Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Denna gång mindre fett.Läs gärna och säg din åsikt

2013-03-17 13:59 #0 av: cola-light

Hej, jag har ätit LCHF flertal gånger med olika resultat. Oftast har jag gått ner några kg, blivit piggare och slankare.

MEN, jag har tröttnat på att äta så enormt mycket fett.
Förr åt jag mycket majonäs, kolhydratsfattiga såser, bacon, grädde, ooooost Hjärta m.m. Hur nyttigt kan det egentligen vara för kroppen i det långa loppet?

Därför tänkte jag nu börja äta LCHF light (kan man säga så?) som ser ut ungefär såhär.

Frukost
Naturell youghurt  (0,1 % fett) med linfrön, solrosfrön, pumpakärnor och hallon, blåbär. 1 litet glas äkta apelsinjuice, 1 löskokt ägg och en kopp kaffe med en skvätt mjölk.

Lunch
Vatten. En stor portion kött och grönsaker. Apelsin. Kaffe med mjölk.

Mellanmål (om jag är hungrig)
Smoothie på jordgubb, citronsaft, banan och vatten.

Middag
Vatten. En mindre portion kött/quorn och grönsaker.

Kvällsmål (om jag är hungrig)
Vatten. Ett kokt ägg.

På helgerna tänkte jag lyxa till det med olika ostar och andra lite mer "fettiga" matvaror.

Jag tycker att detta känns som en sund, hållbar och idealisk kostidé.

Vet inte om detta kommer att räknas som LCHF (men det är ju faktiskt inte många kolhydrater i någon av måltiderna), men hur tycker ni att det ser ut? Åsikter? Tips? Förslag på ändringar?

Anmäl
2013-03-17 14:23 #1 av: MimLan

Vad är det som är sunt, hållbart och idealiskt för dig?

F.ö. verkar du ha fastnat i någon fälla där du trott att man skall äta för mycket fett. Och nu skall du tvärnita och gå till en annan ytterlighet. Fettfri yoghurt, varför ens komma på den tanken?

Så nej, jag ser inte vad som är hållbart. Nyckelordet är "känns".

Anmäl
2013-03-17 14:31 #2 av: Mooniq

frukt - innehåller fruktos - den sockerart vi snabbast går upp i vikt av - på kostdoktorn.se finns en nybörjarsida -läs den!

basen i lchf är kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg. 

Man lägger till grönsaker.

Man lägger till mejerivaror i mindre mängd - om man klarar dem - många upplever viktuppgång av mejeri.

nötter och frön och mandlar = snacks = äts sällan

tänk på att mejeri, ost, nötter och kaffe kan stoppa viktnedgång.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-17 15:13 #3 av: Lurtz

Majonnäs, bacon och grädde behöver man inte äta alls om man inte vill. Väljer man proteinkällor som är fullfeta från början (t ex köttfärs, entrécote, fläskkarré, makrill, lax, ägg, kyckling med skinnet kvar) behöver man inte tillsätta nämnvärt med extra fett alls för att det ska bli fett nog. Det räcker med det smör man steker i och kanske en klick kryddsmör. Många verkar felaktigt ha fått för sig att man ska vräka på med grädde eller majonnäs för att måltiderna ska bli feta nog, men det är en missuppfattning.

Fettfri yoghurt, apelsiner och bananer ser jag inget hälsosamt med, yoghurtar med naturlig fetthalt och mindre socker är klart nyttigare, och grönsaker och bär innehåller samma vitaminer som apelsiner och bananer, men med bara en bråkdel av sockret.

Anmäl
2013-03-17 15:24 #4 av: cola-light

Mimlan, det känns som att du enbart kan se mitt matupplägg med LCHF-ögon. Kliv ut ur din LCHF-låda och se upplägget från ett annat perspektiv. Hur kan du tycka att mitt matupplägg är ohållbart? Säg hur du tycker det skulle se ut istället.

Mooniq, min kropp mår bra av en frukt då och då! Jag äter hellre en apelsin än att ta en C-vitamintablett. Jag är normalviktig men med något extra kg här och där, därför vill jag inte köra stenhård LCHF utan äta på ett sätt som känns "normalt" och som jag inte tröttnar på. Hittills har inte kaffe, linfrön, solrosfrön, pumpakärnor, hallon och blåbär m.m stoppat min viktnedgång. När jag åt detta för en tid sedan (även frukt) förlorade jag 8 kg, så - det är nog helt enkelt individuellt. Däremot tänker jag dra ner på mejerier och nötter eftersom jag tror det hämmar min viktnedgång.

Anmäl
2013-03-17 15:28 #5 av: Zepp

Varför inte sadla om från att leva för att äta.. till äta för att leva?

Tycker folk har för mycket knep o trixs, ändrar hitan o ditan.. ät riktig mat två gånger om dagen, och det är bara fest några gånger om året, och då bryr man sig inte så mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-17 15:32 #6 av: Mooniq

kolhydrater.ifokus handlar om att äta så lite kolhydrater som möjligt. OM du vill ha glada tillrop så kanske viktminskning.ifokus är en lämpligare sida? . Du frågar och vi svarar efter våra ramar - som är att hålla nere på ALLA kolhydrater och speciellt frukt, juice, socker och spannmål.

antingen äter du protein och kolhydrater med väldigt lite fett = svältbantning oftast.

eller så äter du protein och fett och håller kolhydraterna på ett minimum = hormonbanta - man är mätt och kroppen släpper ändå ifrån sig fett.

att tanka in två bränslen som fett och kolhydrater är dumt eftersom kroppen är smart att sprara på överskottet. 

Glad


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-17 15:57 #7 av: [Petronella Pip]

Du skriver så här: Åsikter? Tips? Förslag på ändringar?

Men när du får just det så ska de som svarar "stiga ut ur sin LCHF-box". Som Mooniq skriver, detta är ju just en LCHF-sida, varför skulle de som svarar kliva utanför det och försöka hitta fördelar med ett sätt att äta som inte alls är LCHF, du anser inte att dina måltider innehåller mycket kolhydrater men om du skulle kolla fördelningen på dem så är det mest kolhydrater totalt sett över dagen.

Anmäl
2013-03-17 16:20 #8 av: MimLan

#4 Nej, det är inte en LCHF-blick alls. Styrda kostupplägg kan man ha på vilken kost som helst.

Jag ser inget hållbart därför att du har en ytterlighet och sedan har du en annan ytterlighet. Det är ett beteende som inte fungerar. Därför finns inget hållbart i det. 

Med andra ord tror jag inte det var en slump att du skrev "känns".

Själva kosten tror jag du inte behöver hjälp med egentligen, du kan få bra grundupplägg att utgå ifrån ungefär överallt. Ditt upplägg är i sig inte hållbart för det är fettsnålt, det fungerar inte på lång sikt, framför allt inte för hälsan. Ohälsa är inte hållbart.

Men som sagt, kosten tror jag inte är det egentliga problemet. Det är tänkandet. När det är på plats kan man fundera på ett upplägg som fungerar i vardagen för dig, jag tror inte att du har ätit ett upplägg som fungerar för just DIG, eftersom ditt första inlägg säger en hel del om hur du tror att det skall fungera. Att inte lära känna sig själv och sin kropps behov är bara något man slipper på dieter a la Rössner och Aftonslasken.

Och behöver du egentligen att någon här säger till dig att det inte är vettigt att köpa fettfri yoghurt? Du vet vad det här är för fora.
Är det ett upplägg du behöver hjälp med eller något annat? Vad frågar du om, mer specifikt? Upplägget kan byta du mot vilka upplägg somhelst som du hittar i trådarna om vad man har ätit under dagen i gruppen om måltidstips.

Så igen. Vad menar du när du säger sunt, hållbart och idealiskt? Vilken hälsa strävar du efter med fettfri yoghurt?

Anmäl
2013-03-17 17:49 #9 av: cola-light

Detta är inte en LCHF-sida. Sidan heter "Kolhydrater i fokus" och tråden finns under "Vi som vill gå ner i vikt". Jag valde att skriva på denna sida eftersom mitt kostupplägg består av rätt så få kolhydrater (kanske dieten då är mer lik GI men det har ingen betydelse då sidan heter kolhydrater i fokus). Hade sidans namn varit "LCHF" förstår jag er. Men om ni menar att Viktminskning.ifokus är en lämligare sida för mig att skriva på än denna istället så gör jag givetvis det.

Anmäl
2013-03-17 17:53 #10 av: Mooniq

det är en lchf-sida. jag mejlade Margaretha för ett tag sen och påpekade just att det bara står kolhydrater - men namnet är så inkört att det numera är svårt att ändra.. 

kolhydraterna är i fokus eftersom det är dem vi vill undvika. 

jag kan hålla  med om att namnet till viss del kan vara missvisande - om man tex tänker vi som äter MYCKET kolhydrater...- nu tänker vi tvärt om men det står enbart kolhydrater.

du skriver ju även i TS att du tidigare kört lchf - alltså har du varit inne på denna sidan förr - och vet inställningen, väl?

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-17 17:56 #11 av: Mooniq

du bör nog gå in på www.minmat.nu eller på www.dumbbell.se och regga ditt kostförslag som du har i TS

bara ett glas juice ger mer kolhydrater än vad de flesta av oss äter på en hel dag.. Sen vill du plussa på frukt - en apelsin väger kanske 100 gram, du vill ha lågfettyoghurt - OM den är smaksatt så är det avservärda mängder kolhydrater i den. 

SEN vill du plussa in lite kött och ägg - då tankar du ju två olika bränslen för kroppen -den slår inte över till fettdrift - utan pendlar lite fram och tillbaka - och du får sannolikt svårt att gå ner i vikt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-03-17 18:08 #12 av: MimLan

Om du läser under "Om sajten" så ser du just vad sajten är till för. Men som nämnts, du har varit här förut och vet vad som pratas om i trådarna.

Anmäl
2013-03-17 18:29 #13 av: Zepp

Äh.. altså, ät riktig mat, en del är känsliga för kolhydrater, andra för socker som skapar sug att äta för mycket.

Ät riktig mat två gånger om dagen.. ät för att leva.. lev inte för att äta!

Altså skillnaden ligger i huruvida man har metabola problem.. eller mentala!

Bägge kan var väl så lurigt att slingra sig ur och komma på rätt köl!

Den första handlar rätt mycket om macronutrientfördelning och näringsintag.

Den andra handlar om att få en annan livssyn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-18 10:12 #14 av: Pussgurkan

Jag tolkar ditt första inlägg dom att du ville ha åsikter och reaktioner på din planerade meny. När du då går det så är det "fel" eftersom vi här tänker i lchf-banor och det vill du lämna. Du vill bara ha åsikter om .... ja vad då?
JAG tycker du ska testa och äta din meny och se vad som händer!

kolhydrater.ifokus syftar på att vi fokuserar på kolhydraterna så att vi kan UNDVIKA dem eftersom vi här på detta forumet HAR ätit efter alla konstens regler med mycket kolhydrater, frukt och minimalt med fett. Och vi har kunnat konstatera att vi inte mår bra av det och att vi snarare går upp i vikt av det.

Men som sagt; prova du din meny och se vad som händer. Se vad just fin kropp tycker och reagerar på den typen av kost.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.