Annons:
Etiketthälsa
Läst 2141 ggr
lila82
3/20/13, 12:47 PM

Behålla viktnedgången Tips?

Hej!

Jag vill gärna få lite tips och tankar av de som har gått ner i vikt med lchf och under en "längre" tid behållit viktnedgången.

De flesta trådar, bloggar och kostdoktorns hemsida handlar mest om hur man går ner i vikt. Inte så mkt om vad som händer och hur man ska äta när man har nått sin målvikt. Det problem som alltid beskrivs är just svårigheten i att inte gå upp i vikt igen. För när man har nått en bekväm vikt så måste man ju äta mer annars går man ju ner i vikt… eller? Eller så är det svårt att hitta balansen och man går upp i vikt..?

Ex: 2 veckor sedan åt jag lite chokladpraliner, drack 1 glas rött vin och knappt 1 dl potatissallad. Resultat? Upp 2 kg! Efter 1 vecka hade jag gått ner 2,5 kg… Just nu känns det som om min kropp är extremt kolhydratkänslig och jag får huvudvärk och mår illa för minsta lilla socker. Men det kanske är ett lyxproblem som gör det lättare att stå emot som fd socker-junkie?!!

Det känns som jag alltid måste kolla innehållsförteckningar och äta det som innehåller max 5g kolhydrater/100g.

Har själv ätit lchf i 15 månader, och är viktstabil sedan ca 3 månader. Det jag funderar kring är att det, logiskt sätt, vore konstigt att jag måste äta samma mat och i samma mängd när jag gick ner i vikt som för att behålla samma vikt.

Nyfiken att höra hur ni som är klara med viktresan äter och hur ni tänker kring era matval och lchf-kosten.

Annons:
lila82
3/20/13, 7:59 PM
#1

Puff

misty09
3/20/13, 9:04 PM
#2

Lchf är ingen diet som avslutas när man är i mål. Lchf äter man livet ut 🙂Lchf är ingen viktminskningsmetod utan en viktstabiliseringsmetod dvs när din kropp är nöjd går du inte ner mer utan håller din vikt stabil. Men när man nått sitt mål väljer man självklart själv sina avsteg och man får exprimentera för att lära sig hur många kollisar man klarar, vad man mår bra av och vad som inte funkar. Vet att vissa håller strikt jämnt för att må bra medan andra gör avsteg vid ex fest för att återgå så fort som möjligt igen.

Zepp
3/20/13, 11:00 PM
#3

Man äter på exakt samma sätt som när man gick ner.. gäller för övrigt alla sorters dieter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
3/21/13, 7:16 AM
#4

jag har för mig att msn kanske blir mer kolhydrat känslig efter längre period på LCHF. Detta får man tänka på och sen stanna med kosten och må bra.

Kajak11
3/21/13, 7:17 AM
#5

jag menade inte sluta med LCHF men förtsätte och må bra.

Mooniq
3/21/13, 7:31 AM
#6

Många blir extremt känsliga för kolhydrater - Det går att festa till nån enstaka gång men det får inte smyga sig in i vardagen.

Kanske bra om man har nån typ av kalender där man antecknar att man  gottar sig en eller två gånger i månaden och då är medveten om att kroppen kommer att göra ett skutt upp viktmässigt för att sen lugna ner sig en vecka senare. 

För min del kan jag berätta att jag förra helgen drack en flaska vitt vin, åt tacos och lite nacoschips till - resultat - upp 1½ kg, nu fem dagar senare så börjar min våg peka neråt igen.

Så man får inte släppa greppet om man ska vara viktstabil utan det gäller att köra samma lchf-stuk som när man gick ner.. för det är väldigt lätt att sänka garden o tänka.. bara 1 kaka, .. bar 1 glas vin…. bara några pommes.. etc etc.. 

När man släpper tänket så reagerar kroppen direkt. Och min personliga uppfattning är: har man en gång skapat en kropp som supersparar - då gör den det alltid!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Kajak11
3/21/13, 7:49 AM
#7

Ja sant Monique. Jag kan störa en till två veckor på enstaka kaffe latter utan socker….och sedan måste man få tillräckligt med sömn. Annars släpper vätskan inte kvinnor:-) Jag Går inte ner... motion men mår bättre.Promenad var dag i stället för att springa kan funka bättre om kroppen är stressad.

evion
3/21/13, 8:57 AM
#8

Jag tillhör en av dom som gick ned på ganska liberal LCHF och som nu tre år senare är viktstabil. Jag kan äta saker utanför LCHF då och då utan att det påverkar mig alltför mycket. Jag brukar sällan väga mig just då men kanske går jag upp tillfälligt. Hur som helst är jag stabil på 52-56 kg. Jag har märkt att jag väger 56 på vintern och 52 på sommaren.

Ang. viktnedgång på LCHF så går man bara ned till en viss vikt sedan stannar man. Alltså man kan inte försvinna utav att äta LCHF. Fast jag var orolig ett tag när jag i början var nere på 51 kg att jag aldrig skulle sluta tappa. :)

lila82
3/21/13, 10:59 AM
#9

Tack för alla svar!

Varit strikt nu igen efter min utsvävning för 2 veckor sedan. väger nu mindre än jag någonsin har gjort på lchf…

#8 Man blir lite fundersam på om det inte tar stopp :) Mina föräldrar börjar undra om det inte är bra nu… Ett svar är ju att äta mer kolhydrater men jag har märkt efter mina experiment att jag inte mår bra av det, och jag vill inte få tillbaka mitt sockerberoende igen!

#6 Mooniq

Ja, ju mindre man avviker från lchf ju bättre! och ju bättre mår man då! Bra idé med det och planera iförväg sina "undantag". Med min problematik så är väl ju mer sällan desto bättre! Men jag kan tänka mig rabarberpaj när säsongen börjar❤️ Har inte ätit min älskade rabarber sedan sommaren 2011. Och det är faktiskt väldigt låg i kollisar! Problemet är väl att den är så syrlig att man nog måste söta den för att inte tungan ska krulla sig. haha

Och ja, nog sparar kroppen på minsta höjning av kolhydrater! och jag är bara 30 år, undrar hur det blir om 20 år när hormonerna börjar spöka ännu mer….

SpurtAnne
3/21/13, 11:11 AM
#10

Om jag avviker minsta lilla får jag stora finnar i ansiktet. Det räcker med lite cashewnötter. Jag har nog aldrig ätit lchf för att gå ner i vikt utan för att må bra. Visst har jag gått ner ett par kilo men varit stabil sen vecka 2. Började för över ett år sen och tänker fortsätta tills jag dör.

Allt blir så mycket bättre och enklare. Det har aldrig varit så enkelt att laga mat och handla till exempel. Jag har heller aldrig känt mig så stark och frisk som nu, även om jag aldrig varit direkt sjuk. Jag har heller aldrig ätit riktigt dålig mat i mitt liv och har alltid varit aktiv och rört på mig mycket så omställningen var inte så svår för mig. Jag kan bara se att allt är lättare och bättre på alla sätt och saknar inte bullar, bröd, pasta, ris eller godis alls.

lila82
3/21/13, 11:20 AM
#11

# 10

Så sant! När jag tänker efter så fick jag faktiskt nga finnar efter min utsvävning. Annars är jag akne-fri för första gången sedan jag var 12 tack vare lchf!

Tänker heller aldrig släppa min lchf-kost. Så bra som jag mår rent kroppsligt och mentalt nu har jag aldrig upplevt. Har alltid haft en tendens till att lätt få negativa tankar som snurrar runt och isolera mig från omgivningen.

Vet inte varför man känner att trilla dit med dålig mat ibland! Men är väl en blandning av "den tiden i månaden" och mentalt. För de gånger jag har ätit godis så har jag mått jättedåligt! Men en bra läxa och lärdom som jag hoppas jag inte kommer att förtränga i framtiden 😉

SpurtAnne
3/21/13, 2:04 PM
#12

Ja, det är väl som med alla beroenden. Man vet inte riktigt varför man trillar dit ibland. Det är bara att inse att man inte är perfekt och försöka hitta sätt att komma tillbaka när det händer. Ibland tror jag min hjärna har ett eget liv vad gäller nikotin. Jag slutade röka för 20 år sen och började snusa istället tills för 3 år sen då jag slutade med det. Åt nikotintuggummin i ett år och slutade sen med dem. Efter 1,5 år tänkte jag(eller min hjärna), nä, jag ska nog ta och stanna på konsum och köpa lite nikotintuggummi…Sagt och gjort, så nu är jag fast i dem igen. Hur dum får man bli???

Så tänker jag, mäh, SLUTA bara med dem men direkt jag tänker tanken får jag ont i magen och vågar inte. Vet inte vad jag är rädd för för jag vet ju att det bara är positivt att sluta med dem. Det är som någon slags trygghet tror jag.

Essaka
3/21/13, 3:52 PM
#13

Usch vore ju trist att bli extra känslig mot kolhydrater…

Ingen är väl perfekt nog att inte göra några snedsteg el likande….

Annons:
lila82
3/21/13, 4:06 PM
#14

När man som jag har varit van att belöna sig och "leva för" den där chokladkakan som äter på kvällen, så måste man nog vara extra noga och veta att det aldrig riktigt går att slappna av. Men det är just det som är så bra med lchf för utan kolhydrater är det omöjligt att bli av med sockerberoendet.

#13 Jo, visst blir man extra känslig! Sedan beror det väl på hur strikt man har varit med kolhydrater och hur länge. Snedsteg kommer jag att göra i framtiden, jag är bara människa. Men sedan gäller det att välja nog, se till att det är värt det, och att försöka välja det nyttigaste av det onyttigaste! Bara man går tillbaka direkt och äter lchfkost nästa dag. Lärt mig av mina erfarenheter :)

Lilltilda
3/21/13, 4:07 PM
#15

#0 lila82: Jag går just nu i samma tankar som dig. Jag har ätit lchf sedan januari 2012, tappat ca 40 kg och nu nått överkant på normalvikt. Eftersom att lchf ska vara viktstabiliserande så fortsätter jag att äta lchf och ser lite vilken vikt min kropp till sist kommer att anse är den idealiska vikten (Fast går jag ner mer än 2,5 kg till så tänker jag nog se till att bromsa viktnedgången för då vill jag inte gå ner mer).
När jag som du nått viktstabilitet och hållit den ett tag kommer jag att experimentera lite med en liberalare kost. Jag räknar då med 2-3 kg viktuppgång då det motsvarar ungefär vad påfyllda glykogendepåer väger. Jag har verkligen levt STRIKT lchf-liv UTAN riktiga undantag, men känner att jag varken kan eller vill leva fullt så strikt i en framtid. Jag är less på att aldrig kunna göra undantag ens vid fest eller att aldrig kunna gå ut och äta lunch med kollegorna och jag är jätteless på att alltid vara "den besvärliga" i alla sammanhang.

Ska bli spännande att hitta en hållbar kost som fungerar för mig även i framtiden

~God loves you, and I´m trying! ~

lila82
3/21/13, 4:24 PM
#16

#15 Lilltilda

Ja, du kunde ha beskrivit mig! Har också ätit väldigt strikt sedan jan 2012 och har bara ätit hemma eller tagit med en matlåda till jobbet och skolan. Lägger oxå på mig 2 kg så fort jag äter ngt med kolhydrater - ok jag erkänner; då har det blivit godis ;) Men vill i framtiden hålla mig till mörk choklad och nötsmör hade jag tänkt mig, eller bärpaj….
Det jag saknar mest är frukt. Potatis, ris och pasta saknar jag inte. Surdegsbröd skulle vara gott men man får glutenskräck av att läsa alla bloggar och trådar haha

Ja, man får väl försiktigt experimentera sig fram. Men än så länge har jag upptäckt att jag är mkt känslig för kolhydrater. Men eftersom jag fuskar så sällan så verkar det bara som det är just glykogendepåerna som påverkas. Samtidigt betyder det inte att man bara för det kan fortsätta käka. Tur att jag älskar min lchfkost!! Finns ju en anledning till att jag blev så överviktig som jag blev. Har en syster som äter godis var och varannan dag och har alltid varit supersmal. Jag har helt andra gener och ibland är det svårt att acceptera detta.

Upp till toppen
Annons: