Annons:
Etiketthälsa
Läst 2257 ggr
odjuren
3/17/13, 9:18 AM

Sukrin 100% kolhydrater

Jag funderar på de här med sukrin och stevia, båda har 100% kolhydrater, de känns lite fel när man ska äta lågkolhydratskost.. Jag själv har bara kört en vecka men jag vill baka till jobbet så de finns fika även jag får äta och vill då söta utan socker, vad ska jag köpa? 

Kan tillägga att jag bor långt upp i norr och har inte allt för välsoterade butiker. Finns inte sukrin på Coop Forum iaf, kanske finns på Ica Kvantum. Kan de kanske finnas på Hälsokosten?

Väldigt tacksam för svar då jag planerat att baka i morron!

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
Mooniq
3/17/13, 9:21 AM
#1

ja det är en sockeralkohol men om du tittar närmare så står det energi 0, kroppen tar inte till sig sockeralkoholen.

har du inte sukrin i affären kan du kolla in www.lchfbutiken.se och ev beställa där.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

odjuren
3/17/13, 10:19 AM
#2

så när de är sockeralkohol så gör de inget att de är 100% kolhydrater? Jag ska kolla på Ica o hälskosten (va den nu heter, vet vart den ligger)

//Odjuren

www.odjuren.com

Zepp
3/17/13, 10:50 AM
#3

Mnjaeä.. skilj på olika sockeralkoholer!

Eritryhol tas inte upp, andra tas upp till hälften!

På ICA säljer de något som de kallar för ICA Stevia strö, det är mesta eritryhol med tillsatt Stevia så att det får samma sötma som vanligt socker per vikt/mängd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odjuren
3/17/13, 11:25 AM
#4

Men de vill jag ju inte, vill ju använda mindre när de ett substitut så att säga, vill inte ha samma mängd dels för att de blir svindyrt och dels för att jag helt enkelt känner att jag hellre tar något annat då!

//Odjuren

www.odjuren.com

[ZIZZIAS]
3/18/13, 1:34 PM
#5

Tyvärr är det i dagsläget så, att ingredienserna till ett hälsosammare fikabröd kostar en hel del mer än ingredienser till bröd bakat med mjöl av säd och sötat med socker.  Sötningsalternativet är mycket dyrare än vanligt socker.

Rätt mängd sötning har stor betydelse för att få till ett gott fikabröd, som så mycket som möjligt smakar och liknar vanligt fikabröd.  Blir inte några lyckade bakverk om sötningen minskas allt för mycket.  

Och rätt sötnings-blandning är ett måste - inte minst för att slippa hemska bismaker.  (För mycket stevia, t ex, gör bakverken oätliga). ICA Stevia strö en bra blandning. (Fast jag tycker namnet är missvisande, eftersom delen stevia i blandningen är minimal).

Till en sockerkaka använder jag 1 dl ICA Stevia strö.

[Petronella Pip]
3/18/13, 3:59 PM
#6

Men även om de påstår att man ska ta samma mängd så stämmer det inte, jag tycker ungefär tre matskedar av Stevia strö blir lagom om det står 2-3 dl socker!

(såg inte # 5 innan jag skrev,för mig blir  en dl  för mycket i en sockerkaka)

Annons:
odjuren
3/18/13, 8:57 PM
#7

Jag ska testa att baka en chokladkaka utan sötning först o se va jobbarkompisarna säger om de hela!

En annan helt annan fråga..

Hur lite kolhydrater räknas som lchf? räkas de per dag eller per måltid eller per 100g/ml på den produkten??

//Odjuren

www.odjuren.com

Zepp
3/18/13, 9:05 PM
#8

Du bestämer själv vad LCHF innebär för dig!

Egentligen handlar om per dag, men man gör som man vill och mår bäst på.

Och det som spelar mest roll är hur du äter i genomsnitt över veckor månader!

Altså.. bara för att någon enstaka gång äter en bit sockerkaka så innebär inte det att man inte äter LCHF.

Det handlar mer om livstil, där man inte använder kolhydrater som främsta energikälla.. och för övrigt är en hälsosam och god mat.. samt att man ibland gör något avsteg.. men som inte förstör helheten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odjuren
3/18/13, 9:19 PM
#9

Tack Zepp för ditt svar! jag och sambon har bestämt oss för att max 10% kolhydrater (10g/100g) per måltid ungefär så har vi en grej som har 9 kolhydrater (kycklingfalun) så är de så gott som inget annat till… båda älskar ost och grädde så de blir nog en hel del sådan me!

Jag själv har gått från att äta mellan 6 o 9  "malacopåsar" (djungelvrål o liknande) per vecka till att inte äta godis på en hel vecka och inte dricka cola heller för den delen!! Jag är STOLT över mig själv!! Och jag har för tre veckor sedan slutat (ett tappert försök iaf) röka och röksuget är så gott som borta sen jag tog bort kolhydraterna så mycke som jag gjort! :D

//Odjuren

www.odjuren.com

Zepp
3/18/13, 9:37 PM
#10

Du vet.. ibland handlar det inte alltid om vad man äter.. utan vad man undviker!

Du kan ju alltid ersätta de malacopåsarna med näringsrik mat.. det borde hur som påverkan hälsan i rätt riktning på sikt.

Sen så, när man väl vant sig vid naturligt fet mat så tänker man sällan på enskilda kolhydrater hit o dit.. utan äter sig mätt o nöjd på mat.

Det är snarare det där med att maten skulle vara så fettsnål som möjligt som är heltokigt och kontraproduktivt rent hälsomässigt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odjuren
3/18/13, 10:24 PM
#11

jag känner nästan inget sug efter godis mer än i fikarummet på jobbet där de ligger massa bulla, men i morron så ska jag bara lchf style :D

jag hoppas på att nå mina mål, ett är en gammal favoritjacka som är ca 6 år som jag vill komma i igen :D Helst innan sommaren är över :P

//Odjuren

www.odjuren.com

Rickard G
3/18/13, 10:24 PM
#12

#6 skrivet av Petronella Pip

Jasså? sockerkakan jag gör har jag alltid kört på 1dl stevia strö till och det har då alltid blivit bra!

[Petronella Pip]
3/18/13, 10:31 PM
#13

Ja smaken är som baken! Beror väl på hur pass avsötad man är! Man får testa sig fram!

Annons:
Rickard G
3/19/13, 7:38 AM
#14

Så sant så, jag är tyvärr lite för van med sliskig sötma då jag använder sötat proteinpulver i samband med träning.

Folket som har smakat på den har iaf aldrig klagat på smaken, snarare att jag knappt har fått något själv för att det tar slut så snabbt… de äter dock "vanlig" mat.

Marianns LCHF Mat & bak
3/19/13, 8:07 AM
#15

ICA stevia strö bör man behandla som ren erytritol, då stevian i den är mikroskopisk och tar man då 0,5 dl eller mer så lär de som är känsliga för erytritolens bismak känna den och kakor blir äckliga och jobbiga att äta.

Vill man vara säker på att man inga bismaker får av varken erytritolen eller stevian så bör man välja ett steviasocker som är så väl avvägd blandning att man tar max 2 msk och då ändå blir sött så sötnosar kan äta kakor OCH finna dem goda.

Äter man bara själv OCH vet med sig att man inte är känslig för erytritolen så kan man ju dosera (ex ICA stevia strö)som man vill, det är ju först när man ska bjuda andra på det man bakat problemet uppstår…
Vad är ICA stevia strö? 

Erytritol och stevians bismaker

Halvdansken
3/19/13, 11:46 AM
#16

#15. Väldigt intressant om bismakerna. Jag har inte provat, dels för att man får leta länge efter Stevia i Danmark, dels för att jag inte gillat andra light-varianter (jag kan bara inte dricka nåt med aspartam, det är vidrigt).
Det är ett fullkomligt ologiskt resonemang, jag vet, men min hjärna har fått för sig att alla sockersubstitut smakar fy f*n.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: