Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4722 ggr
Aomori
3/24/13, 10:46 AM

Laktoskänslig efter lchf

Jag har ätit lchf i över ett år nu och jag har kunnat äta mejerier i hela mitt liv, ända fram tills nu. För bara några månader sedan kunde jag äta yoghurt, grädde, färskost osv utan några som helst problem. Äter jag det nu, får jag (jätte)ont i magen och tio minuter senare måste jag springa på toa. Känsligheten uppstod efter ganska precis ett år med lchf.

Det här är ingen egentlig katastrof för mig, eftersom jag ändå inte äter mejerier särskilt ofta, men det skulle vara intressant att höra om någon annan upplevt samma sak:)

Annons:
Zepp
3/24/13, 10:55 AM
#1

Ja altså.. laktoskänslighet utvecklas genom att man undviker laktos under längre tid.. varvid kroppen nedreglerar produktionen av laktaz!

Sen så.. laktazproduktionen avklingar med stigande ålder, då den fämst är till för att spjälka modersmjölk som bäbis!

Sen så, finns det hos vissa befolkningsgrupper, främst i Nordeuropa, vissa delar av Afrika och Asien en genetisk avvikelse som gör att laktazproduktionen avklingar långsammare.. men hålls på relativ hög nivå så länge man äter rätt mycket laktos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
3/24/13, 10:58 AM
#2

Jag har för mig att det kan bli så när man egentligen inte tål livsmedlet. När man gör ett uppehåll och sedan börjar äta det igen - och då får en negativ reaktion - så tål man det inte och bör helst avstå.

Jag vet inte så mycket, läser bara. Men jag vet att man också kan vänja kroppen så att den tål livsmedlen bättre igen. Men frågan är om kroppen mår bra av dem egentligen då. Ungefär som att man kan vänja sig vid alkohol eller narkotika (eller läkemedel…).

"Every point of view is a view from a point."

Aomori
3/24/13, 11:00 AM
#3

Tack för ett snabbt svar!

Det du skriver låter ju onekligen som något jag "råkat ut" för:) Om vi hittar på då att jag struntar i att jag får ont i magen osv och börjar äta mejerier igen, ställs det tillbaka till som innan? (Inget jag tänker utsätta mig för dock!)

Internettan
3/24/13, 11:01 AM
#4

Kan ju tillägga att man kan få negativa reaktioner efter uppehåll även av andra livsmedel/ämnen och inte bara laktos.

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
3/24/13, 11:02 AM
#5

#3: Jag vet inte om det gäller i 100 % av fallen och om det gäller alla livsmedel, men det är mycket möjligt att man långsamt kan vänja sig igen. (Lite i taget i så fall.)

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
3/24/13, 11:27 AM
#6

Vad man vet så om man tillhör någon av de befolkningsgrupper som har den genetiska varianten att man tål laktos upp i högre åldrar så brukar man som regel kunna vänja sig vid det genom att sakta öka intaget.

#5

Du menar kolhydrater per se, antar jag, det är en himmelsvid skillnad!

Vi har alltid en förmåga att digesterara stärkelse, glukos, fruktos, men inte alltid laktos.

Skillnaden ligger i att vi kan öka och minska på ensymerna för stärkelse, glukos,fruktos, men inte alltid för laktos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tettan
3/24/13, 12:57 PM
#7

Detsamma hände mej efter ett drygt år. Samtidigt blev jag oxå överkänslig mot skaldjur. Min man, däremot, som tidigare varit laktosintollerant började plötsligt tåla laktos och gör det fortfarande ( efter snart 2 1/2 år på lchf). Det ni! Förklara det den som kan!

MimLan
3/24/13, 1:01 PM
#8

#7 Hans mage/tarmslemhinna hade läkt?

Det är inte ett ovanligt fenomen när man ätit bra mat ett tag.

Tettan
3/24/13, 1:10 PM
#9

#8 Jo visst! Men att min magslemhinna skulle reagera negativt på att jag äter bra mat?

MimLan
3/24/13, 1:15 PM
#10

#9 Din mans mage. Det är inte ovanligt att folk börjar tåla mjölk igen.

Att du inte tål skaldjur är något annat.

Tettan
3/24/13, 2:06 PM
#11

Var jag lite otydlig? JAG blev laktosintollerant ett år efter att jag började med lchf (plus att jag blev överkänslig mot skaldjur samtidigt) medan min man började tåla laktos.

Zepp
3/24/13, 2:09 PM
#12

Som sagt tidigare.. laktosintollerans kan komma och gå.. och det är ovanligare att tåla laktos!

Väldigt många även här i landet går omkring med magbesvär.. utan att veta att de är laktosintolleranta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
3/24/13, 9:12 PM
#13

#11:

Är du säker på att det är just laktosen du inte tål?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Tettan
3/25/13, 5:13 PM
#14

#13 Ja, absolut!

Upp till toppen
Annons: