Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Hur funkar kroppen

2013-03-20 21:02 #0 av: Pussgurkan

Om man (som jag) gått upp X-antal kg på kort tid. "Sitter" de lika "hårt" som om man har haft kilona länge?

Om man sedan gått ner X-antal kg är det lättare att gå upp de igen än om man varit av med de länge?

Vad ska man främst träna/motionera med för att påskynda en viktnergång? Kondition eller muskler?

Hur ska man träna för att påskynda viktnergång?

Vad har ni för tankar och/eller erfarenheter?

Anmäl
2013-03-20 23:09 #1 av: Zepp

Beror ju på hur, var o varför!

Dvs beroende på anledningen till viktuppgången.

Beror det på stress, eller att man blivit äldre och fått lägre ämnesomsättning?

Antar att du egentligen undrar om biokemin bakom det hela?

Så länge man inte skadat sina metabola funktioner så borde det gå bra att gå ner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-20 23:12 #2 av: Pussgurkan

Nja jag är mest ute efter att bu gå ner i vikt och gärna snabbt och smärtfritt *tihi*

Anmäl
2013-03-20 23:30 #3 av: goliath

Jag hade hållt mig till tung styrketräning och intervall träning. Inte joggning/springning..

Anmäl
2013-03-20 23:30 #4 av: Zepp

Jomen det är sällan något problem.. fast smärtfritt kan jag inte lova att det är!

Det e bara att svälta sig!

Anmäl
2013-03-21 08:15 #5 av: Pussgurkan

#4 nja svälta mig hade jag ju inte tänkt. Min plan är ju att behålla hälsan 😉
#3 tung träning ? Tunga vikter + många repetitioner då? Finns det någon spec "övning" eller muskel man kan prioritera?

Jag vill gå ner i vikt och min tanke var om jag kan "hjälpa till" genom att tex då träna tung styrketräning. Jag menar att liksom utnyttja kroppen till min fördel ....

Anmäl
2013-03-21 08:19 #6 av: Mooniq

vill du öka förbränningen i kroppen så är promenader bra om du klarar dem. Har du barn kanske du kan köra lite jaga-leka-sparka boll- varianter. Att träna med hjälp av gummiband som du fäster i dörr eller står på ger motvikter, eller om knäna orkar, köra trapp-race.. Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-21 17:15 #7 av: goliath

#5,

Tunga vikter och få repetitioner (inte fler än 10!) Och då ska du vara riktigt trött på siste repen. Kvinnor ska träna som män. De fungerar lika dant, muskulärt :) Och det är ingen risk att du blir för stor (kvinnor har ca 5% av testosteronet till män).

Jag håller inte med mooniq helt. Att gå promenader eller annan lågintensitets träning förbränner störst andel fett, ja. Men det är under själva promenaden. Det påverkar inte din förbränning eller fettförbränning totalt sett.

Du bör ägna dig åt träning som bygger muskler. Detta har bäst inverkning på din viktregulering, insulinsensitivitet, förbränning etc även utanför gymet.

Altså styrketräning med tunga vikter och få repetitionen.

Och för den kardiovaskulära träningen bör du ägna dig åt intervallträning. Detta är en muskeluppbyggande form för kondisträning och dessutom ganska tidseffektivt. Mycket bättre än att småjogga i en evighet.

PS. Du går inte ned ett gram av att hålla på med kondisträning och jogga tusen mil i veckan. Studie efter studie bekräftar att man kompenserar för bortjoggade kalorier med att äta mer. Enda sättet är att kombinera detta med kalorirestriktion. Den kardiovaskulära biten i din träning är mest för hälsans skull. Tyngre träning bygger muskler och har en gunstig effekt på din hormonbalans. Precis som att lchf förändrar hormonbalansen och biokemin som sedan spontant kan leda till viktnedgång, utan medveten kaloribegränsning..

Anmäl
2013-03-21 17:59 #8 av: Kajak11

# 7. Nog mycket sant i detta. Jag tror att om nån har tid då kan båda springande och promenad tillsammans med muskelopbyggning att gå ner. Jag försöka hjälpa. Det måste få fett procent att gå ner. Jag springa för konditionen och hälsan och gör lite övelsar som planka..magövelser. Har inte provat intervall träning än i mina löp. Har svårt att komma i gång.

Anmäl
2013-03-21 19:04 #9 av: [fass]

Goliath "Altså styrketräning med tunga vikter och få repetitionen."

Jag undrar alltid när jag läser sådana råd: Vad är tungt? Hur mycket vikt är tungt?

Anmäl
2013-03-21 19:29 #10 av: Zepp

Så tungt att du blir helt utmattad av få repetitioner!

Anmäl
2013-03-21 21:39 #11 av: goliath

Bra att du tar upp detta!

Det blir som Zepp skrev....

Egentligen behöver man inte tänka på antal kg. Man behöver bara tänka reps.. Man ska altid köra till fail, altså att man inte klarar en till utan hjälp. Så då får man prova sig fram till hur tunga vikter man behöver för att man ska vara tom på sista repetitionen.

Altså, lås om säga du ska köra 10 reps och 3 sådana serier. 10 repetitioner är ett fint muskelbyggande antal. Prova dig fram och finn en vikt som är såpass tung att du verkligen inte klarar fler än 10 reps utan hjälp.

Sen är det viktigt att progrediera i träningen dvs öka vikterna gradvis. Om man tränar samma antal reps med samma vikt varje gång så stagnerar man fort. då gäller det att sakta men säkert öka motståndet. Detta stimulerar till växt...

Anmäl
2013-03-21 21:48 #12 av: [fass]

#10 och 11

Jag tycker bara att det där är svårare än det låter. Jag brukar köra 8x3. Ganska tubgt, jag orkar alla 8. Men när jag ökar vikterna leder det alltid till att jag inte orkar mer än säg 5 rep. Ska man då köra 5 en tid tills man kan ta alla 8?

Anmäl
2013-03-21 21:54 #13 av: goliath

I starten och ofta en ganska god tid så brukar man kunna öka vikt och fortfarande klara alla reps.. Viktigt att inte öka för mycket.. typ 2,5% ökning räcker..

Om man kommer till en platå kan det vara smart att gå ned i antal reps. Du behöver faktiskt inte öka vikten så drastiskt. Sänk repsen till 5 och öka sen vikten med 2,5% per vecka. När du efter några veckor når en platå där går du tillbaka till den vikten du är på idag och kör 8 reps igen.. Då kommer du se att du kommer kunna öka vikten varje vecka igen. Varitation är jätte jätte mega viktigt!

Anmäl
2013-03-21 21:59 #14 av: [fass]

13: Men i praktiken så är vikterna kanske tex hantlar som det står 6kg på , nästa hantel 7 osv. Så det där med 2,5 % vad menar du med det?

Anmäl
2013-03-21 22:55 #15 av: Pussgurkan

Vilka muskler ska man inrikta sig på då? Jag är (ännu) inte biten av gym-bakterien och älskar att träna. Så jag har hittills (de få gånger jag varit där) gått snabbt och med lutning (+joggat enstaka minut) på löpbandet + gjort några få övningar. Bl.a. magen då jag tror den är viktig för rygg och hela kroppen.

Men vilka andra "apparater" bör jag göra? Hade tänkt typ löpbandet + 5 "apparater" var av magen är en. Så 4 kvar .... Tips?

Anmäl
2013-03-21 22:58 #16 av: Zepp

Anmäl dig till ett cirkelträningspass.. så slipper du fundera.

Sen när du är proffs så kan du ta hjälp av någon träningskunnig.

Anmäl
2013-03-21 23:07 #17 av: Pussgurkan

Mitt liv fungerar inte med träningspass då de är på bestämda tider + långt bort (mil).
Nä jag få nöja mig med mig själv och dessa apparater. Har dock hittat ett gym men väldigt bra öppettider

Anmäl
2013-03-22 02:07 #18 av: goliath

Gällande styrketräning så är det basövningar som gäller. Fria vikter (hantlar och stång). Sådana här övningar är absolut inte svårare än maskinövningar.. Man måste inte på något sätt vara en garvad styrketränare. Det kan dock löna sig att träna ett par gånger med ågon som är erfaren eller anliga en PT så man får in rätt teknik.

Basövning är övningar som involverar många och stora muskler. tex:

Marklyft

Knäböj

Chins/Pullups (i börjar kan man köra denna på maskin eller med hjälp av vän, alternativ latissimus drag maskinen)

Bänkpress

Hantelpress

Hantelrodd

Militärpress

Alla dessa övningar har man såpass mycket vikt på att man kan öka med ca 2,5% (kanske inte militärpress för tjejerna dock)..

Isolationövningar med lätt vikt, tex 6 kg, där man fokuserar på en muskel är övningar man kan vänta med till man är avancerad eller bodybuilder och har behov för att träna just en specifik liten muskel. Det är basövningar med de stora musklerna som är viktiga och ger störst resultat både på hormoner, kroppsfasong och viktnedgång. :)

Anmäl
2013-03-22 02:09 #19 av: goliath

Till och med att träna bicep och triceps isolerat tycker jag ofta blir onödigt om man kör tunga basövningar. Själv har jag nästan aldrig tränat biceps och triceps och jag har definitivt inte underutvecklande överarmar!

biceps och triceps involveras tungt i bröst och rygg basövningar.

Anmäl
2013-03-22 08:33 #20 av: Manges

Investera i ett TRX band, fungerar kanon i hemmet också med små tejpbitar på golvet som avståndsmarkering. Finns säkert något gym eller hälsocenter som har träningspass på TRX där du kan prova på.

Sök runt på nätet, finns massor av videos och olika försäljningsställen...

http://www.rbsportline.se/se/grp/trx.php?gclid=CMHM397mj7YCFSx7cAod-D8AXw

Tjo

Anmäl
2013-03-22 12:28 #21 av: [fass]

Goliath: Jag är inget mattesnille jag vet ;) Men hur f-n räknar du ut 2,5 % ökning av de där hantlarna eller stängerna? Har aldrig sett andra än de som väger tex 1,25kg. Om jag lyfter en stång med 5 kilo på varje sida och sen ska öka med 2,5%...hm.

Anmäl
2013-03-22 13:43 #22 av: goliath

Du har rätt Fass.. glömmer ibland hur mycket mindre tjejer lyfter än killar. Och på många gym finns inte mindre vikter att lägga på än 1,25 kg på varje sida..

Låt oss glömma %... Säg du kör bänkpress. stången väger 20 kg och 5 kg på varje sida.. totalt 30 kg. Öka med de minsta vikterna gymet har. Om det är 1,25 kg skivor så lägg på dem.. Totalt blir da 32,5. Även om det resulterar i att du inte klarar alla 8 reps.. Kör ett extra set tex.. öka igen om även om du klarar ännu mindre antal.. Gå sen tillbaka och kör tex 12 rep på utgångsvikten..

Poängen är att variera.. och att hela tiden belasta musklerna mer än eller på annat sätt än de är vana vid.. Då får man tillväxt eller kommer förbi platåer.. Du kan oxå variera antal reps och set...

Jag varierar var 3-4 månad ca..

Anmäl
2013-03-22 18:32 #23 av: [fass]

Goliath: tack för förklaringen. Detta sk bli min utmaning i vår! :)

Anmäl
2013-03-23 06:23 #24 av: ManU77

@Goliath: Den träningsform du beskriver är mycket lik den jag just nu läser om i boken Body by Science av Doug McGuff, MD. Han förklarar i boken att tung styrketräning till fail leder till de bästa resultaten. Dessutom förklarar han i boken att även kardio (hjärta, lungor, osv) förbättras bättre genom tung styrke jämfört med klassisk kondisträning.

Det han förespråkar är dock styrke i maskiner, inte fria vikter. Anledningen är att han tycker man ska koncentrera sig mer på att ta i utav h-vete och mindre på teknik och rätt utförande. Huruvida det är optimalt i alla situationer att träna så låter jag vara osagt...

Boken är hur som helst riktigt intressant och kan varmt rekommenderas!

Anmäl
2013-03-24 18:51 #25 av: Pussgurkan

Ni som kan detta med träning, vad tror ni om detta?

Jag börjar med 20 minuter på löpband på plantläge, ligger på puls 125 - 130, försöker öka upp och springa/jogga då och då - orkar "tyvärr" bara 3 -4 gånger på dessa 20 minuter. Men då går jag snabbt resten av tiden.

Sedan så gjorde jag:

•  mag-maskinen, och bröst-maskin. Ser till att jag har tungt så att jag max orkar 10 gånger och upprepar det i 3 set.
  • Skivstång med 5kg på varje sida. Stången var "kurvig" men ska testa rak nästa gång.
  • 15 squads

Sedan avslutade jag med 20 minuter på löpbandet. Lutning 8 (vad det nu är), ganska snabb gång Puls 135 ungefär.

Är det en okej träning så här i början? Har MÅNGA kg övervikt!!

Sedan undrar jag:

1. Efter jag har ätit; som idag ägg och bacon, så blir jag sugen på något sött - inte godis sött utan kanske ett kex eller svärmors hemmabakade underbara vaniljhjärtan (som ligger på bordet och väntar på mig) efter ytterligare 10 minuter börjar jag frysa så jag skakar och det känns som att jag har svårt att prata. INGET hjälper förutom att stormelda i kaminen. VArför blir det så? OM jag nu skulle ta detta vanlijhjärta - sabbar jag hela lchf + träningen då?

Anmäl
2013-03-25 18:40 #26 av: [fass]

18 av Goliath: " (kanske inte militärpress för tjejerna dock). "

Varför inte det?

Anmäl
2013-03-25 20:24 #27 av: Pussgurkan

Ingen som kan ge mig feedback ??

Anmäl
2013-03-25 21:44 #28 av: goliath

#24,

Tack för boktipset!

Jag tycker dock det låter konstigt att rekommendera maskiner.

Att köra fria vikter promoterar god nevromuskulär kontroll (man måste hela tiden korrigera och stabilisera vikterna) i motsättning till en maskin där rörelsen går i en helt fixerad bana (i verkligheten går rörelserna sällan i fixerade banor)..

Ofta kopplar man in flera muskelgrupper vid frivikt än i en maskin, vilket stimulerar till mer växt, mer frigöring av växthormon och andra växtfaktorer, större kaloriförbruk (om nu det är något att sträva efter), större tillväxt av muskelväv och bättre insulinsensitivitet. Jämför tex att träna marklyft med en av korsyggsmaskinerna.. Eller knäböj med benpressmaskinen. Det går verkligen inte att jämföra.. Natt och dag skulle jag vilja påstå..

Att ta i som bara h..te tycker jag heller inte är några problem med fria vikter sålänge man lärt sig rätt teknik från starten. Kolla bodybuilderna.. De tränar galet tunga basövningar med fria vikter.. Aldrig maskiner.

Det enda är kanske att om man ska maxa kanske det kan vara bra att ha något att passa eftersom det kanske är svårare att nödabortera om man inte får upp stången tillräckligt långt till första hacket på fristångracket :) Där ser jag bokförfattarens argument.. Så det är ju tänkbart att man i en maskin är mer mentalt trygg och vågar ta den där sista repen som man kanske inte hade vågat med fria vikter.. Men jag är väldigt osäker på om den tänkbara fördelen överväger nackdelarna..

Det absolut bästa är att träna med en vän om möjligt..

Jag tror faktisk all literatur jag läst förespråkar fria vikter.. Jag gjorde ett snabbt googlesök och hittade denna. Har inte lusläst den, men ser att de vanligast förekommande argumenten för friviktträning är representerade:

http://www.styrkelabbet.se/fria-vikter/

Anmäl
2013-03-25 21:55 #29 av: goliath

Min tanke med militärpressen för tjejer var att det nog kan bli svårt att små nog skivor att sätta på stången som motsvarar runt 2,5 - 5 % av totalvikten.. Detsamma gäller att gå upp en hantelstorlek.. De minsta hantlarna skiljer ofta med ett kg. Och om en tjej kör militärpress med 8 kg hantlar...

Man får bara försöka öka vikten så gott det går.. Men detta kan vara mer utmanande för tjejer eftersom totalvikten är så mycket mindre. Vissa gym har gummigrejer och andra anordningar man kan sätta på stången/hantlarna. Man vara kreativ och kombinera det att öka belastningen genom vikt med att öka belastningen genom antal repetitioner och antal set.

Det är inte viktigt att hålla sig till exakt de %´en eller att följa en specifik mall slaviskt.. Det viktiga är att det hela tiden är progression på ett eller annat sätt och att man hela tiden pushar sig själv lite grann eller varierar träningen..

Anmäl
2013-03-26 06:44 #30 av: ManU77

#28 Jag har också fått lära mig att fra vikter är att föredra. Det argument han framför är att när man tar i till fail kommer man stimulera dessa balanserande muskler ändå samt att maskiner minskar risken för skador. De maskiner han rekommenderar är maskiner som stimulerar flera muskelgrupper samtidigt, så det är inte de där värsta som bara stimulerar en muskelgrupp.

Hans övningar finns i varianter med fria vikter, så vill man träna på det sättet tas även det upp i boken.

Men men... jag vet inte vad som är optimalt. Jag ska i alla fall testa träningsmetoden när jag läst ut boken och då i maskin först och främst. Kanske kommer jag bli mogen för fria vikter så småningom. :-)

Anmäl
2013-03-26 06:53 #31 av: ManU77

#25 Jag är ingen expert, det ska sägas, men boken jag just läser och som jag tipsat Goliath om menar att kardio-träning (dvs lågintensiv träning under oftast längre perioder) är en dålig träningsform... för alla, inte bara överviktiga personer med en stillasittande livsstil. Istället förespråkar författaren högintensiv styrketräning. Det kardiovaskulära systemet kommer få mer än tillräcklig stimulans av den träningsformen ändå och det sliter inte lika mycket på kroppen. Det kommer dessutom leda till bättre insulinkänslighet i musklerna, vilket är bra för alla men kanske särskilt för överviktiga. Det kommer också leda till högre fettförbränning, särskilt i kombination med lågkolhydratkost. Vidare kommer muskelmassan att öka, vilket gör att metabolismen under vila stiger (dvs man förbränner mer när man är inaktiv om man har mer muskelmassa på kroppen). Jag kan rekommendera boken även till dig (och alla andra som läser detta), men jag har själv inte testat träningsmetoden än så jag kan inte göra en bedömning utifrån erfarenhet.

När det gäller den där sötsaken undrar jag bara varför du skulle äta den när du vet att du inte borde äta socker? Att man är sugen är inte riktigt anledning nog, tycker jag. Det är klart att ETT vaniljhjärta inte kommer ta kål på dig, men det kan lätt bli två, tre eller fler om man inte passar sig noga. Min egen erfarenhet med just sötsaker är att det är lättare att avhålla sig helt än att försöka äta med måtta.

Anmäl
2013-03-26 07:35 #32 av: Pussgurkan

#31 Nä jag tänker inte ära vaniljhjärtat och gjorde det inte heller. Men hag undrar varför det blir så efter det att jag ätit - att jag blir sugen på något sött trotts att jag är mätt och nöjd.
Tack för dina kommentarer ang träning. Borde jag alltså ändra på "mitt upplägg"?

Anmäl
2013-03-26 09:17 #33 av: Zepp

Jag tror man kan säga som såhär vad gäller frågan maskiner/fria vikter!

För helt nybörjare är det ett mindre steg att börja träna med maskiner, när sen erfarenheten och lusten/viljan ökar kan man använda mer fria vikter.

Fördelen med maskiner.. de var väl egentligen från början avsedda för rehab och ett sätt att isolera specefika muskelgrupper?

Anmäl
2013-03-26 09:47 #34 av: KarinJ46

#32 jag skulle gissa på för mycket protein och för lite fett skapar "suget" att fylla på med något mer.

Men det kan säkert Zepp eller Goliath svara bättre på :-)

Anmäl
2013-03-26 13:04 #35 av: goliath

# 25

Angående träning:

Det finns miljoner olika träningsregim. Men tex kan du

-Intervallträning 2 ggr per vecka. 10-15 min uppvärmning med tex lätt joggning. Ta några set med knäböj och benpress (del av uppvärmning). Sen 20-25 min intervall, tex 2 min högintens och 2 min paus (läs lätt joggning/gå). Avsluta med 10 min nedvärmning. Anpassa pauser/tempoperioder så det passar dig. Kom ihåg att variera antal intervall, pauser, längt på tempoperioder etc. Progrediera, men skynda långsamt.

-Styrketräning 2-3 ggr per vecka. 5-10 min uppvärmning (joggning). Ta även några uppvärmnings set innan varje övning. Tung styrketräning 40 min. Joggning 5 min om du vill..

Angående ditt sug efter middag:

Jag är likadan! Och jag har aldrig lyckats klura ut varför. Har satt ihop måltider med olik makronutrientsammansättning men inte sett några klara samband.. Sjäv blir jag ofta sugen på godis. Smågott...

Anmäl
2013-03-26 16:06 #36 av: Mozzarellan

# 32 o 35

Härligt och höra fler som är sugna nåt efter en måltid.
Bara nåt litet , en annan smak i mun efter maten.
Typ som och fräscha upp sig i mun efter fettet.

Har löst det med ett hallon eller två från frysen och en sked mascarpone ost.

Har oxå undrat varför man får det suget.för jag vill ju inte ha mer av middagen, så det är ju inget med hunger.
Belöning kanske?

Anmäl
2013-03-27 00:23 #37 av: Pussgurkan

Jag vill oftast ha en tsk med hallonsylt. Men det tar jag naturligtvis inte. Ska prova frysta hallon nästa gång. Tack för tipset.

#35 tack för dina tips men jag har INGEN aning om vad du pratar om (skäms lite). Jag har absolut noll koll på detta med träning, jag HAR varit på gym och fått uppläring på div maskiner men aldrig på fria vikter. Nu tränar jag på ett pyttelitet gym där det inte finns någon att fråga (är obemannat största delen av tiden). Visst det finns möjligheter att "köpa" en personlig tränare men .... jag känner inte att jag "är där" ännu. Jag skäms ganska mycket över min övervikt och SPECIELLT på ett gym.

Hur intervall tränar jag på ett löpband? Måste jag trycka som en "galning" hela tiden?

Jag är glad om jag kommer till gymet 1-2 gånger per vecka. Har som mål att komma dit 2-3 gånger/vecka men det är svårt pga hur "livet" ser ut så att säga.

Anmäl
2013-03-27 01:43 #38 av: goliath

Förstår.. Du får bara försöka anpassa träningen efter tillgänglig tid..

Mitt bästa förslag är att du köper en PT timme om inte gymet där du tränar erbjuder en gratis träningsvägledning. Be honom visa dig basövningarna med fria vikter. Efter det vet du hur du ska göra. Det är verkligen inte svårt och definitivt ingenting som är förbehållet vidarekomna motionärer.. 

Han kan även visa dig hur du ska träna intervall på ett löpband..

:)

Anmäl
2013-03-27 07:20 #39 av: ManU77

#37 Om du nu skäms så där otroligt mycket pga din övervikt att du inte alls vill gå till ett träningsställe kanske du skulle vänta med att börja träna tills du gått ner en del i vikt? Annars kan du ju träna hemma eller ute i naturen.

Anmäl
2013-03-27 09:38 #40 av: SpurtAnne

Jag la om träningen efter att läst vad du skrivit goliath. Innan sprang jag 3 km lite långsamt, tränade med vikter och maskiner lite lagom. Blev svettig och trött iofs.

Nu värmer jag upp en km på bandet, sen kör jag intervall 3-4 km. Har ökat på alla vikter så jag knappt orkar 10*3 och efter bara 2 pass känner jag stor skillnad i kroppen! Jag har även börjat på de övningarna du föreslog. Tror att jag ökat muskelmassan för jag har gått upp ett halvt kilo.

Tack för det tipset! Det är så skönt att se resultat!

Anmäl
2013-03-27 12:06 #41 av: goliath

Härligt att höra spurtanne!! :)

Anmäl
2013-03-27 17:16 #42 av: Pussgurkan

#38 hum, ja jag kanske skulle köpa 1 PT timme och få ordentlig genomgång. Ingen dum idé alls. Jag vill ju göra "bästast" när jag nu ändå går dit.

#39 ja, jag skäms för min övervikt och det är därför detta gym passar mig - det är öppet nästan dygnet runt vilket gör att jag kan gå dit när "ingen annan" går dit. Dessutom är det ganska litet så det är inte många som går dit alls och de som går dit är inga "modelejon".
Jag "fuskar" eller slöar om/då jag tränar själv hemme. På gymmet, i maskinerna blir jag tvingad att ta i på ett annat sätt. Dessutom känns det som att "har jag nu betalat för det då ska här tränas ..." Typ!

Anmäl
2013-03-27 17:22 #43 av: ManU77

#42 Hehe... det där med "har jag betalat ska jag banne mig träna också" vet jag många som resonerar likadant.

Anmäl
2013-03-27 17:24 #44 av: Zepp

Fördelen med gym är.. man har inget annat för sig än att träna.. så då kan man lika gärna göra det när man ändå pallrat sig dit och bytt om.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.