Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

LCHF för katten!

2013-03-17 10:42 #0 av: maxiq

Allt fler katter får diabetes av foder som inte är anpassat efter vad de små rovdjuren ska äta. Tove Fall, utbildad veterinär som forskar om diabetes när det gäller hundar, katter och människor:

"Orsaken till att katter visar en ökning kan beror på fodret. Det gäller för kattägaren att inte köpa foder som innehåller kolhydrater i form av spannmål.

– En katt är köttätare och kan inte ta till vara på den extra sockermängden som från kolhydraterna från spannmål"

Artikel i st.nu

Anmäl
2013-03-17 10:45 #1 av: Zepp

Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss.

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-17 11:04 #2 av: Lusthan

Jag barfar mina katter. Inte helt men ger också blötmat. Mjau och Bozita. Fungerar jättebra här. :-)

Anmäl
2013-03-18 07:03 #3 av: cezil

Mina hundar äter lchf med mig... (mest för att dom får den mat jag inte orkar) så dom börjar dagarna med äggröra, tonfisk eller bacon :-)

Middagen ser ut likadan - äggröra med vad jag nu lagat för proteinkälla till.

Huvudnäringen är i o f s 'vanlig' hundmat, men det går mindre av denna, hundarna är jättefina i päls och mage. Det här är förstås helt omedvetet till att börja med...men sen insåg jag ju att dom till större delen äter samma kost som mig =)

Anmäl
2013-03-18 07:12 #4 av: Mooniq

Min katt barfar sig själv på möss och fåglar och när han får frispel på sommaren så blir det även maskar och skalbaggar...

hemma bjuder köket på torrfoder med lite kolhydrater, tex

Carnia Lynx - kolhydrater 15% eller 

Porta21 feline finest sensitive /grön påse/ - kolhydrater 15% eller

Applaws - complete cat food  - lägst på kolhydrater 12,5%

jag köper från www.animail.se

Många är mycket uppmärksamma på Taurinhalten, men den sista informationen jag har läst nämner även att man ska se över salthalten.

Många naturliga bytesdjur som tex fåglar och möss, har hög taurinhalt - många menar att det är risk för att det bildas stenar i njurarna.

Min katt är 7 år, kast. hanne och tvärfrisk och mycket jakt-aktiv.

Han får en påse blötmat per dag - bara för att jag ska vara säker på att han får i sig vatten. (Blötmat har upp till 85% vatten. Oftast slickar han i sig gelen och kanske nån matbit men resten får jag kasta).

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-18 11:56 #5 av: Amandla

Mina hundar får ett färskfoder som motsvarar lchf för dem: http://www.vomoghundemat.se/ Jag har senaste månaderna varvat med ett torrfoder som innehållit lite spannmål men båda har fått besvär med rinnande ögon, vilket de inte brukar ha. Säcken är strax slut och det blir inget mer av vare sig det fodret eller annat med spannmålsinnehåll. Det finns torrfoder som är spannmålsfria, Acana, Orijen, Taste of the Wild och Ziwi Peak till exempel, så jag kommer att köpa någon av dem istället. Inte för att hundarna nödvändigtvis måste ha torrfoder, utan för att det är praktiskt emellanåt. Färskfodret är fryst och det tar sin lilla tid att tina det.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-03-18 12:05 #6 av: Lilltilda

Mina katter får Orijen hårdfoder - ett suveränt "holistiskt" hårdfoder. Tyvärr tillverkat i Canada. Tycker inte om att det ska resa så långt.

Min hund äter i huvudsak Klass -färskfoder blandat med basmatiris (rent färskfoder är för starkt för hans mage och för proteinrikt för hans lever så veterinären har förbjudit mig att ge det rent då värdena rasade)

Anmäl
2013-03-18 12:25 #7 av: Amandla

#6 Du känner väl till Standardt? Ett svensktillverkat torrfoder, det innehåller ris och finns i olika varianter. Såklart inte alla ingredienser är svenska, ris odlas inte i Sverige, men det mesta i fodret har inte åkt så långt.

Anmäl
2013-03-18 12:30 #8 av: [Annamaja27]

Härlig kisse!! Glad

Anmäl
2013-03-18 12:37 #9 av: Mooniq

#8 Tack, Siggekatten är kung. Storvuxen och full i bus. Den största kattluckan är nästan för liten och han ser anklagande på mig när jag e hemma, då ska han gå stora vägen genom dörren. Skrattar Jag får ibland fina presenter, allra helst då levande möss som släpps i sovrummet nattetid.. just vid de tillfällena står kanske inte Sigge så högt i kurs... 

Värsta var när han hade släppt en fladdermus inne.. jag vaknade av att nån smekte min kind.. och det var tyst. jag trodde det spökade, så kände jag smekningen igen.. tände ljuset och till slut fick jag se den. släckte ljusen och öppnade dörrar o fönster. Sigge åkte in på toa och till slut flög fladdermusen ut.. men upplevelsen var hemsk. De är helt tysta när de flyger så det var vinddraget från vingen som jag kände på kinden.. Förskräckt

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-03-18 16:02 #10 av: Lilltilda

# 7 Tack för tipset! Standardt må vara svensktillverkat, men har de även kattmat??? Jämför jag det du beskriver med ris tillsatt och läser om Orijen så verkar Orijen mer genomtänkt, samtidigt som de får allt att låta så himla bra då de beskriver det så det kanske inte är ett så bra foder egentligen. Nåja, mina katter mår i alla fall super på det:

Saxat från animail.se:
"Orijen Cat - biologisk anpassad kattmat för alla åldrar och raser

I naturen är alla katter köttätare, de har ett biologiskt behov av en kost med mycket protein och rik variation av köttråvaror, utan kolhydrater från spannmål.
Tillverkat med mest möjliga mängd färsk, spannmålsuppfödd kyckling och kalkon, färska hela ägg och viltfångad fisk. ORIJEN Cat är fyllt av proteinrikt kött (min 75%) som ger en biologisk anpassad diet, inget av det spannmål och kolhydrater som är olämpligt för din katt.

ORIJEN innehåller en stor variation av frukt och grönsaker såsom sötpotatis och potatis (russet), svarta vinbär och solros från gårdar, äpplen och tranbär från fruktträdgårdar och alger skördade på Stilla Havets tidvattensstränder.

Vildfångad kanadasik och lax (Chinook) ger en rik källa av färsk oprocessad Omega-3 essentiell fettsyra (såsom DHA och EPA) för att ge smidig hud och glänsande päls, din katts yttre symbol för hälsa och vitalitet.

Katter har en instinktiv förmåga att plocka ut och äta de grässorter och örter som ger dem livskraft. För att öka upptag och ge maximal hälsa innehåller ORIJEN örter såsom psyllium, cikoria, maskros, myntablad; samtliga efterliknar den naturliga dieten, ger näring och stöttar matsmältningssystemet, stärker levern och kontrollerar insulinnivån.

Läs vår innehållsförteckning och vi tror du kommer att hålla med oss om att ORIJEN är en naturlig och smaklig väg att försäkra sig om hälsa och vitalitet hos din katt eller kattunge, oavsett ålder och ras"

Anmäl
2013-03-18 21:05 #11 av: jamtlandstjej

Min stora hankatt blev sjuk före jul, så sjuk att han var ett dygn ifrån att jag skulle avliva honom - hade beställt tid. Han kräktes och varken åt eller drack.
Så småningom piggade han på sig lite när jag började ge honom rent kött och kokt torsk (jag vet, vansinne att köpa torsk till katten, men vad gör man...)
Sökte och sökte efter andra alternativ och det bästa jag hittade här i närheten var Mjau burkmat - den enda jag hittade som inte innehåller spannmål.
Har tittat på Orijen, Ziwi peak och Acana, men de finns inte att köpa någonstans i närheten...
Hittade härom veckan ytterligare en burkmat, Pussi, som inte heller innehöll spannmål, men däremot socker...
Köpte trots det en burk för att prova, men han hade kunnat äta upp hela burken i ett svep...
Ska nu försöka få tag i någon av de spannmålsfria torrfodren, då jag inte har plats i frysen för att Barfa på riktigt.
Har lite kvar av Iams, som jag tyckte var kvalitetsfoder, som får ätas upp först, mest av den lilla honkatten..

Anmäl
2013-03-18 21:09 #12 av: Amandla

Ni känner väl till http://animail.se/? De kör ut djurfoder och tillbehör över hela landet! Helt suveränt, man slipper bära tunga säckar uppför trappor osv. Mycket stort och bra sortiment Ler

Anmäl
2013-03-18 21:09 #13 av: Zepp

Ingen fisk till katter, de tål inte det.. får E-vitaminbrist!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-03-18 22:32 #14 av: Niiinah92

#13 de får inte E-vitaminbrist av fisk någon enstaka gång.

Anmäl
2013-03-18 22:37 #15 av: aussiemia

Vår Karlsson är ute mest hela tiden när det är varmt och jagar vilt och som älskar kött. Den andra katten Stella (eller Råttan som jag kallar henne) gillar inte alls att vara ute (och därmed jagar mindre) äter mest torrfoder.
Bertil 6 månader som är en korsning mellan en tax och chihuahua (?!) och Ella, 12 år (i augusti) gammal hovawart får bara rått kött varje dag. Aldrig torrfoder.

Ni ska se vid middagstid när vi har en gammal dam som ligger lugnt och väntar, en valp som studsar som en gummiboll och en katt som stryker sig runt allt och alla i väntan på sitt kött, it's a freakin zoo ;)

Ella som hade problem med höfterna för några år sedan är nu helt problemfri, hon är frisk och pigg som en unghund ffa när hon leker i poolen ;) Klart som tusan det är kosten hon får! Hundar och katter är rovdjur som ska använda sina tänder när dom äter.

Anmäl
2013-03-19 10:21 #16 av: LaSadie

Fisk är inte bra för katter, det är bland annat väldigt allergiframkallande och att ha allergikatt är inte roligt.

Men hursomhelst :) BARF till katter är det bästa man kan ge, sen kommer blötmat. Det är tråkigt att så många foder innehåller kolhydrater som katter inte kan tillgodose sig då de är utpräglade köttätare.

Anmäl
2013-03-19 22:27 #17 av: yvonnel

Intressant detta att katter inte ska äta fisk, det var första gången jag läst om det.  Vi hade en fiskhandlare som hade ca 10 katter och vad jag tror så fick dom nog mest bara fisk att äta.

En släkting hade en hankatt, Nicke, som fick en hel strömming ibland och då var det festligt att se när han åt med välbehag, det krasade rejält i fiskbenen då.

Men, jag har inget husdjur så jag slipper bry mig, tyckte bara att det verkade konstigt.

Anmäl
2013-03-19 22:45 #18 av: LaSadie

Det som jag tycker är konstigt är att folk har fått för sig att katter äter fisk öht. Om man tänker på det, de kan inte fiska och är normalt sett rädda för vatten så de kan inte fånga fisk som en björn eller liknande.

Anmäl
2013-03-19 22:58 #19 av: yvonnel

Ha, ha, ha. - du har nog rätt i det.

Jag fick en kattunge av den där fiskhandlaren, jag var väl 8-9 år då - visste ganska säkert att mamma inte ville så jag försökte bada den där lilla fiskstinkande katten i badkaret för att mamma inte skulle bli så väldigt arg.

Det har jag inte glömt annu, den lärdomen är nu ca 60 år gammal, jag fick rättså många rivsår på armarna och absolut ingen katt.

Anmäl
2013-03-19 23:45 #20 av: aussiemia

Och mjölk. Varför tror folk att vuxna katter vill ha en skål med grädde eller mjölk?!

Anmäl
2013-03-20 04:12 #21 av: Internettan

#20:

För att katterna dricker upp det? :)

Anmäl
2013-03-20 04:21 #22 av: aussiemia

#21 för att efter fisk är mjölk och grädde den vanligaste allergien hos katter. Dom tål inte laktos. Kattmjölken man kan köpa är laktosfri eller har reducerat innehåll av det.
Min hund äter hästbajs men det betyder ju inte att det är bra för henne eller att jag serverar det.

Anmäl
2013-03-20 05:52 #23 av: Internettan

#22:

Fast du frågade varför man tror att katter VILL ha mjölk - och det vill de ju ofta. 

Annars håller jag självklart med dig.

Undrar om katter blir lika allergiska mot rå fisk som mot värmebehandlad...? Och mot nymjölkad ladugårdsmjölk som mot pastöriserad och ev homogeniserad köpemjölk..? Och undrar om BARFade katter blir lika lätt allergiska som katter som äter spannmåls-industri-mat..? Jag känner mig inte helt säker på att de sanningar vi känner till alltid är så sanna.

Anmäl
2013-03-20 07:08 #24 av: aussiemia

#23 Vet vad du menar. Jag tror att katter som växer upp på att jaga sin egen föda utomhus, framför att bli serverad kex inomhus, mår bättre och är friskare.

Anmäl
2013-03-20 09:40 #25 av: sussie

Turkiska Van katter badar tror nog de fiskar också!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.