Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3508 ggr
Kokosbollen
3/20/13, 1:06 PM

Varken hungerkänslor eller mättnadskänslor?

Hej! Jag är ny här på forumet och har sen jag var tonåring kämpat med min vikt. Nu har jag ätit LCHF sen 7 februari (har fuskat då och då dock) och gått ner cirka 7 kg. Problemet för mig är att jag fortfarande har problem med hungerkänslor och mättnadskänslor - jag känner knappt av någon av dom! Jag har läst att personer med liknande problem behöver vänja sina kroppar med LCHF innan dom börjar känna mättnad och hunger igen. Jag hoppas verkligen att det stämmer, men hursomhelst så undrar jag om det är bäst att jag lägger upp ett matschema under tiden? Så att jag varken underäter eller överäter menar jag… Eller kan mina problem helt enkelt bero på att jag kanske äter för lite fett eller något? Är ganska övertygad om att jag äter tillräckligt dock… Kanske ska jag bara fortsätta som jag har gjort? Haha ja ni hör, förvirrad tjej….

Annons:
Essaka
3/20/13, 1:12 PM
#1

Kan känna igen mig i det du skriver. Känner inte direkt några hungerskänslor utan har väl mer el mindre min "mattider" och då är det inga problem att äta…. 

Tog ett tag innan man kom in i LCHF samt att kroppen vande sig kan jag tycka. 

Fortsätt kämpa.

Pauliine
4/3/13, 4:07 PM
#2

Jag har samma problem.. Vilket resulterar i att jag käkar när jag får tråkigt - och aldrig blir mätt. Suck

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Adeon
4/3/13, 5:13 PM
#3

Har själv dessa problem och var tvungen att börja med matschema, det hjälpte mig och idag äter jag regelbundet och mår bra (3 mål om dagen + mellanmål).

Wildrat
4/3/13, 5:48 PM
#4

Bestäm dig för hur många gånger om dagen du vill äta. Sen kan du räkna ut ungefär hur mycket du behöver äta genom att välja en kolhydratmängd, sen ta 1g protein per kilo kroppsvikt. Till sist använder du dessa siffror för att få fram minsta fettmängden som ska vara lika mycket fett i gram som proteinet och kolhydraterna tillsammans. Tex 20g kolhydrater, 80g protein (om du väger 80kg) och då minst 100g fett. Nu blir det här väldigt lite kalorier och det reglerar du med fettmängden. Du lägger alltså till fett tills du kommer upp i en lagom mängd (minst 1500kcal, gärna mer).

Använd tex MinMat för räknandet.

Zepp
4/3/13, 10:27 PM
#5

Jag hade oxå problem med det i början.. mest på helgen för då har man inga fasta mattider.

Men på vardagarna åt man ju när andra åt.

Hur som helst, kunde gå till jag mådde illa och fick en svag huvudvärk, då insåg jag att det var dags att äta.

Hunger/mättnad känns helt annorlunda med den här kosten.. det tar ett tag innan man vant sig.. och man blir alldrig lika vrålhungrig.. så det är lika bara att äta när man borde göra det.. sen så anpassar man bara portionen till hur mycket man behöver.

Ett mistag jag upplevde i början var att gå för länge.. då kunde man sen äta hur mycket som helst.. paltkoma!

Hur som helst.. det är misstagen man lär sig på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kokosbollen
4/26/13, 11:07 AM
#6

Hej! Hoppsan, nu blev det ett sent svar här :) tack för alla tips och råd!

#1 mm, det gäller att hålla ut :) 

#2 visst är det jobbigt? Jag kommer ihåg förut att jag kunde äta en stoor portion och sen en halvtimme-timme efteråt kände jag mig sugen igen.. Knasigt. Har det blivit bättre för dig?

#3 skönt att höra, måste nog säga att matschemat hjälpte mig också faktiskt! 

#4 superbra tips, det är ungefär så jag har gjort och det har fungerat bra :)

#5 det känns bättre nu tack o lov, jag antar att det är som du säger Zepp, att det tar tid att vänja sig. 

Jag tror att jag var van förut att äta tills jag blev helt proppmätt, alltså så att jag mådde dåligt efteråt… Och det kanske är därför jag tror nu ibland att jag inte är mätt - just för att jag har förknippat att känna sig proppfull = mätt. 

Nu äter jag tills jag känner mig nöjd eller hur jag ska säga. Har även skrivit in allt jag äter i appen ShapeUp för att få en klar överblick hur mycket jag får i mig. Men nu har jag fått in en bra vana med portioner osv så behöver inte skriva in precis allt :)

Annons:
SpurtAnne
4/26/13, 12:34 PM
#7

Jag känner samma sak vad gäller hunger men jag tycker det är skönt och ser det inte alls som ett problem. Jag äter när jag känner att jag måste baserat på när jag åt sist eller om jag börjar känna mig svag.

Mättnad har jag nog inte tänkt på så mycket. Jag känner mig mätt men på ett annat sätt än förut. Bara nöjd liksom. Inte proppmätt och uppsvälld, men det är ju bara skönt det med.

berittis
4/28/13, 9:08 PM
#8

På morgonen vaknar jag hungrig. Med vanliga hungerkänslor, alltså. Men sen under dagen blir jag inte hungrig på vanligt sätt. Precis som Zepp säger så blir jag matt istället och om jag väntar för länge så blir jag illamående och känner mig direkt sjuk. Så jag passar mattiderna för att må bra. Sen äter jag mig inte proppmätt utan snarare ohungrig. Mina portioner är inte jättestora men inte mini heller. Jag tar hellre nåt mellanmål än att spänna ut magen vid varje måltid. Mellanmål är oftast Oopsie med smör och pålägg. En måltid för mig kan vara t.ex. en fläskkotlett, broccoli, ½ tomat och någon fet sås. Mina arbetskamrater äter betydligt mer (ej LCHF) men de behöver mellis redan efter 2½ timme. För mig hinner det gå 4 - 4½ timme innan jag tar min "macka".

Kokosbollen
5/5/13, 10:07 PM
#9

#7 det är klokt att inte se det som ett problem :) ska tänka så nästa gång (har inte känt så nu på ett tag).

#8 ska prova att äta lite mellanmål ibland, nu har jag slarvat lite med kosten igen så ska ta tag i det och baka något gott LCHF knäckebröd eller kanske oopsies nu. 

Tack för tipsen!

SpurtAnne
5/6/13, 7:23 AM
#10

Jag provade bullet coffe igår morse(8.30) tillsammans med 2 kokta ägg hackade med smör. Då kände jag mig riktigt mätt! Jag kunde inte äta nåt förrän vid 17-tiden.
Då tänkte jag tillbaka på för ett par år sen, innan lchf, när jag höll på att renovera huset och att jag ständigt var hungrig och tvungen att avbryta för att äta hela tiden. Igår jobbade jag hela dagen också och det är så skönt att slippa avbryta när man håller på med nåt bara för att man är hungrig. Tänkte många gånger att jag anställer hellre en kock som kan handla och laga mat än en hantverkare. Nu behöver jag varken eller!

:-)

Upp till toppen
Annons: