Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2844 ggr
lila82
2013-03-18 10:05

virgin kokosfett & macadamia

Hej!

Läst trådarna här om skillnaderna mellan olika kokosfettssorter. Blev sugen på att prova virgin kokosnötsfett men det är ju så dyrt att köpa här i sverige. Hittade ist bra priser på www.amazon.co.uk  Ekologiskt, oraffinerat och icke-blekt.

Undrar om det är någon som har provat virgin kokosfett, använder själv biofoods ekologiska kokosfett idag men det är ju inte det samma. Undrar lite hur mkt kokossmaken lyser igenom?

Skulle också vilja fråga om någon prövat macadamianötsmör? Vore kul att testa - har själv fastnat för hasselnötssmöret nu - otroligt gott!

Tacksam för svar - detta är mitt första inlägg här😇

Annons:
Wildrat
2013-03-18 10:11
#1

Har aldrig testat macademianötsmör (faktiskt bara testat jordnötssmör) men nötterna är goda så smöret borde vara helt ok. Smör gjort på nötter är ju helt enkelt nötter som ev rostats och sen mixats så fettet pressas ur nöten…

Om du mixar mandlar en liten stund får du mandelmjöl. Mixar du det hela ytterligare en stund pressas fettet ut och det blir mandelsmör. Samma kan göras med vilken nöt som helst (eller en blandning om man vill). Superenkelt. Var försiktig med köpta nötsmör bara, ibland har de fuskat och tillsatt olja. Läs alltid innehållsförteckningen.

lila82
2013-03-18 10:29
#2

#Wildrat

Tack för svaret! Har faktiskt provat att göra egen mandel- och hasselnötssmör. Smakar precis som kungmarkattas egna. Dock så är det väldigt svårt att få tag på macadamianötter och då är de oftast rostade i solrosolja😮 - så tänkte att det är lättare att beställa deras nötsmör direkt från amazon… är dock osäker på smaken….

Wildrat
2013-03-18 11:42
#3

På coop har de ett märke med makademianötter som är torrostade (ingen olja) och saltade: http://www.nutisal.se/sv-se/sortiment-noetskola/macadamias-lattsaltade. Det är de mest naturella jag hittat. De är väldigt goda också. Men dyra…

lila82
2013-03-18 12:09
#4

Tack, det måste jag kolla upp!!

Ja, macadamianötter måste vara det dyraste man kan köpa…

lila82
2013-03-18 12:14
#5

Det här var det bästa jag kunde hitta på www.amazon.co.uk 13,8 kolhydrater/100 g?? Ska inte macadamianötter innehålla minst kollisar, runt 3….

Lyx-LCHF
2013-03-19 07:44
#6

Coop säljer Urtekrams jungfru kokosolja i burkar på 425 ml för ca 110 kr. Bra pris för bra olja.

Jag använder oljan både invärtes (i Magic Bullet Coffee), och utvärtes, då jag smörjer in huden med den. Jag är mycket nöjd.

Annons:
lila82
2013-03-20 02:19
#7

#6

Jag har börjat med magic bullet kakao! mycket gott måste jag säga.

Tack för tipset!! Har kollat runt lite på internet och hittat biona virgin kokosolja 800ml för ca 150. Finns på amazon.co.uk Verkar vara det mest prisvärda jag hittat… annars blir det lätt dyrt i längden🙂

aussiemia
2013-03-20 07:16
#8

Jag brukar göra macadamiasmör själv. Det är jättegott på tex frökex eller bara som snacks :)

Och fast macadamianöten kommer från Australien och man tycker ju att det borde vara lite billigare här så är det fortfarande hiskeligt dyrt. Men helt klart värt det. När jag är ute och blir hungrig så brukar jag köpa 100 gr rostade och saltade macadamia (för 35 spänn!) och ibland är dom tom varma :))

aswedishsmorgasbord.com

lila82
2013-03-20 10:16
#9

#8

Ah, trodde bara det var så dyrt med macadamia i Sverige! Känner mig lite lättad nu😉 Men macadamiasmör  finns inte att få tag på i Sverige, får beställa det från uk amazon. Och nötterna är ca 150kr/kg billigare…..

Ja, jag får väl prova att göra lite smör hemma först, så jag vet hur det smakar. Tycker inte det blir samma smak med nötterna vs nötsmör. Älskar mandlar men inte så förtjust i hasselnötter men jag tycker att hasselnötssmöret är jättegott!

Upp till toppen
Annons: