Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 19225 ggr
vivvip
3/17/13, 9:53 AM

Kontrast eller inte?

Hejsan. Jag har en fråga som säkert inte hör hit men jag hittar inget vettigt på google och min läkare ger mig inget vettigt svar heller så jag provar här då jag tycker ni verkar vara kunniga på detta forum.

Vet någon vad det är för skillnad att göra en MR utan kontrast jämfört med att använda kontrast?

Jag har nyligen fått göra en MR av hjärnan och hela ryggraden pga alla mina konstiga symtom. Jag vädjade om att de skulle använda kontrast men det vägrade neurologen. "Det är ingen skillnad" påstod han.

Allt såg bra ut på MR:n har jag nu fått veta och jag är alldeles förtvivlad. Jag vill inte ha en allvarlig neurologisk sjukdom naturligtvis men mina symtom kvarstår ju och jag vill hellre ha en diagnos än att inte veta vad som felas. För något är ju väldigt fel. 

Om någon vundrar så är mina symtom:

känselbortfall i båda benen + fötter och 3 fingrar

yrsel som även uppkommer när jag är helt stilla. Det är nästan värre att ligga helt plant. Ibland halvligger jag hellre i fåtöljen och sover än att ligga i sängen, men yrseln kan dyka upp precis närsom helst i attacker som känns som svindel. Övrig tid är jag "bara" allmänt svajig och ostadig. Det känns ständigt som att golvet ger vika när jag går och jag är jämt "sjösjuk". Därav har jag haft svårare att äta normalt och minskat i vikt

stelhet väldigt stumma vader trots att jag strechar flera gånger om dagen. Att gå nerför en trapp normalt är omöjligt. Jag går som en robot. Jag är även väldigt stel i ryggen i framåtböjning. Kan inte krumma ryggen eller skjuta rygg som en katt.

Muskelsvaghet i båda armarna. den är såpass uttalad att jag inte kan borsta tänderna utan att hänga ner armen efter 30 sekunder och vila och sedan fortsätta. Jag fårr extremt med mjölksyra.

Alla symtom har inte dykt upp samtidigt, det började med känselbortfall för ett par år sedan. Sedan kom muskelsvagheten, stelheten och nu senast yrsel som varat ett halvår

Jag har varit till flera sjukgymnaster som säger att jag måste gå till en läkare för det här är för stora problem för att fixa för dem.

Och nu har jag så äntligen fått träffa en neurolog, gjort en MR och även en LP som han påstod såg "helt normal" ut.

Men jag kan trots det inte släppa tanken på att man hade kunnat se mer på en MR med kontrast??

Tumörer? MS?

Min neurolog får jag inga fler tider hos för han har "gjort allt han kan" säger han. Nu har jag fått rekommendationer att gå till gym vilket inte funkar särskilt ofta pga min ständiga yrsel och ostadighet. Helst vill jag bara halvligga i fåtöljen för att må någorlunda.

Kan tillägga att jag verkligen inte är någon latmask. Även om jag inte brukat gå till gym har jag löptränat en hel del och gått långpromenader varje dag sålänge jag kunnat innan symtom som stelhet och yrsel hindrat mig.

Alla kloka människor här är det någon som har några idéer?

Själv var jag övertygad om att jag drabbats av MS trots att jag aldrig haft några skov, bara en långsam succesiv försämring. Men det finns ju även en form av MS som inte har några skov "MS ska du inte oroa dig för" var det sista neurologen sa.

Slutligen kan jag säga att bara för att skriva detta inlägg fick jag väldigt mycket mjölksyra i armarna

Kan någon hjälpa mig? Jag orkar inte börja om med vårdcentralen igen. Inte får jag en ny remiss till neurolog då jag nyss varit där!!

Annons:
odjuren
3/17/13, 10:21 AM
#1

vad jag förstått så används kontrast för att se om de är några "läckor" eller förtjockningar av blodkärl eller tex tarmar. Med tanke på att de färgar de man röntgar så syns de lättare när man söker efter abnormaliteter.

//Odjuren

www.odjuren.com

MimLan
3/17/13, 10:29 AM
#2

Nej, det är inte självklart att du skall ha kontrastmedel.

Har du gjort några utredningar i övrigt? B12-brist?

vivvip
3/17/13, 10:38 AM
#3

Ja en massa blodprov är tagna, b12 ja, sköldkörtel osv.

MS var det de misstänkte men efter MR och LP har de helt avskrivit det.

Men när jag fortfarande har mina symtom. Borde man inte göra om med kontrast då?

Så skillnaden med kontrast är alltså att man ser inuti blodkärlen? isåfall skulle jag alltså kunna ha en förträngning i ngt kärl så att hjärnan får syrebrist? Vilket orsakar yrsel, känselbortfall? Men borde väl neurologen veta om det är så..

Men kontrast behövs inte för att upptäcka tumörer eller ms?

Pussgurkan
3/17/13, 10:45 AM
#4

Kontrasten "fyller i" blodkärlen så de ser vita ut på röntgen. De blir liksom "ogenomskinliga" då kontrasten inte släpper igenom röntgenstrålarna. På så sätt kan läkarna så om kärlen är "riktiga". Skulle det vara en förträngning på ett kärl ser det ut som att kärlet har en "midja". Samma händer om det är ett läckage på ett kärl - då ser läkaren hur kontrastvätskan inte följer kärlet utan liksom rinner ut och bildar en pöl.

vivvip
3/18/13, 11:06 AM
#5

Jag blir helt förtvivlad av detta att inte få hjälp i vården när det så uppenbart inte står rätt till.

Inatt vände sig min sambo i sängen och det gungade till lite, men i mitt huvud var det hela havet stormar och jag kräktes. Kunde inte sova alls sedan. Det bara svajade. Åkte in på akuten där de tog blodprover och inte kunde hitta något fel. De konstaterade att jag går vingligt och är allmänt ostadig och är väldigt stel men eftersom jag redan varit hos neurolog och inget hittats så sitter jag nu hemma igen och mår SKIT!

Ska det vara såhär?

Jag förstår väl att det inte alltid är så lätt för läkarna heller men de håller ju med mig om att min motorik inte alls ser bra ut. Sen hur det känns i mitt huvud kan de ju inte veta. Men någon hypokondriker är jag tusan inte. Jag har haft ordentliga smärtor förr i tiden med bl. a njursten men vägrat åka in. Jag söker bara vård då det är akut. Nu är det akut och jag blir hemskickad!

Man ska nog vara medvetslös innan det händer nåt

Amandla
3/18/13, 11:43 AM
#6

Har du träffat någon riktigt bra kiropraktor? H*n behöver ju inte behandla dig utan kan bara undersöka kroppen för att se om det finns några låsningar i exempelvis nacken. Sådana låsningar kan ge en del besvär, bland annat domningar i armar och ben, yrsel och huvudvärk (vilket du iofs inte skriver om men ändå).

Jag har en form av reumatism som sitter i muskel- och senfästen, jag får väldigt lätt ont av ovana och/eller upprepade rörelser, blir fort trött i  musklerna, har alltid varit svagare och långsammare än andra. Stel är jag ofta. Älskar min eltandborste som gör att jag slipper få ont i armarna av att borsta tänderna 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
vivvip
3/18/13, 11:51 AM
#7

#6 Nej har inte varit till kiropraktor. I den lilla hålan jag bor finns inte någon sådan. Har bara gått hos olika sjukgymnaster som mest gett mig hemövningar att göra  Var också tvungen att åka 10 mil till närmaste stad för att göra MR så det känns närmast osannolikt att jag skulle få göra om den.

Men om det är olika låsningar i nacke/rygg som orsakar mina problem skulle inte det synts på MR?

Amandla
3/18/13, 11:58 AM
#8

Jag har inte gjort någon MR men vanlig röntgen och då har inte mina låsningar synts och inte heller de leder som varit svullna och ömma. Kiropraktorn hittade dem däremot och jag kände en tydlig förbättring direkt under behandlingen. Synd att du inte har någon kiropraktor nära, det är inte så att du ibland åker till någon större stad och kan passa på då?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vivvip
3/18/13, 12:10 PM
#9

En sak som samtliga sjukgymnaster varit eniga om är att mina domningar i bådabenen omöjligt kan komma från ryggen. Hade det kommit från någon disk etc så hade benen inte varit avdomnade runtom utan bara tex insida eller utsida ben.

Alla jag varit i kontakt med i vården har gissat på MS fram tills  svaren på MR och LP kom.  Efter det har jag helt nonchalerats.

Visst går det att prova kiropraktiker även om jag har svårt att tro att alla mina symtom verkligen skulle komma från något så "enkelt" Jag tycker någon läkare, neurolog eller sjukgymnast borde listat ut om det bara var något som går att "knäcka till"

Tyvärr tror jag fortfarande på MS. Jag  läste bl.a om en som fick göra 4 MR innan det syntes att hon hade MS

Amandla
3/18/13, 12:18 PM
#10

Okej, lita på din känsla 🙂Menar inte att det är positivt om du skulle ha MS, absolut inte, utan att man måste kämpa för att få den vård man har rätt till. Jag har tre olika diagnoser (reumatism, underfunktion på sköldkörteln, gallsaltmalabsorption) som ingen läkare velat erkänna utom när jag äntligen fått träffa rätt personer. Tyvärr är det alltför sant det som sägs, att man måste vara frisk för att orka vara sjuk… kämpa!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pussgurkan
3/18/13, 12:36 PM
#11

Tycker du ska söka kiropraktor. De jobbar och ser kroppen på ett annat sätt än vad sjukvården gör. Jag har själv sökt sjukvård men jag blir bara besviken. Det är alltid - blodproverna ser bra ut, du är frisk, att du mår dåligt ändå är inget vi kan göra något åt för proverna är bra. Medans de "alternativa" ser att oj mår du inte bra - då tar vi redan på varför. Nu vet jag inte var du bor men det finns säkert någon i "ganska närheten". Själv ska jag om några dagar åka ca 15 mil för att träffa "en sådan" alternativ behandlare. Hoppas så att han ska kunna hjälpa mig då sjukvården rycker på axlarna. Tycker att sjukvården blivit mycket sämre de sista åren - eller så är det jag som ändrat mina förväntningar på den. Tycker ofta personalen är otrevliga och ser inte patienten som det viktigaste - det känns ofta som att patienterna är "i vägen" för läkarna. Hoppas du kan hitta någon som kan hjälpa dig.

Fröken T
5/20/15, 4:07 PM
#12

Ser att detta är en väldigt gammal tråd men dök upp då jag googlade. Hur mår du idag vivvip? Har du fått någon diagnos?

Upp till toppen
Annons: