Annons:
Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
sockerfri
3/22/13, 8:18 AM

Miamidieten?!

Vi hade en diskussion på jobbet häromdagen; vi är bara tjejer på avdelningen (jobbar inom vården) så "givetvis" diskuteras det oftast barn, relationer och kost/hälsa.

En av mina kollegor vill gå ner ett par kilo snabbt och fick tips om miamidieten; en av de äldre medarbetarna sa att den funkar jättebra och det är bra för hjärtat eftersom den balanserar alla värden osv. Hon förklarade vad man ska äta under 3 dagar (funkar länken?) och jag tappade hakan; vem har kommit fram till den dieten? (Även andra "bisarra" dieter med t ex lök- och kålsoppa togs upp)

Sen frågade hon mig om inte jag vill testa (ja, jag är väl lite underlång) men jag sa att jag äter inte så mycket kolhydrater…och jag har redan ätit bort flera kilon utan att svälta.
"Men kroppen måste ha kolhydrater!" sa hon chockat
"Eh, nej, kroppen klarar sig fint på fett och protein; det räcker med det som jag får i mig genom grönsaker" försökte jag förklara. "Jag har inte ätit bröd, pasta, ris etc på flera månader och jag mår jättebra." "Men hjärnan måste ha kolhydrater…" fortsatte hon
Vi satt och diskuterade kost i nästan en timme och jag försökte förklara att snabbdieter ofta inte ger bestående resultat. 

En av mina kollegor blev väldigt intresserad av min kost; hon har anhöriga i USA som äter åt lowcarb-hållet och var nyfiken på hur det fungerar i Sverige. Hon har ingen dator och kan inte söka information själv, så jag förklarade grunderna. Jag tänker inte pracka på LCHF på någon, men de börjar bli nyfikna eftersom de ser att jag blir mindre fluffig, trots allt "onyttigt" som jag stoppar i mig :-) 

Dessutom vill jag inte råka ut för någon svältande kollega; jag vet själv av erfarenhet att man blir mindre trevlig när man är hungrig ;-)

Annons:
Gronstedt
3/22/13, 8:24 AM
#1

Tja, det verkade väl inte så dumt, om man tar bort vaniljglassen och bananen och gör sin "toast" och sina "crackers" på LCHF-bröd. Ett litet äpple kan man kanske tillåta sig om man inte behöver vara så strikt. Men det var ruskigt stora mängder! Och vad är det meningen ska hinna hända på 3 dagar?

sockerfri
3/22/13, 8:34 AM
#2

Enligt min kollega går man ner 5 kg eller så…och om man äter 3 dagar Miamikost varje vecka kan man gå ner 15 kg på en månad.
Jag kan varken äta banan, grapefrukt eller bröd pga halsbränna och gillar inte såna där dieter utan äter hellre mat som får mig att må bra hela tiden och inte går omkring hungrig.

Zepp
3/22/13, 8:49 AM
#3

Jösses.. var får folk allt i från?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gronstedt
3/22/13, 8:52 AM
#4

Oooh, 5 kg per gång. Vill ha! Det verkar ju stjålande! *not*

Men man kanske måste jojobanta några gånger innan man hittar rätt?

lila82
3/22/13, 1:00 PM
#5

Älskar riktig lagad mat och hatar självplågeri! så för mig är alla slags dieter uteslutet😃

Pussgurkan
3/22/13, 7:44 PM
#6

Hon sa att man går ner 5kg varje gång man äter så 3dagar/vecka och på 1 månad 15 kg !! VAD GÅR MAN UPP de andra 4dagarna i veckan då? Låter som att man går ner de samma 5 kg igen och igen …

Annons:
Trule
3/22/13, 8:28 PM
#7

Ett jojobantnings-recept helt klart, men jag tycker ändå dessa kurer är intressanta, Vad är det som gör att denna kur uppenbarligen ger effekt, om än kortsiktigt?

Jag lägger inga nutritions-politiska aspekter på detta inlägg. Tycker bara det vore intressant att förstå hur det fungerar och varför.

Zepp
3/23/13, 1:39 AM
#8

#7

Kalorirestriktion?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odjuren
3/23/13, 7:26 AM
#9

De låter ju absurt!! Tacka vet jag lchf! Vaknar ju inte ens hungrig längre!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Wildrat
3/23/13, 7:55 AM
#10

#7 Kalori- och kolhydratrestriktion… Gary Taubes förklarar i "Varför vi blir feta" att all bantning eg är kolhydratrestriktion. Det första man tar bort är ju de snabba kolhydraterna, sen minskar man på mängden av de andra för att få kalorirestriktion. Visserligen minskar man på protein och fett också men äter man mycket kolhydrater brukar man iaf inte äta några jättemängder av detta och har inte så mycket att dra ner på, inte jämfört med kolhydraterna…

Wildrat
3/23/13, 7:57 AM
#11

TS, om hon inte har nån dator så kan du väl rekommendera en bok iaf? Kostdoktorns är ju bra med mycket forskning samt kostråd. Pocketboken är väldigt billig också.

Lyx-LCHF
3/23/13, 8:02 AM
#12

Ytterst osannolikt att denna diet ska kunna hjälpa så bra. Bröd, kex, frukt och glass ger insulinpåslag, och kroppen reagerar med att lagra in det som fett. Dock är mängden energi i denna metod knapp, och det medför svältläge. Varför plåga sig, när det finns sundare alternativ.

Satsa på LCHF, där man får njuta och slipper ha insulinpåslag, med ständigt återkommande hungerkänslor som konsekvens. Hänvisa din envisa kollega till LCHF-sajter där mer matnyttig info kan erhållas.

sockerfri
3/23/13, 9:09 PM
#13

Tyvärr saknar mina äldre kollegor (55+) dator där hemma och en del vill inte lyssna på vad jag säger ang kolhydrater och vikt. Däremot har jag visat kostdoktorns hemsida på datorn på jobbet och de flesta av mina afrikanska kollegor håller med mig om att kokosfett är det bästa fettet! (Vi är en vild blandning av människor, från olika delar av världen)

Idag blev jag "anklagad" för att hindra kollegornas bantning - jag hade bakat kladdkaka till fikat och de kunde inte låta bli att smaka. Jag bakar ofta till mina patienter och det är ju inte mitt fel att mina kollegor inte kan stå emot 😃 Själv nöjde jag mig med en sked vispad grädde.

Jag kanske skulle beställa ett gäng lchf-foldrar och ge de som är nyfikna…

Annons:
Wildrat
3/24/13, 2:36 PM
#14

#13 Du får skriva ut framgånghistorierna på Kostdoktorn sida och sätta upp i personalrummet. Så ser de hur bra LCHF är…

Margareta
3/24/13, 6:00 PM
#15

Lägg LCHF-magasinet i personalrummet :-)

Vi har många prenumeranter som är damer 55+ utan dator hemma.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sockerfri
3/25/13, 7:24 AM
#16

#15 Det var en bra idé, frågan är bara om jag kan slita mig från mina egna tidningar 😃 Jag gillar att kika igenom dem då och då. 
Men när Expressen eller Aftonbladet säljer nästa LCHF-bilaga ska jag kanske köpa två…

Upp till toppen
Annons: