Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4089 ggr
goliath
3/19/13, 4:18 AM

omega 3 tillskott fettsyraanalys

Nån som har gjort en fettsyra analys? Vad visade den? På vilken typ kost?

Hur mycket omega 3 kost tillskott tar folket? 

Tycker det är väldigt svårt att estimera hur mycket man ska ta.. Även om man utesluter veg oljor, äter feta mejeriprodukter, mejerismör, köttprodukter etc.. Svårt att veta hur mycket O-3 man egentligen får i sig när det mesta av kött och fisk matas med kraftfoder. En odlad lax idag verkar ju vara mer som en avancerad sojaböna, fettsyramässigt..

Var förövrigt på ett seminarium idag angående fettsyror. Fick höra två saker jag inte visste angående omega 3 tillskotten:

1. Tillskotten ska har en EPA/DHA ratio av 4:1

2. De flesta kapsel omega 3 tillskotten etylesterifierade vilket innebär att glycerol delen är kemiskt borttagen. Detta var något som föredragshållaren var väldigt negativ till.

Annons:
Anders-S
3/19/13, 6:32 AM
#1

Läs innehållsförteckningen "baklänges". Allt är inte guld som glimmar.

Verkar som det i många fall finns en hel del omega-6 i omega-3 tillskott. Kanske till och med solrosolja.

Har aldrig köpt något tillskott. Vill inte ha i mig "förpackningen". Kapseln består av diverse underligheter.  Bäst vore olja i glasflaska men även den riskerar att oxideras.

Vildfångad fet fisk från friska hav och ägg från höns eller kött från idisslare som fått rätt foder?  Det finns flera anledningar till att kämpa mot GMO-foder. Bort med sojan.

goliath
3/19/13, 6:53 AM
#2

#1,

De flesta omega 3 preparaten innehåller väl runt 3-4 % O-6.

Ja.. jag önskar verkligen att alla mina måltider kunde bestå av djur som fått rätt mat.. Då hade det vart ganska enkelt..

kickili
3/20/13, 8:01 AM
#3

Finns ju mycket ekologiskt och kravmärkt nu, både kött och ägg tycker jag. Har beställt kött från Gröna gårdar t, ex. Ett helt fantastiskt gott kött.

Pussgurkan
3/20/13, 8:17 AM
#4

Det finns flytande omega-3 Ett företag som heter Möllers tran, har det. Jag har inte gjort en fettsyra analys - sjukvården har inte tyckt att det har varit viktigt :-( MEN för ett par år sedan gick jag ner mig i humöret rejält - fick då tips på omega-3 kapslar från ett företag. Beställde de och efter ca 7-10 dagar började jag må bättre. Detta företag säljer en "annan sort" av omega-3 och de finns en studie i från Australien dör man/de har kunnat "bevisa" att dessa "fungerar". Då när jag åt de så var de kapslarna de ända som har kunnat bevisa att de funkar. Nu känner jag igen att jag är på väg in i en sådan period. Tankarna funkar inte, har svårt att välja nyckel då jag ska låsa upp förren och har svårt att fullfölja en tanke. Känns som att huvudet inte funkar. En väldigt god vän har hjälpt mig att få beställa dessa kapslar igen. Ska bli spännande att se om de funkar denna gången också. Tycker det är tråkigt att sjukvården inte verkar vara intresserad av att hitta varför man mår dåligt, de tar bara några prover och sedan är det tack och hejdå - även om man inte mår bra och säger det och ber om att få bli mer undersökt.

KarinJ46
3/20/13, 8:43 AM
#5

#4 Vill du dela med dig av vad den där "andra sorten" heter? Jag är också intresserad av detta. 🙂

Pussgurkan
3/20/13, 11:14 AM
#6

Visst ska jag göra det. Ska bara ha burken i handen och den kommer om några dagar. Jag kan inte komma ihåg vad det heter men det kommer …

Annons:
goliath
3/20/13, 5:15 PM
#7

#3

Tror utbudet är större i sverige än i norge, där jag bor..

Ekologiska produkter finns det relativt mycket av här (även om det är väldigt dyra). Men ekologiskt kött äv väl inte nödvändigtvis det samma som gräsbetat kött vad jag förstår?

Pussgurkan
3/20/13, 5:17 PM
#8

Detta omega-3'et ÄR norskt.

goliath
3/20/13, 5:21 PM
#9

Om något inte har hört om fettsyraanalys så gör man en analys av cellmembranet (som stort sett består av fetter) i de röda blodkropparna. Fettsyrasammansättningen i cellmembranen (tex O-6/O-3 ration) återspeglar fettsyrasammansättningen i kosten man haft över tid (tror de röda blodkropparna byts ut var tredje månad) och kan ge en pekpinne på om man får i sig nog o-3. I norge kostar detta 750 kr.

Har inte gjort det själv, men tycker det låter spännande.

MimLan
3/20/13, 5:55 PM
#10

#7 Nej, ekologiskt innebär vanligtvis att de äter ekologiskt odlat spannmål/soja som foder.

Gräsbetat är just gräsbetat och ensilage på vintern, sedan beror det på bonden om gräset är eko eller inte. Gräsbetat är inte något varumärkesskyddat begrepp.

Undrar iaf var old school-torskleveroljan står sig i ämnet. Fermenterad torskleverolja. Chris Kresser och W. A. Price Foundation pekar ju på att det ger mer för hälsan än moderna omega 3-kapslar.

goliath
3/20/13, 11:24 PM
#11

precis.. och gräsbeteskött är jammen inte lägg att få ta på i Oslo i allafall. När ingen kött/fågel/fisk/ägg är uppvuxna på riktig mat kan man ju undra hur omega balansen egentligen är.. Det grammet EPA+DHA som ofta rekommenderas egentligen borde vara 5 dubbel… Även för den som undviker veg oljor, färdigmat och de flesta andra klassiska O-6 bovarna..

Zepp
3/20/13, 11:31 PM
#12

Jamen fisk finns det väl gott om i Norge?

Kanske inte gräsbetad men vildfångad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
3/20/13, 11:36 PM
#13

Zepp, jag vet faktiskt inte helt.. Jag äter på tok för lite fisk tyvärr.. Men jag skulle tro att man måste till specialaffärer för att få tag på vildfångad lax. Och dem är det inte många av.. I vanliga butiker ser jag mest den frysta laxen som definitivt är odlad, samt den exklusiva och svindyra Salmalaxen som floppade helt på fettsyreanalysen..

Annons:
MimLan
3/21/13, 4:41 AM
#14

#13 Salma-laxen får soja. :-) Jag frågade vad de fick för foder och det var inte upplyftande. Det här nämnts här en liten tudie de gjorde i Norge, där åldringar fick odlad vs vildfångad lax. Den senare gruppen piggnade till.

Du borde kunna hitta fryst fisk som tex makrill kanske? 

Det har kommit så pass långt här i Sverige att min vanliga affär numera alltid skriver ut om fisken är odlad eller vildfångad och varifrån.

goliath
3/21/13, 6:50 AM
#15

Makrill finns säkert, men jag är tyvärr ingen stor fiskätare ☺️

Sverige ligger långt före Oslo på sånt här kan jag ju säga!

hemul
3/23/13, 4:24 AM
#16

Jag hade ätit fiskolja sedan mitten på 90-talet. Så för ett par år sedan satte jag mig och räknade. När jag insåg hur lite fisk man behöver äta för att få i sig motsvarande 1 tsk fiskkolja (oftast den rekommenderade dosen) så slutade jag tvärt. Skrämmande att räkna ut vad över 15 års konsumtion har kostat - så jag gjorde inte det.

"En odlad lax idag verkar ju vara mer som en avancerad sojaböna"

Det var det roligaste jag hört på länge! 😃Och en orsak till att jag inte äter lax, men jag har inte lyckats motivera det lika bra.😉

Pussgurkan
3/23/13, 8:29 AM
#17

Nu så …… Det jag äter och har otroligt bra erfarenheter av (som jag skrev ovan i ett inlägg) heter: Nucle-omega. 3kapslar/dag = 1500mg Torskmjölke, 270mg DNA (deoxiribonukleinsyra), 105mg EPA + DHA. Men de luktar, förlåt STINKER fisk och hav. Luktar som i en riktig fiskbutik.

Anders-S
3/23/13, 1:37 PM
#18

Läsvärt:

Al Sears

I’m Proud Of My High Cholesterol

http://www.alsearsmd.com/i-am-proud-of-my-high-cholesterol/

goliath
3/25/13, 9:16 PM
#19

#16

Intressant. Hur var räknestycket?

Bra jag framkallade ett gott skratt! :)

KarinJ46
3/26/13, 9:13 AM
#20

#17 jag hittade dem på en postorderinternetsajt, 249 :- för en burk med 90 tabletter vilket skulle motsvara en månads förbrukning.

Får se om jag testar dem :-)

#19 Jag skrattade också åt sojalaxen 😃

Annons:
goliath
3/26/13, 1:06 PM
#21

Det är viktigt med glädje!

Marianns LCHF Mat & bak
3/26/13, 4:55 PM
#22

jag har gjort en fettsyre analys och jag äter alltid gräsbetes och vid den tiden knappt någon gris, sällan fisk och aldrig vegolja, trots detta så hade jag för låg nivå av omega 3 i blodet.

Det jag fick att veta då är man kan äta makrill i tomatsås 100 g / dagen 5 dagar i veckan då är man hemma med omega 3 nivåerna.

Gör man inte det bör man ta tillskott, vi tar numera arcticmeds

goliath
3/26/13, 5:53 PM
#23

#22

Du kommer inte ihåg vad din 6/3 ratio var?

Hur är det med makrillen i tomatsås? Är inte det indränkt i en massa tveksamma oljor?

Skepparkrans
3/26/13, 6:51 PM
#24

Jag tror inte det. Enligt innehållsförteckningen är det bara makrillfileer i tomatsås helt enkelt. Står ingenting om olja.

Sammet1
3/26/13, 6:54 PM
#25

#23 Nej, men däremot är den indränkt i en masssa (tveksam) tomatsås… 😈

Förlåt, kunde inte låta bli. Du tänker nog på tonfisk i olja kontra i vatten?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Marianns LCHF Mat & bak
3/26/13, 7:12 PM
#26

Nix minns inte det men jag kan se om jag kan ta reda på det.

JohanKarl
3/26/13, 7:34 PM
#27

Och kanske BPA i konservburken? Nån som vet?

Annons:
Pussgurkan
3/27/13, 12:28 AM
#28

#20 Nu har jag tagit dem i nästan en vecka och (säg nu inget till försäljaren) jag hade kunnat betala mer för dem. Jag har ätit dem vid ett tillfälle tidigare i mitt liv. Jag var då "lite under isen" och efter ca 7-10 dagar mådde jag mycket bättre. De är "gjorda" på ett sätt som gör att våran kropp lätt tar upp "tabletten" i kroppen vilket andra sånna tabletter inte är/gör.

hemul
3/27/13, 1:23 AM
#29

Minns inte exakt, men jag kan kanske hitta på det. Det var ivf mindre än 50 g av fisk som makrill och sill om jag inte minns alldeles galet.

Marianns LCHF Mat & bak
3/27/13, 5:20 PM
#30

Det verkar vara som att jag hade 7:1.

Nu vet jag inte då jag inte testat mig efter omega 3 tillskott.

goliath
3/27/13, 6:46 PM
#31

Ok intressant.. Hade vart intressant att veta dina värden efter makrill och tillskott!

hemul
3/27/13, 6:52 PM
#32

Ja, det var intressant, Mariann. Var kan man få en sådan analys gjord? Antar att det inte är något för vårdcentralen.

hemul
3/27/13, 6:55 PM
#33

Hmm, finns en hel del ställen tydligen, bl.a. det här.http://www.triomega.se/2.html

Det var ju inte så dyrt. Nån som känner till dem?

Marianns LCHF Mat & bak
3/27/13, 7:53 PM
#34

Min test finns inte längre men den som ersatt den är arcticmed man hittar den i länken i #22. Denna nya test är utökad med fler fettsyror om jag inte minns fel. Men det går att läsa mer om den där.

#31 jooo, men det är ju lite dyrt att testa sig… och jag litar på att nu är den bra då jag är mkt noga med att slurpa olja varje dag.

Annons:
goliath
3/27/13, 8:00 PM
#35

JAg har precis beställt en test från en norsk producent.. Ska bli väldigt spännande att se hur illa det är…

hemul
3/27/13, 8:48 PM
#36

Jösses! ~4 ggr så dyrt som på stället jag hittade!

goliath
3/27/13, 9:12 PM
#37

Min kostade 649,- But thats norway for ya…

Marianns LCHF Mat & bak
3/28/13, 7:52 AM
#38

#36 vet inte men… är det exakt lika många fettsyror mm som undersöks då?

Marianns LCHF Mat & bak
3/28/13, 7:53 AM
#39

#35 berätta sedan här i tråden!!

Upp till toppen
Annons: