Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2602 ggr
Mozzarellan
2013-03-21 18:49

Min första kokosolja är här......

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min snälle apotekare beställde in en liten flaska kokosolja som kom idag. Den är dock inte vergin men jag fick ett certifikat av innehållet. Nu undrar jag bara , är detta en bra olja??? Apoteket har beställt ytterligar en flaska som ska vara kallpressad och kommer nästa vecka.100 ml och 6 euro….märket är visst Raihuen. Så här ser certifikatet ut.

Annons:
Mooniq
2013-03-21 19:12
#1

Laurico är väl laurinsyra så jag tycker det ser bra ut.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LenaK63
2013-03-22 07:50
#2

Verkar onödigt dyrt. Jag köper på Ölmühle Solling 1 liter för under € 20.

http://www.oelmuehle-solling.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=239&category_id=133&option=com_virtuemart&Itemid=51

Blev visst ingen länk. Du får kopiera.

Ölmühle Solling skickar utomlands mot förskottsbetalning. Men det är en kokosolja som har smak.

[Petronella Pip]
2013-03-22 07:59
#3

Kokosolja brukar nog inte kallas virgin, det är nog förbehållet olivoljan, va?  (betyder att det är den första pressningen)

och där hade jag tydligen fel… fast jag har aldrig sett att det står så, just nu har jag Kung Markattas och där står inget om det heller.

Zepp
2013-03-22 08:40
#4

På olivolja är det ett lagbundet kvalitetskrav, dvs man får inte lov.. vid vite, att kolla något för virgin om det inte är första kallpressning.

Det tror jag inte finns lika stränga krav på vad gäller kokosolja.. utan man menar samma sak.. dvs kallpressad, av  färska nötter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-03-22 09:04
#5

Visst var det dyrt, men helt ok att prova den vägen första gången. Skickar jag efter lägger de juniper en frakt på minst 7 euro Och visst heter det virgin här på kokosen och misstänker att det är kallpressad de talar om. http://www.innerlife.it/articolo/1956/Olio-di-cocco-alimentare-vergine-bio.html Apotekaren tar även in en liters flaskor tror det kan kosta runt 25 euro då. Nånstans när jag googlade hittade jag leverantören till kungmarkatta…men kommer inte ihåg vem det var…

Mozzarellan
2013-03-22 09:12
#6

Länken fungerade jättebra och visst är det ett bra pris på den oljan, dock kostar ju portot 13.70 till Italien. Då är det ju inte så prisvärt längre… Skall ju till Sverige nästa månad och ni här har ju redan hjälpt mig i en annan tråd om var man kan köpa ute i stan och priser, så kommer väl att ta med mig lite hem i resväskan. På nåt sätt löser det sig. Precis provat min kokosolja i en het chokladdryck och se hur kroppen reagerar….

Annons:
Rasken90
2013-03-22 11:36
#7

#6 Har du otur är kroppen ovan vid kokosoljan och det kan hända att man får rusa lite på toan då..Hände mig de första gångerna då jag var ovan vid det, men nu fungerar det bra :-)

LenaK63
2013-03-22 14:43
#8

#6  Portot är dyrt men jag har både i kaffet o. esspresson samt gör oilpulling morgon och kväll. Ibland steker jag min mans äggröra i den också. Det går åt en del m.a.o. Dessutom köper jag tillsammans med en väninna så det blir i regel 4 burkar och över ett visst pris är frakten gratis. 

Apotekarens 1-liters för € 25 är ju utståeligt det också.

Margareta
2013-03-22 15:41
#9

Det brukar stå både eko och virgin på den kokosolja jag köper, så det stämmer nog även med kokosolja att den hanteras som olivoljan vid hanteringen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

lila82
2013-03-22 16:01
#10

# 6 Mozzarellan

Du kan beställa på www.amazon.co.uk Hittade några extra virgin kokosfett som kan beställas till utlandet från Storbritannien.  Om du beställer över 25 pund (260 kr) så är det gratis frakt. Amazon är mycket billigt så du kan nog hitta fler matvaror eller annat som är mycket billigare än hemma :) Eller köpa 2 på en gång.

modesty007
2013-03-22 16:46
#11

#Mozarellan, kolla med detta företag vad det skulle kost, har köpt en 10 liters hink virgin organic som var helt ok, visserligen kokossmak men gillar det. Kolla även andra engelska sajter och se vad de tar för att leverara till Italien.

[Petronella Pip]
2013-03-22 17:26
#12

Tydligen är det bara den med smak som brukar kallas så,  står det på wiki och om man kollar på Cocosas stämmer det, den bruna utan smak och doft kallar de inte extra virgin,  och det är den  jag brukar köpa,  men på Kung M. med smak så står det som sagt inte, så det verkar inte helt konsekvent!

modesty007
2013-03-23 21:06
#13

Missade länken i inlägget ovan - här.

Annons:
Mozzarellan
2013-03-23 21:08
#14

Tack för den saknade länken.

Mozzarellan
2013-03-23 21:09
#15

Länken funkar inte,,,,,

Denna kommentar har tagits bort.
Mozzarellan
2013-03-23 21:40
#17

Tackar…

Upp till toppen
Annons: