Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1966 ggr
Valyria
2013-03-17 21:38

Hur ska magen reagera?

Hej! Har inte ätit kolhydrater på 2-3 dagar. Har fått springa på toa ganska ofta de här dagarna, dock lite mindre idag. Låt oss säga att det inte är så trevliga besök…
Blir man lös i magen i början? går det över?
Planerar att inte äta kolhydrater något mer så vill veta att inte kroppen reagerar negativt.
Tack för svar :-)

Annons:
lila82
2013-03-17 22:23
#1

Din mage kanske blev chockad av den plötsliga kostförändringen!- oftast blir man ist mer hård i magen av lchfmat.

En annan anledning kan också vara att du äter för mkt fett, det löser ju upp magen så att säga🙂 Äter du mkt kokosfett? Isf är det bättre med vanligt smör eller olja så mår magen bättre.

Hoppas det ordnar sig👋

Lilltilda
2013-03-17 23:12
#2

I början blev jag ruskigt lös i magen. Det tog lite tid för kroppen att anpassa sig till den fettrikare kosten (jag åt väldigt mager mat innan) men sedan har problemet snarare varit det motsatta.
Ge det ett par veckor och se.

~God loves you, and I´m trying! ~

[WickedAlly]
2013-03-17 23:18
#3

Var också lite lös i magen trots att jag omedvetet mjukstartade, tog en vecka och sen blev det tvärtom.. Fast det har jag löst med kokosfett :P

Valyria
2013-03-17 23:35
#4

Hm. Bra att det inte bara är jag ;-)
Men märker att jag har mycket att lära?
Åt mjukt bröd och potatis, pasta & ris innan.
Har ändrat så i kosten att jag äter kött med sås (med grädde i) +sallad med fetaost i. Varierar köttet med fisk och fågel.
Till frukost ägg. Funderar på att äta Bovetegröt. Men innehåller bovete kolhydrater som kan komma förstöra viktnedgången för mig?

är det något speciellt jag missar som ska göra kosten  fullständig?

Ursäkta alla funderingar. Men är ny på detta :-)

[Petronella Pip]
2013-03-18 06:27
#5

Självklart innehåller bovete kolhydrater, det är ju spannmål och ingår normalt inte i en lowcarbkost! Bovete innehåller 65 gram per 100 i torrt tillstånd i jämförelse med havregryn som har ca 57 ingetdera är  alltså speciellt bra ur kh-synpunkt.

[Petronella Pip]
2013-03-18 06:35
#6

några bra länkar till att hitta info om näringsinnehåll: 

http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=sv

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

http://minmat.net/index.php  (välj dagens intag>kategorier>livsmedelsverket)

Annons:
Mooniq
2013-03-18 08:20
#7

tänk oxå på att dricka ordentligt med vatten, för magen kan vänja sig fort och då finns risk att du kan uppleva det motsatta.

att man kissar mycket de första dagarna beror på att musklerna släpper ifrån sig lite av vattenreserven. Därför bör du vara noga med att dricka runt 1 - 1½ liter om dagen.

Om du skulle märka några myrkrypningar eller om du får kramp i vaderna så kan dett magnesium tillskott vara att rekommendera. Tex Cal-Mag /hälsokosten/. Kroppen rensar ut vid övergången till lchf och då kan du även bli lite dränerad på magnesium.

lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-03-18 08:45
#8

Hej , Jag var oxå lös i början men sen vände det åt andra hållet. Drick vatten och ha tålamod så kommer även tarmen få en ny rytm.

Wildrat
2013-03-18 09:56
#9

#4 Nej, kött med sås (med grädde i) +sallad med fetaost innehåller allt du behöver. Ät ägg ibland för att blanda upp det, ägg är särskilt bra till frukost om man vill ha variation.

sussie
2013-03-18 10:41
#10

Min tarm verkar aldrig vänja sig…………….alternerar massa spring med ingenting, men det verkar som att jag är ovanlig min tarm var perfekt före LCHF.

Valyria
2013-03-18 10:47
#11

Tack för alla svar! Bra att veta att det inte bara en mage som knepar sig :-)
Vatten dricker jag jättemycket av då jag ammar nu också.
Har 2 små barn så det är skönt att veta att kosten jag äter (kött med sås (med grädde i) +sallad med fetaost) innehåller det jag behöver då det är svårt att hinna med special recept.
Bara att plocka bort kolhydraterna ;-)
Ägg äter jag, eller det min dotter låter mig äta. Hon snor åt sig så fort hon ser mig äta, haha :-)

Upp till toppen
Annons: