Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

matlåde-tips?

2013-03-23 07:24 #0 av: duchess

Jag behöver hjälp! Jag läser till förskollärare och ska snart ut och göra min första VFU (praktik) som kommer vara i 5 veckor. På förskolan jag ska vara så äter de pedagogisk lunch, man ska alltså sitta med och äta samma mat som barnen och för det skulle jag få betala 29 kr. Jag försöker fortfarande gå ned i vikt med LCHF och har ca 15 kg kvar så jag vill inte äta skitmaten de serverar i förskolan. Jag ljög och sa att jag är glutenallergisk och när man har allergi så var det OK att ta med egen mat. Problemet är, hur ska jag få mina matlådor att se ganska normala ut? Både för barnen och de vuxnas skull. De vuxna kommer ju säkert lägga märke till att jag inte heller äter ris eller potatis, vilket en glutenintolerant kan göra. Jag vill inte att de ska få misstankar om att jag äter "dietmat". Jag skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mig med tips på maträtter som ser hyfsat "normala" ut!

Anmäl
2013-03-23 07:28 #1 av: odjuren

Säg att du inte gillar de! jag själv gillar inte potatis och har fått förklara de för personalen på förskolor där jag jobbat.. Eller så säger du rätt o slätt att du ändrat din livsstil o äter mat enligt lchf

Anmäl
2013-03-23 07:29 #2 av: Mooniq

fortsätt o ljug. Skrattar 

Om du äter grönsaker så variera dig från dag till dag med grönsaker och ha stekta, kokta, wokade, råa till kött/fisk/fågel.

säg att du avskyr ris-smaken och att det är mjöl i pasta - då går all pasta bort för att vara på den säkra sidan - ditt eget val alltså.

Jag har IBS - potatis för mig är som att äta cement , det tjorvar igen hela systemet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-23 07:40 #3 av: duchess

#odjuren - problemet är att jag inte får ha med egen mat om det inte är allergi det handlar om. 


#Mooniq - Jag blir nog tvungen att äta rätt mycket grönt misstänker jag, jag har haft väldigt svårt att gå ned i vikt i ca ett år nu, har nu senast provat fakir och tidigare periodisk fasta, fettfasta, kalorirestriktion (1500kcal/dag) utesluta mejerier, träning 3-4 ggr /vecka men inget tycks hjälpa och jag börjar bli nedstämd. Så det känns ganska jobbigt att jag inte kommer kunna äta riktigt som jag vill. Förskolan tyckte jag skulle försöka äta deras mat de dagar det inte är gluten i, men det är ju dessutom säkert en massa socker och tillsatser i maten förutom ris och potatis. Jag är sockerberoende och rädd för att börja hetsäta igen. 

Anmäl
2013-03-23 07:45 #4 av: odjuren

Ajdå då e de ju värre! då tycker jag att du ska fortsätta ljuga (tyvärr) och när de e ris eller potatis så är de oftast "gräddsås" till vilket är sås på påse och den är redd med mjöl, ergo de innehåller gluten!

Anmäl
2013-03-23 08:02 #5 av: Mooniq

duchess - har du testat att köra magic bullet coffe/cocoa?

jag upplever en nedåtgående trend på vågen och jag kör ägg eller mbc på morgonen, lunch o middag blir vanlig mat med en dos grönt till .

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-23 08:03 #6 av: MimLan

Det är ju bara att säga att din mage är känslig för en massa saker? Tjafsas det är det bara att säga att det är svårt att jobba när du har diarré?

Gör det inte krångligare än vad det är!

Anmäl
2013-03-23 08:19 #7 av: Loria

Jag har aldrig gjort blomkålsreis, men är det tillräckligt likt i utseendet för tt sura de andra.

"Jag tycker inte om" är ju ett fruktansvärt dåligt argument när man jobbar med barn! Så jag hoppasju att man som pedagog inte kör den ursäkten även om den hade varit tillåten.

Satsa på en hel del sås och gratänger och liknande så blir det inte lika tydligt vad det är du har i lådan. Ett par gånger klanman ju köra ursäkten, "jag hade det inte hemma" men det håller ju inte i längden.

Eller lägg ner bara en matsked av tex ris som du sen kan smetande längst kanterna på lunchlådan ;)

Potatismos kan du ju lätt ersätta med blomkålsmos...

Anmäl
2013-03-23 09:12 #8 av: Torparmor

En liten liten potatis en ggr varje eller  varannan vecka är inte farligt för vikten om potatisen bara är ett komplement. 

Sen ös påmed bra grönsaker. Tänk att kunna säga till barnen (om de frågar) ..Jag älskar grönsaker Gör inte ni det oxå? Sen kan du berätta om alla goda grönsaker du gillar. Du kan tom fråga om de vill smaka ifall du tar med lite extra nästa dag. Ordinarie personalen kan knappast ha något att invända mot att du propagerar för mer grönsaker.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2013-03-23 09:47 #9 av: aussiemia

Men herregud kan dom verkligen säga att du inte FÅR om du inte är allergisk?! Det är ju inte klokt att du ska behövs be om lov som en liten unge!

Anmäl
2013-03-23 09:48 #10 av: kaffemoster

Blomkålsmos - ser ut som potatismos. Skrattar

Gratäng på skivad rättika - ser ut som potatisgratäng. Skrattar

Annars gör jag väldigt ofta en låda med någon grönsak som bas:

Förvälld broccoli, grovt riven rättika som jag förvällt några minuter, grovt riven squash som jag fräst lätt i stekpanna, eller ta något annat du gillar. Lägg grönsaken du valt i en smord gratängform. Klicka över 4 msk keso (eller riven ost). Krydda med någon krydda du gillar, själv använder jag ofta Trocomare örtsalt. Vispa ihop 4 ägg, 2 dl vätska (vatten, grädde/vatten eller bara grädde efter behag). Salta och peppra. Häll i gratängformen. Grädda i 200 grader ca 40 minuter. Den här lådan delar jag i fyra delar och har så tillbehör till kött eller fisk i fyra dagar! Det ser inte särskilt annorlunda ut på  min tallrik och det är sällan någon som frågar vad jag äter för "konstig" mat.

Ta alltid också med lite färska grönsaker! Det blir pedagogiskt korrekt! Paprika, gurka, kanske ett par cocktailtomater, vitkålssallad, ev lite riven morot om det känns OK.

Anmäl
2013-03-23 11:11 #11 av: Siggebus

Jag hade också ljugit! Jag hade precis som du gjorde sagt det där med gluten men även lagt till annat.
Ungefär sagt så här: "Gluten är det som är allra värst men jag klarar inte heller stärkelserik mat såsom ris och potatis t ex."
Sedan hade jag sagt:

"Men det kan ju inte vara något större problem? Jag tar med mig egen mat och förklarar för barnen att det finns vissa människor som inte tåler att äta allting som andra gör och frågar barnen om de inte känner någon som inte tåler att äta vissa saker"

Detta sätter säkert igång ett samtalsämne med barnen som SÄKERLIGEN har någon i familjen eller känner någon som har samma problem.
Men det är för jäkligt att man ska behöva ljuga men jag förstår att det i vissa sitationer som t ex här där det är viktigt att du får bra omdömen från din praktikplats.

Hade du varit fast anställd på förskolan så hade du inte varit lika utsatt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.