Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3349 ggr
blueeyedassassin
3/23/13, 8:08 PM

Äter jag rätt? Är orolig för att göra fel!

Hejsan!

Har börjat LCHF för en vecka sedan. Jag har vart sugen pa att testa det flera gånger men varit rädd att det skulle slå fel och jag skulle gå upp i vikt, att äta fett har skrämt mig.

Jag började forska och läsa en hel del fr 2 veckor sedan och satt uppe sent på nätterna och bara frossade i all information och påbörjade kort därefter. 

Jag vill ner 10 kg, väger nu 70kg och vill till 60 kg till mina 165 cm. 

Jag måste erkänna att fet fortfarande känns lite "fel" i huvudet när jag äter och vill verkligen bara säkerställa att jag gör rätt.

Jag är van att leva på Keso och Nutrilett när jag har bantat och det har vart jäkligt jobbigt och enformigt, detta till träning ca 5-6 dagar i veckan.

Jag tränar fortfarande men kanske bara 3 dagar i veckan och jag bor i Spanien då jag har inte alla råvaror som finns i Sverige.

Detta är en vanlig dag för mig den senaste veckan.

Frukost

Omelett med 2 ägg och en skvätt grädde med 30 gram bacon eller en halv avokado med kaffe med grädde. 

Lunch

1-2 Babybel ostar, blir inte så hungrig till lunch med LCHF.

Middag

kycklingfile bitar i grädde 36% (0,5 dl) och blomkols mos mecd grädde i en liten skvätt. 

Andra saker jag ätit är köttbullar gjorda med 1 ägg och en halv lök,

2 kyckling hamburgare (endast köttet) med isbergssallad och en ostskiva på.

Tonfisk med ägg i majonäs. 

Har inte fuskat en enda gång förutom igår när jag åt 2 rutor 85% chocklad, kanske 20 gram. 

Är jag på rätt väg?

uNDERBART FORUM :)

Annons:
Zepp
3/23/13, 8:31 PM
#1

Du är defenitivt på rätt väg.. men din fettskräck kommer att ta ett tag för dig att bli av med!

Grunden för LCHF.. är och förblir riktig mat, helst sådan du lagar själv från bra råvaror.

Grejen är att man inte tillsätter så mycket fett, man äter fullfeta matvaror, antagligen sådana du undvikit förut.

Och så använder man inte mer fett än det som går åt till matlagningen.

I Spanien lär det finns tillgång på bra olivolja, se bara till att det är högsta kvalitet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
3/25/13, 11:54 AM
#2

mejerivaror kan vara stoppande för viktnedgång. Du kanske inte har det problemet men om din viktnedgång stannar upp eller om du går upp så kolla intaget av mejerier. 

basen är ju fågel, kött, fisk, skaldjur och ägg - ät mycket av dessa

kokta kalla ägg är suveränt att ha i kylen som snabbmat eller fylla upp en sallad med.

tillsätt sen ovanjordgrönsaker - kanske med en skvätt vinegrätt eller dressing till salladen, i övrigt stek, woka, ugnsrosta, kokta 

sen lägger man till lite av mejerivaror - om du klarar det.

vid festliga tillfällen: nötter, mandlar, frön, mörk choklad, ost

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

SpurtAnne
3/25/13, 2:25 PM
#3

Kycklingburgaren innehåller säkert mjöl och glutamat och en massa annat skit, eller har du gjort dem själv?

Kör 40% grädde, 36% innehåller stabiliseringsmedel.

Annars ser det bra ut men försök att inte vara rädd för fett. Du måste ha fett när du inte har några kolhydrater annars kommer du att känna dig svag och orkeslös och få huvudvärk. Dessutom måste du äta fett för att få igång fettförbränningen.

blueeyedassassin
3/26/13, 12:48 AM
#4

Tack för alla svar.

Jag bor ju i Spanien och den fetaste grädden jag hittar här är på 36% fett tyvärr. Men jag använder den sparsamt.

Jag undar på ett ungefär hur en meny ser ut för någon som äter en mycket strikt LCHF.

Jag läser så mycket olika åsikter om mejeriprodukter att det känns bättre att utesluta dom helt, tillochmed ost?

Jag vill gärna köra på en strik LCHF o räknade idag med ShapeUp appen att jag ätit 17 gr Kolhydrater idag men det känns inte som att det stämmer. Jag äter dock ingen sallad forutom lite vitkålsmos varannan dag.

Mooniq
3/26/13, 7:14 AM
#5

Tja, jag kör strikt och börjar dagen med en magic bullet coffee/cocoa. det kaffe / kakao lite sukrin, kokosfett/smör som man sen mixar ihop med en stavmixer. Om man inte är van vid kokosfett så öka långsamt mängden under några dagar.. tex börja med 6-7 gram o öka mot 15-20. en fettbomb som håller mig mätt hela morgonen. Ev tar jag även ett kokt kallt ägg oxå.

sen är det lunch och middag och basen är:

kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg

sen lägger jag till lite ovanjordgrönsaker: blandad sallad, wokade, stekta, ugnsrostade eller kokta

ev lägger jag till lite vinegrätt/dressing/kryddsmör/sås.

