå inte mycket...

Det känns ju bra. Jag är inte det minsta sugen på godis på evigheter.

Testade kläder i storlek 44 och M idag. Kändes jättekul. Köpte också ny bh i en mindre storlek än jag trodde att jag hade. Tycker jag om!

Nu hoppas jag att gpdiskvällenninte sabbar för mycket...

Anmäl
2013-03-28 20:53 #9 av: Lusthan

Hade gått upp ett kilo till idag, mensen kom som ett brev på posten. Bara att vänta några dagar så har jag gått ner allt.

Annars tycker jag att det har gått bra vad gäller maten idag. Åt rester från igår och kyckling med en vitlök/dragonsås till på kvällen. Jobbat med gräsplätten utanför dörren medan de på väg att tillfriskna djuren fick röra på sig och bygga upp en aptit.

Testade lite kläder igår och kunde se att jag nu kommer i 44 i byxor istället för 46-48 (med elestan i), L på tröjor istället för XL och bh 80 runtom istället för 90. Ganska stor skillnad som gör mycket och känns riktigt bra. Resultat börjar att märkas.

Har inte ätit något godis idag och är inte sugen på dumheter så jag slipper få ont i magen idag. Känns också väldigt bra.

Nu är jag verkligen inne i ett flyt och det känns så bra!

Anmäl
2013-03-28 21:15 #10 av: Mozzarellan

Härligt och höra att det går åt rätt håll.

Ps släng godiset.....så blir du inte frestad vid annat tillfälle....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.