Tänk på att fisk, kött och ägg innehåller en del fett, kanske inte synligt men det finns där. 

Om jag skulle vara hungrig på kvällen så kör jag en magic bullet till men då utesluter jag kokosfett - för många upplever att de får svårt att somna sen.

När det gäller mejeriprodukter så kanske du ska köra lite anteckningar och kolla hur just din kropp reagerar. Vi är alla olika. Jag tillhör den gruppen som går upp i vikt direkt om jag äter mejeri. 

Däremot kan jag äta får/getost utan problem så jag använder äkta fetaost rätt mycket i min matlagning. Smulad fetaost i pannbiff/köttfärslimpa och fetaost i sallader. Jag använder ungefär 150 gram/vecka.

Jag är en person som äter mycket ägg och ägg innehåller mer fett än vad man tror, ca 70-75% så kokta kalla ägg i kylen är att rekommendera.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
3/26/13, 7:22 AM
#6

#5 Hur går det med fettkaffet/ chokladen? Går du stadigt ner sen du började (2v sen ungefär vill jag minnas)?? Och 2hg / dagen?? Du kom ju ur din platå iallafall? Mättar ju så man nästan glömmer lunchen😉😉 Ursäkta om jag kapade tråden lite😳

Annons:
ManU77
3/26/13, 7:26 AM
#7

@TS: Jag tycker det ser kanonbra ut.

När du börjar äta LCHF, särskilt om du gör ett tvärt hopp från att äta kolhydrater till att näst intill undvika dem helt, kan träningen bli lidande. Kroppen behöver en periods omställning för att lära sig förbränna fett effektivt. Under denna omställningsperiod, som är individuell men borde ta minst 4 veckor, är det bra om man inte tränar så intensivt eller helst inte alls. Därefter kan man smyga igång träningen igen.

Ett tips för att undvika de värsta omställningsbesvären… salta extra!

Mooniq
3/26/13, 7:29 AM
#8

#6 Mozzarellan

ja, jag kom loss från min platå. Under en period så har det stadigt var 2 hg/dag men nu de sista 3 dagarna har det varit 100 gram/dag. 

Idag ska jag ut o promenera - jag har slarvat en hel del med dem pga kallt väder och att jag är en gnällis som avskyr kallt men solen skiner och om nån timme så är det plusgrader och fågelvkitter 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

SpurtAnne
3/26/13, 11:20 AM
#9

Jag tycker väl att jag kör ganska strikt

Frukost
2 kokta ägg med 1,5 msk bregott
Kaffe med vispgrädde

Lunch
Matlåda från gårdagens middag

Middag
kött, fisk, kyckling eller lamm
aubergine, lök, paprika, champinjoner i grädde
Creme fraiche, ca 1 dl till och kanske sallad med fetaost.

Till ca 4 portioner exempel.
400 g köttfärs/fisk/kyckling
1 aubergine/ 1 zucchini
1 gul lök
1 Paprika
10 champinjoner
2-3 vitlökskyftor
3 dl grädde
Hackar och steker allt i stekpannan, kryddar med vitlök, grillkrydda(bara krydda ingen glutamat eller annat sk*t), salt och peppar. Häller sen på grädden och låter det koka 5 minuter.

Nån näve jordötter per dag brukar det bli också.
Ibland när jag tränat gör jag en shake på 2 råa ägg, 1 dl vispgrädde, 1 tsk stevia, 0.5 tsk kakao.

Jag är 165 och väger 55kg är 46 år och har kört lchf sen jan -12. Vägt 55kg sen mars -12.

blueeyedassassin
3/26/13, 12:10 PM
#10

Gud så skönt tack igen allihoppa!

Jag ska åka iväg till svenskbutiken imorgon oh inhandla lite riktig grädde men ska försöka att leva utan mejerier öht, tycker ost äår ett sånt bra lunch substitut då de mättar mycket och enkelt att förvara, men det går nog lika bra med tonfisk och majonäs röra. 

Är nu inne på dag 10, jag har ingen våg men känner mig lite mindre plufsig och har tränat ett åar dagar under dessa 10 dagar på lchf och tycker det gått jättebra, kär iofs bara 30 min löpning och 30 min övningar - ben, armar, mage, core osv så det är inte så intensivt.

Har känt mig ganska trött och orkeslös, huvudvärk som jag hade förväntat mig, men ser det bara positivt, då gör jag någonting rätt iallafall.

Jag är dock extremt törstig hela tiden, har nog aldrig druckit så mycket vatten som nu, innan jag lägger mig ställer jag fram en vattenflaska vid sängen och et har jag aldrig behövt göra förut.

Jag fyller år på torsdag och vet att min familj kommer att vilja ge mig tårta och andra hemskheter 😃 men då antar jag att det enklaste blir lite vispgrädde och jordgubbar?

Hur är det med alkohgol, torrt vitt vin är de OK i rimliga mänger, kanske 2-3 glad på bemärkelsedagen. Ell.er kanske Cava är bättre. 

Tack!!

Zepp
3/26/13, 1:06 PM
#11

Du behöver troligen inte nolla mejerierna.. utan du skall inte börja leva på dessa, det är tillbehör och basen är riktig lagad mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: